• cosinus

    Det här med att "välja lag" på idrotten, förekommer det fortfarande?

    Nä jag har inte hört att det förekommit på barnens skolor idag.

    Fördelen rent praktiskt med den metoden är att en idrottslärare inte behöver minnas själv vilka som är bra i vad för barnen har stenkoll och du får de absolut jämnaste lagen du kan tänka dig med den metoden. Förmodligen därför den varit så populär. Vi delades nästan alltid så och det blev alltid bra lagfördelning. Men det uppskattades kanske då mest av oss som var mer brydda om jämna lag än var i turordningen vi valdes.

    Men däremot förekommer ff att vuxna blundar för barnens fulknep. I dotterns basketlag är det ett djäkla tjorv varje gång de delar lag på träningarna. Ungar byter västar med varandra, flyttar på folk i ledet för att de ska få andra siffror o s v. Tycker det är nästan lika illa.

     

  • cosinus
    Anonym (Sandra) skrev 2019-03-21 15:17:17 följande:
    Må så vara att det kanske blev jämna lag, men väger det upp det trauma det kan innebära för ett barn att alltid bli vald sist, att ingen i klassen vill att man ska vara i deras lag?

    Klart att det uppskattades av de som blev valda bland de första.

    Var lärarna totalt känslokalla, empatilösa, eller bara lite korkade? Hur kunde man annars missa den/de elever som varje gång inför lagväljning kröp ihop och mådde jättedåligt?
    Jag har inte sagt att det väger upp, jag har sagt att det förmodligen är förklaringen till varför det användes. Minimalt med jobb för läraren och jämna lag för är det något många barn bryr sig om är det just rättvisa i laguppdelningar. Det betyder inte att det är en bra metod eftersom ett antal personer bevisligen mått dåligt av det.

    Så jag gissar på att svaret på din sista fråga är "korkade" jag tror att många idrottslärare inte insåg vad det gjorde med ett visst antal individer eftersom de förmodligen inte brytt sig själva när de blivit valda sist och dessutom förmodligen inte riktigt kom ihåg just hur lagindelningen blev sist i klass 5C
  • cosinus
    Anonym (Pepp) skrev 2019-03-21 16:02:29 följande:
    Om man inte är den som alltid väljs sist är det inte konstigt att man inte bryr sigt om man blir vald som nummer 4 eller 5... Duh!
    Vilket på inget sätt motsäger det jag skrev...

    Herregud tagga ner folket, jag tycker inte man ska få välja lag på gymnastiken i dagens skola. Men jag förstår varför metoden användes. Det är två väldigt skilda saker.

    Jag tror garanterat alla gymnastiklärare varit i en situation där de blivit vald sist, inte lagt så mycket vikt vid det av precis den anledning du beskriver. Det var inte varje gång. I en del av fallen var det säkert så att de inte hade koll på att just Kalle oftast blev vald sist. I andra fall så körde de nog på för att "man alltid hade gjort så"

    Om du har en klass med 20 elever som ska spela fotboll och säg delas på 4 lag. Så kan du välja att räkna 1-2-3-4, 1-2-3-4 och då har du bara tur om det blir jämnt.

    Alla andra metoder kräver ganska stor kännedom om eleverna och hur bra de är på just den idrotten och för alla som tror att det är plättlätt att skita ur sig en lagindelning på 30 s som blir bra kan jag meddela att det är det inte. Inte ens när man som jag haft en fotbollslag i flera år och känner barnen bra. Bäst blir det om man har förberett allt på papper innan men det förstår jag att det blir ohållbart i skolan.

    Och återigen, nej barnen ska inte få välja lag i skolan. Det är inte en ok metod. Dock förbannat praktisk och därför fick den överleva sig själv alldeles för länge.
  • cosinus
    Anonym (Pepp) skrev 2019-03-21 16:02:29 följande:
    Om man inte är den som alltid väljs sist är det inte konstigt att man inte bryr sigt om man blir vald som nummer 4 eller 5... Duh!
    Vilket på inget sätt motsäger det jag skrev...

    Herregud tagga ner folket, jag tycker inte man ska få välja lag på gymnastiken i dagens skola. Men jag förstår varför metoden användes. Det är två väldigt skilda saker.

    Jag tror garanterat alla gymnastiklärare varit i en situation där de blivit vald sist, inte lagt så mycket vikt vid det av precis den anledning du beskriver. Det var inte varje gång. I en del av fallen var det säkert så att de inte hade koll på att just Kalle oftast blev vald sist. I andra fall så körde de nog på för att "man alltid hade gjort så"

    Om du har en klass med 20 elever som ska spela fotboll och säg delas på 4 lag. Så kan du välja att räkna 1-2-3-4, 1-2-3-4 och då har du bara tur om det blir jämnt.

    Alla andra metoder kräver ganska stor kännedom om eleverna och hur bra de är på just den idrotten och för alla som tror att det är plättlätt att skita ur sig en lagindelning på 30 s som blir bra kan jag meddela att det är det inte. Inte ens när man som jag haft en fotbollslag i flera år och känner barnen bra. Bäst blir det om man har förberett allt på papper innan men det förstår jag att det blir ohållbart i skolan.

    Och återigen, nej barnen ska inte få välja lag i skolan. Det är inte en ok metod. Dock förbannat praktisk och därför fick den överleva sig själv alldeles för länge.
  • cosinus
    Anonym (Pepp) skrev 2019-03-22 07:31:02 följande:
    Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att en elev som är duktig på idrott och som därför så småningom väljer att bli idrottslärare, nånsin blev vald sist på idrottslektionerna. Varför skulle klasskompisen välja en av de duktigaste sist? Ologiskt.
    För att man inte är duktig på allt, för att man ibland fått välja vad man vill göra och då hamnar i grupperingar där man inte är bäst utan kanske t o m sämst med marginal.

    Vi fick t ex på gymnasiet under perioden från jan-mars välja om vi skulle åka längdskidor eller spela bandy. Halva klassen spelade hockey så det fanns ett antal i annat fall duktiga idrottare som var galet dåliga i jämförelse eftersom skridskoåkningen var så ofantligt mycket sämre.
Svar på tråden Det här med att "välja lag" på idrotten, förekommer det fortfarande?