Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

    Stor sorg och ånger efter abort

    Finns det fler som gjort abort och som ångrar sig enormt efteråt och känner stor sorg över att det blev som det blev? Men att gjort är gjort och hur mycket man än vill och önskar så går det ej att vrida klockan tillbaka och få tillbaka det lilla livet i livmodern igen Gråter...

    Är helt knäckt och vet ej hur jag ska kunna gå vidare.
    Är det en normal känsla att känna så här efteråt?
    Beslutet att avsluta graviditeten var inget lätt beslut...tog det tillsammans med mannen och med sjukhusets kurators hjälp. Dock ser jag det som om jag tog hänsyn till alla andra men tillät mig ej att lyssna till mitt eget hjärta. Ska tillägga att jag varit tveksam till att behålla pga olika saker, men en stor del av mig hade även kunnat tänkt mig att fullfölja graviditeten. Nu blev det beslutat att detta var bäst för övriga i familjen....Ändå känns det som nu hänt så FEL och jag ångrar mig verkligen så fruktansvärt att vi gjorde abort.....Är helt knäckt Gråter.

    Även om jag inte önskar någon samma upplevelse så vore det skönt att få "prata" med fler som känner som jag eller som kanske har något klokt att säga hur jag ska bli människa igen och orka ta tag i vardagen igen....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-23 06:54
    Finns det någon som sitter i samma sorg och ånger som mig och som kan tänkas åt att följas åt lite här för att hjälpa varandra framåt och att kanske kunna må bättre allteftersom?

    Vore också skönt om någon som känt som mig och som har lyckats tagit sig ur sorgen, hur gjorde du för att ta dig framåt?

    Orkar ej med inlägg som ifrågasätter att graviditeten fick avslutas....Det gör nog ont som det gör att det nu är som det är.

  • Svar på tråden Stor sorg och ånger efter abort
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (N) skrev 2019-03-21 18:14:33 följande:

    Åhhh ja jag är i precis samma situation. Blev oplanerat gravid trots p-piller och jag kände bara att jag verkligen inte orkade gå igenom graviditet och bebistid igen. Mådde fruktansvärt illa och var så trött och var helt säker på att abort var rätt beslut för alla. Vi har flera barn tillsammans sedan tidigare och jag inbillade mig att jag även gjorde aborten för deras skull. Min man lät mig välja hur vi skulle göra.

    Nu när det gått några veckor, illamåendet och tröttheten är borta och hormonerna har återgått till det normala och jag ÅNGRAR MIG. Förstår ingenting. Hur kan det kännas så annorlunda nu mot då? Har gråtit så mycket och känner mig som världens mest hemska människa. Kan knappt titta på vår minsta tjej utan att få dåligt samvete.. klart hon hade velat bli storasyster, hon hade blivit överlycklig.

    Så ja.. jag förstår precis hur du mår :(. Stor kram!


    Så jättetråkigt att du också hamnat i samma situation som mig, beklagar av hela mitt hjärta....Gråter. Och ja, jag kan också säga att jag förstår dig precis...hur du måste känna dig nu efter det jag nyss läst. Vilken vecka avbröt ni i ?

    Har du fått någon förklaring om detta är ett normalt mående efter ett avbrytande av graviditet? Jag förstår givetvis att ingen som tvingas genomgå ett avbrytande tycker det är roligt, även om många ändå kan känna sig lättade efter att det är gjort. Men som jag känner mig så känner jag bara att det blev ett helt fel beslut! Känns som om jag gick som i ett töcken och inte riktigt var klarvaken över vad ett beslut innebär....

    Jag mådde också verkligen jättedåligt av graviditetshormonerna, fruktansvärt illamående och helt slut i hela kroppen (blev säkert så för att det var väldigt tungt att känna att ett beslut måste fattas innan graviditeten fortlöpte alltför långt).

    Vi avbröt i vecka 8 (7+1) och hade då haft 2 veckor på oss att fatta ett beslut.

    Jag har exakt samma känsla som du....tittar på min yngsta och tänker att det lilla livet också (om graviditeten hade gått bra) hade fått växa upp som hon...
    Det gör verkligen jätteont långt in i hjärteroten att det nu är som det är.

    Vi är dessutom 40+ så att bli gravid igen är nog inte troligt. 
    Beslutet togs mest pga hänsyn till sjukdom i familjen. Men ett barn ångrar man aldrig och jag inser nu att detta som jag gjorde kommer jag att ångra resten av mitt liv...även om jag förstår att tiden säkert läker alla sår (känns dock inte som så i dagsläget), så kommer jag alltid att bära med mig en saknad efter något som vi egentligen hade längtat efter...men som inte kom så lägligt så här sent i livet..

    Kram tillbaka!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2019-03-21 18:18:59 följande:

    Var det dålig tidpunkt eller är ni färdiga med barn? Kommer ni få fler så kanske det är en tröst att under en graviditet så fastnar heller från barnet i din kropp och senare även i efterkommande barn. Så ett barn du får senare kommer innehålla "bitar" av det sorterade barnet och på så sätt lever det vidare. Är ni färdiga med barn så kommer delar av det att leva vidare i din kropp. Hoppas det är till någon tröst, vet hur jobbigt abort kan vara även när det känns som ett "måste".


    Både och....
    Förlåt, men berätta gärna hur du menar att delar av det liv som fanns inom mig kommer att leva vidare i min kropp? Jag vill gärna förstå hur du menar, kanske kan jag finna en tröst i det jag tror att du menar. Tack för att du svarade på mitt inlägg. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (N) skrev 2019-03-21 21:22:44 följande:
    Vi avbröt i v 9. Kan inte släppa bilden av det där lilla som kunnat bli en till underbar liten familjemedlem. Vi är också runt 40 så det kändes som att detta var sista chansen. Nu eller aldrig liksom. Men jag kände mig såå färdig. Var så säker på att jag inte ville ha fler. Och nu värker hela hjärtat och aborten känns så fruktansvärt meningslös.

    Vi får väl helt enkelt försöka minnas varför vi tog beslutet. Men tror också att detta är något som kommer finnas kvar som ett litet sår i hjärtat resten av livet.

    Tyvärr tror jag att dessa känslor inte är helt ovanliga :(.
    Skulle kunnat vara jag som skrivit det du skrivit...
    Hur tänker du kring att ta dig vidare i livet med den tunga ryggsäck du också bär på? Hur gör man för att det inte ska göra så ont och kännas så fel som det det verkar blivit för såväl dig som mig och säkert många många med oss....?

    Som en vän till mig sa i dag - Det är alldeles nyligen detta hände, det är klart att det måste få finnas sorg med i bilden....Men, detta känns inte enbart som en sorg  och ett sorgearbete jag har framför mig, det värker i varenda del av mig att detta avbrytande blev INTE som det skulle, det blev totalt FEL och jag förstår inte hur jag ska kunna glömma och förlåta detta när jag / vi egentligen väldigt väldigt länge längtat efter en 3:a...men det inte har blivit något....förrän nu när det gått lång tid sedan vi började jobba för att få en 3:a och helt hade ställt in oss på att det så inte blev och så dyker detta plus upp....och så slutade det så här GråterMinus
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2019-03-21 21:51:24 följande:
    Det lossnar celler från fostret och de färdas i den gravidas kropp och fastnar på olika ställen där. (Det är pga att det finns i blodet som man kan göra nipt tex). Man har hittat fosterceller på många ställen, tex i hjärnan hos den som varit gravid. Så du har på så sätt delar av fostret inuti dig fortfarande och nu är det en del av dig.

    Man tror att detta kan vara för att om det uppstår skador på livsviktiga organ så kan fostrets stamceller reparera och på så sätt kan kvinnan (och då också fostret) överleva men det är bara spekulation. Man vet inte.
    Tack för svar, då förstår jag hur du menar.
    Men, jag får ändå inte mitt barn tillbaka som sedan kan födas och som jag kunnat fått hålla livslevande i min egen famn.....Så svårt att förstå hur det kunde sluta så här. 
  • Anonym (Ledsen)

    Stort TACK från mig till alla som har skrivit i tråden och berättat om sina olika erfarenheter.

    Jag mår uruselt...får ångest titt som tätt när verkligheten kommer i kapp mig och det är så tungt i hjärtat Gråter.

    Jag vet ju att jag måste gå vidare...men i dagsläget så vet jag helt enkelt inte hur jag ska göra för att komma igång med det. Jag blir också väldigt rädd när jag läser att det är många som aldrig kommer över sin smärta trots att det gått flera år.....Jag blir så rädd att jag kommer att ha ångest resten av mitt liv och inte kunna glädjas tex åt de barn jag redan har. Jag  älskar ju dom av hela mitt hjärta, men det är så tungt när jag känner sån sorg...då är det svårt att känna glädje över allt som ändå är positivt...Det är helt enkelt så att sorgen och smärtan och ångesten har mig i ett hjärngrepp.

    Jag vill inget hellre än att få må bra igen och vara lycklig. 

  • Anonym (Ledsen)
    Frökensvår skrev 2019-03-24 09:03:41 följande:
    Känner samma sak, saknar vad som skulle bli mitt barn. Så mycket! Allt känns så fel! Tänker på hela tiden på hur det kunna blivit. Att folk blir gravida och ser gravida kvinnor och små barn runt om mig hela tiden gör så ont. Allt gör ont. Och att pappan till barnet säger att han aldrig och kommer aldrig tycka om mig och att det här var det bästa för honom. För mig och särskilt för barnet, gör inte det lättare.

    Och idag ca 1,5 månad senare har jag fortfarande kvar rester i magen. Och en iskall och hårt läkare säger att dom inte gör något åt det utan att kroppen ska få fixa det själv.

    Rädslan för sex, bli gravid igen och gå igenom allt igen skrämmer mig.

    Och den enda jag vill prata med om allt är pappan, men vi bara bråkar så fort jag tar kontakt. Han orkar inte och har gått vidare med sitt liv och till nya tjejer.
    Du är inte ensam om att känna saknad och att varje dag känna smärta & sorg inom dig. Jag känner samma och vet att det är många med oss som varje dag får uppleva detta.

    Vi har gjort avslut av graviditet av olika skäl, du och jag. Men att sorgen och ångesten är detsamma för oss båda.

    Jag får själv panik över vad vi har gjort....Vi hade planerat och längtat i flera år efter vår 3:a...men vi blev inte gravida. Under dessa år har mkt hänt, bla sjukdom i vår kärnfamilj som gjorde att det nu blev som det blev. Men allt gick så fort....hade vi bara gett varandra lite tid till att fundera så vet jag att vi kommit fram till att behålla. Allt gick helt enkelt för snabbt och att chocken över att få ett plus när vi bearbetat klart att vi inte kommer att få fler barn....jag var nog inte ute ur den chocken när beslutet togs. Nu när allt är gjort och jag vaknat upp så inser jag att vi egentligen inte hade pratat speciellt mkt utan att allt fokus gick till att med ett till barn så skulle inte orken finnas för den i familjen som är sjuk och då skulle alla bli lidande.....Men med facit i hand så blev det här värre för alla! Jag är så knäckt att jag får kämpa för att inte låta mina barn se mig knäckt...jag får kämpa för att se till att det kommer mat på bordet. Jag bara längtar att det ska bli kväll så jag får släppa min mask jag har för barnen skull för att sen bara gråta och ÅNGRA ÅNGRA ÅNGRA att det slutade så här fruktansvärt!

    Men, jag vill kunna känna glädje till allt här i livet igen....Jag vill att det ska gå! Men, jag förstår att jag inte kan få till det själv så här i början....Jag vet helt enkelt inte hur andra som suttit i min sits och känt samma ångest och sorg kunnat ta sig vidare och få bli lycklig igen. Jag önskar så att jag får veta hur man börjar...

    Jag ska ta kontakt med kurator till veckan, samma kurator där vi tog beslutet. Jag kommer att tala om hur FEL allt blev från början till slut. Sen får jag se om hon kan hjälpa oss. Jag ångrar ju att jag från början tog kontakt med sjukhusets kurator på abortmottagning....Jag skulle kanske ha vänt mig till någon annan iställlet. Känns som om abortmottagning är på löpande band och att där tänker dom mest på att göra en trygg att genomföra en abort...invagga en i falsk tro.
    Känns som jag aldrig fick tänka och fundera med hjärtat...Vi skulle tänka rationellt och glömma våra känslor. 

    Hur har du tänkt komma vidare med din sorg och saknad? 
    För så här kan vi inte ha det....Då går vi helt under och jag har min familj att värna om och måste bara komma upp till ytan igen....

    Stor kram! Önskar jag kunde hjälpa mig själv och dig och alla andra.
    Det enda jag kan göra nu är att varna andra som står inför val. Jag skulle informera dom om hur det kan bli efteråt....Info som jag aldrig fick......Önskar att någon hade uppmuntrat mig när jag sa att med hjärtat känns det helt fel......
  • Anonym (Ledsen)
    Frökensvår skrev 2019-03-24 11:06:02 följande:
    Även om man har barn som dig innan eller första som för mig så blir det en sån chock när ett plus visas.. Och någonstans innom sig så vet man vad mannen kommer tycka om det hela, relation eller ej. Och när vi (iallfall jag själv!) kvinnor har naturligt att bry sig om alla andra så blir ens egna känslor bortglömda. Du är verkligen stark som klarar av att visa en annan sida för dina barn!

    Önskar också att jag tog kontakt med min läkare! direkt när jag såg pluset men jag var rädd pga andra ärenden hos läkaren som gjort mig besviken.. Men läkaren visade sig vara det bästa stödet och tyckte det var synd om mig för det syns på mig hur mycket jag ångrade mig. Hade ingen att prata med än pappan och min mamma, eget val dock. Vill bara spola tillbaka tiden!

    Försöker varje dag att göra det jag mår bra av och jobba så mycket jag kan. Men det kommer alltid upp något minne av allt även för en sekund, och jag vill bara dö. Och varje liten tarmrörelse/känsla från magen gör mig nervös. Min största rädsla innan aborten var att jag skulle bli skengravid och aldrig kunna få bli rikigt lyckligt & allt det jag går igenom nu. Men alla sa att det skulle "gå över med tiden"

    Jag skulle lyssnat på min magkänsla från första början.
    Kärlek till dig från mig! 

    Samma här...skulle sent om sider ha lyssnat på mitt inre....Jag klarade knappt av att röra vid tabletten...bara grät och grät...Sköterskan borde ha avbrutit det hela och inte låtit mig fullfölja processen med första tabletten. Men...går ej att backa bandet hur mycket jag än önskar att det verkligen gick!

    Antar att både du och jag var i chocktillstånd när vi tog beslutet och att våra känslor ej hann få komma fram innan beslut togs....det är nog det som gör väldigt ont...att hade känslorna fått komma i kapp och alla inte prata om att vara rationella så hade valet garanterat blivit något annat. Om inte annat så hade beslut oavsett varit mer lätthanterligt efteråt.

    Jag är allt annat än stark ska du veta just nu....Men har ju två högt älskade barn som jag helt enkelt är tvungen att finnas till för, även om jag är långt ifrån mig själv men försöker så gott jag kan inför dom.

    Du gör det bra som försöker göra saker som du mår bra av, säkert ett steg i rätt riktning. Det är starkt bara att komma dithän, tycker jag.

    Jag saknar min gravida kropp som var kändes jobbig när plusset kom och symptomen började visa sig. Mådde så fruktansvärt illa att jag tror det måendet samt min chock ej gjorde att jag tänkte klart utan föll till föga för vad jag trodde var bäst för andra och som andra också sa till mig. 

    Delar din sorg....Jag hoppas vi får må bättre, mest troligt med hjälp utifrån och med kärlek och styrka från våra närmaste. Kram!
  • Anonym (Ledsen)
    Frökensvår skrev 2019-03-24 13:58:40 följande:
    Samma här, fick gå och prata med kuratorn innan jag i ren panik tog tabletten. Medans han bara var bredvid - knäpptyst! Enda han kunna säga var att han inte önska det barnet men ingen hjälp från honom när jag står i panik och försöker göra ett val. Var så arg, ledsen, panikslagen och upprörd på mig själv och alla andra att alla känslor kom efteråt när jag var helt ensam. Hade hellre haft dom när pappan var med.

    Sköterskan sa till mig att jag kunna vänta ett tag till, men eftersom pappan och jag inte ens bor på samma ort så lära det ske när han väl hade åkt till mig för och vara med..

    Saknar min kropp med, nyfiken hur jag skulle sett ut, skulle magen vara stor, liten, hur jag skulle må mm .. Ja allt.

    Känns skönt att veta att vi inte är ensam i det här och att vi kan hjälpa varandra! Kramar!
    Barnens snälla moster har hämtat barnen så att vi får vara i fred med vår smärta (för ja, pappa är också väldigt ledsen....Han hade aldrig trott att det skulle ta sån här vändning...att jag skulle bli helt knäcktGråter. Han är så ledsen för min skull....Det sorgliga är ju att inte ens han kan ändra på något nu....Vi måste bara försöka förlåta, acceptera och orka gå vidare, men det är där det är stopp för jag vet inte hur man tar sig vidare även om jag logiskt kan förstå att det är genom att älta, älta och åter älta och ta hjälp av så många som möjligt att prata med. Jag & pappan har kommit varandra mkt närmare nu så här efteråt...innan beslutet gick vi mest för oss själva och tog inte upp ämnet speciellt mkt. Vi skulle ha hållit om varandra mer och då tror jag vi hade tagit upp ALLA för & nackdelar med att behålla eller ej...nu blev det mest nackdelar vi baserade det hela på och se vad bra det blev av det?!)

    Åh, jag vet hur det kändes med tabletten kära du! Har du någon mer än din mamma som du kan prata med om din sorg? Jag antar att du är ganska ung? Jag tror du kommer att sörja, få må bättre allt eftersom och att din tid kommer när du får uppleva ett plus igen med en graviditet som leder till ett barn. Du kanske kan försöka se det som en liten tröst och längtan som kan komma att släta över några av dina sår eller kanske helt när den dagen kommer?

    För egen del så är det nog för sent i och med att detta plus var jobbat på så länge att vi helt ärligt hade accepterat att barnverkstaden var slut för oss pga vår ålder. Jag vet inte, men om vi så småningom läker lite smått och kanske vill göra om och göra bättre för att vi känner att vi faktiskt skulle ha ett barn till (låter knäppt säkert när man nyss avslutat....men det barn vi nu lät försvinna skulle ha stannat kvar hos oss...nu när jag framförallt men även min man ser saker på ett annat vis. Kärleken övervinner ju allt sägs det!) Ja, jag tror att våra chanser till en ny graviditet är så små att de inte finns.....

    Att få skriva av sig så här och att veta att någon "lyssnar" kanske kan vara ett första steg att läka såren. Kanske finns det fler som hittar tråden och att vi blir fler som kan dela tankar, sorg, tårar och beslutsamhet att få må lite bättre. För jag vet ju att man måste få sörja, men att man också sakta men säkert måste försöka armbåga sig framåt vid sidan om. Att inte enbart fastna i sorgen. För egen del så är jag tacksam om jag slipper gråta varje timme som jag i stort sett gör nu. Att få fler gråtfria timmar / dygn skulle jag tacksamt ta emot, framförallt skulle det bli lättare för mig att vara med mina barn då som jag ju vill ska må lika bra som innan det här hände och förändrade mitt inre.

    Ja, styrkekramar i massor!
  • Anonym (Ledsen)

    Laa Tro (osv) - Jag förstår dina känslor fullt ut! Orsak till det du varit med om eller hur saker & ting var spelar ingen roll alls....Ånger, sorg & saknad är väl det vi känner och som vi har rätt till att känna när vi tyvärr i vårt fulla sinnes bruk inser att vi skulle ha tagit ett annat beslut....Ingen har rätt att döma någon. Att vara medmänniska och känna förståelse i andra människor sorg är för mig och många andra faller sig helt naturligt. 

    Hur har du gjort för att överleva dag för dag?
    En liten tröst för dig också är att dina känslor i ditt inre kan jag själv känna fullt ut, man måste helt enkelt ha upplevt det hela själv för att riktigt kunna förstå. Det är nog många som får lida för ett felaktigt beslut...

    Jag skickar styrka till dig också och hoppas att vi får bli lyckliga en vacker dag.
    Kram!

  • Anonym (Ledsen)

    Puffar lite...Finns det ingen som skulle vilja skriva av sig / som nyligen avbrutit graviditet och känner sig sorgsen över detta? Skulle kännas skönt att få bolla lite här i tråden om detta som hänt och som gjort att livet inte direkt är solsken just nu, bolla lite eller mycket, är jättetacksam för det lilla som någon kanske vill dela med mig här. Jag tror man kan komma framåt snabbare genom att ha kontakt med andra som upplevt detsamma. Jag kräver inte att någon ska ge mig stort stöd för jag går redan hos kurator. Ni kanske förstår att det bara skulle kännas så skönt att allmänt få skriva till er andra som sitter i liknande sits. 

    Tack på förhand!

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jag också) skrev 2019-04-14 10:34:35 följande:

    Jag gjorde en abort för tre år sedan. Graviditeten upptäcktes ganska sent och jag förstod inte hur långt gången jag var. Jag ville så gärna behålla barnet men min sambo ville det inte, han blev livrädd. Jag stängde av helt och gick på min sambos vilja och aborten utfördes i v 13+5. Jag fick se min lilla, lilla pojke efteråt. Han var helt perfekt, det vackraste jag åstadkommit i livet utan minsta tvekan. Min sambo klarade inte av det, så han gick ut i korridoren under tiden. Han vet inte ens vad det var för kön än idag.

    Det har som sagt gått snart tre år sedan den dagen och jag mår fortfarande fruktansvärt dåligt. Livet har tappat sin mening och jag kämpar med kärleken till min sambo. Jag förstår hans rädsla och varför han gjorde det val han gjorde, men jag kan inte riktigt förlåta honom för att han låtit mig gå i genom det här. Han visste redan när vi blev tillsammans att jag ville ha barn och kunde ha låtit mig gå redan då om han bara varit ärlig med hur han kände inför fler barn. Han har barn sedan tidigare men brottas med känslan av att inte vara en bra pappa. I mina ögon är han en fantastisk pappa dock.

    Jag vet ärligt talat inte hur man går vidare. Jag själv har inga barn, det här var min chans. Nu är jag nog för gammal. Hade jag varit yngre hade jag lämnat, i hopp om att hitta någon med samma dröm om familj som jag. Nu försöker jag att reparera det som skadats och hitta tillbaka till det vi en gång hade. Jag älskar min sambo innerligt egentligen men jag vet inte om skadan blivit för stor. Det känns så tyvärr. Vi mår så dåligt båda två, jag över det barn jag förlorat/övergivit och min sambo över hur mycket han sårat mig.


    Tack för din historia. Den var verkligen inte rolig att läsa och du verkar inte ha kommit ur din sorg och ånger efter din abort....Så ledsamt att du dessutom kände dig tvungen att göra en så pass sen abort, förstår att det nog måste ta ytterligare extra hårt då. Jag avbröt mycket tidigare och jag tog otroligt mycket stryk av det beslutet som togs, så jag kan som sagt bara tänka mig in i hur det känns för er som gått längre i graviditeten.

    Får jag fråga hur gammal du är? Du har inga barn men din sambo har. Är det för sent nu tror du att om du så gärna skulle vilja ha ett barn så varför inte försöka? Jag tycker det är sorgligt att många män verkar vara den som bestämmer....men kvinnan har som sagt alltid sista ordet. Min man sa till mig att om jag absolut ville behålla så var det jag som fick bestämma. Nu fanns det många omständigheter i min historia som jag inte orkar dra upp här. Men, min hjärna fungerade verkligen inte, förmodligen av chock över plusset samt hormoner som gjorde att jag inte hade förmågan att säga vad jag egentligen ville....Går ej att förklara, jag förstår inte ens själv knappt....

    Jag mår ändå något bättre nu. Jag har börjat gå hos en kurator för att prata. Jag försöker också prata om det hela med mina närmaste. Prata, prata och åter prata och känna värme & kärlek är det som hjälper för mig. Jag klarar inte av att ha tyst omkring mig för då smyger tankar på. Måste ha radio på under dagen tex. 

    Kanske du och din sambo borde gå tillsammans och prata med någon kurator? Kanske du ensam först och sen din sambo med vid några tillfällen i alla fall? 
    Eller har du redan provat det?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jag också) skrev 2019-04-14 20:17:39 följande:

    Jag fyller 40 det här året, så det känns som att det är för sent. Lämnar jag min sambo nu så kanske det resulterar i att jag står helt ensam i stället, men det kanske blir så ändå till slut.. om det inte blir bättre. Jag uppskattar ju ingenting längre. Han kan älska mig hur mycket som helst och visa det på alla sätt han kan, men han har ändå sårat mig på det allra djupaste plan.

    Jag har gått hos kurator. Det hjälpte mig att förstå min sambo bättre, trots att han inte var där. Han vägrar gå i terapi, säger att det inte fungerar för honom. Jag tror snarare att han är rädd för det som skulle komma upp till ytan.

    Vad skönt att du mår bättre <3 Det är nog lösningen, att prata om känslorna. Jag pratar inte direkt med någon längre. Jag vill inte vara den där som bara ska prata om sina problem hela tiden (det har ju gått så lång tid!) Jag är också rädd för att folk ska döma min sambo och jag är rädd för att folk ska döma mig... vad har jag att vara ledsen för egentligen, jag gjorde ju ett aktivt val. Så kan jag tänka själv ofta, men just då kändes det inte som att jag hade något val. Nu så här i efterhand förstår jag ju att jag hade det och jag är dessutom ganska så säker på att det hade varit det bästa även för min sambo om vi hade behållt barnet. Men tyvärr går det inte att vrida tillbaka klockan hur gärna jag än vill!

    Jag klarar inte heller av att ha tyst omkring mig, men här är det verkligen svårt att undvika tystnaden och ensamheten. Det är oftast bara min sambo och jag, eller bara jag hemma, så tomheten blir ofta påtaglig. Hans barn kommer inte hit så ofta numer, men när ?hen? är här så känns det bättre, det blir lite mer liv och rörelse då.


    Du har möjlighet att få barn om du vill. Men jag kan tänka mig att du aldrig kommer att få din sambo att gå med på att försöka? Du kan faktiskt använda donerade spermier, om det är så att du känner du vill lämna din sambo men kanske inte hinner hitta kärleken innan det verkligen är för sent för dina ägg. Nu har jag ju ingen aning om du ens kan tänka i dom banorna, det är säkert jättesvårt att bara lämna sin sambo också, även om allt inte är så bra i förhållandet.

    Jag mår inte alls bra, jag mår bara lite bättre och med det menar jag att ångestattackerna som kom i stort sett hela tiden har blivit mycket bättre. Jag får ångest ännu, men inte lika starka som från början. Men helt klart har detta satt så djupa spår inom mig att en del av min livsglädje följde med den graviditet som avbröts.

    Nä, tystnaden och just det här att vara själv hemma är fruktansvärt...tankarna får liksom fritt spelrum då.

    Tycker inte du ska känna att du inte får vara ledsen, det är dina känslor och dom har du rätt till och inget du ska bry dig om vad andra tycker eller tänker. Det val du gjorde var mkt riktigt ditt, men jag tror inte att man alltid tänker rätt när man är full av hormoner och med påtryck från omgivning.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jag också) skrev 2019-04-14 20:17:39 följande:

    Jag fyller 40 det här året, så det känns som att det är för sent. Lämnar jag min sambo nu så kanske det resulterar i att jag står helt ensam i stället, men det kanske blir så ändå till slut.. om det inte blir bättre. Jag uppskattar ju ingenting längre. Han kan älska mig hur mycket som helst och visa det på alla sätt han kan, men han har ändå sårat mig på det allra djupaste plan.

    Jag har gått hos kurator. Det hjälpte mig att förstå min sambo bättre, trots att han inte var där. Han vägrar gå i terapi, säger att det inte fungerar för honom. Jag tror snarare att han är rädd för det som skulle komma upp till ytan.

    Vad skönt att du mår bättre <3 Det är nog lösningen, att prata om känslorna. Jag pratar inte direkt med någon längre. Jag vill inte vara den där som bara ska prata om sina problem hela tiden (det har ju gått så lång tid!) Jag är också rädd för att folk ska döma min sambo och jag är rädd för att folk ska döma mig... vad har jag att vara ledsen för egentligen, jag gjorde ju ett aktivt val. Så kan jag tänka själv ofta, men just då kändes det inte som att jag hade något val. Nu så här i efterhand förstår jag ju att jag hade det och jag är dessutom ganska så säker på att det hade varit det bästa även för min sambo om vi hade behållt barnet. Men tyvärr går det inte att vrida tillbaka klockan hur gärna jag än vill!

    Jag klarar inte heller av att ha tyst omkring mig, men här är det verkligen svårt att undvika tystnaden och ensamheten. Det är oftast bara min sambo och jag, eller bara jag hemma, så tomheten blir ofta påtaglig. Hans barn kommer inte hit så ofta numer, men när ?hen? är här så känns det bättre, det blir lite mer liv och rörelse då.


    Vill bara lite fint upplysa (du vet kanske redan detta), att om din längtan efter barn är större än att leva tillsammans med din sambo och förbli barnlös så finns det även äggdonation om det är så att du inte lyckas bli gravid med dina egna ägg. Med detta vill jag bara säga att det finns dörrar för dig att öppna, som kanske skulle kunna göra dig lyckligare än vad du är idag.

    Kram!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jag också) skrev 2019-04-16 08:57:40 följande:

    Tack för din stöttning <3 Jag kan tänka mig insemination, men jag är så rädd att det inte ska gå vägen. Jag är också rädd för att lämna min sambo, det kommer att såra honom enormt. Det är svårt att såra någon man älskar. Så här har mina tankar gått sedan aborten, men jag kommer ingenstans med dem.

    Det är en sorgeprocess man går i genom efter en abort, känslorna kommer i vågor. De mest kaotiska känslorna kommer att lägga sig, eller i alla fall komma mer sällan. Sedan beror det så klart på hur man jobbar med sig själv vad man landar i till slut. Säkert också vad man har för liv, hur mycket det betyder för en. Du går hos kurator skrev du, vad pratar ni om där och vad ger hon för råd? När jag gick hos kurator så var det från min sida samma fråga om och om igen, stanna eller gå och skaffa barn på egen hand. Men det är ju bara jag som kan avgöra. Hon kom även med rådet att hitta något sätt att hjälpa andra barn eller ungdomar, men det är ingen lösning för mig. I slutändan är allt jag vill att få mitt barn tillbaka och det kommer jag aldrig att få..


    Tack själv för att du tagit dig tid att skriva några raderHjärta.
    Jag tror nog att lösningen att lämna din sambo inte är den rätta, då du skriver att du älskar honom. Men, kanske du kan på ett lugnt och sansat sätt vid något bra tillfälle om det finns, säga att du kanske skulle vilja få egna barn och att om han ej vill vara pappa till ditt barn så har du övervägt insemination. Se vad du får för reaktion i alla fall. Den möjligheten finns, att du vågar föra det hela på tal (igen kanske? För det kan inte vara första gången ni pratar om barn menar jag. Men du kanske aldrig har vinklat det hela på ett sätt att du faktiskt kan tänka dig att gå igenom hela processen kring att bli gravid själv utan hans hjälp. Kanske kan du få honom att förstå att du vill leva med honom men att det är en djup sorg inom dig efter det förlorade barnet. Jag vill inte säga vad du ska säga, vet ju inte hur ni pratar annars, jag bara spekulerar om möjligheter Glad. Du kan gå dina egna vägar just detta med barn, och din sambo kan antingen välja att finnas vid din sida eller att inte fortsätta relationen med dig (mest troligt kanske han inte vill gå ifrån dig och accepterar att möta dig i din sorg och att ett barn för dig skulle kunna lätta på din sorg  och förlust av något som jag tror i det stora hela är det som förstör för dig. 

    Jag har inte hunnit gå så många ggr än hos kuratorn. Så kan inte säga än om det kommer att hjälpa mig eller ej. Men oavsett så ältar jag på och pratar och pratar och åter pratar för att få ur mig allt som jag känner. Jag har gråtit i massor tills det nästan känns som om jag inga tårar har kvar....Tårar trillar i och för sig ännu då och då, och sorgen är djupt förankrad i min själ. Till vardags så ser jag säkert ut att fungera rätt så bra för de som ser mig dagligen...men det är en hel del "spel", i bland bryter jag dock ihop men jag tillåts som tur är att få visa mina känslor. Det är mer det att livet måste gå vidare och inför barnen kan jag inte gå omkring och gråta hela tiden, då skulle ju dom må dåligt också. Men det är svårt många ggr att vara så ledsen men inte få utlopp för det just där & då.

    Jag tror att du och jag och många med oss runtom i vårt avlånga land känner som oss, jag tar det som en tröst...att det finns fler som det slutade så här för, att man inte är ensam helt enkelt. 
  • Anonym (Ledsen)

    Längesen jag tittade in här, men då jag fortfarande (fast det gått så pass lång tid efter min abort...) varje dag tänker på det lilla liv som jag miste genom att inte följa mitt hjärta så fylls mina tankar och så kikade jag in här för att se om någon "medsyster" tillkommit på forumet. 

    Tråkigt att läsa att det kommer fler efter mig och ännu fler efter dig som kommer att få känna den inre smärtan som kommer som ett brev på posten efter en abort som man ej borde ha gjort Rynkar på näsanGråter.

    Jag har överlevt dessa år, men jag sörjer fortfarande stundvis och jag ljuger inte när jag säger att jag varje dag tänker på mitt lilla liv och det som inte blev osv.... och jag känner på mig att jag kommer att känna så här mer eller mindre känslomässigt, tills den dag jag dör!  Min abort satte så djupa sår i mig att det går inte att beskriva om man inte upplevt det själv.....Men, jag vet att jag inte är ensam, långt i från, tyvärr. Jag önskar ingen att uppleva detta, men på ett konstigt vis så är det en liten tröst att veta att man som du skrivit själv att man inte är ensam om detta. Livet går vidare, och vissa dagar är såklart riktigt toppen med mycket sann glädje och skratt, det blir ju så när man har barn som behöver en och som man delar vardagen med, ljusa stunder som jag suger åt mig och som gör att jag klarat av att gå vidare. Men det finns dock ändå titt som tätt en slöja av sorg som inte gör mitt liv helt komplett. Jag har vissa att skylla på, men mest mig själv.....

    Hoppas att du fått bra hjälp. Önskar dig all kärlek & lycka i ditt liv. Kom i håg att dina känslor och din sorg delar du med många medsystrar runt om i hela världen! KRAM! 

Svar på tråden Stor sorg och ånger efter abort