• SweetJune

    Ni med flera barn-hur många % jobbar ni och skyddar ni et SGI?

    Hej!

    Ni med flera barn: hur många barn har ni? Ålder? Gick ni ner i tid/går ni ner i tid? Hur mycket?

    Skyddar ni er SGI?

    Tack för era svar

  • Svar på tråden Ni med flera barn-hur många % jobbar ni och skyddar ni et SGI?
  • Alexi

    Vi har båda två jobbat 87,5 procent under barnens förskoletid och en bit till. Två barn med två år mellan. Jag skyddade min SGI i några år men slutade sen. Min man har inte skyddat sin SGI alls eftersom han ändå tjänade över taket.

  • SweetJune

    Om man bara har lägsta nivå dagar kvar, då kvittar d om man skyddat sin sgi? Det påverkar dock vab och om man blir sjukskriven?

  • Anotherone

    Jag har mestadels jobbat heltid. Men de perioder jag valt att gå ner till deltid har jag inte säkrat upp med fp-dagar.
    Jag har tänkt att dagarna är värda mer för mig om jag kan vara ledig en längre period tex. på sommarlovet. Än att ta ut 1/8 eller 1/4 dag för att säkra upp min SGI. Jag har legat kring 90% så jag tycker att jag har fått en rimlig ersättning vid sjuk och vab ändå.

    Nu är jag föräldraledig med barn 2. Första året tog vi ut minimalt med dagar. From ettårsdagen tom strax efter 2 år har jag varvat jobb och fp och valt att skydda min SGI. From att han skolas in på förskola kommer jag att jobba ca 80% och inte ta ut fp.

  • Alexi
    SweetJune skrev 2019-03-21 21:58:45 följande:

    Om man bara har lägsta nivå dagar kvar, då kvittar d om man skyddat sin sgi? Det påverkar dock vab och om man blir sjukskriven?


    Sänker man sin SGI vid deltidsjobb så förlorar man motsvarande ersättning vid vab eller sjukdom ja.
  • Elin P

    Har tre barn mellan 2 och 11 år. Jag och pappan jobbar 85 % var. Skyddar inte SGI på grund av att vi klarar oss ändå.

Svar på tråden Ni med flera barn-hur många % jobbar ni och skyddar ni et SGI?