• sextiotalist

    Cancer eller inte?

    Anonym (TS) skrev 2019-03-22 10:16:14 följande:

    Jag har en tid funderat på när man kallar sjukdomen man har för cancer eller inte. Ja, jag vet att det är ett samlingsnamn på flera sjukdomar. Jag upplever att många personer säger att de eller deras anhöriga har fått cancer. -Åh nej, hur ser prognosen ut? -Jodå, tumören är godartad och de har börjat behandling eller ska operera bort den.
    Jag har med anledning av en familjemedlems sjukdom försökt läsa på lite nyligen och ser att det är bara en elakartad tumör som kallas cancer. Godartade tumörer kan aldrig benämnas cancer. Cancer är det först när den bildar metastaser och sprider sig.
    Jag förstår inte. Har de flesta, som tidigare informerat om att de fått cancer, aldrig haft cancer, eller vad? Cellgifter kan ju ges även till personer med godartade tumörer så jag förstår inte hur det kan anses kallas cancer då. Jag känner att jag har blivit lurad hela livet. Jag vet dock några som faktiskt haft elakartad tumör eller andra cancersjukdomar också, men det är de övriga jag tänker på. Cancer är ju något som många reagerar på och känner som en farlig sjukdom. Men en godartad tumör behöver inte nödvändigtvis ställa till med någon skada, även om vissa såklart kan bli sjuka även av det.
    Nog för att ju för tillfället är rätt korkad, men alltså, jag fattar inte. Vad är vad?


    Fast cancer kan vara även när det inte är metastaser, t.ex vissa elakartade hjärntumörer brukar inte (hinna) sprida metastaser men är dödliga ändå, fast jag håller med dig, det är inte cancer när tumören är godartad.
    Cancer är en elakartad tumör, men behöver inte börjat bilda metastaser (ofta är prognosen bättre om den inte bildat metastaser)
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2019-03-22 13:58:14 följande:
    Ja, jag upplever också att många kopplar ihop tumör med att det är cancer. Men att även de som faktiskt har en godartad tumör säger att de har cancer. Hur kan man göra det?
    För att man inte vet skillnaden, man tror nog att tumör = cancer. Själv väntar jag på svar från patologen huruvida min leverfläck är en godartad tumör eller inte. För våra leverfläckar är ju faktiskt tumörer, tack och är de flesta godartade (den både kliade och blödde, trots att den satt på ett ställe där den inte utsätts för retningar)
Svar på tråden Cancer eller inte?