• Anonym ("Flickmamma")

    Ni med syskon av samma kön

    Ni som har två/flera döttrar eller två/flera söner. Är ni besvikna över att ni inte fått ett av varje? Nån som är glad över att ha samma kön? I min bekantskapskrets verkar det vara jackpot med ett av varje kön, och då är man nöjd.

    Men finns det dom som tänkte "Yes, en till flicka!" eller "en till pojke, hurra!" här?

    Ni som tycker trådar om kön är tabu behöver inte svara...

  • Svar på tråden Ni med syskon av samma kön
  • Fjäril kär

    Triss i pojkar här och har aldrig känt någon längtan efter nån tjej.

    Har tre fantastiska söner och jag blev faktiskt väldigt glad när tredje också var en pojk. (Har aldrig vetat könet i förväg)

  • Anonym (Yaaas)

    Nä, vi blev utom oss av lycka när vi fick en pojke till.

    Vi ville så gärna att vår son skulle få ett syskon och när vi fick veta att det var en lillebror tänkte vi att de förhoppningsvis kan få ett ännu starkare band till varandra än om det varit en lillasyster (jo, man kan såklart ha starka band även då). Vi hoppas att de ska finnas där för varandra genom livet.

  • Anonym (K)

    Har tre söner och en dotter som fjärde. Många verkar tro att vi ville ha en fjärde för att få andra könet men så var det INTE. Hade mer än gärna haft en son till. Fantastiskt kul att ha flera av samma!

  • Anonym (A)

    Har själv en av varje, känner folk som har flera av samma kön samt de som har flera av olika kön.

    Men alla är glada och lyckliga för sina barn, men jag har väl turen att vara omgiven av människor som ser individen istället för könet...

  • Anonym (Jessi)

    Jag har två tjejer och blev superglad att även tvåan blev en tjej. Ville gärna ha två tjejer.

    Väntar en tredje nu och Alla utomstående säger att de hoppas att jag får en pojke denna gång men jag själv har ingen önskan om det ena eller andra trots att jag lite i smyg hoppades på flickor de två första graviditeterna.

  • Anonym (tvillinggrabbar)

    Var från början helt inställd på att det låg två tjejer i magen av någon outgrundlig anledning. Hade bara tjejnamn som alternativ. När ultraljud visade på två grabbar blev det mest ett "Jahapp, då får vi tänka om vad gäller namn". 

    Saknar absolut inte att ha en dotter. Har världens underbaraste och gosigaste grabbar.

  • Anotherone

    Alltså det hade ju varit kul att uppleva både och. Nu har jag två pojkar och såklart att det hade varit roligt att se hur en mix av mig och min man fast i form av en flicka, hade sett ut.
    Men jag har aldrig önskat det ena eller det andra, eller upplevt sorg eller blivit ledsen över att få veta att även mitt andra barn var en pojke. 
    Jag tycker väldigt mycket om att vara pojkmamma!

  • cosinus

    Nu har jag iofs 2 av varje. Men dottern (som är äldst) blev väldigt glad över att fjärde barnet också blev en flicka. Hon tyckte att två brorsor räckte :)

    Personligen kan jag väl tycka det har både för och nackdelar att ha barn av samma kön nära varandra i syskonskaran. Nackdelarna tycker jag är att det blir mer kompisbråk. Storebror tar hem en kompis och vill vara ifred men det är lillebrors kompis också och så blir det tjafs. Barnen av motsatt kön har inte lekt med samma kompisar enskilt och det har varit klart enklare avgränsa när syskonen ska få vara med och inte. 

  • Anonym (Döttrar)

    Har två döttrar och är väldigt glad och nöjd över det.

Svar på tråden Ni med syskon av samma kön