Inlägg från: Anonym (Mindbrainkaos) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mindbrainkaos)

    Hur får man ner de höga självmordstalen?

    Om psykologhjälp inte fungerar.

  • Svar på tråden Hur får man ner de höga självmordstalen?
  • Anonym (Mindbrainkaos)
    Anonym (Per) skrev 2019-03-22 16:18:57 följande:

    Man kan ju sluta hylla Greta och andra domedagsprofeter som mest skapar ångest och oro, inte undra på att unga idag mår dåligt när de får veta att jorden snart går under och att allt kommer gå åt helvete.


    Allt står och faller med Greta Thunberg, alltså?
  • Anonym (Mindbrainkaos)
    Meriall skrev 2019-03-22 19:11:47 följande:

    Beror ju på vad som är fel?

    Om depression så medicinering, annars ECT (elchocker).

    Beror också på anledning till depression. Är personen tex ensam och isolerad kan man hjälpa den få en plats i samhället, sammanhang etc.


    Om inte heller det funkar då? Elchochar delas väl inte ut i det här landet?
  • Anonym (Mindbrainkaos)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-03-22 19:56:40 följande:

    Såklart ECT används i Sverige, vad har du fått det ifrån?

    För att minska antalet självmord behöver det satsas betydligt mer pengar på psykiatrin. Den måste vara mer lättillgänglig. Köerna måste minska drastiskt.

    Utöver detta måste vi tala mycket mer om psykisk ohälsa. Jobba på att få bort stigmatiseringen.


    Det var vi redan överens om, men om inte det heller räckte?

    Elchocksbehandling låter stenåldersmässigt, är det valfritt för patienten då eller?
  • Anonym (Mindbrainkaos)
    Anonym (Per) skrev 2019-03-22 20:14:36 följande:

    Miljöförstöring är ett problem, därför är det problematiskt när man börjar prata i undergångstankar, det leder bara till passivitet och nedstämdhet, varför ens försöka när allting ändå går åt helvete?

    Sen är hon väldigt fokuserad på koldioxid, det finns många andra miljöproblem som hamnar i skymundan men som också är viktiga.


    Som?
  • Anonym (Mindbrainkaos)
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-22 20:27:20 följande:

    Har du självmordstankar TS?


    Nej, kan man inte tala om denna känsliga fråga ändå?
  • Anonym (Mindbrainkaos)
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-22 21:19:21 följande:

    Självklart kan man det!

    Jag har testat mängder av psykofarmaka, ECT och olika terapiformer. Inget hade speciellt mycket effekt. Nu har jag bl.a. hjälp av kommunens socialpsykiatri -  individ/boendestöd.

    Jag är inte frisk, ej heller arbetsför men jag mår så pass bra att jag inte längre har självmordstankar.  Jag har lärt mig göra bästa möjliga av situationen (=mitt liv). En väsentlig sak för mig var att sluta vänta på det allena saliggörande som skulle bota mig utan i stället samla på mig så många "frisk"-faktorer som möjligt, sånt som uppväger. 


    Intressant resa. Har du någon gång fått ett svar eller en förklaring på varför du mått så dåligt? Kanske alltid varit så?
  • Anonym (Mindbrainkaos)
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-22 20:27:20 följande:

    Har du självmordstankar TS?


    Jo, en fråga till. Finns det något positivt du kan ta med dig av detta till framtiden tror du? Typ erfarenhetsmässigt.
  • Anonym (Mindbrainkaos)
    louisa83 skrev 2019-03-23 09:44:57 följande:

    Det är inte Gretas fel att miljöfrågan inte tagits på allvar hittils. Och det är ju det hon försöker göra något åt nu. Jag tycker till skillnad från vissa andra dåliga förebilder som ungdomar har idag (Rich kids in Beverly Hills etc som är helt egocentrerade) så tar Greta tag i en viktig och allvarlig fråga, och tycker tvärtom att hon inspirerar unga människor positivt och ger dem hopp, att de kan förändra. Tonåringar som sort har ju också alltid tyckt att det är kul att känna sig speciella, att de inte är som de där trista vuxna. Greta får dem att känna sig viktiga, och hon skapar en enorm samhörighet ungdomar emellan. Massiva demonstrationer osv. Alla får vara med. Jag tror att om jag själv skulle försöka hitta en bov i det hela skulle det istället vara en organisation som SD, som lockar unga på samma sätt genom gemenskap och den rebelliska andan, men där deras predikan är hat. Här kan vi snacka om hur detta påverkar ungdomars psyke!


    Håller med, men menar att man inte kan begränsa SD:s makt. Man får försöka locka till ungdomar på annat sätt.
  • Anonym (Mindbrainkaos)
    Pentra skrev 2019-03-23 11:11:34 följande:

    Det hon gör bidrar till problemet, speciellt hos de nänniskor som redan är vilsna och i obalans. Och, att hon sitter på rumpan bredvid plakat där hon skrivit "eftersom ni vuxna skiter i min framtid så gör jag det med", det kommer att dra ner än fler i okunnighetströsket, och summa summarum blir verkligen mer skada än nytta, samt att det är ett slag i ansiktet på alla ärligt kunniga, kompetenta och pålästa som kämpar för en friskare Jord. Klimathotet och miljöförstöringen är blott ett av symptomen på den sanna orsaken och roten till det verkliga problemet; nämligen ÖVERBEFOLKNINGEN. Och just ÖVERBEFOLKNINGEN ger en ohygglig belastning på planeten, med allt dess liv; och alltså även på alla människorna, vilka då lever alldeles för trångt; och detta leder i sin tur till stress, svält, vattenbrist, sjukdomar, förbistringar, osämja, konflikter, krig och elände av alla möjliga slag. Hela naturen fungerar på detta sätt. Och, så länge Greta inte utbildar sig och undersöker saken grundligt och logiskt, söker, inser och förstår, den verkliga orsaken, och att livet i sanning är ett delikat kretslopp som, de facto, hänger samman med hela Universums-Skapelsen, så kommer hon att fortsätta att vilseleda människomassan och få än fler ungdomar att känna hopplöshet och strunta i skola, utbildning samt att vissa även våldför sig på sina egna liv. ... Likväl som året har årstider; växer, avtar, och ser ut att vara dött, och åter växer igen osv osv; på samma sätt är det med allt liv, och det in i minsta detalj, och då ner till allra finaste nivå. Det mänskliga livet är alltså på intet sätt något undantag från denna naturlag. Så, det vi lämnar förtidigt; speciellt det som sker genom mord eller självmord; är därför inte löst, avklarat och fullgjort. Följaktligen så kommer vi, och det än snabbare, tillbaka till den röra (om vi ser till hur det ser ut nu) som vi lämnade, för att fullgå den kurs som vi påbörjat. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Det är ju just dessa planetära processer som hotas av den globala miljöförstöringen.

    Då antar jag att du inte har några barn med hänsyn till den globala överbefolkningen? Plats finns, problemet är ökad urbanisering.
Svar på tråden Hur får man ner de höga självmordstalen?