• Anonym (Hmpf)

    Vems är pengarna?

    Om den ena i ett gift par vinner en större summa pengar, vems är då dessa? Båda?

    Tanken är att använda dem till husköp, ska båda stå som ägare eller bara den som vann pengarna?

  • Svar på tråden Vems är pengarna?
  • Anonym (Hmpf)

    Kontrakt kommer isf skrivas gällande pengarna/huset.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmpf) skrev 2019-03-22 20:48:55 följande:

    Kontrakt kommer isf skrivas gällande pengarna/huset.


    Du får gärna svara på min fråga angående hur vinnaren motiverar att det är dennes pengar? Jag är nyfiken :)

    Sen tycker jag att det beror lite på om det gäller 10.000, 100.000 eller 1 milj.
  • Anonym (Hmpf)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-03-22 20:54:14 följande:

    Du får gärna svara på min fråga angående hur vinnaren motiverar att det är dennes pengar? Jag är nyfiken :)

    Sen tycker jag att det beror lite på om det gäller 10.000, 100.000 eller 1 milj.


    Att man kan köpa saker till sig själv trots gemensam ekonomi. Vi äger ju inte varandras kläder tex.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hmpf) skrev 2019-03-22 20:48:55 följande:

    Kontrakt kommer isf skrivas gällande pengarna/huset.


    Vad menar du med kontrakt?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hmpf) skrev 2019-03-22 20:59:54 följande:
    Att man kan köpa saker till sig själv trots gemensam ekonomi. Vi äger ju inte varandras kläder tex.
    Varför vill vinnaren inte dela vinsten med sin livskamrat? Brukar vinnaren vara egoistisk?
  • GGN
    Anonym (Hmpf) skrev 2019-03-22 19:40:07 följande:

    Gemensam ekonomi, men är nu inte överens om vems pengarna är.


    Bådas. Man kan inte bara ha gemensam ekonomi när det gynnar en själv.
  • GGN
    Anonym (Hmpf) skrev 2019-03-22 20:59:54 följande:

    Att man kan köpa saker till sig själv trots gemensam ekonomi. Vi äger ju inte varandras kläder tex.


    Är ALLA pengar gemensamma eller har paret egna fickpengar?
  • Anonym (Alice)

    Jag skulle säga att om lotten köptes för gemensamma pengar och om vinsten skulle gå mot ett större gemensamt köp känns det väldigt konstigt att INTE se det som en gemensam vinst.

    Jag skulle bara se det som något positivit att VI nu har extra pengar att lägga på vårt gemensamma hem. Om min partner skulle göra en så stor grej av att det måste vara HANS pengar och HANS hus, skulle jag ärligt börja se över relationen...

  • Anonym (hepp)

    Hur kan ni vara gifta och inte en enda gång pratat om "när drömvinsten (e.d.) trillar in..."? Eller är jag/vi väldigt ovanlig som har den diskussionen lite då och då?

Svar på tråden Vems är pengarna?