• Anonym (mat)

    Min 1 åring vägrar äta, snälla hjälp

    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-03-23 21:13:25 följande:
    Tack för ditt svar. Fick en lapp från en dietist på öppna förskolan om hur mycket en 1 åring bör äta, hur stor en lunchportion ska vara och så, och han äter långt ifrån deras rekommendationer men ammar ju mycket.

    Pratat man med Bvc säger de att man ska dra ner på amningen men det känns inte rätt när han som du säger får i sig en stor del av näringen därifrån.
    Du skrev själv ordet: rekomendationer. Det betyder inte att alla barn äter så mycket. En del äter mer, en del äter mindre. 

    Backa lite och "börja om". Ta det han tycker om och gör en måltid av det, även om det är 7 dagar i veckan. Sedan testar du att lägga till något, låt det ligga på tallriken om han gillar att plocka själv med maten. Kanske en bit potatis/potatismos eller några pastabitar, lite ris. Det låter som han inte vill ha maten blandad utan kunna se vad han äter så lägg olika saker i olika högar på tallriken. 

    Ät samtidigt som honom så han ser att du/ni äter. 

    Det enda jag reagerade på var att du skrev att du serverade lunch för andra gången kl 15, lät lite konstigt, skulle du själv vilja äta lunch två gånger efter varandra? Kör ett mellanmål med ex bara bär då så det skiljer sig. Kanske lite yougurt eller macka till. 

    Tips när det gäller smoothie, om han tycker om det är att broccoli smakar inget. Visst, inga övermängder Men jag slänger i lite blåbär själv och då vare sig det smakar eller syns i och mitt kräsmagade barn som älskar smoothie får i sig broccolin på köpet  

    Svinjobbigt nu, men det kommer gå bra på sikt!
  • Anonym (mat)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-03-24 13:13:48 följande:
    Ja, kanske ska prova att ge något helt annat som du säger vid lunchen när han får mat för andra gången. Han verkar gilla att småäta, kan ta en liten köttbulle som ligger i kylen men inget mer. Eller lite flingor att knapra på som finns i skafferiet. Han öppnar dörren själv och kollar/tar.

    Blir ju lite av en ond cirkel, äter men inget på de fasta måltiderna småäter mm emellan och då vill man inget ha till middagen sen. Men just nu är vi glada bara han äter något. Har provat att absolut inte ge något alls emellan men han vill fortfarande inte äta en måltid typ middag.

    Men smoothies är bra, där kan man ju smyga ner allt möjligt.
    Sedan är det ju precis så som du säger - han äter mellan måltiderna. Det är väl ganska klart att han inte vill äta när ni äter då på de "fasta" tiderna. 

    Se till att han inte kommer åt flingor/köttbullar osv mellan måltiderna och att du håller mer "strikt" på att bara äta när ni har era mattider. Det kan vara svinjobbigt i början med ett barn om är van vid att småäta när barnet vill (jag vet!) men det går över. Flytta upp/undan allt han kommer åt själv eller sätt för skåp/dörrar. 

    Jag förstår er till fullo, när barn inte äter är man glad för minsta lilla flinga de äter oavsett när, men det känns lite som en ond cirkel som du skriver. Det kanske tar en vecka, kanske två, men protester och allt från lillkillen som är van vid att småäta, men förhoppningsvis vänder det - eller så får du hitta på nåt nytt. 

    Han låter ju också som ett barn som inte gillar kladd eller ihopkletade saker och skiva saker i egna högar och kör "tapasmiddag" (låter så mycket roligare ) Även ni kan ju hänga på ibland och köra med plockskålar med sådant som ni gillar. Här har succen tandpetaren varit bra - att få "spetsa" en egen vindruva, eller köttbulle har varit jättekul.
Svar på tråden Min 1 åring vägrar äta, snälla hjälp