• Anonym (Ts)

    När vända bilbarnstolen?

    Min son fyller 4 år i augusti. Han är ca 105 cm lång och väger 14,5 kg.

    Snart Behöver lillebror byta från babyskydd. Kanske om en månad.

    Vi funderar då på om vi ska köpa en till bakåtvänd bilstol eller framåtvänd. Jag vet att de säger att ju längre man kan åka bakåtvänt desto bättre men sonen kommer knappt in i stolen vi har nu. Be safe izi plus. Och att köpa en till för kanske max 6 mån användning känns sådär.

    vad Hade ni gjort? Vänt eller köpt en till bakåtvänd?

  • Svar på tråden När vända bilbarnstolen?
  • Anonym (Ts)

    Alltså. Tack för era kommentarer. Men lagligt? Kom igen nu. Det finns ingen lag som säger att barn måste vara i bakåtvändstol till 4 års ålder. Det finns en rekommendation! Så ni behöver inte dra fram det kortet.

    Det som är reglerat i lag är precis som en skrev ovan. Att barn under 135cm ska sitta fastspända i särskild skyddsanordning. Men det innebär inte bakåtvändstol.

    Hursomhelst, vi har faktiskt en max way som jag vill sälja av. vi har testat en den i vår bil. Av någon anledning så går den inte att monteras längre bak än den gör redan nu. Och som den är monterad nu (av butiken) så menar jag allvar när jag säger att vår 11 månaders knappt kommer in i den. På riktigt. Vi knölar in honom i den. Hittills har 11 mån suttit i den alt babyskyddet. Medan storebror fortsatt suttit i besafe.

    Max way är monterad fram. Men går verkligen inte att skapa mer benutrymme med den. Det var därför den köptes. O det är helt omöjligt att få in vår stora i den. Helt omöjligt.

    O bak kan vi inte montera den då den då hade fått vara bakom chauffören och det blir inte bra.

    Blir så less varje gång vi ska ut och köra. För ingen av barnen sitter bra som det är nu och butiken hävdar fortf att 3,5 åringen ska få plats i max way men jag menar på riktigt att kanten av sittdynan på max way är monterad så att den kommer precis mot ryggstödet på passagerarstolen. Om ni förstår hur jag menar. Vår 11 mån får sitta med böjda ben redan! Så ska det inte vara ju. Ok att 3,5 åringen får det men...

    och vi har en hyfsat stor bil. Kombi.

    Butiken säger att man ska kunna dea bak max way. Men när vi gör det så går den inte att spänna åt 100%. Så det känns inte tryggt.

  • Anonym (Ts)

    [quote=79523703][quote-nick]Anonym (Lo) skrev 2019-03-24 07:11:05 följande:[/quote-nick]Detta handlar väl egentligeb om att ni inte vill lägga pengar på en till bakåtvänd stol? Men skyller på storleken. Mitt barn är 111 cm och 18 kg, vi har en halvkombi. Barnet är 4,5 år och har också en izi plus, kommer att kunna sitta ett bra tag till. Ta av barnet skorna i bilen så sitter han mer bekvämt.

    Vänd inte barnet av snålhet, trafiksäkerhet om nåt måste väl vara värt att lägga lite extra pengar på?[/

    Allt annat än snål, tack!

    självklart handlar det om att om jag ändå ska byta om 6-8 mån så ja då känns det kanske onödigt att köpa en ny. Men läser du ovanstående inlägg så ser du att vi faktiskt har TVÅ. Max way köptes för några månader sedan men vill sälja den då den inte funkat för nån av barnen. Och därför funderar jag nu på att bara köpa en framåtvänd. Medan besafe funkar för lillen och för stora ett tag till. Men jag köper absolut inte en till besafe, dels för att en till inte funkar i bilen, då de tar stor plats. Och dels för kostnaden absolut. Och Max way verkar inte alls bra för våra barn, när inte ens butikerna själva kan lösa monteringen så att iaf minstingen sitter bra i den.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (V) skrev 2019-03-24 07:14:56 följande:

    Självklart ska ni köpa en bakåtvänd stol! Barnet är ju väldigt litet för sin ålder och kommer kunna åka bakåt tills han börjar skolan. Köp en axkid minikid eller britax maxway så kan han åka bakåt till 120 cm/25kg. Det är betydligt säkrare så om det händer en olycka kommer ni vara glada att nu inte vände för tidigt.

    Gällande lagligt så finns ingen lag att barn ska åka bakåt till en viss ålder. Däremot står det i föreskrifterna att stolen måste användas såsom den är godkänd för. En bältesstol är godkänd från 15 Kg. Det är alltså inte bara förordningen som är gällande jag utan även föreskrifterna.

    Har ni testat att montera maxwayeb i mitten bak? Annars för bi vän testa andra stolar och i värsta fall byta bil. Ni har ju två barn som behöver åka bakåtvänt så gör allt ni kan för att lösa det :)

    Varför går det inte att spänna maxwayen ordentligt när ni monterar den längre ut? Har ni satt ett knä i stolen när ni drar åt banden? Kortat stödbenet? Dragit fram passagerarsätet?


    Jag vet faktiskt inte. Butiken har försökt och jag har försökt. Vi har ca 20 cm kvar till panelen så det borde gå att få bak den men den glider framåt när man sen ska spänna åt den. Butiken sa att det kan vara för att förankringsbanden är dragna bakifrån. Men de går inte att dra framifrån när den monteras i framsäte.

    Baksätet tyckte inte butiken att den skulle monteras med tanke på chauförrsidan. Som ska kunna dra bak o fram sin stol obehindrat.

    O stolen är testad i en exakt likadan bil som vår enligt manualen så den ska ju funka men förstår inte varför det ändå inte gör då. Frågade butiken om det kan vara pga besafen att dens storlek gör att det inte funkar ha max way fram. Men det sa de nej till. Och också nej till att byta plats på dom. :-/

    Så jag vet inte. Känns som vi försökt med allt nu i 2-3 mån. Men inget blir riktigt bra.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-24 07:21:59 följande:

    Jag vet faktiskt inte. Butiken har försökt och jag har försökt. Vi har ca 20 cm kvar till panelen så det borde gå att få bak den men den glider framåt när man sen ska spänna åt den. Butiken sa att det kan vara för att förankringsbanden är dragna bakifrån. Men de går inte att dra framifrån när den monteras i framsäte.

    Baksätet tyckte inte butiken att den skulle monteras med tanke på chauförrsidan. Som ska kunna dra bak o fram sin stol obehindrat.

    O stolen är testad i en exakt likadan bil som vår enligt manualen så den ska ju funka men förstår inte varför det ändå inte gör då. Frågade butiken om det kan vara pga besafen att dens storlek gör att det inte funkar ha max way fram. Men det sa de nej till. Och också nej till att byta plats på dom. :-/

    Så jag vet inte. Känns som vi försökt med allt nu i 2-3 mån. Men inget blir riktigt bra.


    Grejen är att han får plats bra i besafe. Han hade kunnat sitta ett tag till i den. Det är stol nr två som inte funkar. Ens för lillebror.

    O enligt rekommendation ska inte ens yngsta barnet sitta i framsäte även om det är bakåtvänt. Så jag har svårt att acceptera att lillen sitter där just nu men det är det enda som ändå funkar någorlunda just nu.

    Tanken var att storebror tar max way (som ju ska vata så rymlig!!) och lillebror tar över besafe men så har det inte blivit.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (V) skrev 2019-03-24 07:26:11 följande:

    Men nu har inte testat i baksätet? Det kanske funkar för föraren ändå? Särskilt om ni har den i mitten, då kan man dra förarsätet långt bak ändå. Den behöver ju inte ha stöd av sätet så det borde inte vara några problem.


    Jo vi testade den bak först men det gick inte pga föraren. Så vi flytta fram den. Inte testat i mitten dock så det ska jag göra sen när maken kommer hem med bilen. Men funkar det trots att bilen har en upphöjning från golvet där i mitten?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (V) skrev 2019-03-24 10:31:37 följande:

    Ofta funkar det, men inte alltid. Annars kanske ni kan testa en britax twoway i framsätet, det brukar ofta funka bra. Inte bästa stolen, men ändå säkrare än en framåtvänd stol. Dessutom billig.


    Får testa helt enkelt. Two way kändes inte alls bra faktiskt. Sonen verkade inte alls sitta bekvämt. O den ser inte så säker ut heller.
  • Anonym (Ts)
    mammalovis skrev 2019-03-24 13:19:06 följande:

    Enklast är nog att klargöra vad ni har för bil, så kan andra lättare säga hur de har löst det. 

    Vi har lyckats ha babyskydd plus två bakåtvända stolar bak, sedan två bakåtvända och en framåtvänd och nu har vi två framåtvända och en bakåtvända, vilket gör det lite knöligare i min Ford Mondeo.

    Vi har haft en Maxi Cosi Mobi bakåtvänd bakom passagerarsidan. Sedan har haft den andra bakåtvända i mitten, en man kunde tilta tror det är en Britax Maxway som vi satt i mitten. Sedan får ju barnen självklart sitta med böjda ben, men det är först när man som vuxen påtalar det som barnen blivit medvetna och börjat klaga eller haft alternativet framåtvänd i ena bilen.

    Jag skulle också rekommendera att låta barnen sitta bakåtvänt till minst 4 år helst längre. Första barnet är lättare att ha länge bakåtvänt än andra.  Sambon fuskade lite med andra barnet på slutet korta sträckor inom stan, då vi bara hade 3 bakåtvända till 2 barn. Jag promenerade oftast med barnen.


    BMW 5 serie.

    Ja han har inte klagat faktiskt i sin besafe. Någon gång kanske men inte något anmärkningsvärt. Men lillen i max way gör konstanta motstånd och skriker sig gul o blå i den. Men gör det inte i besafe. Och det var den som var tänkt till lilla och till stora max way.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Typiskt) skrev 2019-03-25 18:20:47 följande:

    Men va? Kommer han knappt i den? Vi har BeSafe (osäker på om det var izi plus, men det var en helt ny modell vi köpte) Vår son är bara ett år och väger 13 kg, 81 cm lång. Vi trodde ju att vi skulle kunna ha den i flera år, den var ganska dyr. Är det på längden er son är för stor ts?


    Alltså o besafen sitter han relativt bra fortf. Klagar inte. Men i max way funkar det inte alls. Inte överhuvudtaget. Så lillebror sitter i den nu men det är ju knappt det också. Måste ju helt enkelt vara så att den är felmonterad (men är samtidigt monterat av Babyproffsen!)

    Och tanken var ju att eftersom alla rekommendationer säger att Max way är en av de mer rymliga stolarna så köpte jag en sån till storebror med tanken att lillebror skulle ha besafen. Men så har det inte blivit. Och jag grämer mig! Lillebror sitter inte bra i max way heller. Gråter hysteriskt varje gång. Men sitter som en kung i Besafe. Bästa stolen utan tvekan. Så ni har gjort ett bra köp och kommer säkert lätt kunna ha den till han är minst 4 år.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Typiskt) skrev 2019-03-25 20:12:10 följande:

    Haha, puh! Vår son har lång rygg och vi testade och fick kassera två andra stolar innan vi köpte den, den skulle ju vara så rymlig.

    Men till din fråga så borde det väl vara ok att byta några månader innan 4 år. Annars kanske ni kan försöka att åka kollektivt ett tag tills han är 4 år ;p


    Ja den är klockren. Verkar superskön för barnen. Vår första son började åka i sin runt 11 mån o haft(har) den till nu.

    Så köpte vi max way o tänkte att den kan han säkert ha minst 1 år till o så får lillebror ta över Besafe o ha den så länge det går. Men tji fick vi. Helt omöjligt att få in storebror i max way. Men ja får se hur vi gör.

    Så jättemkt åker vi faktiskt inte bil ändå.

    Men några långresor per år blir det. Annars är det kortare sträckor lite då o då. Under veckodagarna när barnen är på fsk och vi på jobb osv så finns inget behov att färda dom i bil.
  • Anonym (Ts)
    Trädgårdsland skrev 2019-03-25 14:21:51 följande:

    b

    Håller med. Ta med bil och treåringen till en välsorterad affär och prova ut en stol som funkar några år till. Först kan treåringen sitta säkert några år till, sedan får småsyskonet också åka så trafiksäkert som möjligt ett par extra år.


    Det var denna stol (max way) som rekommenderades i denna välsorterade babyA. För den bil vi har. Hans ålder och vikt så var det denna som rekommenderades. Däremot testade vi inte den i bilen då säljaren var helt säker på att den skulle funka o funkar inte den funkar inga andra som de hade som var betydligt klumpigare och mindre i sittyta osv.

    Vi köpte den och åkte tillbaka någon dag senare för montering. Då var inte barnen med. När vi kom hem såg vi att det absolut skulle vara omöjligt för storebror att få olats. Vi testade. Han hade knäna nästan ända upp till hakan. Jag överdriver inte.

    Åkte tillbaka till BabyA. Då skyllde de på förankringsbanden. Att eftersom vi har stolen monterad fram men förankringsbanden förankras bakåt så dras stolen per automatik bakåt mot ryggstödet på passagerarstolen. Lösningen? Ha stolen bak. Men eftersom vi har Besafe precis bakom så gick inte det.

    Vid kontakt med britax själva så säger de att stolen är godkänd att ha i framsäte och ska funka att ha i framsäte, med gott om utrymme för ben. Så något är fel i monteringen. Nu är jg så less på att gå tillbaka till babyA. Har varit där 3 ggr. Alla 3 säger olika. Sista personen jag prata med sa att det bara är att lossa förankringsbanden o dra stolen mer mot panelen och sen spänna. Men då sitter inte stolen stabilt!

    Ah, sak samma. Är less på denna så kallade enkla stol som ska vara så himla rymlig. Nu sitter den som berget men då får man knappt in yngste sonen som är 11 mån.

    Ger den en chans till, testar att

    Montera den i mitten där bak. Funkar inte det så säljer jag den o köper en framåtvänd Besafe. Bästa stolarna!
  • Anonym (Ts)
    Trädgårdsland skrev 2019-03-25 14:21:51 följande:

    b

    Håller med. Ta med bil och treåringen till en välsorterad affär och prova ut en stol som funkar några år till. Först kan treåringen sitta säkert några år till, sedan får småsyskonet också åka så trafiksäkert som möjligt ett par extra år.


    O lillebror kommer få sitta i besafe så länge det går. Så fort vi hittat lösning till storebror.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2019-03-25 21:10:46 följande:

    Intressant vilka argument en del föräldrar använder för att tumma på säkerheten gällande det dyraste de har. Slår vad om att de betalar dyra försäkringar för både hus,bil och hund. Men när det gäller barnen väljer de bort det säkraste för att få slippa leriga säten eller att få slippa köpa dyra stolar för endast ett kort tag. Eller som ts, vända ungen för att stolen inte passar i bilen. Byt bil då, det är ju uppenbarligen något fel på bilen eftersom ingen annan har det problemet. Min unge sitter med benen nästan raka i samma stol.

    Otroligt..


    Gud så duktig du måste känna dig nu. Klapp på din axel. Herregud!

    Bilen är det inget fel på. Rymmer fint två barn (ingen hund tack), vagnar och allt vad den behöver. Stolen är dessutom testad i precis exakt sådan bil som vi har. Och godkänt den också.

    Bra att din sitter utsträckt. Min sitter med knäna under hakan nästinpå.

    Dessutom har jag inte skrivit någonstans att jag SKA vända. Jag skrev för att få lite tips/råd osv. Men det är klart att alla är så präktiga och duktiga härinne och måste hävda sig själva. Alla härinne vet vad som är säkert och inte. Inkl de som väljer vända barnet redan vid 2 år eller 5 år. Allt är inte svart och vitt. Jisses.

    Du kan lita på att det absolut inte snålas på något som har med barnen att göra. Inte vad gäller deras säkerhet, deras mat eller kläderna de har på sig.

    Tycker det är så märkligt att nästan alla härinne är så duktiga med att ha sina barn bakåtvända till de är 10 år gamla medan man ser (nu när man öppnar ögonen och kollar runt lite) att minst 5 utav barnen på sonens avd som är avd för barn mellan 3-5 år, åker framåtvänt. Nej, ingen säger här att man bara för det ska göra som dom! Men uppenbarligen så sitter ju alla duktiga föräldrar på FL och predikar medan resten av föräldrarna lever rövare med sina barn!

    För att stilla eran puls, vi behåller max way. Lillebror får sitta i den ett tag till. Storebror får sitta i sin besafe. Och i 4 års present (på dagen japp!) ska sonen få en framåtvänd stol! Den säkraste som finns Hoppas att han då hunnit komma upp i 15,2 kg.

    Tack för allas feedback. Lämnar nog tråden nu. Spårar ju ut som vanligt. Genuint tack till er som kommer med mer nyanserade svar än moralpredikningarna.

    Kram på er.
  • Anonym (Ts)
    Magnefico skrev 2019-03-26 06:08:43 följande:

    Jag håller med dig! Löjligt är bara förnamnet. Undrar om dessa duktiga föräldrar har marknadens säkraste bilar också? Förmodligen inte, för de kostar många hundra tusen...

    För att tillföra något värdefullt så kan jag rekommendera isofix-versionen av Max-Way (Max-fix). Går att ändra lutningsvinkel på plats och lutar man bakåt så blir det ganska bra med benutrymme. Min långa 2-åring sitter forfarande med raka ben i den.


    Precis. Och jag råkar veta att vi de facto har en väldigt säker bil (som självklart inte innebär att man bör färdas i den utan skyddsanordning nej. Men att ifrågasätta huruvida man tummar på säkerheten vad gäller ens barn är bara så urbota dumt! Syftar inte på dig då självklart.) Tack. Ska kika på den! Och ta vår max way till en annan BabyA i större stad och se om de kan kika på monteringen av den innan jag ger upp den helt.

    För som jag skrivit innan. Som den är monterad nu så sitter vår 1 åring med precis raka ben i den nu och det känns ju märkligt att benutrymmet redan efter sommarn kommer innebära böjda ben. Vilket jag vet är okej. Men borde inte vara så hos en nybliven ett åring. Att stora killen sitter med lite böjda ben är helt ok. Men inte med knäna upp i hakan :-/
  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2019-03-26 07:44:34 följande:

    Ja klart att de som vänder vid 2 år vet vad säkert är. Är du på riktigt eller? Känns som att det tog dig hårt det jag skrev. Var ju verkligen inte meningen att få dig att inse att du tänker helt jävla fel. Men men, vi tummar alla på olika saker gällande säkerheten för våra barn. Ta du präktighetskortet och kör upp det någonstans.


    Helt på riktig tro det eller ej. Du har inte all fakta i din hand om allas liv och situationer. Jag har själv en kusin som fullständigt VET att inte vända barnet innan 4 års ålder men ändå fick göra det efter rekommendation från läkare pga barnets mående. Och jo, detta är sant. Så barnet vändes när hon var 2,5. Lillebrodern vändes strax innan 4 år. Så allt är inte vitt och svart!

    Präktighetskortet sitter långt upp hos dig tillsammans med din förkastliga know it all attityd.

    Må väl i era bakåtvända stolar, så mår vi andra bra med de livsval vi gör.

    Kram!
Svar på tråden När vända bilbarnstolen?