• Anonym (Trött student)

    Någon som är duktig på D-Uppsats/Magister

    Hej är en äldre person som håller på med min magisteruppsats. Känner mig rätt ensa när det kommer både till skolan/handledaren. Båda parter tycker man skall fråga den andre.

    Har gjort en enkät o skall böja analysen för detta. både gjort öppna o slutna frågor.

    De slutna kan man ju stoppa in i ett statistikprogram ex spss, men hur analysera man de öppna frågorna? Kodar man dessa? Svaren är ju inte jättelånga så man vill ju ha med en helhet i svaren.

    Jag har panik då tiden rinner i väg o som sagt skolan är under all kritik på att inte vara hjälpsamma Känner mig inte alls rustad för att analysen. Skriva allt runt omkring kan jag men har stora problem just med analysen.

    Någon som har lite råd/stöd hur jag går vidare? Är det omöjligt att få ihop eländet tror ni?

  • Svar på tråden Någon som är duktig på D-Uppsats/Magister
  • Anonym (Nyligen duppsats)

    Skulle säga att skolan kan tyvärr inte säga exakt hur du ska göra. Du får leta efter böcker/referenser och skriva i metoddelen vilken metod du använt dig av enligt de referenser du hittar. I de böckerna framgår det hur den metoden fungerar och sen skriver du resultatet utifrån hur det i boken framgår att resultatet ska redovisas.

  • Anonym (Trött student)
    Anonym (Nyligen duppsats) skrev 2019-03-24 17:15:32 följande:

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=studentportalen.uu.se/uusp-filearea-tool/download.action%3FnodeId%3D459535%26toolAttachmentId%3D108197&ved=2ahUKEwiLp7iLlpvhAhXTxcQBHZlPBHIQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2yDelaH-c6IKFlVVw_YXAC

    Läs tex det där dokumentet


    tack för du tog dig tid att svara. tyvärr kan jag inte läsa det dokumentet då det krävs inloggning
  • Anonym (Trött student)
    Anonym (Nyligen duppsats) skrev 2019-03-24 17:15:32 följande:

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=studentportalen.uu.se/uusp-filearea-tool/download.action%3FnodeId%3D459535%26toolAttachmentId%3D108197&ved=2ahUKEwiLp7iLlpvhAhXTxcQBHZlPBHIQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2yDelaH-c6IKFlVVw_YXAC

    Läs tex det där dokumentet


    tack för du tog dig tid att svara. tyvärr kan jag inte läsa det dokumentet då det krävs inloggning
  • Anonym (Nyligen duppsats)

    Okej konstigt googlade och fick det dokumenten. Googla på metod öppna frågor och se om det kommer fram då. Översta träffen för mig.

  • Anonym (PhD)

    Vilket ämne? Uppsatsens tema? När ska den vara inlämnad?

    Generellt kan det vara bra att kolla på www.avhandlingar.se och leta efter uppsatser med liknande frågeställning/ iaf inom samma ämne. Kika hur det brukar se ut, hur man skriver de olika delarna av uppsatsen i just ditt ämne!

    Om ditt universitet inte delar ut någon grundläggande information om hur man skriver en uppsats går det också att hitta dokument från andra universitet, för vissa måste man ha student konto men många finns öppet tillgängliga.

    www.su.se/utbildning/studie-och-språkverkstaden/våra-bästa-tips/så-skriver-du-uppsats-1.343157

    Www.skrivguiden.se

    Och: Glöm inte ditt bibliotek! Bibliotekarierna är faktiskt ofta jätte duktiga och de hjälper gärna studenterna. Sen finns det ju förmodligen även en skrivverkstad och andra bra kurser från biblioteket, men om det finns en just nu får du ta reda på.

    Men som sagt jag rekommenderar starkt att läsa andras uppsatser inom ämnet för att få en bild av hur det "ska" vara! Via ditt lärosäte bör du ju ha tillgång till DiVa där allt publiceras i Sverige, det är bara att leta efter master uppsatser i ditt ämne på universitetsbibliotekets hemsida (när du är inloggad).

    Lycka till :)

  • elin1989

    Men vad har du tänkt göra för analys? Man brukar inte koda öppna frågor och lägga in i spss nej, men det kan ju funka beroende på frågorna. Men kvalitativ analys kräver mer än bara öppna frågor på en enkät.

  • Anonym (Snart D-uppsats)

    Jag skulle säga att det hela beror på vilket analytiskt verktyg du valt för studien. Läs på om de olika verktygen.

    Personligen skulle jag kunna tänka mig utan att vara vidare insatt att en sortering över dina svar behöver göras. Vilka är lika. Vilka är olika. Men hon inte att utgå från din analysmetod det är av vikt att den genomsyrar och får synas och ta plats.

  • Fliselisan

    Koda svaren och bryt ner i mindre delar. Läs om kvalitativa metoder, ni borde ju fått kursmaterialet. Du kan ju kolla på andras d-uppsatser som också har öppna frågor och se hur de bearbetat texten.

Svar på tråden Någon som är duktig på D-Uppsats/Magister