Inlägg från: Anonym (Vill göra rätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill göra rätt)

    Uppfattar folk mig som antifeminist om jag säger människa?

    Kom att tänka på det häromdagen när jag pratade med några av mina kollegor och jag sa människa några gånger, och tyckte jag fick lite snea blickar på mig, men ingen som sa något. Och då kom jag på att eftersom en säger EN i stället för MAN som feminist så borde det förstås också heta ENniska och inte MÄNniska, om jag inte helt fått det om bakfoten.

    Frågan är om mina kollegor nu tror att jag är antifeminist för detta? Jag hade ju inte tänkt på detta sen förut så mina intentioner är ju ändå goda.

  • Svar på tråden Uppfattar folk mig som antifeminist om jag säger människa?
  • Anonym (Vill göra rätt)
    plättarmedsylt skrev 2019-03-25 11:34:25 följande:
    Men det beror väl helt på i vilket sammanhang man säger människa? Om jag exempelvis säger: ?Idag såg jag en människa som hade en väldigt snygg jacka på sig.? Låter det hånfullt? TS skriver ju inte alls i vilket sammanhang h*n använde ordet.
    Det handlade då om bl a ite historia och sånt. Som t ex "människorna på den tiden...".
  • Anonym (Vill göra rätt)
    Anonym (usch) skrev 2019-03-25 13:07:03 följande:
    Men det är inget konstigt?  Så säger man ju även om man inte är feminist. Det finns väl inget som passar bättre än "människa" i  just den kontexten?
    Jo enniska skulle göra ordet könsneutralt.
  • Anonym (Vill göra rätt)
    plättarmedsylt skrev 2019-03-25 14:11:51 följande:
    TS, du trollar va?
    Nej varför skulle jag göra det?
  • Anonym (Vill göra rätt)
    Millnear skrev 2019-03-26 10:52:40 följande:

    Ja, det är kränkande att säga människa! Hade nån sagt så om mig...Hade jag blivit skitsur...Är ju en vampyrdemon...Inte en människa....


    Är vampyrdemoner könsneutrala?
  • Anonym (Vill göra rätt)
    Anonym (Bah!) skrev 2019-03-26 11:03:52 följande:
    Vad löjlig du är. Jag är feminist och säger "man" som neutralt ord. Känner ingen som säger "en" annat än dialektalt.
    Men om du går in på en Facebooksida t ex med fokus på feminism så säger varenda en där "en". Det är för att minska på mansnormen.
  • Anonym (Vill göra rätt)
    Anonym (.) skrev 2019-03-26 20:35:22 följande:
    Tycker det är skitbra att du använder benämningen människa. Om vi kan få fler att se kvinnor som människor och inte just kvinnor (som alltid värderas lägre än män) så kommer vi långt. Om män börjar värdera personer som människor och inte objekt så har vi kommit långt.
    Ahhh var det därför tror du som jag fick snea blickar, för att jag benämnde kvinnor som människor, inte för att jag inte sa enniska?! Kan ju ha vart så. Det var ett gäng snubbar jag satt med.
  • Anonym (Vill göra rätt)
    plättarmedsylt skrev 2019-03-27 11:27:31 följande:
    Vad får dig att tro att jag vill förbjuda feminism eller demokrati? Eller förbjuda folk att säga en istället för man? Det enda jag har sagt är att jag tycker det är skitlöjligt att säga en istället för man. Man kan tycka att saker är skitlöjliga utan att vilja förbjuda dem. Demokrati har jag överhuvudtaget inte nämnt.
    Varför tror du de mest hängivna feministerna alltid använder en i st f man då?
  • Anonym (Vill göra rätt)
    plättarmedsylt skrev 2019-03-27 13:57:38 följande:
    Vad har det med mitt inlägg att göra?
    Jo jag ville få fram att om de mest hängivna fmeinisterna anävnder en i st f man så är det det en ska använda för att vara en äkta feminist anser jag!
  • Anonym (Vill göra rätt)
    Anonym (Elin) skrev 2019-03-27 14:53:06 följande:

    Du låter som en mansbebis. Dessutom är det ingen rättighet att få vara Enniska.


    Vad är en mansbebis?
Svar på tråden Uppfattar folk mig som antifeminist om jag säger människa?