• Anonym (Irritation och sorg)

    Gått i särskolan under hela skolåren - Kommer inte få pengar ifrån FK för mina studier på Komvux

    Jag har gått i särskolan i hela mitt skolliv. Allt var egentligen ett misstag och jag har en psykiatrisk dokumentär där det faktiskt står att jag inte hade behövt gå i en särskola.

    Jag växte upp med en dysfunktionell familj som jag idag har brutit kontakten med. Jag volontärsarbetar och studerar samtidigt.

    Men idag fick jag besked om att FK inte kommer ge mig någon ersättning för mina studier om ett halvår. Det beror på att jag hoppade av tredje året på gymnasiesärskolan. Och det gjorde jag för att allt upprepades om och om igen ifrån mellanstadiet till början av högstadiet. Ingenting nytt, inga utmaningar och inte så mycket lärdomar. Jag mådde förfärligt och såg en mörk framtid.

    Efter att jag bröt kontakten med familjen och flyttade någon annanstans fick i samband kontakt med FK och fick ersättning för att jag studerade på Komvux. Jag har hunnit lära mig massor ifrån Komvux. Dock behöver jag läsa ända från grund, men jag är snart klar och kommer snart in på gymnasienivån. Jag kommer bli klar med mina studier på Komvux om 3,5 år. Det kan dock ta längre eller kortare, men det den berättelsen man har.

    Jag kan tänka mig gå på CSN lån när jag väl kommit in på högskolan som precis vilken människa som helst. Men att jag skall ta CSN lån för att bygga upp betyg på grund av samhällets miss, så känner jag där att det tar stopp för min ödmjukhet. Jag är väldigt irriterad, just för att jag har i många fall sagt många gånger att jag vantrivs i särskolan och ingen har talat om för mig att det är frivillig skolform och ingen information om att det finns någonting som heter IV där det är att bygga upp lite betyg fast i gymnasiet. Jag hade lätt kört på sådana saker istället för att följa särskolans bana.

    Att stämma staten känner jag ingen energi för. Jag satsar stenhårt på Komvux och känner att det finns ingen tid för massa möten med jurister och för att sedan gå på tingsrätten för att se om man får rätt på sin sida eller inte. Jag kommer slösa oerhört mycket tid. 

    Vad jag vill med denna tråd handlar om att få så mycket tips jag bara kan. Vart finns det för möjligheter. Jag vill plugga upp betyg men någonting måste staten ha förståelse för och faktiskt tillåta mig studera utan att ta en massa jäkla lån. Inte en chans att jag tänker bli skyldig staten pengar för någonting jag inte hade behövt göra från allra första början. Jag har tänkt på min framtid från start och det var det som gjorde att jag hoppade av och mådde dåligt. För jag såg ingen chans för framtiden längre. Jag kom i kontakt med psykiatrin för att jag hamnade i depression och där efter gjorde man bedömning. Och det visade sig att jag inte har någon funktionsnedsättning, med andra ord. Jag hade aldrig behövt gå i särskolan.

    Jag vill veta helt enkelt vad jag kan göra. För jag känner att det måste finnas någonting. Förutom CSN, jobb eller stämma staten, något av det ''normala''. För jag känner att det måste finnas någon rättighet som jag måste ha för den sitsen jag har. Jag hade aldrig behövt vara tjugofem år och syssla med att bygga betyg i så många år.

    Jag är väldigt upprörd men hoppas på bra och goda tips och råd.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Gått i särskolan under hela skolåren - Kommer inte få pengar ifrån FK för mina studier på Komvux
  • Anonym (Tant Hedvig)

    Hej ts!
    Jag beklagar din situation och jag hörde en radiodokumentär förra veckan som handlade om något liknande.
    Har inga konkreta råd att komma med förutom att det är din kommun som felat och inte staten eller försäkringskassan. Att stämma "staten" skulle inte hjälpa, det är kommunen som du i så fall skall rikta dina skadeanspråk till.


     

  • Meriall

    Problemet är att det är två olika situationer här. Att du inte får pengar nu är orelaterat till att du felaktigt gått i fel skolform. Enklaste för dig vore nog att trots allt stämma kommunen för placering i fel skolform. Använd pengarna du får till att bekosta din riktiga utbildning. Ser ingen annan möjlighet.

  • legomum

    Alla får lov att använda sig av csn ett visst antal terminer. Nästan mer en rättighet än en möjlighet. För alla (?) får både bidragsdelen och lånedelen beviljad.

    Men du är inte ensam om att behöva använda csn för att arbeta upp betyg från grundskolan eller för gymnasiebetygen.

    Att sitta och tro att de ska man kunna spara csn till högskolan är naivt. Många av de som studerar på högskola jobbar vid sidan om för deras möjliget att få studielån är över.

    Jag beklagar det du berättat om dina erfarenheter. Det är fruktansvärt att ingen sett Dig.

    Men det har inget att göra med csn. Du får lov att kontakta en advokat om du vill rådfråga och gå vidare med att få upprättelse.

  • Anonym (Signatur)

    Men...... för att bli inskriven i särskola måste dina målsman ha skrivit under papper samt att det ska finnas en utredning som visar att du har en utvecklingsstörning. Finns det inte någon signatur samt utredning skrivs du inte in på en särskola.

  • EmberEyes
    legomum skrev 2019-03-25 12:45:00 följande:

    Alla får lov att använda sig av csn ett visst antal terminer. Nästan mer en rättighet än en möjlighet. För alla (?) får både bidragsdelen och lånedelen beviljad.

    Men du är inte ensam om att behöva använda csn för att arbeta upp betyg från grundskolan eller för gymnasiebetygen.

    Att sitta och tro att de ska man kunna spara csn till högskolan är naivt. Många av de som studerar på högskola jobbar vid sidan om för deras möjliget att få studielån är över.

    Jag beklagar det du berättat om dina erfarenheter. Det är fruktansvärt att ingen sett Dig.

    Men det har inget att göra med csn. Du får lov att kontakta en advokat om du vill rådfråga och gå vidare med att få upprättelse.


    Är inte CSN fortfarande delat? Ett visst antal terminer/veckor för universitet/högskola, och ett annat antal veckor/terminer för grundskola/gymnasienivå? Eller hur menar du med att spara CSN till högskolan?
  • Fiona M
    Anonym (Irritation och sorg) skrev 2019-03-25 11:24:12 följande:

    Men idag fick jag besked om att FK inte kommer ge mig någon ersättning för mina studier om ett halvår. Det beror på att jag hoppade av tredje året på gymnasiesärskolan.

    [...]

    Efter att jag bröt kontakten med familjen och flyttade någon annanstans fick i samband kontakt med FK och fick ersättning för att jag studerade på Komvux.


    Varför har du fått ersättning från FK till att börja med, och vad står det i avslaget nu?

  • Anonym (Irritation och sorg)
    Anonym (Signatur) skrev 2019-03-25 14:18:29 följande:

    Men...... för att bli inskriven i särskola måste dina målsman ha skrivit under papper samt att det ska finnas en utredning som visar att du har en utvecklingsstörning. Finns det inte någon signatur samt utredning skrivs du inte in på en särskola.


    Jo precis. Jag växte upp i en dysfunktionell familj som gjorde att jag fick koncentrationssvårigheter under lågstadiet. Man gjorde även en bedömning under tiden jag hade svårt att fokusera. Och där blev det miss. Men att de faktiskt höll fast mig och ingen talade om mig att det var en frivillig skolgång när jag började tala om att jag vantrivdes att gå i särskolan.
    EmberEyes skrev 2019-03-25 16:39:47 följande:
    Är inte CSN fortfarande delat? Ett visst antal terminer/veckor för universitet/högskola, och ett annat antal veckor/terminer för grundskola/gymnasienivå? Eller hur menar du med att spara CSN till högskolan?
    Som jag har förstått det så får man max låna ifrån CSN i sex år. Därefter får man stå för sin egna ersättning om man vill studera längre.

    Om jag nu förstod ditt svar korrekt. Så är det att bygga upp betyg på t.ex KOmvux är inte kopplat till detsamma CSN när man skall studera på högskolan?

    Ditt svar fick mig att påminnas om att man faktiskt får tillbaks kanske hälften av de pengarna som man har lånat ifrån CSN eller att de pengar som man lånat tas räntan/lånet bort. För att man har varit duktigt som har studerat, räknas det som.

    Men jag känner ändå att jag verkligen inte vill låna en enda krona. Jag känner att det är absurt att jag skall behöva låna för att bygga upp betyg när jag i själva verket hade kunna jobba idag eller åtminstone befinna mig på högskolan och studera.

    Jag kan gladligen låna pengar för mina högskolestudier, inga problem alls. Det känns mer rimligt och mer rätt.

    Låna pengar för att bygga upp betyg för samhällets miss, låter lite absurt. Ditt svar var klokt, det gav mig mycket saker :)

    Jag försöker ta reda på massa saker nu, vad jag kan göra. Det känns som om det borde finnas någon ersättning som jag kan få. När jag studerar, tänker jag.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Irritation och sorg) skrev 2019-03-25 11:24:12 följande:

    jag har en psykiatrisk dokumentär där det faktiskt står att jag inte hade behövt gå i en särskola.


    Vad betyder det här? Hur har du "bevis" på att du inte behövde gå på särskola?

    Hur länge har du pluggat på Komvux? Har du några anpassningar i studierna?
  • Anonym (Peter)
    Högskoleveckorna för lån är skilda från andra.

    "Du kan bara få studiemedel under en begränsad tid

    Hur länge du kan få studiemedel beror på vilken utbildnings­nivå du läser:


    högskola/annan efter­gymnasial utbild­ning: högst 240 veckor
    gymnasie­nivå: 80 eller 120 veckor, beroende på din tidigare utbildning
    grundskole­nivå: 40, 80 eller 100 veckor, beroende på din tidigare utbild­ning.

    Du kan bara i undantagsfall få mer studie­medel."

    www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html

  • Anonym (Peter)
    Anonym (Irritation och sorg) skrev 2019-03-25 17:08:19 följande:
    Ditt svar fick mig att påminnas om att man faktiskt får tillbaks kanske hälften av de pengarna som man har lånat ifrån CSN eller att de pengar som man lånat tas räntan/lånet bort. För att man har varit duktigt som har studerat, räknas det som.
    Va?
Svar på tråden Gått i särskolan under hela skolåren - Kommer inte få pengar ifrån FK för mina studier på Komvux