• Jessican922

    Vad gör man om man har massa krediter?

    Jag har ca 23000 kr på klarna. Sedan några andra småkrediter som 2000 på olika fakturor.


    Försöker varje mån betala så mycket jag bara kan. Men jag är sjukskriven och får ca 6000 kr i mån. Har därför inte heller så mycket årsinkomst, under 100 000. Då är det ju, vad jag fattat det som svårt att få ett samlingslån med.


    Såg att klarna tar ca 300 kr i mån i ränta, vilket gör att jag fick lite halvt panik.


    Vad ska man göra i min situation? Vill helst inte fråga någon annan att hjälpa mig med att ta ett lån heller. Vill helst försöka fixa det själv på nåt vis, om det går då.


    Att jag satt mig i den situationen var dumt såklart men av npgon anledning blev det så med lite pengar varje mån och man tänkte att äh, skitsamma, det går väl att betala av. Men nu har det bara ökat på, på några mån, för ett tag sedan hade jag "bara" 10 000 kr. Vill iallafall inte att det ska bli ännu mer nu.


     


    Att medvetet dra det till inkasso känns sådär, men kan man inte göra en bättre avbetalningsplan med dem istället? Någon som vet vad klarna har för inkassobolag dom arbetar med? Kan man prata med dem och sätta det i inkasso innan man redan hamnat där för att fixa en avbetalning med förhoppningsvis mindre ränta? Gpr det att göra så? Eller är jag ute och cyklar?


    Tacksam för alla tips och idéer ni kan komma på.

  • Svar på tråden Vad gör man om man har massa krediter?
  • Jessican922
    Anonym (K) skrev 2019-03-27 13:38:52 följande:
    Det beror ju på vad som felar. Saknar man ben kan man jobba med t.ex. order och administration vid en dator. Får man ont i kroppen av ansträngning så kanske inte flyttgubbe är det första jobbet man ska söka liksom..

    Annat alternativ är att börja plugga vidare till något man kan jobba med. Gå på CSN under tiden och dubblera inkomsten under åren man pluggar.
    Jag har haft brutal ångest sedan jag var 15 år. Lyckades trots allt jobba ett halvår så jag åtminstone fick SGI inkomst. Men jag var helt slut efteråt. Kan ligga och skaka, gråta, skrika, totalt panikslagen i timmar. Har varit så yr så det kännts som jag varit full ständigt. Inte ens orkat gå utanför dörren/kunnat. Så nej, uttala dig inte om saker du inte vet något om.
  • Jessican922
    Anonym (K) skrev 2019-03-27 13:38:52 följande:
    Det beror ju på vad som felar. Saknar man ben kan man jobba med t.ex. order och administration vid en dator. Får man ont i kroppen av ansträngning så kanske inte flyttgubbe är det första jobbet man ska söka liksom..

    Annat alternativ är att börja plugga vidare till något man kan jobba med. Gå på CSN under tiden och dubblera inkomsten under åren man pluggar.
    Då jag hade som mest ångest låg jag och stirrade in i väggen för jag kunde inte göra någonting av ångest. Så du menar att man ska tvinga ut en sådan på jobb? Alltså sluta bara. Nu handlar denna tråden om hur man kan fixa sina krediter, så sluta skriv om sånt här nu.
  • Anonym (K)
    Jessican922 skrev 2019-03-27 13:42:15 följande:
    Då jag hade som mest ångest låg jag och stirrade in i väggen för jag kunde inte göra någonting av ångest. Så du menar att man ska tvinga ut en sådan på jobb? Alltså sluta bara. Nu handlar denna tråden om hur man kan fixa sina krediter, så sluta skriv om sånt här nu.
    Jag beklagar din psykiska ohälsa, jag beklagar din situation och jag beklagar att du tar så illa vid dig av vad jag skriver.

    Men det är den hårda sanningen om du ska göra något åt dina krediter måste du antingen 1. höja inkomsterna eller 2. sänka utgifterna.
    I ditt fall, om du måste jobba mycket med dig själv för att komma ut på arbetsmarknaden är ju den lättaste vägen att gå att sänka utgifterna.

    Det vill säga: Betala av krediterna så snabbt det går, för ränta är den mest onödigaste utgiften du kan ha. Sluta handla på avbetalning och egentligen, köp inget som inte direkt håller dig vid liv, med det menat: bara mat. Och då "smart" billig mat och inte massa snabb energi.
  • Jessican922
    Anonym (K) skrev 2019-03-27 13:55:58 följande:
    Jag beklagar din psykiska ohälsa, jag beklagar din situation och jag beklagar att du tar så illa vid dig av vad jag skriver.

    Men det är den hårda sanningen om du ska göra något åt dina krediter måste du antingen 1. höja inkomsterna eller 2. sänka utgifterna.
    I ditt fall, om du måste jobba mycket med dig själv för att komma ut på arbetsmarknaden är ju den lättaste vägen att gå att sänka utgifterna.

    Det vill säga: Betala av krediterna så snabbt det går, för ränta är den mest onödigaste utgiften du kan ha. Sluta handla på avbetalning och egentligen, köp inget som inte direkt håller dig vid liv, med det menat: bara mat. Och då "smart" billig mat och inte massa snabb energi.

    Ja jag sög åt mig rätt bra och blev ledsen. Bra att du iallafall inte blir arg tillbaka. Jag ska försöka. Det bästa vore ju såklart att jobba igen, jag vill det också, jag är ju bättre nu. Det känns bara lite pressande när någon säger så. Men ja man får göra vad man kan. Studera har jag med funderat på, om inte annat på distans. Men då tar man ju csnlån istället. Men man får mer pengar. csnlån är ju dessutom ett bättre lån. Ja, lån på lån, men mycket funderingar är det ju, jag hade ändå tänkt läsa vidare.


    Vi får se hur jag gör.


    Har dock läst om anyfin och funderar rejält på det, räntan verkar vara rätt mycket lägre.

  • Kjell2
    Jessican922 skrev 2019-03-27 14:21:33 följande:

    Ja jag sög åt mig rätt bra och blev ledsen. Bra att du iallafall inte blir arg tillbaka. Jag ska försöka. Det bästa vore ju såklart att jobba igen, jag vill det också, jag är ju bättre nu. Det känns bara lite pressande när någon säger så. Men ja man får göra vad man kan. Studera har jag med funderat på, om inte annat på distans. Men då tar man ju csnlån istället. Men man får mer pengar. csnlån är ju dessutom ett bättre lån. Ja, lån på lån, men mycket funderingar är det ju, jag hade ändå tänkt läsa vidare.


    Vi får se hur jag gör.


    Har dock läst om anyfin och funderar rejält på det, räntan verkar vara rätt mycket lägre.


    Passa dig för kreditbolag som accepter lån till de med låg kreditvärdighet. Speciellt om du inte vet vad ränta är och kan jämföra olika erbjudanden.

    Blir lätt som att kissa i sängen, känns varmt och skönt en stund.....

    Även om det blir tungt har du möjlighet att lösa din nuvarande lån på ett år eller två.


  • Ms H
    Jessican922 skrev 2019-03-27 14:21:33 följande:

    Har dock läst om anyfin och funderar rejält på det, räntan verkar vara rätt mycket lägre.


    Har du alltså tagit reda på vad du har för ränta hos nuvarande kreditgivare? Vad ligger den på och vad erbjuder Anyfin?
  • Tom Araya
    Jessican922 skrev 2019-03-27 10:49:01 följande:

    Jag har ca 23000 kr på klarna. Sedan några andra småkrediter som 2000 på olika fakturor.


    Försöker varje mån betala så mycket jag bara kan. Men jag är sjukskriven och får ca 6000 kr i mån. Har därför inte heller så mycket årsinkomst, under 100 000. Då är det ju, vad jag fattat det som svårt att få ett samlingslån med.


    Såg att klarna tar ca 300 kr i mån i ränta, vilket gör att jag fick lite halvt panik.


    Vad ska man göra i min situation? Vill helst inte fråga någon annan att hjälpa mig med att ta ett lån heller. Vill helst försöka fixa det själv på nåt vis, om det går då.


    Att jag satt mig i den situationen var dumt såklart men av npgon anledning blev det så med lite pengar varje mån och man tänkte att äh, skitsamma, det går väl att betala av. Men nu har det bara ökat på, på några mån, för ett tag sedan hade jag "bara" 10 000 kr. Vill iallafall inte att det ska bli ännu mer nu.


     


    Att medvetet dra det till inkasso känns sådär, men kan man inte göra en bättre avbetalningsplan med dem istället? Någon som vet vad klarna har för inkassobolag dom arbetar med? Kan man prata med dem och sätta det i inkasso innan man redan hamnat där för att fixa en avbetalning med förhoppningsvis mindre ränta? Gpr det att göra så? Eller är jag ute och cyklar?


    Tacksam för alla tips och idéer ni kan komma på.


    Börja med att totalt fimpa alla möjligheter till att handla på kredit.

    Får du 6000 imånaden kan det vara så att du är berättigad ekonomiskt stöd från sociala myndigheter, beroende på hur stora dina fasta utgifter är, som hyra o.s.v.

    Kontakta bolagen du har skulder till. Det finns ofta möjlighet till avbetalningsplan även innan skulden går till inkasso.

    Ta hjälp av kommunenens budget- och skuldrådgivning.
  • Frontline

    Känner du ingen du kan låna pengar av privat för 23000:- är ju inte jättemycket pengar för en som har en vanlig lön.
    Förstår att det är mycket för dig men en som har en normal årsinkomst är det en annan sak.
    Hade jag känt nån i din situation så skulle jag låna ut dom pengarna utan att ta nån ränta för det bara man kommer överens om hur man ska betala tillbaka det.


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Swedman

    Trist att du hamnat i denna "fälla" men din insikt räddar dig. Jag försöker vända på problemet; "Hur öka inkomsten?" istället för "Hur betala?".

    Varje kommun brukar ha en bok/häfte om kommunens fonder (eller vad det heter).  Det är fonder vars pengar kommer från dödsbon eller människor som har rel. gott om pengar och vill göra nytta. exvis finns fonder som heter "Fond till ensamstående mammor", "Fond för järnvägsarbetaren" eller "Fond för barn med handikapp" eller liknande. 
    Vi sökte ur en sån fond förut. Minns nästan inte men det var nåt med barn och semester. 
    Ring kommunen och fråga om det finns nåt sånt häfte.  Det kanske finns nån passande fond och söka pengar ur. 

    Jag har några äldre bekanta som tjänar lite extra genom att de sitter framför TV:n och plockar ner smågrejer i påsar och försluter dem. Kanske det finns nåt sånt jobb åt dig? Jag tänker på dina problem och söka dig utåt. Just nu kanske du skulle haft hemma-jobb. 

    Lycka till !

  • mommadearest

    Jag hade ett tag ganska mycket på klarna, dock inte så mycket som dig, men jag kände att det blev för mycket i månaden och därpå räntan som de har är ju hutlös,,, jag fick då tips om Anyfin av en vän,, man skickar in en bild på fakturan så kollar de vad de kan göra för avtal och så får man ett mejl med vad de kan erbjuda oså om man godkänner det så tar de över ens klarna avtal och betalar av det direkt och så betalar man sedan en mindre summa till anyfin varje månad istället. Har hjälpt mig jättemycket!

Svar på tråden Vad gör man om man har massa krediter?