• Fioili

    Storlek på kläder ?

    Hejsan! Jag hade en liten fundering på bebis kläder . Jag väntar mitt första barn å har köpt lite kläder i stl 50 å 56 ( lite i 62 å 68 också för att vara förberedd hehe ) men min fråga kanske är konstig men gör de något om en bebis har för stora kläder ? Aså inte jätte för stort, men att de hänger lite .

    Och är de skillnad på storlekar beroende på vårt man köper dom ? Som de är på vuxen storlekar .

    Tack i förhand för svar

  • Svar på tråden Storlek på kläder ?
  • Meriall

    Ja det är skillmad. Vissa krymper också efter tvätt, vissa inte. Nej det gör inget om de är lite stora men inte så bebisen trasslar in sig i kläderna.

  • Anonym (Maja)

    Jag tänkte också i början att det kanske inte gör något om det är för stort.
    Men det är inte jättekul om allt sitter jättepösigt heller så ett par bodys och någon byxa som är lite mindre tyckte jag var bra.
    Tvättar allt gör man ju innan så där märker man hur mycket kläderna krymper.
    Skulle man få ett lite mindre barn och behöver mer kläder i små storlekar så kan jag lova att man inte behöver vänta utan ofta tycker ju folk att det är jättekul att komma med kläder i present så då är det bara att vara tydlig med vad man behöver. Alternativt om man är pigg och mår bra kan man ju shoppa själv (eller skicka pappan).

    På BB ville man att vi skulle köra hud mot hud så mycket som det gick så där användes knappt några kläder. Och hemma mest body + strumpor samt filtar att reglera värmen med (bebisen är född i slutet av april).

  • mammalovis

    En stor 50 kan vara samma längd på som en liten 56, så enklast är att mäta bodiesar mot varandra. Sedan kan man behöva mer kläder om man får en kräkis. Köper man begagnat får man räkna med att de har krympt lite. Byxor med uppvikt mudd håller fler än 1 storlekar. 

    Hur mycket ni behöver beror ju också på tvättmöjligheterna. Mellan två storlekar kan det skilja uppåt 6 cm. Sedan får man kolla modellen. En del är smalare, andra större. Jag har haft smala barn, så vissa märken/affärer har inte funkat storleksmässigt, då byxorna inte hänger uppe typ.

    Med första barnet kompletterade vi på väg till återbesöket när vi visste om vi behövde 50 eller 56. Mina barn har varit 50 eller 52, så de har haft 50 i ca 3 veckor. 

Svar på tråden Storlek på kläder ?