• stellanocte

    Mäklarens bilder finns kvar på nätet efter försäljning av hus?

    Vi köpte nyligen hus och alla papper är påskrivna och lånet klart. Vi trodde att de bilder på huset som mäklarna hade i samband med försäljning skulle tas bort efter att köpet var klart men de ligger fortfarande kvar på mäklarens webbsida - dock med rubriken "såld" överst. 

    Är detta okej? Jag tycker att det känns lite konstigt att det ligger både bilder och en detaljerad videofilm tagen inifrån vårt nya hus på nätet och är det första som kommer upp när man söker på adressen. Utöver detta ligger även besiktningsprotokoll, planlösning, alla ekonomiska uppgifter, etc. kvar på sidan. 

    Har vi som köpare rätt att få detta borttaget eller är det helt upp till mäklaren/säljaren? 

  • Svar på tråden Mäklarens bilder finns kvar på nätet efter försäljning av hus?
  • riboflavin

    När jag sålde mitt hus stod det i mitt avtal med mäklaren att de förbehöll sig rätten att använda bildmaterial och annat relaterat till förmedlingen av huset som referensmaterial. Eftersom de som köpte huset inte ägde fastigheten när avtalet slöts och saknar rättigheter till bilderna gissar jag att de inte direkt har någon möjlighet att påverka om mäklaren använder dem i sin marknadsföring utifrån ett avtal ingått med mig före förvärvandet.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • äldreochklokare

    Det brukar väl vara så? Tycker man ofta ser bilder med "såld" som ligger ute ett bra tag efter att affären är färdig. 

  • KurtKoben
    stellanocte skrev 2019-03-29 06:28:28 följande:

    Vi köpte nyligen hus och alla papper är påskrivna och lånet klart. Vi trodde att de bilder på huset som mäklarna hade i samband med försäljning skulle tas bort efter att köpet var klart men de ligger fortfarande kvar på mäklarens webbsida - dock med rubriken "såld" överst. 

    Är detta okej? Jag tycker att det känns lite konstigt att det ligger både bilder och en detaljerad videofilm tagen inifrån vårt nya hus på nätet och är det första som kommer upp när man söker på adressen. Utöver detta ligger även besiktningsprotokoll, planlösning, alla ekonomiska uppgifter, etc. kvar på sidan. 

    Har vi som köpare rätt att få detta borttaget eller är det helt upp till mäklaren/säljaren? 


    Det där får man väl snacka med mäklaren om och göra upp. Jag tycker väl att en viss tid och att de vill ha ref.material förstår jag ju med. Det jag dock tycker är lite märkligt och som jag kan förstå att ni reagerar över är allt övrigt nu efteråt som känns lite irrelevant som planlösningar, besiktningsprotokoll. Faktum är ju också att tjuvar nuförtiden är rätt flitiga övervakare av sociala medier för att leta efter potentiella jobb och de där uppgifter känns ju lite som det kan locka till sig några sådana.
  • Bananböjaren

    Ligger det bilder kvar med texten såld så betyder det att ni betalade för mycket för huset. Jag kan inte tänka mig att mäklaren hade haft nått intresse i att visa ett sålt hus som sålts till underpris.

Svar på tråden Mäklarens bilder finns kvar på nätet efter försäljning av hus?