• LB2016

    Letrozol och temphöjning

    Hej!

    Någon som inte fått temphöjning efter ÄL när man ätit letrozol? Enligt VUL idag på morgonen så har jag nog haft min ÄL igår men ingen höjning på tempen idag.

    Så någon som varit med om samma? Man blir ju lite förrvirad..

    Har dock haft rätt låg kurva denna månaden efter mens.

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Letrozol och temphöjning
  • LB2016
    Clemmentina skrev 2019-04-04 11:35:35 följande:

    Jag äter inte Letrozole men ibland dröjer det någon dag eller två innan tempen höjs efter ägglossning. Gick den upp något idag?


    Nej ingenting nästan samma som igår.. Brukar alltid ha 36 o något men haft 35 efter mens fram tills för några dagar sen då höjdes den lite till 36 men inte över själva ?strecket? på diagrammet. Så haft rätt lågt denna månaden därav undrar jag om letrozol kan påverka ens temp så mycket att den inte ens höjs efter äl..

    För om det inte var Äl på VUL undra vad det var då..
  • LB2016
    Clemmentina skrev 2019-04-04 17:36:52 följande:

    Förstår nog inte riktigt det där med äl på vul. Såg gynekologen ett ägg som var stort nog att släppa och sa att du borde ha ägglossning när som helst? I så fall kanske det helt enkelt inte skett ännu. Då kan ju temphöjningen komma snart. För inte kan man väl se på vul att ägglossning har skett? Om jag förstått rätt måste man ta ett blodprov då.

    Ingen aning om letrozol påverkar tempen tyvärr men det skulle ju kunna vara så att du ligger lite lägre generellt den här månaden. Kan du inte posta din kurva? Mäter du med en termometer som har två decimaler?


    Haft regelbundna kontroller för att kolla hur stort ägget är, igår var den borta och hon såg ?vätska? typ vilket då ska vara ÄL (vätskan ägget släpper ser man genom VUL). Gyn kan se ÄL på VUL men sjävklart är det inte 100% utan ska även ta blodprov nästa vecka. Sädesvätska eller så kan man inte se, så är ägget borta och de ser ?vätskan? så brukar det oftast vara ÄL.

    Men som sagt kanske tabl påverkar tempen (hoppas). Verkar inte som om någon annan haft samma problem, får mysa ett tag till då haha lite jobbigt att ha det på kommandon. Använder NCs app och deras temp. Bifogar foto under.
  • LB2016
    Clemmentina skrev 2019-04-04 18:55:05 följande:

    Aha, lärde mig något nytt där. Men om ägglossning var igår kanske temphöjningen kommer snart. Håller tummarna för det!


    Ja hoppas det, tack för svar ändå. Hjälper till att uppa inlägget.
  • LB2016
    Enmsik skrev 2019-04-06 22:05:26 följande:

    Jag äter letrozol och tar även ovitrellespruta för att ägget/äggen ska släppa. Min temp är lite sådär. Vid mens och strax efter brukar jag ligga runt 36,9 och mellan ägglossning och bim ligger jag på typ 37,5. Ibland ligger jag så hög runt 38 efter ägglossning. För mig så stegrar det ofta typ bara 0,1 grad per dag från dagen efter ägglossning och ca 1 Vecka framåt. Så efter ca en vecka ligger jag runt 37,5. Blev gravid i december 2018 så vet ju att jag hade ägglossning även då. En vecka innan bim brukar min temp vara som högst, men då har sprutan gått ur kroppen. Precis efter ägglossningen kan jag inte lita på temp egentligen då sprutan innehåller gravidhormonet hcg. Men tror inte det är konstigt att tempen hoppar lite eller går långsamt. Hoppas du förstod mitt svar haha. :)


    Okej, ja tror nog att man inte riktigt kan lita på tempen när man tar letrozol. Fick en förhöjning för två dagar sen, jobbigt att inte veta när man har äl exakt.

    Har läst på mycket om Letrozol, många får med Otrivelle spruta. Vet du ifall man Måste ha sprutan för att ägget ska kunna släppa pga Letrozolen? Har inte riktigt kunnat hitta den infon, alla säger att de får den pga att ägget ska släppa då borde det betyda att letrozol inte hjälper ägget att släppa väl?

    Jag har inte fått någon, har dock egen ägglossning så letrozolen tester vi för en liten ?pusch?. Kanske därför man inte får nån?

    Tack för svar i tråden
  • LB2016
    Enmsik skrev 2019-04-08 06:51:24 följande:
    Ne alla får inte ovitrelle. Antar man att man har egen ägglossning så räknar man med att ägget släpper när det mognat. Letrozol hjälper ju ägget/äggen att mogna sen kan de ju antingen släppa av sig själv eller få hjälp av ovitrelle. Så det är säkert därför du inte fått. :)
    Jaha okej då förstår jag. Blev lite orolig haha. Tack för svar! Funkar/ funkade letrozol för dig då? 
  • LB2016
    Enmsik skrev 2019-04-10 11:48:16 följande:

    Ja med trippelkur har det funkat. Blev gravid på första försöket då men var ett utomkveds så jag fick operera bort det i januari. Är på min andra kur nu efter operationen. Och har haft ägglossning båda gångerna (alla 3 om man räknar graviditeten). Väntar på att få testa. Har bim på måndag. :)


    Oj beklagar! Tagit test idag som visat positivt. Äntligen efter 4 år och med egen Äl så Letrozolen hjälpte mig på traven. Lycka till och håller tummarna för dig med!
  • LB2016
    Enmsik skrev 2019-04-16 16:59:33 följande:
    Åh vad roligt!! Stort grattis! Ja jag plussade i fredags. Så det blir BF 22 december. Imorse tog jag ett test bara för att se om det hade ökat och jag fick en fin stegring. Bim+1 idag :)

    Vad kul! Våran lyckomånad då {#emotions_dlg.flower} , grattis till dig med! BF 28 Dec kanske blir en Nyårs bebis.. Solig Nu ska man bara hålla ut några veckor till att göra ultraljud. Känns som evigheter. Man vill bara veta att allt är bra där inne. 


    Dina foton kommer inte upp, prova att göra mellanslag mellan raderna innan själva fotolänken. Är bara en liten ruta nu.

  • LB2016
    Enmsik skrev 2019-04-17 08:05:15 följande:

    Ja verkligen! Så mysigt innan jul där! Får hoppas allt går bra för oss. Jag ska på ultraljud nästa vecka i v. 6, pga utomkvedet i januaris. De vill kolla så att det sitter rätt. Förhoppningsvis slår ett hjärta men i väldigt många fall är det för tidigt att se så jag får nog nöja mig med att se en hinnsäck för den här gången. :) ja jag ser ju att bilderna inte kommer.. men det var bara min bild på testet så det är inte så noga ;)

    Ska du på något tidigt VUL, eller blir det bara det ?vanliga??


    Håller alla tummar och tår! Okej förstår det, skönt att få det kollat tidigt. Vilken lycka. Det blir bara det vanliga för mig först i V.8. Så några veckor kvar, längtar!

    Har du några symtom ännu? Jag har öm och molande magen hela tiden i princip.

    Okej, ja jag har fotat så många bilder på mina tester haha kan inte riktgt tro det. Kommer ta digital om någon vecka igen.
  • LB2016
    Enmsik skrev 2019-04-17 09:26:24 följande:

    Jag tog digitat 2 dagar efter mitt tydliga plus så om du inte vill vänta så kan du säkert ta det om någon dag. Ja illamående om jag hinner bli hungrig, så jag äter typ hela tiden för att inte hinna bli det haha. ömma bröst och bröstvårtor (det hade jag vid utomkvedet med men absolut inte så här ömma. Kan inte röra brösten knappt. men ser det som ett gott tecken. lite lätt mensvärk ibland men det kommer några sekunder och sen går det över så tror bara att det växer där nere.

    Vid utomkvedet hade jag typ bara lite ömma bröstvårtor och testade supersvagt på bim+2 och då även positivt på digitalt. Nu fick jag tydligt plus bim-3 och digitalt bim-1 (men skulle nog fått tidigare om jag testat tidigare), så jag har goda förhoppningar om att det sitter rätt i alla fall då jag verkar ha mycket mer hcg i både kropp och urin vid denna grav. :)


    Okej, jo jag ska ta ett digitalt till nästa vecka för att se att veckorna blir fler ha ha.. Som en liten säkerhet för en själv. Igår tog jag både sticka och digitalt.

    Man tror inte att man kan få symtom så pass tidigt, men det får man. Hade så svårt att sova igår pga all molande i magen.

    Kommer säkert gå jättebra för dig, du får uppdatera senare om du vill.
Svar på tråden Letrozol och temphöjning