• Anonym (Börjat leta efter nytt jobb på annan ort)

    Är Malmöbor Sveriges otrevligaste människor?

    Jag undrar seriöst. Både servicepersonal, vårdpersonal, folk privat och på jobbet tänker jag på, grannarna.

    Tycker jag att nån är trevlig så är personen nyinflyttad.

    Jag är uppvuxen i Stockholm och har bott i Göteborg också samt Uppsala.

    Har aldrig känt såhär innan i Sverige.

  • Svar på tråden Är Malmöbor Sveriges otrevligaste människor?
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Börjat leta efter nytt jobb på annan ort) skrev 2019-04-08 08:34:14 följande:
    Stockholm har mer stress, tempo, människor osv men är ändå varmare.
    Nja, tycker att attityden i Stockholm är mycket "sköt dig själv och skit i andra". mycket trevligare folk i Malmö och Göteborg.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmm...) skrev 2019-04-08 16:40:34 följande:
    Det är stockholmare som anser att skåningar är dryga... och andra upplänningar som inte giter försöka förstå dialekten.
    Nä, inte jag :(. Jag har alltid gillat Skåne och dialekten, även om jag måste säga att de mest utpräglade dialekterna i Skåne kan vara liiiite svåra att förstå. Men de flesta pratar inte så utpräglat. OK, när en riktig infödd malmöit sätter igång (med glimten i ögat) så hänger jag inte heller med.
  • Anonym (Börjat leta efter nytt jobb på annan ort)
    sextiotalist skrev 2019-04-08 15:49:10 följande:

    Och ett annat gnällinlägg bekräftar att du har "rätt". Vi andra, som inte upplever detta, har alltså fel. Eller så är det två olika städer.

    Jag gillar Malmö, jag träffar ofta folk med humor, med leenden. Att det finns surkartar är ju sant, men dom springer man på överallt.


    Gnällinlägg? Jag asgarvade åt det, den tråden är ju jätterolig.
  • Anonym (Börjat leta efter nytt jobb på annan ort)
    Anonym (?) skrev 2019-04-08 15:28:25 följande:

    Jag har läst igenom tråden igen och det mest direkt riktade mot dig var väl från ?b? som inte ens är från malmö, men du påstår ihärdigt att ?b? tydligt är en äkta malmöit/malmöbo, och därefter börjar andra också tycka du är lite irriterande

    Det låter snarast som att du tagit illa upp av fördomarna mot Stockholmare och svarat med att utveckla en passivt aggressiv avsky för alla malmöbor vilket också är attityden som skiner igenom i tråden.

    Fördomarna mot Stockholmare tänker jag inte förneka är skitmånga och de är jobbiga framförallt om man lättstött men annars gillar jag att malmö är lite mindre ?shiny? än andra städer, du kan hitta ärliga, trevliga och raka människor men möts väldigt sällan av stora fejkiga leenden och glättighet här.

    Vår självbild överlever nog din flytt ska du se


    Haha, du är så sjukt otrevlig! My god. Jag har fortfarande inte blivit personlig mot dig men nu börjar du också.

    Har du svårt med läsförståelse? Jag skiter i vad nån annan säger om Stockholm, det gör alla Stockholmare. Tror du Londonbor bryr sig om att en bonde i Devon tycker dom är snobbar allihop och att det är hemskt i London?

    Inte ett skit men Devon-bonden tar nog fram bössan om det kommer dit en Londonbo och klagar på befolkningen.

    Finns inget att bli kränkt över. Poängen är just det. NI blir kränkta så in i helvete och blir elaka av att höra nåt liknande nu av mig.

    Ja exakt, bristen på leenden. Bristen på vänlighet. Bristen på humor. Om att vara en f-a för person A är att vara ärlig beror det ju på att person A är en f-a innerst inne. Men det är ett misstag att tro att alla andra är det och att främlingars vänlighet och leenden är ?fejk?. Nu slog du iaf huvudet på kulturen här, allt är skit så den som kommer utifrån och ser shiny ut och är glad och trevlig är oärlig och falsk, haha.

    Sen så är du bra blind om du tolkar ihop att jag är på väg att flytta med det jag skrev om er självbild. Er självbild är skör för att ni inte tål kritik om er stad, att jag ska flytta var ett svar på att du skrev ?stick härifrån?.

    Som sagt, ha så kul :)
  • Anonym (?)
    Anonym (Börjat leta efter nytt jobb på annan ort) skrev 2019-04-08 16:59:29 följande:

    Haha, du är så sjukt otrevlig! My god. Jag har fortfarande inte blivit personlig mot dig men nu börjar du också.

    Har du svårt med läsförståelse? Jag skiter i vad nån annan säger om Stockholm, det gör alla Stockholmare. Tror du Londonbor bryr sig om att en bonde i Devon tycker dom är snobbar allihop och att det är hemskt i London?

    Inte ett skit men Devon-bonden tar nog fram bössan om det kommer dit en Londonbo och klagar på befolkningen.

    Finns inget att bli kränkt över. Poängen är just det. NI blir kränkta så in i helvete och blir elaka av att höra nåt liknande nu av mig.

    Ja exakt, bristen på leenden. Bristen på vänlighet. Bristen på humor. Om att vara en f-a för person A är att vara ärlig beror det ju på att person A är en f-a innerst inne. Men det är ett misstag att tro att alla andra är det och att främlingars vänlighet och leenden är ?fejk?. Nu slog du iaf huvudet på kulturen här, allt är skit så den som kommer utifrån och ser shiny ut och är glad och trevlig är oärlig och falsk, haha.

    Sen så är du bra blind om du tolkar ihop att jag är på väg att flytta med det jag skrev om er självbild. Er självbild är skör för att ni inte tål kritik om er stad, att jag ska flytta var ett svar på att du skrev ?stick härifrån?.

    Som sagt, ha så kul :)


    Var är jag otrevlig???? Jag säger att om man börjar ha negativa tankar om något så börjar det lätt färga av sig och kan leda till ett sämre bemötande. Jag har ALDRIG skrivit stick härifrån!!

    Jag har inte gått på din person men jag har gått på vad du skriver och hur du skriver om det.

    Du skriver att du mött dessa kommentarer och tar upp det i samband här, om du inte tyckte det var relevant varför tar du upp det? Om du inte alls bryr dig om folk är trevliga eller ej varför flytta?

    Att tolka inte så shiny som att allt är skit är väl ganska extremt och dömande i de flestas ögon, eller? Jämförbart med de från södra Europa som tycker hela sverige består av kalla, sociala och arga människor.
  • Anonym (Så är det)

    Japp, så är det. En dryg och otrevlig attityd är kraftigt överrepresenterad bland infödda Malmöbor.

    De tycker att de är något alldeles extra, trots att det enda de har är en gräslig dialekt. En infödd Malmöbo kan liksom ALDRIG ta ett nej, de har alltid rätt och vet bäst och tror de är så himla speciella. Allt bemöts med ett ?Jau, men...? följt av en lång utläggning om varför Malmöbon är för fin för att rätta sig efter samma regler som alla andra.

    Säg till en Malmöbo som söker på aluten med en sticka i fingret att hon visserligen var där först men ändå måste vänta för att Agda, 92 år faktiskt har hjärtstopp och måste prioriteras - då kommer det som ett brev på posten: ?Jau, MEN....?

    Oerhört jobbigt folk faktiskt.

  • Anonym (Så är det)

    Malmö skulle kunna ha ?Jau, MEN...? som kommunslogan.

    Och när Skåne blir en egen stat (vilket vi får hoppas sker snart) kan hela landet ha det som valspråk.

  • Anonym (Vera)

    Jag kan hålla med dig, TS!

    Är uppväxt i Göteborg, och har bott i Stockholm och Malmö.

    Tyckte inte att folket överlag var så trevliga i Malmö.

    Några drev tex med min treårings uttal av ordet "ja".

    Låtsades som att hon inte förstod vad ordet betydde. Det uttalas ju annorlunda på skånska.

    Det var bara ett exempel, men det var flera gånger som jag tyckte attityden var rätt trist och ogästvänlig i Malmö.

  • Anonym (Anna O)
    Anonym (Börjat leta efter nytt jobb på annan ort) skrev 2019-04-08 08:32:17 följande:
    Var det dialekten eller bristen på humor du reagerade på, sättet att prata med varandra, brist på leenden, värme och avslappnade attityder eller vad var det du tänkte på då?
    Det var framför allt hur sura alla var som jobbade i affärerna, samt busschaufförer och städpersonal. Aldrig ett leende och bara gnäll eller skäll. Om man inte fattade på en gång så var det suckar. Jag tyckte det var stor skillnad mot Småland och Uppsala, där jag bodde förut. Men jag har stannat kvar och nu tänker jag aldrig på det, men de första åren var hemska. 
  • Anonym (Börjat leta efter nytt jobb på annan ort)

    Tydligen är jag inte ensam om att uppleva det här.


    Anonym (Anna O) skrev 2019-04-15 16:48:52 följande:

    Det var framför allt hur sura alla var som jobbade i affärerna, samt busschaufförer och städpersonal. Aldrig ett leende och bara gnäll eller skäll. Om man inte fattade på en gång så var det suckar. Jag tyckte det var stor skillnad mot Småland och Uppsala, där jag bodde förut. Men jag har stannat kvar och nu tänker jag aldrig på det, men de första åren var hemska. 


    Anonym (Vera) skrev 2019-04-08 18:33:34 följande:

    Jag kan hålla med dig, TS!

    Är uppväxt i Göteborg, och har bott i Stockholm och Malmö.

    Tyckte inte att folket överlag var så trevliga i Malmö.

    Några drev tex med min treårings uttal av ordet "ja".

    Låtsades som att hon inte förstod vad ordet betydde. Det uttalas ju annorlunda på skånska.

    Det var bara ett exempel, men det var flera gånger som jag tyckte attityden var rätt trist och ogästvänlig i Malmö.


    Anonym (Så är det) skrev 2019-04-08 17:53:28 följande:

    Malmö skulle kunna ha ?Jau, MEN...? som kommunslogan.

    Och när Skåne blir en egen stat (vilket vi får hoppas sker snart) kan hela landet ha det som valspråk.


    Anonym (Så är det) skrev 2019-04-08 17:46:41 följande:

    Japp, så är det. En dryg och otrevlig attityd är kraftigt överrepresenterad bland infödda Malmöbor.

    De tycker att de är något alldeles extra, trots att det enda de har är en gräslig dialekt. En infödd Malmöbo kan liksom ALDRIG ta ett nej, de har alltid rätt och vet bäst och tror de är så himla speciella. Allt bemöts med ett ?Jau, men...? följt av en lång utläggning om varför Malmöbon är för fin för att rätta sig efter samma regler som alla andra.

    Säg till en Malmöbo som söker på aluten med en sticka i fingret att hon visserligen var där först men ändå måste vänta för att Agda, 92 år faktiskt har hjärtstopp och måste prioriteras - då kommer det som ett brev på posten: ?Jau, MEN....?

    Oerhört jobbigt folk faktiskt.


  • Anonym (Sara)

    Jag känner inte till Malmö så väl man har åkt dit på kortsemester några gånger för att jag gillar stan. Jag har absolut inte märkt att folk skulle vara otrevligare där än på andra ställen. Ser absolit ingen negativ skillnad till Malmös nackdel mellan personer inom serviceyrket i Malmö respektive Stockholm.

Svar på tråden Är Malmöbor Sveriges otrevligaste människor?