• Lovelove73

    Pojkvän stal från mig

    Jag mår inte bra och känner mig förvirrade. Jag och min pojkvän har varit ihop i snart 4 år. Jag har aldrig upplevt sådan passion och sex i hela mitt liv. Jag har heller aldrig skrattat så mycket med någon. Han har gjort nästan allt för mig. Alltid ställt upp och hämtat mina barn och lagat mat mm. Det negativa är att han har varit svartsjuk och kontrollerande när jag inte varit med honom. (Han vill vara med mig jämt och jag har älskat att vara i hans sällskap.)

    Som tex om jag rest utomlands med mina vänninor eller gått ut på fest utan honom. Då har han visat sidor som är väldigt läskiga. Han kan få för sig att jag messat med en kille och att vi haft en relation. Då har han tom gått så långt att han har låst in mig i min lägenhet och skrikit på mig en längre tid. Samt slagit sönder vissa saker. Trots att jag gråtit och bett om att han skall släppa ut mig eller gå. Detta har hänt 4 gånger. En gång kom grannarna och då var han tvingen att lämna lägenheten. (det är min lägenhet). Efteråt har han skyllt på att det är vårat leverne med fest och alkohol som spökat och gjort honom misstänksam och konstig. Han skäms alltid efteråt och gråter och ber om ursäkt.

    Jag tror att han är besatt av mig. En konstig slags kärlek som inte är frisk. Samt att han har grav ADHD som han säger att han behärskar. ( han äter ingen medicin eller har aldrig gått i terapi)

    Det som hänt nu är det sjukaste av allt; jag gick förbi pantbanken för några veckor sedan och såg en diamant ring i fönster som liknade min vigselring. Jag blev fundersam och ringde upp min kille och sa vad jag sett. Han stillade min oro och sa att det nog inte var det. När jag kom hem skulle jag titta i mitt smyckeskrin och då började min kille att gråta. Han erkände att det var han som tagit den och pantat den. ?Som ett lån? för att han inte hade pengar. Han ville visa för mig att han kunde ?ta hand om mig som en man?. Han har haft det jobbigt ekonomisk säger han. Jag blev helt förstörd och bad honom gå. Han ringde och grät och skickade mess och bad om förlåtelse och sa att han skulle ställa allt till rätta. Han sa att han ordnat så att ringen inte skulle säljas. Jag tyckte synd om honom och förlät honom.

    Förra veckan rensade jag bland mina smycken och såg att även min andra guldring och mina dyra diamant örhängen var borta!! Jag ringde upp honom och han nekade till att det var han. Men jag visste att dem legat ihop med min vigselring. Så jag stod på mig och sa att jag visste att det var han som tagit allt. Till slut erkände han. Då gjorde jag slut.

    Nu håller han på att försöka lösa ut alla mina smycken, men jag litar inte på honom. Han har ljugit om detta och gått bakom min rygg. Jag mår så dåligt!! Han messar och bönar och ber. Han säger att han vill dö osv.. Kan man förlåta något sådant? Eller är jag helt korkad som ens ställer denna fråga?

    Jag har gjort slut med honom 3 gånger innan när han behandlat mig illa och varit svartsjuk. För att sedan ta tillbaka honom då jag älskar honom och han har bönat och bett om att komma tillbaka och även lovat att gå i terapi för sin svartsjuka mm. När det har varit slut mellan oss så har jag varit ute med andra killar för att döva min sorg ( vilket kanske är helt fel) och han har fått reda på det genom att snoka i min mobil och konfronterat mig med det. Sedan har han även använt det som ursäkt när han varit svartsjuk; att det är mitt fel för att jag har varit ?otrogen? mot honom. Eftersom vi blivit ihop igen inom några veckor efter uppbrottet. Han hotade även en gång då jag verkligen hade bestämt mig att lämna honom ( efter han låst in mig i lägenheten och skrikit och fräst i mitt ansikte i nästan 1 timme) att ta sitt liv. Och jag blev så rädd att jag tog tillbaka honom.

    Nu håller han på igen och bönar och ber. Vad skall jag göra? Jag kan inte blocka honom helt då jag vill ha tillbaka mina smycken. Och jag vill inte polisanmäla, då kommer jag förstöra hela hans rykte och kanske tom affärsverksamhet. Hjälp!!

  • Svar på tråden Pojkvän stal från mig
  • Meriall

    Nej usch vilken skrämmande kille!! Ta absolut inte tillbaka honom. Även hans snällhet är ju på ett kontrollerande sätt! Det du ska göra om ni har mer kontakt är att säga att han inte är frisk och att han måste gå i terapi för att i framtiden kunna ha ett normalt förhållande. Gör han då inte det så litar han inte på ditt omdöme, ångrar sig inte och han vill inte förändras. Då är det verkligen helt kört. Stäng ute honom helt.

    Skulle han verkligen söka terapi och om några år vara en bättre person så kanske ni har en chans då... Men säg inte det till honom. Då kommer han vilja att ni fortsätter ihop nu och att han går i terapi och det funkar inte. Han måste göra det på egen hand och av egen vilja, inte av att han får vara med dig då.

  • Drottningen1970

    Varför i hela friden bryr du dig om hans rykte? Är du dum?

    Du ska polisanmäla och tala om för polisen var dina smycken finns. Så får du tillbaks dem.

  • äldreochklokare

    Vadå vad du ska göra? Du har gjort slut. Stå fast vid det och gör en polisanmälan. Du vet att det var han, han har ju erkänt. Hans rykte är det han själv som skapar - gör han bra saker får han bra rykte. 

    Han måste se att han inte kan köra över dig något mer. Han får stå för konsekvenserna av sitt beteende. Förhoppningsvis lär han sig något av det men DU ska förstås hålla dig (och dina barn!) borta från honom. 

  • Lovelove73

    Tack så mycket för era råd! Jag vet att det han gjort är helt fel. Jag kommer aldrig att ta tillbaka honom. Jag vet inte om jag kommer polisanmäla. Jag vill ge han en chans att ge tillbaka allt. Annars kommer jag självklart att polisanmäla.

  • Amla07

    Att stjäla av den man är tillsammans med; hur lågt kan man sjunka? Och hans utbrott och att låsa in dig låter ju helt sjukt. Bryt allt, polisanmäl och se dig inte om. Usch vilken obehaglig och manipulativ och lögnaktig typ.

  • Bagar Bengtsson

    Jag skulle polisanmält honom direkt. Det värsta brottet är ju att han har låst in dig.
    En sådan person är farlig och träffar han en svagare kvinna än TS så kan det gå illa för denne. Därför är det bra om TS anmäler både stölder och olaga frihetsberövandet så det finns papper på det utifall mannens nya partner gör en anmälan.


    Hoppas nu att du inte faller för hans tårar och böner utan att du står på dig!

  • Miro1
    Lovelove73 skrev 2019-04-07 11:17:05 följande:

    Tack så mycket för era råd! Jag vet att det han gjort är helt fel. Jag kommer aldrig att ta tillbaka honom. Jag vet inte om jag kommer polisanmäla. Jag vill ge han en chans att ge tillbaka allt. Annars kommer jag självklart att polisanmäla.


    Kan du sätta en tidsgräns för hans chans? Att om du inte har fått tillbaka dina smycken på torsdagen nästa vecka polisanmäler du på fredagen.

    Du verkar klok att inse att han inte är bra för dig. Det är lätt att hamna i känslomässig förvirring när man är kär, även om killen är en riktig galning. Men om några veckor har säkert dina känslor svalnat helt och du är FRI!
  • Solarn

    Självklart polisanmäla och så blockera honon överallt, dyker han upp hos dig får du ringa polisen.

  • Lovelove73

    Jag har givit honom en deadline till fredag den 12 April. Om han inte löser ut alla mina smycken så polisanmäler jag. Och han vet också att efter det så kommer jag blocka honom. Han säger att han förstår det och är tacksam för att jag inte polisanmält. Eftersom värdet på allt var över 60000kr och det var ett planerat brott skulle han antagligen kunna få upp till 6 års fängelse. Det klarar jag inte att sätta honom i om han ?ställer saker till rätta?. Även fast jag förstår hur ni resonerar. Framför allt med tanke på hans nästkommande partner. Men det går bara inte. Tack igen för era råd.

  • Amla07

    Om han har stulit smycken till ett så högt värde så är han ju både en tjuv och en lögnare och bedragare. Han älskar inte dig, han har bara lurat och utnyttjat dig. Men lycka till med att få tillbaka smyckena. Hoppas det går bra.

  • Solarn
    Lovelove73 skrev 2019-04-07 22:00:19 följande:

    Jag har givit honom en deadline till fredag den 12 April. Om han inte löser ut alla mina smycken så polisanmäler jag. Och han vet också att efter det så kommer jag blocka honom. Han säger att han förstår det och är tacksam för att jag inte polisanmält. Eftersom värdet på allt var över 60000kr och det var ett planerat brott skulle han antagligen kunna få upp till 6 års fängelse. Det klarar jag inte att sätta honom i om han ?ställer saker till rätta?. Även fast jag förstår hur ni resonerar. Framför allt med tanke på hans nästkommande partner. Men det går bara inte. Tack igen för era råd.


    Om han inte ger tillbaka smyckena, kommer du att klara av att anmäla honom då och fullfölja det? Tror du att han tror det? Förbered dig på att polisanmäla, han lär inte ge tillbaka smyckena.
Svar på tråden Pojkvän stal från mig