• Anonym (desperat)

    kan inte sluta äta!!

    Jag kan inte sluta äta mat, godis ,snacks,och bakelser!

    Jag börjar bli tjockare och tjockare, idag kollade jag mig i spegeln och höll på att svimma .  men det jag har gjort idag är ändå att FROSSA i massa mat och godis.

    jag är så desperat...jag vill bli smal ....vill inget hellre.

    vad är detta för sjukdom?? jag vet ju att det är en slags missbruk...men vad ska man göra för att stoppa suget???

  • Svar på tråden kan inte sluta äta!!
  • Aniiee

    Förresten - mager ost? Där ringer min klocka direkt. Får du i dig tillräckligt med fetter, proteiner och kalorier? Jättenyttigt knäckebröd och bara vatten i all ära, men du behöver fett också.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Entill)

    Har nu en sockerfri månad då jag lätt kommer in i perioder av rent frosseri, precis som dig. Jag har fått ta det stegvis. För några år sen åt jag 100-200 g choklad dagligen. Har alltid varit smal men märkte att jag började lägga på mig så tog beslutet att börja träna. Tränar nu 4 dagar i veckan och är snart där jag vill vara kroppsligt. Har varit duktig på att skippa skräpet vardagar nu men på helgen har jag tagit igen mig med bakverk, friterad mat, choklad och chips. Som tur är blir jag mätt snabbt så blir inga enorma mängder men eftersom jag får ett sånt beroende med sug dagligen valde jag att hålla mig ifrån 1 månad nu. Även för jag vill slimma till mig lite extra inför sommaren. Typiskt starten blev mensveckan, har haft ett sånt sjukt sug på allt hela veckan men har klarat mig med nyttiga varianter på godis. Typ honung istället för socker tillåter jag mig och chokladbollar på dadlar. Även om det är mycket energi är det ändå bra grejer för kroppen och det är inte det extremt söta som raffinerat socker och jag blir nöjd efter lite och kan inte trycka i mig hur mycket som helst..

    Tror det är genetiskt mitt sug efter socker. Min pappa har ätit choklad dagligen typ hela sitt liv, hans mamma likaså. Han rörde sig mycket och var tränad ändå, men tror det är lättare för oss kvinnor att lägga på oss desto äldre vi blir.

  • Anonym (desperat)
    Aniiee skrev 2019-04-07 19:42:15 följande:

    Förresten - mager ost? Där ringer min klocka direkt. Får du i dig tillräckligt med fetter, proteiner och kalorier? Jättenyttigt knäckebröd och bara vatten i all ära, men du behöver fett också.


    ha ha ingen fara jag får i mig tillräckligt med fett tro migRynkar på näsan   
  • Aniiee
    Anonym (desperat) skrev 2019-04-07 19:58:27 följande:
    ha ha ingen fara jag får i mig tillräckligt med fett tro migRynkar på näsan   
    Men får du i dig RÄTT fett i RÄTT sällskap?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (desperat)
    Aniiee skrev 2019-04-07 19:59:45 följande:
    Men får du i dig RÄTT fett i RÄTT sällskap?
    mjölk...ost..fetaost, avocado, lax  -det får jag också i mig utöver godiset och detGlad
  • Anonym (desperat)

    just nu sitter jag och äter godis choklad och chipsSkrikandes

  • Aniiee
    Anonym (desperat) skrev 2019-04-07 20:01:30 följande:
    mjölk...ost..fetaost, avocado, lax  -det får jag också i mig utöver godiset och detGlad
    bra det i alla fall..
    Anonym (desperat) skrev 2019-04-07 20:02:56 följande:

    just nu sitter jag och äter godis choklad och chipsSkrikandes



    Varför? Alltså, riktigt, reflektera nu. Varför äter du godis just exakt nu?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Wonderwall)

    Jag har någon slags störning. Jag måste liksom alltid ha nåt i munnen. Jag blir rastlös och får myror i kroppen när jag inte har det och kan trycka i mig en hel chokladkaka utan att märka det.

    Tuggar mycket sockerfritt tuggummi och dricker vatten för att "lugna" denna reflex. Äter allt, men bara halva portioner. Blir jag sugen på en burgare med pommes äter jag alltså det, men bara halva.

  • Anonym (desperat)
    Aniiee skrev 2019-04-07 20:06:54 följande:
    bra det i alla fall..
    Anonym (desperat) skrev 2019-04-07 20:02:56 följande:

    just nu sitter jag och äter godis choklad och chipsSkrikandes



    Varför? Alltså, riktigt, reflektera nu. Varför äter du godis just exakt nu?
    för att jag är förtvivlad ,olycklig    jag vet väl det innerst inne...men kan inte göra nåt åt min situation. vem kan det egentligen...

    jag tröstäter helt klart
  • Aniiee
    Anonym (desperat) skrev 2019-04-07 20:12:20 följande:
    för att jag är förtvivlad ,olycklig    jag vet väl det innerst inne...men kan inte göra nåt åt min situation. vem kan det egentligen...

    jag tröstäter helt klart
    Varför är du förtvivlad och olycklig? Varför tror du att du inte kan ändra på det (dina känslor av förtvivlan och olycka, alltså?)
    I have a growing lack of disgust for you
  • Cartjan1

    Hmm, jag tror som några tidigare i tråden redan sagt att du eventuellt skulle behöva någon form av extern hjälp, exempelvis samtalsstöd, för att komma till bukt med dina känslor av olycka och ledsamhet. Om du inte börjar i rätt ände så är det svårt att få till en ordentlig förändring där du får må bra både psykiskt och fysiskt.

    För en mer direkt hjälp med att sluta småäta konstant så tror jag på att hitta något som avleder impulsen att äta- att sysselsätta sig med annat. I den bästa av världar så borde det kanske vara träning (eftersom du ger uttryck för att vilja bli mer hälsosam och gå ned i vikt) men fundera även på saker du skulle kunna göra hemma som du tycker är roligt men ändå håller dig aktiv (om inte fysiskt så ändå mentalt). Jag spelar mycket tv-spel- vilket håller mig super fokuserad och inte ger mig utrymme att äta på samma sätt som när jag tittar på serier eller läser.

  • Anonym (Anna)

    Du är inte ensam!

    Det finns 12-stegsbehandling för mat/sockermissbrukare på samma sätt som det finns för alkoholister.
    Läs här om det är något för dig: http://oasverige.org/


     

  • Anonym (?)
    Aniiee skrev 2019-04-07 19:42:15 följande:

    Förresten - mager ost? Där ringer min klocka direkt. Får du i dig tillräckligt med fetter, proteiner och kalorier? Jättenyttigt knäckebröd och bara vatten i all ära, men du behöver fett också.


    Varför ringer en klocka för osten? Det är ju bra med mager ost om den är mjölkbaserad, det är ju det mättade fettet vi ska vara försiktiga med. Man behöver fett, ja, men från bra källor.
Svar på tråden kan inte sluta äta!!