• Anonym (ÅNGEST)

    jobb utan arbetsintervju?

    finns det jobb som man kan söka utan att behöva gå på arbetsintervju? 

  • Svar på tråden jobb utan arbetsintervju?
  • Anonym (ÅNGEST)
    Anonym (S) skrev 2019-04-08 13:03:59 följande:

    Fast är det så konstigt?! I de allra flesta yrken har man ju kontakt med andra människor, i många fall som kunder eller patienter men annars som kollegor i olika arbetsgrupper. Självklart vill man då som chef träffa den man anställer för att försöka bilda sig en uppfattning om detta är en vettig/trevlig/social/driven person (eller vilka egenskaper man nu söker) annars kan det ju sluta katastrofalt...


    nej det är egentligen inte så konstigt men jag tycker att det är överdrivet eftersom majoriteten av dessa personer gör sig till och spelar en person som dem egentligen inte är, allt för att chefen ska anställa dem. Jag är värdelös på att spela teater och ångesten lyser igenom direkt när jag tvingas till det.
  • Anonym (Kerstin)
    Anonym (ÅNGEST) skrev 2019-04-08 12:57:53 följande:
    men det är så löjligt att man ens ska behöva gå på en intervju och så jäkla tillgjort att man ska uppträda på ett visst sätt och "tävla" emot andra arbetssökanden om vem som uppträder bäst. För mig som har social fobi så är detta rena rama mardrömmen
    Det har inget med tävling att göra, om en arbetsgivare tänker ge dig en massa pengar för att göra nytta hos hen så är det väl självklart att man träffas innan. Det handlar väl om sunt förnuft, man vill prata med den människan som man skall ha hos sig kanske massa år framöver. Personen måste trivas på jobbet och arbetskollegorna måste trivas med personen.

    Det finns massor med jobb där man inte träffar människor eller behöver vara speciellt social. Vid en intervju så kan man kolla att personen inte är för social och får det långtråkigt på jobbet. Alla yrken kräver olika saker av ens personlighet.
  • AndreaBD
    Kjell2 skrev 2019-04-08 13:03:39 följande:
    Det är inte en tävling om att uppträda bäst. Det är ett komplement till brev och CV, möjlighete för båda parter att ställa frågor mm
    Hon kanske tänker på gruppintervjuer. På en del jobb finns det sånt numera. 
  • Kjell2
    Anonym (ÅNGEST) skrev 2019-04-08 13:19:45 följande:
    nej det är egentligen inte så konstigt men jag tycker att det är överdrivet eftersom majoriteten av dessa personer gör sig till och spelar en person som dem egentligen inte är, allt för att chefen ska anställa dem. Jag är värdelös på att spela teater och ångesten lyser igenom direkt när jag tvingas till det.
    Spela inte teater då.


  • Fjäril kär
    Anonym (ÅNGEST) skrev 2019-04-08 13:19:45 följande:

    nej det är egentligen inte så konstigt men jag tycker att det är överdrivet eftersom majoriteten av dessa personer gör sig till och spelar en person som dem egentligen inte är, allt för att chefen ska anställa dem. Jag är värdelös på att spela teater och ångesten lyser igenom direkt när jag tvingas till det.


    Men sök inte såna fejkjobb då.

    Var ärlig och dig själv. Det är ju DET du får jobb på.
  • Anonym (Känner igen mig)
    Anonym (ÅNGEST) skrev 2019-04-08 13:19:45 följande:

    nej det är egentligen inte så konstigt men jag tycker att det är överdrivet eftersom majoriteten av dessa personer gör sig till och spelar en person som dem egentligen inte är, allt för att chefen ska anställa dem. Jag är värdelös på att spela teater och ångesten lyser igenom direkt när jag tvingas till det.


    Jag får också ångest av jobbintervjuer, fast jag har ändå varit på några. Jag håller med dig om att hela situationen känns lite tillgjord. Man ska sitta där och sälja in sig själv och man lär ju inte säga något som man vet kan vara ofördelaktigt för en. Och arbetsgivaren har ju ingen möjlighet att kontrollera att det man säger stämmer. Sedan har jag varit på några intervjuer där jag fått irrelevanta frågor som mest har fått mig att känna mig obekväm. När man är arbetssökande får man höra hur viktigt det är att lära sig genomföra anställningsintervjuer på ett bra sätt. Hur man ska förhålla sig till inkompetenta intervjuare, pratas det dock aldrig om.
  • Anonym (C)
    Anonym (ÅNGEST) skrev 2019-04-08 12:57:53 följande:
    men det är så löjligt att man ens ska behöva gå på en intervju och så jäkla tillgjort att man ska uppträda på ett visst sätt och "tävla" emot andra arbetssökanden om vem som uppträder bäst. För mig som har social fobi så är detta rena rama mardrömmen

    Jag fick mitt jobb genom att en kompis, som redan jobbade på företaget, tipsade dem om mig. Då fick jag förvisso gå på intervju men det handlade inte om att tävla med andra eftersom jag var den enda de intervjuade. Det räckte med att ge intryck av att jag skulle kunna göra ett bra jobb.
  • Kjell2
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2019-04-08 14:47:18 följande:
    Jag får också ångest av jobbintervjuer, fast jag har ändå varit på några. Jag håller med dig om att hela situationen känns lite tillgjord. Man ska sitta där och sälja in sig själv och man lär ju inte säga något som man vet kan vara ofördelaktigt för en. Och arbetsgivaren har ju ingen möjlighet att kontrollera att det man säger stämmer. Sedan har jag varit på några intervjuer där jag fått irrelevanta frågor som mest har fått mig att känna mig obekväm. När man är arbetssökande får man höra hur viktigt det är att lära sig genomföra anställningsintervjuer på ett bra sätt. Hur man ska förhålla sig till inkompetenta intervjuare, pratas det dock aldrig om.
    Att vara rejält nervös inför en intervju är inte konstigt och de flesta är nog minst nervösa.

    Sen är det långt ifrån alltid som det är självklart vad som är ofördelaktigt eller inte och mycket går att i alla fall delvis kolla upp. En sak man kan försöka stämma av som arbetgivare är om brev och CV matchar det som sägs. 

    Jag har haft en som sagt att han alltid driver saker i mål men hade fyra oavslutade utbildningar, eller en som sa att hon var noggran och kvalitetsmedveten och brevet var fullt med skrivfel.

    Något jag försöker lägga vikt med är att förklara vad jobbet går ut på, mina förväntning, arbetsmiljön mm så att den sökande ska kunna välja.Jag försöker också fånga upp vilka förväntningar den sökande har på arbetsuppgifter, utvecklingsmöjligheter, ledarskap, kultur mm.


  • Pope Joan II
    Anonym (ÅNGEST) skrev 2019-04-08 13:19:45 följande:
    nej det är egentligen inte så konstigt men jag tycker att det är överdrivet eftersom majoriteten av dessa personer gör sig till och spelar en person som dem egentligen inte är, allt för att chefen ska anställa dem. Jag är värdelös på att spela teater och ångesten lyser igenom direkt när jag tvingas till det.
    Fast du har ju social fobi. Det är inte ovanligt att människor som har det upplever andras helt vanliga sociala interaktioner som tillgjorda och spelade, men det beror på att ni inte själva klarar av att ingå i normala sociala kontexter. 
  • Häegertz

    Tråkigt att höra att du har såna problem i intervjusituationer. 


     


    Jag är inte heller superbekväm, men som konsult fick man vänja sig snabbt och det gick faktiskt mycket lättare när jag lärde mig se situationen från ett litet annat perspektiv. När hade du chansen att få prata om dig själv i en hel timme? Då lossnade allting och jag gör betydligt bättre ifrån mig nu än för tio år sedan.

Svar på tråden jobb utan arbetsintervju?