• mammatill6

    Tonåring börjat kräkas

    Nån som känner igen detta? Inte så som vid ätstörning utan det sker utan kontroll. Hon kan sitta och äta och plötsligt kommer maten upp igen rakt ut på bordet. Inga stora mängder och hon mår inte illa. Fortsätter att äta och så sker det igen. Kan ske 4 gånger under en måltid. Har börjat plötsligt igår. Ska ringa vc imorgon men nåt tips? Mår inte dåligt alls som vid magsjuka. Känner ingen förvarning. Att hon skulle börja få ätstörning känns inte logiskt. Inte ont i magen.

  • Svar på tråden Tonåring börjat kräkas
  • mammatill6

    Fick höra nu att det hållt på ett par veckor men hon har varit orolig och inte vågat säga nåt? Då går ju ändå tankarna till nån ätstörning kanske. Men inte skulle hon väl då kräkas rakt ut på bordet. Eller ute bland folk?

  • mammatill6

    [quote=79554782][quote-nick]Linkan92 skrev 2019-04-08 16:59:03 följande:[/quote-nick]Sök VC. Det finns många olika orsaker till dylika problem även som kan uppstå tidigt i livet.[/

    Som vad? Ska naturligtvis söka vård. Man blir ju direkt orolig för allvarliga saker.

  • Fillibom

    Hej ts!

    Själv råkade jag ut för det när jag först flyttade hemifrån för att gå på internatskola (var 17-18 vid tiden). Det var mest saliv som kom ut och det som jag hade i munnen.


    Det började när jag satt i matsalen och åt tillsammans med många andra, skrattade och pratade samtidigt, ganska "uppsluppen" och "uppstressad" stämning. Upptäckte själv att min strupe och svalg liksom knöt sig. 
    Kunde själv åtgärda problemet så småningom då jag förstod att jag i den ovana stressade miljön, helt enkelt åt för fort och inte tuggade ordentligt. Svalde innan strupen och svalget var "redo".
    Genom att medvetet äta saktare och verkligen tänka på det, inte prata under maten, samt tänka på att tugga ordentligt fick jag kontroll på det hela.
    Ännu idag är jag en "långsam-ätare".

    Hur var matsituationen idag när din dotter började kräkas? Var hon uppstirrad över något (kan vara något kul på gång ex som hon skulle iväg på), var det skojigt och stimmigt vid matbordet? Pratade hon hela tiden? var det något speciellt som hänt som hon ville prata om/berätta (något roligt)?


     

  • Linkan92
    mammatill6 skrev 2019-04-08 17:00:54 följande:

    [quote=79554782][quote-nick]Linkan92 skrev 2019-04-08 16:59:03 följande:[/quote-nick]Sök VC. Det finns många olika orsaker till dylika problem även som kan uppstå tidigt i livet.[/

    Som vad? Ska naturligtvis söka vård. Man blir ju direkt orolig för allvarliga saker.


    Allt ifrån anatomiska orsaker (exv fickbildning på matstrupe som dock är ovanligt i så ung ålder) till psykogent som stress eller liknande! Det är omöjligt för någon att uttala sig om vad just din dotter lider av utan att själv ha pratat med henne och undersökt, därav att jag svarar brett!

    Hoppas och tror att ni kan få god hjälp!
  • mammatill6

    Blev inte tagen på allvar alls idag, men lite prover ska tas. Han bara sa till henne att hon måste tänka att hon inte behöver kräkas. Sen sa han så smidigt att du har ju 3 kg övervikt så du behöver inte oroa dig. Hur tusan kan man säga så till en tonåring? 1,55 lång och väger 59 så absolut har hon lite övervikt men det mesta är muskler då hon tränar massor och är ett muskelpaket.

  • lilagrodautanben

    Reflux? Min son va lika men då va han bebis. Pylarustenos heter det (osäker på stavning dock) som han fick operera. Har själv refluxbesvär men det är mest halsbränna och sura uppstötningar

  • LaFontaine

    Jag har bråck på magmunnen och kräks rätt lätt ?i munnen?. En sur uppstötning kan alltså ta med sig kräk upp. Jag brukar skämtsamt kalla det för spädbarnskräkning eftersom jag bara behöver öppna munnen i princip. Inget hulkande alls. Det kanske kan vara nåt sånt?

    Läkarens bemötande är dock under all kritik. Tror läkaren att man måste vara mager som en skrika för att ha ätstörningar?

Svar på tråden Tonåring börjat kräkas