• kattis71

    Flytta 80 mil umgänge

    Ni som flyttar längre från umgängesförälern, hur får Ni umgänget att fungera? Hur ser umgänget ut? Är jag hemsk förälder som flyttar? Pappan har varannan helg just nu och det är viktigt för mig att barnet får fortsatt bra kontakt med pappan. Barnet är 7 år.

  • Svar på tråden Flytta 80 mil umgänge
  • Deacon

    Har du ensam vårdnad?

    Kommer du ensam att betala för flygbiljetterna så att det fortsatta umgänget i möjligaste mån kan bibehållas?

    Vill pappan spendera tid med barnet?

    Om du är hemsk vill jag låta vara osagt men jag förstår inte hur du tänker att kontakten dem emellan ska kunna vara lika bra eller bli bättre när du tar barnet med dig 800 km bort... Låter både naivt och egoistiskt så utveckla gärna tankegångarna. Hade jag varit i pappans kläder och jag ville spendera tid med barnet så är "hemsk människa" definitivt i underbart av de negativa tankarna jag skulle ha tänkt om dig.

  • kattis71

    Gemensam vårdnad. Han är inte så intresserad i dag och går med på att vi flyttar men jag funderar mkt ändå. Vi har pratat om umgänge ons-sön var tredje vecka och jag betalar resorna. Pappan har mer 'kompisrelation' med barnet. Han är nyss anmäld till soc från skolan då barnet berättat om olika spel för äldre han får spela, samt att han alltid är hemma de måndagar pappan ska lämna etc. Vill inte ta upp för mkt för självklart är han en bra och viktig pappa för barnet. Jag velar hur som helst och vill inte vara egoistisk. Anledningen till flytt är ett arbete samt att jag alltid vantrivs där vi bor nu. Storasyster på 20 år flyttar är med. Syskonen har superbra kontakt och barnets farfar bor dit vi ska flytta. Men ändå......

  • Bibbidi
    kattis71 skrev 2019-04-14 21:01:28 följande:

    Gemensam vårdnad. Han är inte så intresserad i dag och går med på att vi flyttar men jag funderar mkt ändå. Vi har pratat om umgänge ons-sön var tredje vecka och jag betalar resorna. Pappan har mer 'kompisrelation' med barnet. Han är nyss anmäld till soc från skolan då barnet berättat om olika spel för äldre han får spela, samt att han alltid är hemma de måndagar pappan ska lämna etc. Vill inte ta upp för mkt för självklart är han en bra och viktig pappa för barnet. Jag velar hur som helst och vill inte vara egoistisk. Anledningen till flytt är ett arbete samt att jag alltid vantrivs där vi bor nu. Storasyster på 20 år flyttar är med. Syskonen har superbra kontakt och barnets farfar bor dit vi ska flytta. Men ändå......


    Fast ons-sön går ju inte, hur ska barnet ta sig till skolan?
  • Meriall
    Bibbidi skrev 2019-04-14 21:03:45 följande:

    Fast ons-sön går ju inte, hur ska barnet ta sig till skolan?


    Kanske pappan reser och bor hos sin pappa de dagarna och umgänget är där? Är ju bättre än att barnet behöver resa.
  • Ms H

    Barnet eller pappan ska alltså behöva resa 140 mil typ 25 gånger om året... Jag har haft ett distansförhållande, ca 50 mil enkel resa, det är inget jag önskar någon att behöva åka ofta, tyvärr.

  • Ms H
    Ms H skrev 2019-04-14 21:29:28 följande:

    Barnet eller pappan ska alltså behöva resa 140 mil typ 25 gånger om året... Jag har haft ett distansförhållande, ca 50 mil enkel resa, det är inget jag önskar någon att behöva åka ofta, tyvärr.


    160, sorry.
  • uhsumkat

    80 mil enkel resväg kommer att ta en hel dag i anspråk. Så något umgänge på helgen blir det knappast tid till. 
    Återstår de stora helgerna, jul och påsk och några veckor på sommaren. 
    Det håller inte i längden utan pappan kommer att förpassas till en skuggfigur som barnet knappt minns och har mindre och mindre anknytning till.

    Fastän pappan inte är så intresserad just nu kan mycket hända på de 11 år som är kvar till barnet är myndig. Tycker att det är en mycket dålig ide att flytta så långt ur ett pappa- och barnperspektiv. 

  • tjockobbe

    80 mil flyttar man inte. Då tar man död på umgänget med den andra föräldern. Det är ju nästan halvvägs genom landet. Alltså, nej, då är man en egoistisk skitstövel som inte tänker på barnet överhuvudtaget. 

Svar på tråden Flytta 80 mil umgänge