• Russianwoman23

    Kissat på mig, gravid??

    Är gravid i vecka 27 och stod och borstade tänderna nu precis innan läggdags då det helt plötsligt rann genomskinlig vätska obehindrat i samma konsistens som kiss ungefär. Som om man helt plötsligt kissade på sig. Måste tillägga att jag var lite kissnödig innan. Sprang på toaletten och så upphörde det efter cirka 1 minut, som om man hade suttit och kissat. Kändes dock inte som jag kissade. Blev därför orolig att vattnet kunde ha gått då det var en rätt stor mängd. Både trosan och byxorna blev blöta. För säkerhetens skull luktade jag på det för att känna av vad det luktade, om det var kiss. Luktade ingenting alls mer eller mindre, med en svag doft av urin. Dock var det som kom ut genomskinligt/ingen färg. Kan även tillägga att jag dricker rätt mycket och behöver kissa ofta. Får oftast akut springa till toaletten. Ringde förlossningen då det är bättre att ta det säkra före det osäkra, men de sade bara att det troligtvis var flytningar eller urininkontinens och att jag skulle ta på mig en binda och se om det fortsatte att komma något/läcka, annars kunde jag vara lugn om det inte gör det. Min lilla tös blev väldigt aktiv efter denna händelse, har varit super lugn mer eller mindre hela dagen. Har hänt att jag har råkat kissa på mig smått några gånger under graviditeten pga att jag inte har hunnit till toaletten i tid. Kan det vara så att jag helt enkelt lider av urininkontinens? Är väldigt pinsamt att en vuxen människa som mig skulle kissa på mig på det viset.

  • Svar på tråden Kissat på mig, gravid??
  • Russianwoman23

    Fick bara rådet av bm på förlossningen att ta det lugnt och sova, men det är ju inte lätt när man är fundersam vad det kunde vara samt att man har oroat sig

  • frökenBea

    Förstår din oro. Det har hänt att jag känt hur det runnit längsbenen, utan att det varit kiss, men när jag är utan byxor på, jag har alltid trosskydd annars. Jag fick då också höra att man kan ha väldigt vattniga och rikliga flytningar vid graviditet.

    Men var ditt så mycket att både trosor och byxor blev blöta igenom och det inte var kiss så låter det lite väl mycket även för flytningar. Samtidigt, om det är vattnet, så kommer det att fortsätta komma och inte bara upphöra. Men är du orolig tycker jag du ska åka in och kolla det.

    Lycka till och hoppas inte lill*n vill ut redan. Kram

  • Jemp

    Det är inte helt ovanligt att kissa på sig under graviditeten, eftersom bäckenbotten blir försvagad. Knipövningar kan hjälpa, iaf förenkla återhämtning sedan. Om det fortsätter en längre tid efter förlossningen finns hjälp att få.

    Hoppas det är det och inte vattnet.

  • frökenBea

    Jag skulle just tillägga för att lugna din känsla av "skamsenhet". Jag har alltid, trots 3 graviditeter bakom mig, haft väldigt bra bäckenbottenmuskulatur. Men med denna graviditeten är det som helt bortblåst. Är jag det minsta kissnödig så rinner det ut av sig självt. De tär en helt bisarr känsla och jag kan tänka mig att det är precis så det känns för "Agda, 85".

    Så det är inte alls konstigt att det faktiskt kan vara även som du inte kan hålla emot kisset. Och det kommer troligtvis att bli bättrr efter graviditeten. Annars finns som ssgt hjälp och träning att få.

  • Anonym (Regina)

    Det kan ha varit fostervatten. Kiss rinner inte bara så utan att man är säker på att det är kiss. Du borde kolla upp fostervattennivån osv. Konstigt att barnmorskan tyckte bara att du ska vila. Sånt måste ändå kollas upp. På en del gravida sipprar det ut lite fostervatten då och då och det går ändå bra men för andra är det tecken på för tidig födsel.

  • Anonym (Anna)

    Kan inte svara på vad det var förstås men du ska veta att det inte alls är ovanligt att man kissar på sig när man är gravid. Det hände mig flera gånger under bägge graviditeterna. Pinsamt, javisst, men man har ingen anledning att skämmas. Och jag tror få skulle tycka det var konstigt.

  • Meriall

    Är det fostervatten borde det fortsätta komma. Ta på dig en binda och kolla ifall det kommer. Väg den innan och efter för att vara säker, kommer det lite vatten blir den tyngre även om bindan är torr. Tänk också på att om du står upp kan huvudet täppa till så vattnet slutar rinna.

    När jag råkade ut för samma så rann det som för dig när jag steg upp ur sängen. Men då fortsatte det rinna en liten rännil även senare. Var då i v32. Min bm trodde på vattniga flytningar men det gjorde inte jag för det luktade fostervatten..lite hav/sperma/badhus luktade det ungefär. Fick åka in och kolla och en vecka senare startade värkarna och så föddes dottern.

    Men har du inga värkar så kan du göra binda-testet. Är det fostervatten så återbildas det men man kan lättare få infektioner så behöver kanske antibiotika. Blir bindan tyngre så åk in men rör sig barnet är det oftast inte akut.

  • Russianwoman23

    [quote=79566640][quote-nick]frökenBea skrev 2019-04-15 07:36:44 följande:[/quote-nick]Förstår din oro. Det har hänt att jag känt hur det runnit längsbenen, utan att det varit kiss, men när jag är utan byxor på, jag har alltid trosskydd annars. Jag fick då också höra att man kan ha väldigt vattniga och rikliga flytningar vid graviditet.

    Men var ditt så mycket att både trosor och byxor blev blöta igenom och det inte var kiss så låter det lite väl mycket även för flytningar. Samtidigt, om det är vattnet, så kommer det att fortsätta komma och inte bara upphöra. Men är du orolig tycker jag du ska åka in och kolla det.

    Lycka till och hoppas inte lill*n vill ut redan. Kram

    Ringde till Barnmorskemottagningen idag och hörde även med dem. De tyckte det inte lät som fostervatten då det avstannade helt efter det. De trodde det var väldigt rikliga flytningar alternativt Trängningskontinens. Luktade inget mer än lite urin.men inte mycket. Tack så mycket. Kram

  • Russianwoman23

    [quote=79566650][quote-nick]Jemp skrev 2019-04-15 07:41:55 följande:[/quote-nick]Det är inte helt ovanligt att kissa på sig under graviditeten, eftersom bäckenbotten blir försvagad. Knipövningar kan hjälpa, iaf förenkla återhämtning sedan. Om det fortsätter en längre tid efter förlossningen finns hjälp att få.

    Hoppas det är det och inte vattnet.

    Kan man få olika tränings övningar av bm eller kniper man bara som vanligt när man tränar?

  • Russianwoman23
    Anonym (Regina) skrev 2019-04-15 08:22:09 följande:

    Det kan ha varit fostervatten. Kiss rinner inte bara så utan att man är säker på att det är kiss. Du borde kolla upp fostervattennivån osv. Konstigt att barnmorskan tyckte bara att du ska vila. Sånt måste ändå kollas upp. På en del gravida sipprar det ut lite fostervatten då och då och det går ändå bra men för andra är det tecken på för tidig födsel.


    Tyckte jag var mycket konstigt jag med. Har även ringt barnmorskemottagningen men de tycker samma sak. Och inget snack om att jag kan få åka och kolla upp det heller. Känns som jag blir nonchalerad lite granna, inte tagen på allvar. Får inte komma in förens de säger att jag får det, inga ?drop in?. Vet inte vad jag ska göra då 2 mottagningar/avdelningar inte låter mig komma in och titta
Svar på tråden Kissat på mig, gravid??