• Anonym (Solbritt)

    Hur ska vi göra med IS-krigarnas barn?

    Olika länder gör olika. Vi är ju inte det enda land som haft människor som anslutit sig till IS. Det är verkligen en svår fråga. Vad jag förstår har bl.a Frankrike varit ganska generös när det gäller att ta hem barn (under 10 år) medan vuxna inte har tillåtits komma tillbaka. Barn har alltså i vissa fall separerats från sina föräldrar eftersom dessa inte ansetts lämpliga som föräldrar. Danmark vill helst ta ifrån barnen det danska medborgarskapet eftersom deras föräldrar vänt landet ryggen och inte heller borde få behålla medborgarskapet. Lite väl strängt (för barnen alltså) kanske.

    Norge har samma hållning som Sverige, dvs de säger att barnen har rätt att återvända men de vill inte aktivt hämta hem barnen.

    Hur tycker ni att Sverige ska göra?

  • Svar på tråden Hur ska vi göra med IS-krigarnas barn?
  • Anonym (Svea)
    nihka skrev 2019-04-15 21:18:37 följande:

    Men "barnen i vissa länder i Afrika" är inte svenska, men du tycker att man ska låta de svenska barnen vara kvar i Syrien. Och vem exakt är skyldig att ta hand om dem där om inte vi är det? Syrien kanske inte vill ha en massa barn från en massa andra länder att ta hand om. De har nog att göra med att ta hand om sig själva i sitt svårt sargade land.

    Om vi lämnar dessa barn till sina öden kan jag tänka mig att det riskerar att bli den bästa grogrunden för fanatism någonsin möjligt. Vill du riskera att ha dessa barn på "besök" i Sverige om 15-20 år då de är rejält bittra över att ha blivit övergivna av precis allt och alla?


    IS finns i hela världen. De borde vara ansvariga för att ta hand om sina egna. Vissa barn är inte mer svenska än vad de är norrmän och chilenare. När Chile erbjuder att barnen kan få komma dit så är det väl den bästa lösningen? Om rötterna finns där så kan de ha större möjlighet att bli bra människor som jag ser det.
  • nihka
    Evert2 skrev 2019-04-15 23:29:22 följande:

    Varför är andras barn mer värda än andras?


    Sverige ska bara ta hand om de svenska barnen och andra länderna får ta hand om barnen från sina länder. Frankrike började hämta hem sina barn för ungefär en månad sedan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Svea) skrev 2019-04-15 23:45:18 följande:
    IS finns i hela världen. De borde vara ansvariga för att ta hand om sina egna. Vissa barn är inte mer svenska än vad de är norrmän och chilenare. När Chile erbjuder att barnen kan få komma dit så är det väl den bästa lösningen? Om rötterna finns där så kan de ha större möjlighet att bli bra människor som jag ser det.
    IS är inget land utan en terrororganisation. Det finns ca 60 barn med anknytning till Sverige. Man lämnar inte över barn till terrorister. Chile har inte erbjudit att barnen ska få komma dit.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xenia

    Klart de föräldralösa barnen som är svenska medborgare ska få komma till Sverige. Varför är UD så senfärdiga?

    När det gäller de som har föräldrar är det en annan sak. Där borde föräldrarna fråntas vårdnaden, sedan kan barnen få komma till Sverige.

  • Glinda från Oz

    Hämta barnen och lämna föräldrarna. Barnen har inget val och har inte gjort något fel, de ska inte straffas.

  • Anonym (Asful)

    Kanske kan vi sälja dem in i slaveri i östeuropa?

  • klyban
    Drottningen1970 skrev 2019-04-15 18:45:30 följande:
    Du tänker att denna drös sv ettåringar? Treåringar, sexåringar och nyfödda har gjort sina egna val och får skylla sig själva alltså... fräscht...

    Det handlar om föräldrar som gjort ett val, och efter detta valet anser jag ens rättigheter är över.
    Just för det är för mycket att acceptera ens på nått plan = oförlåtligt.


    Men kan du komma på ett sätt och ta hem dessa barn och hindra föräldrar, kom med förslag hur det ska gå till.


    hur många meter var det?
  • Drottningen1970
    klyban skrev 2019-04-16 06:27:59 följande:

    Det handlar om föräldrar som gjort ett val, och efter detta valet anser jag ens rättigheter är över.

    Just för det är för mycket att acceptera ens på nått plan = oförlåtligt.

    Men kan du komma på ett sätt och ta hem dessa barn och hindra föräldrar, kom med förslag hur det ska gå till.


    För det första handlar det om ett gäng ungar som är föräldrarlösa. Där är det helt okomplicerat att ta hem dom.

    I de fall det finns föräldrar som vägrar lämna dem ifrån sig är läget lite mer komplicerat. Men inte mer komplicerat än om Anna Svensson skulle åka till Thailand med sina barn och där dömas till fängelse för nåt. Barnen går att få hem även utan sina föräldrar.

    Hur du kan resonera som att ett litet barn skulle få sota försena föräldrars brott när det finns ett sätt att hjälpa barnen är fullständigt obegripligt.
  • Anonym (asdf)
    Drottningen1970 skrev 2019-04-16 07:43:12 följande:

    För det första handlar det om ett gäng ungar som är föräldrarlösa. Där är det helt okomplicerat att ta hem dom.

    I de fall det finns föräldrar som vägrar lämna dem ifrån sig är läget lite mer komplicerat. Men inte mer komplicerat än om Anna Svensson skulle åka till Thailand med sina barn och där dömas till fängelse för nåt. Barnen går att få hem även utan sina föräldrar.

    Hur du kan resonera som att ett litet barn skulle få sota försena föräldrars brott när det finns ett sätt att hjälpa barnen är fullständigt obegripligt.


    Barn får inte åka hem utan vårdnadshavares tillåtelse om inte vistelselandet omhändertar barnet först. Vet du vad för slags lagstiftning de har i Syrien, Kurdistan och Irak gällande sånt? Jag har ingen aning.
Svar på tråden Hur ska vi göra med IS-krigarnas barn?