• Anonym (Undrande 76)

    Hjälp! Har ett barn i släkten något syndrom?

    Jag vet verkligen inte om det jag misttänker stämmer men om det gör det så skulle jag vilja få tips och råd och även för er som är utbildade vad ni tror:


    Barnet har följande:


    Övervikt (mycket svårt att kontrollera sin aptit och hur mycket hen äter, vräker i sig mat och kan äta hur mycket som helst uom inte någon säger stopp.)


    Mycket stor tunga (när hen räcker ut den), så pass att man verkligen reagerar. Tänk Kiss- tunga.


    Höftledsluxation vid födsel, därefter mycket försenad utveckling motoriskt. Vid 7 års ålder gå- springer hen, hoppsar fram. Ganska kraftigt kobent och har lätt skolios.


    Aggressiv, mycket svårt att kontrollera sina känslor. Hamnar extremt lätt i konflikter. Humörsvängningar, blir rasande, slår sina föräldrar och syskon.


    Tunga ögonlock och hängande ansikte, inga direkta ansiktsuttryck utan ofta ganska stumt stirrande blick.


    Svettas kopiöst när det är varmt.


    I övrigt normalbegåvad vad jag förstår, går ok i skolan osv.

    Vad tror ni? Om skolan reagerar när brukar det ske? Ska man säga något?
  • Svar på tråden Hjälp! Har ett barn i släkten något syndrom?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-04-17 11:05:59 följande:

    Jag tex var aldrig i skolan i högstadiet eller gymnasiet, det enda lärarna sa var att de trodde jag skolkade och skulle i princip neka mig att gå klart gymnasiet. Jag fick knappt gå där för "jag ville ju inte gå där" så, nja. jag vet inte.


    Lärarna hade väl rätt. Du skolkade hela högstadiet och gymnasiet.

    Vad har detta med TS fråga att göra?
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-04-18 16:42:39 följande:

    Lärarna hade väl rätt. Du skolkade hela högstadiet och gymnasiet.

    Vad har detta med TS fråga att göra?


    Fast det gjorde jag inte. Mådde skit psykiskt och kunde inte. Du verkar ha lika dålig koll du på varför barn inte är i skolan. Du skrev att skolan nog ser problem. Det gör inte alla. Inte mig tex. Trots jag så de till dom så trodde dom ändå jag skolkade. Så nej de har inte alltid koll.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-04-18 16:42:39 följande:

    Lärarna hade väl rätt. Du skolkade hela högstadiet och gymnasiet.

    Vad har detta med TS fråga att göra?


    Du trollar väl bara hoppas jag.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-04-18 18:48:13 följande:

    Fast det gjorde jag inte. Mådde skit psykiskt och kunde inte. Du verkar ha lika dålig koll du på varför barn inte är i skolan. Du skrev att skolan nog ser problem. Det gör inte alla. Inte mig tex. Trots jag så de till dom så trodde dom ändå jag skolkade. Så nej de har inte alltid koll.


    Var du frånvarande utan sjukanmälan så räknas det som skolk.

    Var skrev jag att "skolan nog ser problem"?

    Det har jag aldrig skrivit!

    Men faktum är att du aldrig gick till skolan i högstadiet och gymnasiet. Du skolkade. Säkert mådde du dåligt, det är vanligt i tonåren.

    Att du ens kom in på ett gymnasium efter att varit frånvarande under hela högstadiet, det är en gåta.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-04-18 20:02:10 följande:

    Var du frånvarande utan sjukanmälan så räknas det som skolk.

    Var skrev jag att "skolan nog ser problem"?

    Det har jag aldrig skrivit!

    Men faktum är att du aldrig gick till skolan i högstadiet och gymnasiet. Du skolkade. Säkert mådde du dåligt, det är vanligt i tonåren.

    Att du ens kom in på ett gymnasium efter att varit frånvarande under hela högstadiet, det är en gåta.


    Ett barn på 15 år kan väl inte veta hur sånt funkar. Sjukanmäld var jag. Men de trodde väl inte på det. Jag har aldeig skrivit jag inte var där på hela högstadiet. Sluta ha sån äcklig attityd mot folk. Skolka är när man med flit skiter i skolan för man inte vill eller orkar. Det gjorde inte jag. Gå och gör nåt annat än att klaga på folk här . Blir riktigt ledsen av det du skriver.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-04-18 21:47:49 följande:

    Ett barn på 15 år kan väl inte veta hur sånt funkar. Sjukanmäld var jag. Men de trodde väl inte på det. Jag har aldeig skrivit jag inte var där på hela högstadiet. Sluta ha sån äcklig attityd mot folk. Skolka är när man med flit skiter i skolan för man inte vill eller orkar. Det gjorde inte jag. Gå och gör nåt annat än att klaga på folk här . Blir riktigt ledsen av det du skriver.


    Det var dina egna ord: "Jag var aldrig i skolan i högstadiet eller gymnasiet".

    Exakt så skrev du.

    Ok, så dina föräldrar sjukanmälde dig alla dagar? Och gjorde inget mer åt saken?

    Jag har själv en 15-åring, och det är klart som fasen att jag inte skulle sjukanmäla honom varje dag i högstadiet, utan att ta tag i orsaken.

    Det är faktiskt föräldrarnas ansvar, inte lärarnas.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-04-18 22:06:06 följande:

    Det var dina egna ord: "Jag var aldrig i skolan i högstadiet eller gymnasiet".

    Exakt så skrev du.

    Ok, så dina föräldrar sjukanmälde dig alla dagar? Och gjorde inget mer åt saken?

    Jag har själv en 15-åring, och det är klart som fasen att jag inte skulle sjukanmäla honom varje dag i högstadiet, utan att ta tag i orsaken.

    Det är faktiskt föräldrarnas ansvar, inte lärarnas.


    Jag låg och skrek och grät av ångest och kunde inte gå sängen pga så mkt tvång som jag skulle göra innan jag kunde göra något. Till slut stirrade jag bara in i väggen och slutade äta och dricka. Var på bup. Så ta det lugnt. Men dom inte folk innan du vet nåt.
  • Anonym (Anonymm)

    Tänker inte ens diskutera mer med dig. Sluta se ned på mig. Du är inte bättre än nån annan.

  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-04-18 22:06:06 följande:

    Det var dina egna ord: "Jag var aldrig i skolan i högstadiet eller gymnasiet".

    Exakt så skrev du.

    Ok, så dina föräldrar sjukanmälde dig alla dagar? Och gjorde inget mer åt saken?

    Jag har själv en 15-åring, och det är klart som fasen att jag inte skulle sjukanmäla honom varje dag i högstadiet, utan att ta tag i orsaken.

    Det är faktiskt föräldrarnas ansvar, inte lärarnas.


    Det var ändå fel av lärarna att anta man skolkar. Trots flertal möten där de visste vad det handlade om. Där man pratade om allt osv. Är iaf glad jag fick gå på gymnasiet sen. För en på arbetsförmedlingen fixade det åt mig. Han skällde i princip ut skolan.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-04-18 22:06:06 följande:

    Det var dina egna ord: "Jag var aldrig i skolan i högstadiet eller gymnasiet".

    Exakt så skrev du.

    Ok, så dina föräldrar sjukanmälde dig alla dagar? Och gjorde inget mer åt saken?

    Jag har själv en 15-åring, och det är klart som fasen att jag inte skulle sjukanmäla honom varje dag i högstadiet, utan att ta tag i orsaken.

    Det är faktiskt föräldrarnas ansvar, inte lärarnas.


    För vad jag förstod trodde de jag inte ens jag ville. Bara för jag hade ångest. Liksom vadå inte vill. Då hade jag inte ens försökt. Men nog om det nu. De gjorde fel men det är fixat nu och jag har gymnasieexamen.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-04-18 22:06:06 följande:

    Det var dina egna ord: "Jag var aldrig i skolan i högstadiet eller gymnasiet".

    Exakt så skrev du.

    Ok, så dina föräldrar sjukanmälde dig alla dagar? Och gjorde inget mer åt saken?

    Jag har själv en 15-åring, och det är klart som fasen att jag inte skulle sjukanmäla honom varje dag i högstadiet, utan att ta tag i orsaken.

    Det är faktiskt föräldrarnas ansvar, inte lärarnas.


    Skolan var väl negativa till mig för jag började en kurs men avbröt hela tiden. Men jag var ju så envis och försökte plugga hela tiden trots mina problem. Det var ju därför så på ett vis kan jag ju förstå dem men samtidigt tycker jag att man kunde bemött det lite bättre bara för jag kände mig utstött därifrån. Men det kostar väl pengar för dom när en elev avbryter. Jag har precis för mig de sa att jag inte ville. Men jag kanske kommer ihåg fel. Men det tycker jag är fel. Ville ville jag ju visst det. Om det bara visste hur jag slet med mina studier samtidigt som jag hade problem. Men jag klarade det iaf sen. Det är huvudsaken. Men det jag ville säga är att nej jag skolkade inte. Det kan man inte kalla det.
  • Anonym (Mimmi)

    Du behöver inte bli så upprörd!

    Om jag fattat det hela rätt: du mådde psykiskt dåligt under hela högstadiet och hela gymnasiet.

    Och du gick aldrig dit.

    Men dina föräldrar sjukanmälde dig dag ut och dag in, i flera år..

    Jo, då borde skolan agerat, i alla fall i högstadiet. Då är det ju skolplikt, och man kan som skolpersonal inte bara strunta i att en elev aldrig kommer till skolan.

    Hoppas att du mår bättre nu!

Svar på tråden Hjälp! Har ett barn i släkten något syndrom?