• Anonym (G)

    Vänner som läser meddelanden och tar tid på sig att svara

    Hej!

    Jag har vänner dom läser mina meddelanden men som tar tid på dig att svara. Det kan vara på Messanger, Instagram osv där man ser att personen läst. Ibland kan svaret dröja något dygn. Är det normalt att folk gör så? Börjar tycka att det är lite respektlöst.. Hur brukar ni göra?

  • Svar på tråden Vänner som läser meddelanden och tar tid på sig att svara
  • Anonym (we)

    Det är helt normalt. Jag brukar själv ofta dröja med att svara, och bland mina vänner finns både de som är långsammare och de som är snabbare än mig. Alla är olika helt enkelt, och allas behov av social kontakt ser olika ut. Och därmed är det för vissa inte alls konstigt eller dåligt att det går lite tid mellan meddelandena.


    Men om du tar illa upp och inte känner dig respekterad så tänker jag att det kanske är bra att ta upp det med personen i fråga? Så kanske ni förhoppningsvis kan förstå varandra lite bättre och komma fram till någon kompromiss som känns okej för er båda. För antagligen trivs ju den personen bättre med lite glesare kontakt, och dina tankar om att det är respektlöst kan ju vara lika främmande för den andra personen som långsamma svar är för dig! :) 

  • BurningDiamond

    Jag skulle inte klara av att ha en vänskap med en person med ett "svara inom 24 timmar men helst inom en timme"-bekräftelsebehov.

    Är det viktigt/akut så skriv det, då prioriterar jag att svara just dig och ditt meddelande. Är det bara lite slentrian "fint väder idag, jag tar årets första latte på uteserveringen." så finns det ingen anledning att svara alls, definitivt inte inom ett dygn.

  • Anonym (Signatur)

    Kan vara så ibland man glömmer helt enkelt. Om jag skickar sms först gör det inget om jag får vänta på svar.

    Det jag tycker är sjukt irritera är när någon skriver till mig, jag svarar och men får inget svar på mitt sns. Som att personen bara ville ha lite bekräftelse.. Vafan startar du en sms konversation med mig för om du inte tänker svara? Jävla mupp

    Det är som folk som ringer och bara säger hej! Jaha.. vad vill du?

  • hammarhajen

    Det jag tycker är respektlöst är när jag umgås med någon och den personen sitter med näsan i telefonen hela tiden för att prata med någon annan. Kolla ett meddelande snabbt är en sak, det kan ju vara viktigt, men man behöver inte svara på ice-akuta saker.

  • Anonym (Maja)

    Jag kan absolut ta tid på mig. Men via messenger tex får jag mest inbjudni gar till kalas och så och då måste jag först undersöka om jag kan och ibland kan det ta några dagar. Fast då är det oftast gruppmeddelanden.

    Sms och så kan ta ett dyn att svara på beroende på vad det är. Är det något som kräver ett snanbt svar svarar jag så snabbt jag kan, annars avvaktar jag kanske till ett mer passande tillfälle.

    Jag skulke tex aldrig hålla på och skicka vanligt prat fram och tillbaka dagtid på arbetsdagar. Messenger kollar jag inte ens varje dag. Instagram använder jag inte på det sättet alls.

    Så föe mig är det normalt.

  • Miina97

    Brukar svara att jag återkommer, att jag är upptagen eller nåt sånt. Aldrig väntar jag så länge iallafall.

  • Anonym (eee)
    Anonym (G) skrev 2019-04-16 19:58:57 följande:

    Hej!

    Jag har vänner dom läser mina meddelanden men som tar tid på dig att svara. Det kan vara på Messanger, Instagram osv där man ser att personen läst. Ibland kan svaret dröja något dygn. Är det normalt att folk gör så? Börjar tycka att det är lite respektlöst.. Hur brukar ni göra?


    Det är väl fullkomligt normalt. Hänger du dygnet runt vid din mobil så kanske du ska träna på att släppa den ibland? Det finns ingen "lag" på att man måste svara så fort man har läst. Man kanske är mitt uppe i något annat, man vill tänka lite, man har huvudvärk- ja vad som helst. Det är inte respektlöst att vänta lite med att svara. Jo, om det är något akut så klart, men då kanske du får ringa dem i stället. 
  • Anonym (Kompis)

    Det beror väl på om det finns något att svara på. Om det är en direkt fråga försöker jag svara så fort jag kan, men är det bara småprat eller annat dröjer det ofta dagar, ibland blir det inget svar alls. 

    Sen undrar jag hur gammal du är och hur din livssituation ser ut. 

    Jag har jobb, hus, bil, barn och en gravid fru, jag har inte tid att sitta på Messenger och snacka oviktigheter. 

  • Körsbärsdalen

    Jag kan också vara så, tyvärr. Inte för att jag saknar respekt, men ibland kollar jag för att se om det är något brådskande eller väldigt viktigt - och är det inte det så hinner jag kanske inte svara på en gång (jobb, barnen, läkartider, hushåll och liknande kan vara saker jag håller på med). Jag brukar då markera om meddelandet som oläst bara för att komma ihåg att svara på det sedan.

    Är det däremot väldigt brådskande eller viktigt, då tar jag mig tid och svarar på en gång. T.ex. om en vän skriver att hon fått dåligt resultat på ett KUB-test och är alldeles uppgiven, eller att min sjuka farmor hamnat på sjukhuset, eller att barnvakten skriver att barnet gråter efter mamma. Vid såna tillfällen brukar jag i och för sig ringa upp på en gång.

    Är det någon som frågar om jag vill med på ett Yoga-pass på fredag, och det är måndag, och jag är upptagen när meddelandet kommer. Då kan det dröja någon timme innan jag hinner svara. Kanske behöver jag kolla upp om det alls passar också.

  • Physalis

    Jag antar att de precis som jag ibland läser men inte hinner eller kan svara direkt och att detta ibland följs av att jag glömmer. Är det viktigt med svar så skriver jag igen eller ringer.

    För att jag ska uppfatta det som respektlöst krävs mer än bara sena svar.


    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis

    Jag antar att de precis som jag ibland läser men inte hinner eller kan svara direkt och att detta ibland följs av att jag glömmer. Är det viktigt med svar så skriver jag igen eller ringer.

    För att jag ska uppfatta det som respektlöst krävs mer än bara sena svar.


    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis

    Jag antar att de precis som jag ibland läser men inte hinner eller kan svara direkt och att detta ibland följs av att jag glömmer. Är det viktigt med svar så skriver jag igen eller ringer.

    För att jag ska uppfatta det som respektlöst krävs mer än bara sena svar.


    Korrekturläser som en kratta
  • Plupp73

    Svarar i princip alltid, oftast snabbt inom 30-60 min med vissa undantag om jag umgås med någon, jobbar eller gör någonting.

    Kan jag inte svara så säger jag att jag återkommer senare. Då gör jag också alltid det.

    Hade en vän som i början inte svarade på sms, men lärde sig hur mysigt det är när folk kommunicerar tillbaka...så nu är hon som jag - svarar alltid och hyfsat fort.

    Jag upplever det trist att inte gå svar inom något dygn, blir nog lite ledsen och lägger bort att kommunicera mer med den personen.

    För mig är sms ett kommunikationsmedel, och då vill jag ha just kommunikation

  • Anonym (anonym)

    Jag kan ibland öppna meddelanden i farten och läsa sen svara när jag kan, det är inget med det, däremot tycker jag det nästna är värre med folk som låtsas att de inte läst det, genom att inte öppna meddelandet. Sen skylla på att de inte sett det. Bara så löjligt. Att inte folk kan vara ärliga istället.

  • Anonym (Smset)

    Känner igen detta väldigt mycket både från mina egna vänner och andra som jag skickat meddelanden till. En gång gick det nästan en månad innan jag fick ett svar. Hade ärligt talat nästan gett upp den vänskapen för man känner sig ju verkligen inte prioriterad alls. Förklaringen jag fick då var att personen i fråga hade känt sig nere och deprimerad. Tycker standard nu har blivit att man i bästa fall får ett svar inom ett par dagar. Det är okej för jag förstår att folk har fullt upp, men samtidigt sitter ju nästan alla och stirrar ner i sin telefon nu för tiden så varför inte svara någon samtidigt då?

  • Anonym (Smset)

    Jag själv brukar oftast svara inom ett par timmar.

Svar på tråden Vänner som läser meddelanden och tar tid på sig att svara