• Anonym (Eat or not eat)

    Fråga till er smala/tjocka

    Hur ofta hör ni från den *andra* gruppen att det är fel på er vikt?

  • Svar på tråden Fråga till er smala/tjocka
  • Anonym (Tjock till smal)

    Skillnaden är att när jag var överviktig pratades det (mycket) bakom ryggen och nu när jag är smal får jag kommentarer face to face.

  • Anonym (Signatur)

    Jag är smal och kille och dessutom kort, 169. Ser nog liten men vältränad ut. Fått höra kommentarer om min kropp hela mitt liv. 37 år idag och både kvinnor och män kommenterar det fortfarande väldigt ofta. Jag är så van så jag brukar inte bry mig, är jag på dåligt humör eller tycker någon går över gränsen brukar jag hugga tillbaka på deras fetma.

    Mitt BMI och min vikt är perfekt för min längd enligt många läkare, bara så att övervikt har blivit det nya normala. Inte sällan kvinnor tar på mig överlag när de är nyktra och rent av tafsar när de har fått i sig lite alkohol.

  • Anonym (Målsättning)
    Anonym (Eat or not eat) skrev 2019-04-20 04:56:42 följande:
    Vad var det för kommentarer?
    För smal, för lite muskler. Jag gillar att vara såhär, känner mig lagom stark, och rörlig. När jag hade mer muskler kände jag mig trög.
    Jag har varit med på massor av flyttar, och varit med och bärt de tyngsta sakerna. Soffor, skåp m.m. Jag vet inte hur stark man måste vara?
  • Anonym (S)

    Jag är tjock (inte extremt, men uppenbart överviktig) och har nog, vad jag minns, inte en enda gång varit med om att någon sagt till mig att det är fel på MIN vikt. Däremot har jag ju hört folk som är betydligt smalare än jag antyda att det är fel på DERAS vikt, så indirekt säger de ju typ att min vikt är fel då (även om det inte är deras mening).

  • Anonym (Sara)

    Jag är så smal så revbenen syns fast jag fick rätt så stora bröst och en fyllig rumpa och jag har fått frågan om jag har silikonbröst 

  • Anonym (kräsen)

    Min kropp är mitt tempel och jag vill att den ska hålla länge. Därför är jag normalviktig och vill att min partner försöker hålla efter trivsel-fläsket också. Håller man inte med behöver man inte leva med mig.

    Vänner får väl se ut som de vill, jag tänker inte ligga med dem. Men i några fall beklagar jag deras män lite, som gifte sig med en helt annan person. Och samma när tidigare snygga män tappar greppet och bara förfaller, givetvis.

    Men sen vet jag klart att det är olika lätt/svårt att göra något åt sin vikt, och en del hade nog behövt ät-terapi och att förstå sin egen psykologi, mer än träning.

  • Brumma
    Anonym (kräsen) skrev 2019-04-21 00:24:40 följande:

    Min kropp är mitt tempel och jag vill att den ska hålla länge. Därför är jag normalviktig och vill att min partner försöker hålla efter trivsel-fläsket också. Håller man inte med behöver man inte leva med mig.

    Vänner får väl se ut som de vill, jag tänker inte ligga med dem. Men i några fall beklagar jag deras män lite, som gifte sig med en helt annan person. Och samma när tidigare snygga män tappar greppet och bara förfaller, givetvis.

    Men sen vet jag klart att det är olika lätt/svårt att göra något åt sin vikt, och en del hade nog behövt ät-terapi och att förstå sin egen psykologi, mer än träning.


    Det här är just en av de åsikterna man får höra som oftast ligger i förutfattade åsikter och oförmåga att se att andra människor har andra önskemål och åsikter.

    Du börjar med att skriva hur DU vill ha det - vilket är helt upp till dig och som du säger din partner väljer själv om hen vill leva med dig. Men ditt "beklagande" och dina åsikter om att man gifter sig med en annan person, förfaller osv - de visar bara tecken på oförståelse för att alla inte vill ha det du vill ha.

    Jag och min man var vältränade båda två när vi träffades - sedan har vårt fokus och våra INTRESSEN ändrats. Ingen av oss är mindre attraherad av den andra bara för att vi fått extrakilon, vi önskar inte oss tillbaka till den vi träffade eftersom vi utvecklas o växer hela livet- jag är inte samma människa som för tjugo år sedan, varken mentalt eller kroppsligt. Jag har andra intressen idag.

    Så om vi inte önskar ngt annat eller "ser ner" på vår partner - med vilken rätt har du då att göra det?

    Jag tycker din inställning känns sorglig, att kärleken och attraktionen enbart skulle bero på hur man ser ut. Att man inte utvecklas tillsammans..

    Även din sista mening där du låter som om du förutsätter att alla VILL göra ngt åt sin vikt. Att de inte trivs utan ditt sätt att leva på ngt sätt vore bättre.. jag tror människor som du, dvs människor som anser sig "veta bättre" är de som borde förstå sin egen psykoligi. Varför du/ni tror sig ha bättre insikt om andras liv än de själva har.
  • Brumma
    Anonym (Smalisen) skrev 2019-04-20 07:19:57 följande:

    Jaha, kanske av omsorg om det kan tänkas närma sig att vara ohälsosamt?

    Nej, inte jag heller. Är förövrigt fortfarande smal :)


    En falsk omsorg isåfall. "Jag vet bättre"..

    Jag är inte rädd för folk som är smala, men irriterar mig på en del människors åaikter om att jag som är överviktig "borde". Och dessa människor med åsikter är i nästan alla fall smala eller vältränade ;)

    En tanke - om du tror att folk bara kommenterar överviktiga av "omsorg" - och att det därför på något sätt skulle rättfärdiga deras kommentarer - har du någon gång uttryckt sådan omsorg? Tänker att det kan vara förklaringen?

    Jag har en vän som ENBART kan orata om träning, vikt och mående. Även om hon inte uttrycker att jag "borde" blir kontentan av hennes "jag förstår inte människor som inte tränar", "man måste träna för att må bra" osv just att det är ngt alla "måste" göra. Det är rätt tröttsamt att bemöta.. Hon skulle däremot inte hålla med om att hon "lägger sig i", för hon ser inte själv sitt beteende.
  • Anonym (höga krav)

    känner mig fet nu med bmi 21.3, trots att jag nog är smalare än de flesta. kroppen får G vid bmi 20.8. VG vid 20.5 MVG 20.0 min man tycker inte att jag är fet bör tilläggas. har alltså 1 kg kvar till ok vikt, 3 kg till drömvikten.

    tycker många jag ser är extremt feta fastän de har normalt bmi.

    en tjejkropp ska se stark ut fast inte muskulös, ha former fast inte med pös och daller enligt mig, inte heller se ut som ett skelett/insekt.

  • Anonym (Smalisen)
    Brumma skrev 2019-04-21 10:19:43 följande:
    En falsk omsorg isåfall. "Jag vet bättre"..

    Jag är inte rädd för folk som är smala, men irriterar mig på en del människors åaikter om att jag som är överviktig "borde". Och dessa människor med åsikter är i nästan alla fall smala eller vältränade ;)

    En tanke - om du tror att folk bara kommenterar överviktiga av "omsorg" - och att det därför på något sätt skulle rättfärdiga deras kommentarer - har du någon gång uttryckt sådan omsorg? Tänker att det kan vara förklaringen?

    Jag har en vän som ENBART kan orata om träning, vikt och mående. Även om hon inte uttrycker att jag "borde" blir kontentan av hennes "jag förstår inte människor som inte tränar", "man måste träna för att må bra" osv just att det är ngt alla "måste" göra. Det är rätt tröttsamt att bemöta.. Hon skulle däremot inte hålla med om att hon "lägger sig i", för hon ser inte själv sitt beteende.
    Nej...tror inte att jag någonsin har kommenterat någon som jag tycker har övervikt eller som har fått det. Jag tycker inte att det skulle vara meningsfullt och verkligen ouppfostrat. Klart att när min hjärtsjuke pappa gick upp väl mkt i vikt att det inte kändes bra men tror inte att jag sa ngt då heller, han förstod ju det själv och gick ner till hälsosam vikt.

    Låter som om hon har svårt att se saker från andras håll. Du är ju säkert kompis med henne pga andra kvaliteter hon har?

    Själv är jag mycket för frihet för alla att göra som de själva vill, vad jag väljer att göra står enbart för mig och har inget med ngn annan att göra. Man får tycka vad man vill om att jag äter bra och rör på mig mkt, jag tycker att det är bra och det är det enda som intresserar mig. Ja, vad mina närmaste tycker spelar roll med.
  • Anonym (H)

    Inte i vuxen ålder men i skolan, inkl gymnasiet klämde de och daskade på min rumpa medan de kommenterade att är det inte dags att gå ner lite?

  • Anonym (ungefär aldrig)

    Faktiskt aldrig, vad jag kan komma ihåg. Jag har haft 20-30 kg övervikt ända sedan jag var tonåring (är nu närmare 50 år), med några få års undantag, men det är ingen som har kommenterat min vikt.

    Jag tror att det beror på att folk ser mig som "en tjock person" och att man därför inte behöver kommentera min vikt eftersom tjocka personer ändå inte är så mycket att bry sig om... medan man kanske oftare kommenterar vikten för dem som har runt 10 kg övervikt för de är liksom "vanliga personer" som man tror att man kan förändra genom att berätta för dem hur de borde leva?

    Jo förresten, sist jag var på hälsoundersökningen sa läkaren "ja det vore förstås bra om du kunde gå ner några kilo, men annars är alla värden perfekta". Men det är nog enda gången jag kan komma på...

  • Anonym (Hejsanallihop)

    Jag får ofta höra att jag är ?benig?

  • Anonym (Stay)

    Har varit naturligt smal i hela mitt liv och jag har ofta fått höra kommentarer av folk som själva är överviktiga.

Svar på tråden Fråga till er smala/tjocka