• Anonym (KOLLEKTIV)

    KOLLEKTIV

    KOLLEKTIV

    Jag går i funderingarna kring ett kollektiv.

    För att kunna skriva anonymt var jag tvungen att starta tråden i 'Känsliga rummet' och där fanns ingen bättre relaterad rubrik än relationsproblem.

    Eventuellt kommer jag att starta en hemsida eller blogg om detta.

    GRUNDTANKEN
    Tanken med kollektivet är att en samling människor lever tillsammans för att inom kollektivet lösa ett antal problem med livet för människor ute i samhället.

    Kollektivet avser dock inte att vända sig från eller emot samhället i övrigt.

    Tanken är att kollektivet ska bosätta sig i ett antal hus på en gård på landsbygden, inte allt för långt avsides från annan bebyggelse och ett mer tätbebyggt samhälle.
    Husen kan vara helt fristående eller sitta ihop.

    FILOSOFI
    Kollektivet ska utöver vad som här beskrivs, baseras på en filosofi om öppenhet och respekt för människan, djur och natur samt kunskap i detta och även teknik och sociologi.
    Kollektivet ska inte baseras på någon andlig eller politisk filosofi.

    Kollektivet ska uppmuntra till kärnfamiljelivet, d.v.s. att mamma, pappa och barn lever ihop, för att skapa de allra bästa förutsättningarna för barn till en fin barndom och god uppväxt.

    När kärnfamiljskonstellationen i enskilda fall trots allt inte fungerar, för att vuxna p.g.a. att föräldrar separerar eller p.g.a. sexuell läggning inte vill leva ihop med barnets bilogiska förälder, ska kollektivet ge barnen möjlighet att änd få en uppväxt med båda sina biologiska föräldar nära och närvarande.
    Endast när den ena förälder kan anses olämplig i sin föräldraroll ska detta frångås och då får barnet istället vuxna förebilder av det i föräldrar saknade könet genom kollektivet.

    RELATIONER
    Kollektivet ska innebära att familjer lever enskilt som familjer, men samtidigt också nära och i nära relationer med varandra jämfört med hur det ser ut i samhället i stort.
    Därigenom ska samarbete och stöttning i allt vad livet innebär, finnas inom kollektivet över kärnfamiljsgränserna och mer långtgående än vad som annars är vanligt.
    Detta kan exempelvis innebära att en grupp kvinnor och män under perioder är hemma och hjälps åt med hem och barn. Ungefär som hemmafruar, fast inte låst till ett kön och ej heller med ett ansvar avgränsat till enbart den egna familjen. I detta kan även trädgårdskötsel ingå.

    Kollektivet ska uppmuntra till både multipla kärleks- och sexrelationer som sådana relationer över familjegränserna. Dock utan något som helst tvång.
    Detta kan med rätt medlemssammansättning motverka separationer av vissa skäl kopplat till de delarna av livet.

    KOLLEKTIVA BEHOV OCH LÖSNINGAR
    Kollektivet ska uppmuntra till och till viss del genom kollektiva lösningar vara självförsörjande vad det gäller vissa livsmedel, underhåll av fastigheterna, barnomsorg, social och ekonomisk stöttning, transport- och inköpsbehov mm.
    Dock inga regler om att man som kollektivmedlem inte får lämna barnen på förskola e.t.c.

    PREPPING
    Kollektivet ska ägna sig åt sk "prepping", d.v.s. förberedelese för svårare tider eller kris, där en situation kan uppstå där vatten, livsmedel, värme och elektricitet inte tillförs utifrån.
    Detta genom lagring av livsmedel, vatten, bränsle och andra nödvändigheter, såväl som möjlighet till egen produktion av el- och värmeenergi, på flera olika sätt, både med förnyelsebara bränslen/energikällor som med eldningsbara, såsom kol, diesel, fotogen, ved e.t.c.
    Andra saker som ska lagras är olika redskap, exempelvis för fiske, jakt, småskaligt jordbruk mm.
    Odling av egna grödor, bär och örter har både den dagliga försörjningen såväl som prepping som syfte.

    KOLLEKTIVETS MEDLEMMAR
    Kollektivets medlemmar ska ha en god och blandad sammansättning mellan män och kvinnor, olika yrken och kompetenser mm.

    EKONOMI OCH FÖRVALTNING
    Kollektivets medlemsfamiljer kan ha en privat ekonomi, men kollektivet samäger och samförvaltar och i övrigt finansierar och gör saker tillsammans i långt högre grad än vad som är vanligt i samhället i övrigt.

    Byggnader, tomtmark, odlingsland, redskap, maskiner, fordon, förråd mm ska vara samägt och finanseras tillsammans.

    TRANSPORTER OCH FORDON
    Transporter ska i så hög grad som möjligt ske kollektivt, med en liten ändamålsenlig fordonspark lämplig för både person- och varutransport.
    Utöver detta ska fortskaffningsmedel som cyklar och sparkar finnas för alla.

    FÖRSÖRJNING
    Kollektivet ska uppmuntra och stödja eget företagande och annan verksamhet som bidrar till kollektivets försörjning.
    Detta ska dock inte motsäga att medlemmar kan ha ett vanligt förvärvsarbete utanför hemmet.

    Vad säger du...

    låter det vettigt?

    skulle detta locka dig?

    frågor?

    vidare tankar?
  • Svar på tråden KOLLEKTIV
  • Anonym (KOLLEKTIV)
    nihka skrev 2019-05-11 23:27:02 följande:
    Ja, du behöver nog slipa lite både på ideologin och formuleringarna.
    Ja, det inser jag.

    Det jag la upp här var bara ett utkast mer eller mindre,  för att få input på det i grova drag.
  • nihka
    Anonym (KOLLEKTIV) skrev 2019-05-12 10:25:34 följande:
    Jag sätter en gräns där personen ifråga ständigt gör egna tolkningar av skriven text och inte tar till sig av vad som faktiskt står.
    Konversationen med en sådan person blir rätt meningslös.
    Du gör misstaget att tro att vad det står vad du menar. Min poäng är att det inte ska finnas något utrymme för tolkningar. 
  • Kjell2

    För mig skulle denna variant av kollektiv vara helt uteslutet. Det kommer krävs massor med tid, energi och pengar för att fixa allt kring självförsörjning, prepping, flera hus, gemensamma tillgångar, barnomsorg mm. Utöver vanligt jobb skulle det gå åt massor med tid till det. Sen en hel del pengar från var och en som måste investeras och satsas  att köpa allt som behövs.

    Jag kan tänka mig någon form av kollektiv men då ska det vara med begränsade insatser från medlemmarna. 

  • Anonym (KOLLEKTIV)
    Ess skrev 2019-05-12 10:02:31 följande:
    Nej jag har varit emot nedläggningen av kärnkraftverken.
    Bra!
    Ess skrev 2019-05-12 10:02:31 följande:
    Men detta handlar ju inte om överlevnad. Du har själv skrivit att filosofin är att visa hänsyn mot människor, djur och natur.
    Att alla era transporter ska ske kollektivt och alla ska ha cyklar och sparkar. 

    Övrlevnad är det primära, men det handlar ju om förberedelser för ett läge som inte råder nu.
    Kol var bara ett exempel på många varor som kan lagras i detta syfte.

    Jag tycker att man ska visa hänsyn till miljön, varje dag, i allt man gör, men inte dra det till absurdum. I vissa fall kan andra behov gå före, exempelvis i en överlevnadssituation.
    Således ska man inte nyttja fossilt bränsle i vardagen mer än nödvändigt, men kan lagras i reserv.

    Man får också tänka på att förberedelser för kris på en högre nivå har i regel med betydligt svårare scenarion, typ total samhällskollaps, där allt vi känner idag slutar att fungera och vi måste starta om samhället på en nivå som ligger före elektrofieringens och digitaliseringens tid.
    I ett sådant läge kommer nyttjandet av fossila bränslen drastiskt att öka, tills folk förbrukat sitt bränsle och inte får tag på nytt.
    Kollektivet ska ha många sätt att producera el och värme, varav vissa gärna brukas även i vår vardag, som exempelvis vind och sol.

    Låt oss säga att kollektivet i ett normalläge har och nyttjar en kapacitet att producera värme och elektricitet med vind- och solenergi motsvarande 50% av behovet.
    I ett krisläge där ingen elektricitet tillförs utifrån ska detta kunna kompenseras med annan egen värme- och el-produktion, exempelvis med vedeldning och dieseldrivna kraftverk.
    Blir läget bestående får man gradvis ställa om både produktion och förbrukning för att möta varandra även utan fossila bränslen.
    För de som inte är förberedda kommer den omställningen att bli så oerhört mycket svårare.

  • Anonym (KOLLEKTIV)
    nihka skrev 2019-05-12 10:35:35 följande:
    Du gör misstaget att tro att vad det står vad du menar. Min poäng är att det inte ska finnas något utrymme för tolkningar. 
    Men du måste ju förstå att det för vissa människors tolkningsförmåga blir omöjligt, när avsikten faktiskt är att uttrycka mindre nyansskillnader och inte allt som antingen svart eller vitt. Vissa klarar bara inte att hantera sådan information och det får jag med sorg acceptera.
  • Anonym (Novell)
    Kjell2 skrev 2019-05-12 10:38:05 följande:

    För mig skulle denna variant av kollektiv vara helt uteslutet. Det kommer krävs massor med tid, energi och pengar för att fixa allt kring självförsörjning, prepping, flera hus, gemensamma tillgångar, barnomsorg mm. Utöver vanligt jobb skulle det gå åt massor med tid till det. Sen en hel del pengar från var och en som måste investeras och satsas  att köpa allt som behövs.

    Jag kan tänka mig någon form av kollektiv men då ska det vara med begränsade insatser från medlemmarna. 


    Du gav mig lite fler tankar. Hela den här gården och alla grejer som ska ägas gemensamt måste bli ganska dyrt. Många grejer kommer också förlora i värde med tiden. Vad händer med investeringen när man vill lämna och vad blir det för krav på investering för nya medlemmar?
  • Kjell2
    Anonym (Novell) skrev 2019-05-12 11:03:50 följande:
    Du gav mig lite fler tankar. Hela den här gården och alla grejer som ska ägas gemensamt måste bli ganska dyrt. Många grejer kommer också förlora i värde med tiden. Vad händer med investeringen när man vill lämna och vad blir det för krav på investering för nya medlemmar?
    Precis, det kommer behövas en hel del pengar för allt kollektivet ska göra. Utöver pengarna behövs det tid, något som de flesta inte har ett överskott av. Att till en viss gräns vara självförsörjande kräver mycket jobb.
  • Anonym (KOLLEKTIV)
    Kjell2 skrev 2019-05-12 10:38:05 följande:
    För mig skulle denna variant av kollektiv vara helt uteslutet. Det kommer krävs massor med tid, energi och pengar för att fixa allt kring självförsörjning, prepping, flera hus, gemensamma tillgångar, barnomsorg mm. Utöver vanligt jobb skulle det gå åt massor med tid till det. Sen en hel del pengar från var och en som måste investeras och satsas  att köpa allt som behövs.

    Jag kan tänka mig någon form av kollektiv men då ska det vara med begränsade insatser från medlemmarna.
    Du har helt rätt i dina tankar.

    Detta är dock ett problem många stångas med även i sin normala vardag, som exempelvis småbarnsfamiljer.

    Även i detta ställer det stora krav på rätt sammansättning av människor i kollektivet.

    Vissa kommer att föredra och vara mer framgångsrika i att i vanligt förvrvsarbete dra in inkomst.
    Andra kan bidra mer genom att lägga mer tid i och runt hemmet.
    Detta ska vara något man inom kollektivet kommer överens om.

    Vad du missar med din korta analys är att det inte är kollektivet som skapar behovet utan det är livet. Det kommer ändå alltid vara någon som ska uppfylla behoven av inkomst och hemmaarbete.
    I familjen faller detta på vuxna, som sedan kan fördela så att den ena jobbar borta och den andra jobbar hema.

    I kollektivet är fördelningen inte begränsad till enbart familjen, utan kan lösas som att...

    familjen Olsson driver sitt företag inom åkeri- och markentreprenadbranschen,

    medan familjen Nilsson lägger 85% av sin tid på kollektivets gemensamma behov och endast 15% på förvärvsarbete,

    medan i familjen Andersson jobbar mannen på bygge och frun är hemma med barn och hjälper andra med deras barn

    och hos familjen Strömstad jobbar frun heltid som sjuksköterska och mannen är fastighetsskötare på kollektivet.

    Paret Stina och Lisa driver ett litet hantverksföretag hemmifrån och kör även lite taxi samt ansvarar för potatisodlingen...

    Kent och Sara tar på sig städning och administration, både inom kollektivet men också betalda uppdrag utifrån....
  • Kjell2
    Anonym (KOLLEKTIV) skrev 2019-05-12 11:26:41 följande:

    Du har helt rätt i dina tankar.

    Detta är dock ett problem många stångas med även i sin normala vardag, som exempelvis småbarnsfamiljer.

    Även i detta ställer det stora krav på rätt sammansättning av människor i kollektivet.

    Vissa kommer att föredra och vara mer framgångsrika i att i vanligt förvrvsarbete dra in inkomst.

    Andra kan bidra mer genom att lägga mer tid i och runt hemmet.

    Detta ska vara något man inom kollektivet kommer överens om.

    Vad du missar med din korta analys är att det inte är kollektivet som skapar behovet utan det är livet. Det kommer ändå alltid vara någon som ska uppfylla behoven av inkomst och hemmaarbete.

    I familjen faller detta på vuxna, som sedan kan fördela så att den ena jobbar borta och den andra jobbar hema.

    I kollektivet är fördelningen inte begränsad till enbart familjen, utan kan lösas som att...

    familjen Olsson driver sitt företag inom åkeri- och markentreprenadbranschen,

    medan familjen Nilsson lägger 85% av sin tid på kollektivets gemensamma behov och endast 15% på förvärvsarbete,

    medan i familjen Andersson jobbar mannen på bygge och frun är hemma med barn och hjälper andra med deras barn

    och hos familjen Strömstad jobbar frun heltid som sjuksköterska och mannen är fastighetsskötare på kollektivet.

    Paret Stina och Lisa driver ett litet hantverksföretag hemmifrån och kör även lite taxi samt ansvarar för potatisodlingen...

    Kent och Sara tar på sig städning och administration, både inom kollektivet men också betalda uppdrag utifrån....


    Så man kommer kunna betala för att slippa jobba i kollektivet?
  • Anonym (KOLLEKTIV)
    Kjell2 skrev 2019-05-12 12:19:52 följande:
    Så man kommer kunna betala för att slippa jobba i kollektivet?
    Nej.

    Ansvaret för kollektivets alla behov delas av alla fullt ut.

    Sedan uppgiftsfördelar man efter vilja, förmåga, kompetens och vad som fungerar bäst, precis som man gör i alla andra sammanhang med gemensamma intressen och gemensamt ansvar.

    Heltidsarbete kan inte garantera att man inte också måste ha vissa uppgifter i kollektivet, precis som i en familj.

    Du kan ju förstås se det som att man kan betala för att slippa ifrån i alla fall en större del av arbetet i kollektivet, men det är ju i så fall lika även åt motsatt håll.
    En person som gör X kan slippa Y och en person som gör Y kan slippa X.
Svar på tråden KOLLEKTIV