• Parodipiraten

    CSN vid utbildningsbyte

    Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att börja plugga igen. Men denna gång byter jag bana helt och hållet.

    Hoppade igång med en medieutbildning (kandidat) direkt efter gymnasiet men blev deprimerad, gick in i väggen och hoppade av utbildningen. Har sedan dess jobbat både inom ramen för vad utbildningen gav och med andra saker. Avbetalningen av CSN-lånet flyter på utan problem.

    Nu vill jag plugga till hösten. Har sökt sjuksköterskeprogrammet och ser mina chanser att komma in som mycket goda med högt meritvärde. Men jag oroar mig för att CSN ska neka mig lån och bidrag för en ny utbildning eftersom jag hoppade av och inte gjorde färdigt mina föregående studier.

    Är det någon som har tips eller erfarenheter av nåt liknande? Eller lugnande ord för att jag ska kunna känna mig fri att byta bana i livet till ett jobb som känns så mycket mer givande än att sitta vid en dator och göra "viktiga saker" som någon annan tjänar pengar på? 

  • Svar på tråden CSN vid utbildningsbyte
  • Jamesdio

    Det beror nog på hur många oavklarade poäng du har fått CSN för och hur länge sedan det var, även kanske på hur mycket du har betalat tillbaka. Ring CSN och fråga så får du bäst svar.

    Hur många terminer du kan få för beror ju också på hur många du redan har plockat ut.

  • Parodipiraten
    Jamesdio skrev 2019-05-07 12:58:05 följande:

    Det beror nog på hur många oavklarade poäng du har fått CSN för och hur länge sedan det var, även kanske på hur mycket du har betalat tillbaka. Ring CSN och fråga så får du bäst svar.

    Hur många terminer du kan få för beror ju också på hur många du redan har plockat ut.


    Aha, aha! Mycket bra info! Tack snälla.

    Vet du hur många terminer som är max att plocka ut csn för?
  • CitronTulo

    Jag har en halvfärdig socionomutbildning men har senare i livet läst en ekonomiutbildning. Jag fick skriva ett brev till CSN och motivera varför jag valt att hoppa av socionomstudierna och varför jag valde en annan inriktning istället för att fullfölja den redan påbörjade utbildningen. I mitt fall handlade det om en komplicerad familjesituation som gjorde att jag avbröt de tidigare studierna. Att jag sedan inte läste klart till socionom motiverade jag med att jag under studieuppehållet jobbat med socionomliknande yrken och kommit fram till att det inte var det jag ville jobba med.

  • Anonym (Csn)

    Det beror på hur många missade poäng du har. Anmälde du att du slutat och slutade få studiemedel? Första terminen du pluggar (tar studiemedel och lån för) behöver du klara 67,5% av poängen du fått studiemedel för. Därefter är det 75% av poängen du fått studiemedel för. Totalt kan du få studiemedel för 6 terminer om du tar 100% studiemedel och lån.

  • Tiina87

    Så länge du har csn-veckor kvar och inte fått csn för poäng du inte tagit så är det inga problem med att få csn.

  • Parodipiraten
    CitronTulo skrev 2019-05-07 13:10:38 följande:

    Jag har en halvfärdig socionomutbildning men har senare i livet läst en ekonomiutbildning. Jag fick skriva ett brev till CSN och motivera varför jag valt att hoppa av socionomstudierna och varför jag valde en annan inriktning istället för att fullfölja den redan påbörjade utbildningen. I mitt fall handlade det om en komplicerad familjesituation som gjorde att jag avbröt de tidigare studierna. Att jag sedan inte läste klart till socionom motiverade jag med att jag under studieuppehållet jobbat med socionomliknande yrken och kommit fram till att det inte var det jag ville jobba med.


    Bra svar! Tack för det!


    Kan tänka mig att jag kan komma att behöva göra någonting liknande. Jag hade diskbråck när jag påbörjade studierna. Ryggen förvärrades så mitt i utbildningen gjorde jag en steloperation vilket tog massa tid och energi med lång läketid och mycket starka smärtstillande som tog musten ur psyket. Depressionen kom som ett brev på posten efteråt. 

  • Parodipiraten
    Anonym (Csn) skrev 2019-05-07 13:13:43 följande:

    Det beror på hur många missade poäng du har. Anmälde du att du slutat och slutade få studiemedel? Första terminen du pluggar (tar studiemedel och lån för) behöver du klara 67,5% av poängen du fått studiemedel för. Därefter är det 75% av poängen du fått studiemedel för. Totalt kan du få studiemedel för 6 terminer om du tar 100% studiemedel och lån.


    Det dumma är att jag inte riktigt kommer ihåg hur allt gick till. Jag åt en hel del smärtlindrande medicin under den här perioden och det var dessutom länge sedan... Men, jag vet att jag hade en del kontakt med både CSN och förnedringskassan och att jag pga sjukskrivning under studietiden fortsatte få CSN trots att jag hade studieuppehåll.

    3 av 6 terminer klarade jag, den första (A-kursen) saknas 2 retliga poäng och de andra 2 kurserna är det värre med, inte mycket poäng alls. Inte nära på 75 %!
  • Anonym (Csn)

    CSN har ett undantag vid sjukskrivning att man kan fortsätta få det, utan att ta poäng om man har läkarintyg som godkänns. Så har det gått till så kan du du utan vidare ta studielån på nytt utan att behöva göra något mer än att ansöka som vanligt.

    Som någon tidigare skrev, kontakta CSN så får du bra svar direkt. De brukar faktiskt vara riktigt hjälpsamma i sådana här lägen.

    Såg förresten nu att jag skrivit fel, det ska så klart vara 6 år och inte terminer som jag skrivit ovan. Det är alltså totalt 12 terminer man kan få studiemedel och lån för.

  • Tiina87
    Parodipiraten skrev 2019-05-07 14:05:35 följande:

    Det dumma är att jag inte riktigt kommer ihåg hur allt gick till. Jag åt en hel del smärtlindrande medicin under den här perioden och det var dessutom länge sedan... Men, jag vet att jag hade en del kontakt med både CSN och förnedringskassan och att jag pga sjukskrivning under studietiden fortsatte få CSN trots att jag hade studieuppehåll.

    3 av 6 terminer klarade jag, den första (A-kursen) saknas 2 retliga poäng och de andra 2 kurserna är det värre med, inte mycket poäng alls. Inte nära på 75 %!


    Får man csn som sjukskriven så är det istället för sjukpenning och räknas inte som lån (dvs det avskrovs från lånet) och man behöver inte ta några poäng. Och jag har för mig att det inte avräknas på antalet veckor.
  • Parodipiraten

    Tack så jättemycket för alla underbart bra svar!


    Ni har alla gjort att jag känner mig lugnare och börjar nu bli riktigt taggad på att sätta igång att plugga om!

    Jag ska ringa CSN och förklara läget för dem för säkerhets skull, men det känns mycket bättre nu med er info att stå på.

    Mycket kärlek åt er alla <3

  • korngryn
    Anonym (Csn) skrev 2019-05-07 13:13:43 följande:

    Det beror på hur många missade poäng du har. Anmälde du att du slutat och slutade få studiemedel? Första terminen du pluggar (tar studiemedel och lån för) behöver du klara 67,5% av poängen du fått studiemedel för. Därefter är det 75% av poängen du fått studiemedel för. Totalt kan du få studiemedel för 6 terminer om du tar 100% studiemedel och lån.


    Nej, totalt 12 terminer är det.
  • korngryn

    Förlåt, såg att du redan hade skrivit det.


    korngryn skrev 2019-05-09 13:34:17 följande:

    Nej, totalt 12 terminer är det.


Svar på tråden CSN vid utbildningsbyte