• Alexi

    Ni med barn som håller på med lagsporter - får ni kallelser till träningar och matcher?

    Jag är så förundrad över hur många som verkar tycka lite kort administration och respekt för andra är så vansinnigt svårt.

    Mina barn spelar fotboll. Lagen skickar kallelser till träningar och matcher. Det är konstant en mängd föräldrar som inte klarar att svara på dessa i tid. Trots att man enkelt kan sitta med en app och ha total överblick över tider och dagar och obesvarade kallelser.

    Vad är det som gör att man är så nonchalant med tränarna som faktiskt tar ett jätteansvar och engagemang för era barns idrott?

    Det handlar ju inte om en eller två personer utan konstant ett gäng obesvarade eller som svarar i sista stund osv.

    Är det dessa föräldrars barn som kommer sluta med idrott tidigt för att deras föräldrar inte bryr sig?

  • Svar på tråden Ni med barn som håller på med lagsporter - får ni kallelser till träningar och matcher?
  • Kodia
    Alexi skrev 2019-05-11 21:04:06 följande:
    Fast i lite yngre åldrar så är det uttalat till om med att tex fotbollsförbundet att man ska kunna hålla på med flera sporter samtidigt. Att tränare inte ska ?sura? över att vissa går på annan aktivitet istället för ena träningen.

    Dvs man kan inte förutsätta att alla kommer på alla träningar.
    Nej, det kan man inte förutsätta om barnet har något annat som krockar. Annars är jag av uppfattningen att man går på aktiviteter som man har anmält sig till, av respekt för sporten, kamraterna och tränarna. Man låter inte bara bli att gå...
    Därför tycker jag att det räcker att anmäla om man inte kommer. I sonens lag hade några aktiviteter som krockade, men det hade de talat om för tränarna och det var självklart inga problem - de visste att under vissa månader kom inte Kalle till torsdagsträningarna, typ.
    Jag tror att det system ditt barns klubb har kan göra att föräldrarna mer ser träningstillfällena som ett erbjudande än ett åtagande, om du förstår vad jag menar. Det tror jag inte är så bra. De hade fått fler barn till träningarna (och bättre lagkänsla) om de hade haft en regel att alla kommer till träningarna om man inte har en orsak, och då meddelar man den. 
  • Vinterankan
    fjanten skrev 2019-05-12 20:01:17 följande:

    Men herre gud, att inte svara betyder att man kommer om inget riktigt oväntat sker. Däremot meddelar man att man inte kommer. Det låter totalt befängt att ha kallelser till schemalagda träningar. Ska vi börja ha kallelser till alla lektionerna i skolan med?


    För dig betyder det att barnet kommer, för många andra att man inte kommer. Ska ledarna ha en lista på vad en obesvarad kallelse betyder för varje person? Uppenbarligen att ledarna en poäng med att ha kallelser och då är det väl inte så svårt att respektera det?

    Det två lag mitt barn är med i har båda börjat med kallelser av en anledning. Det ena för att de är så många spelare och det blev ett väldigt tidsslöseri för ledarna när de kom 5-6 stycken på varenda träning när antalet spelare varierade från 15-35. Nu kan de komma så många som faktiskt behövs.

    Och det andra laget för att det var så få så om det inte kom tillräckligt många så slog de ihop träningen med ett annat lag och då måste de veta de innan för dialogen med det laget.
  • fjanten
    Vinterankan skrev 2019-05-13 05:49:07 följande:

    För dig betyder det att barnet kommer, för många andra att man inte kommer. Ska ledarna ha en lista på vad en obesvarad kallelse betyder för varje person? Uppenbarligen att ledarna en poäng med att ha kallelser och då är det väl inte så svårt att respektera det?

    Det två lag mitt barn är med i har båda börjat med kallelser av en anledning. Det ena för att de är så många spelare och det blev ett väldigt tidsslöseri för ledarna när de kom 5-6 stycken på varenda träning när antalet spelare varierade från 15-35. Nu kan de komma så många som faktiskt behövs.

    Och det andra laget för att det var så få så om det inte kom tillräckligt många så slog de ihop träningen med ett annat lag och då måste de veta de innan för dialogen med det laget.


    Nej, de ska inte ha kallelser alls.
  • cosinus

    Alla lag har olika system. Vissa kallar till matcher, andra till träningar. Vissa kallar alla till matcher och så väljer man ut sen en lämplig skara utifrån de som svarat medan andra lag väljer först och kallar bara de som är aktuella för en viss match (och nej vi pratar inte toppning utan bara det faktum att 20 avbytare på 5-manna är tämligen värdelöst för alla inblandade)

    Det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Har ett lag där det kallas till träningar. Försöker komma ihåg att tacka ja när sonen ska dit (han missar en träning i veckan p g a krock med annan idrott). Har dock personligen lite svårt att förstå behovet av att ha anmälning till träning eftersom det totala antalet ändå aldrig stämmer helt kan man inte detaljplanera på det sättet och då tycker jag personligen att det är bättre att en tränare tar uppvärmningen och den andre snabbt skissar upp gruppindelningen på de barnen man ser där och då. Jag har inte varit hjälpt av kallelser de gånger jag haft egna grupper men försöker ändå respektera de som vill det.

    Igår var det f ö pissväder där jag bor, över 30 anmälda, mindre än 20 på plats. Så så mycket för att föräldrar är duktiga och anmäler tidigt. Då fallerar det på avanmälningar ist.

  • Linda5

    Kanske någon redan svarat. Men då kommer ett till.
    Idag får barn hela tiden välja själva m.m. det innebär att som det var förr att Var det träning så gick man dit oavsett.
    Att tränaren vill ha ett JA jag kommer är för att dom ska kunna ha ett ungefärligt antall hur många som komer på träningen. Är stor skilnad på att hålla träning för 7 eller 17 ungar.
    Att det räcker med ett NEJ betyder att många föräldrar/barn velar in i8 det längsta och så kommer ett meddelande 1 timme innan träning att dom hoppar träningen idag av olika anledningar.
    Är det så svårt att skickaett svar i god tid??
    Ditt barn tas omhand av en annan person i ca. 1,5 timme 2 g/vecka utöver det har tränaren minst 1 timmes förberedelse /gång samt inskickande av diverse närvarolistor.
    Tycker det är höjden av LATHET OCH NONCHARLANS av er som inte vill underlätta för dessa eldsjälar.
    Ni borde skämmas som är så egoistiska.

  • FruW85

    Jag har varit tränare i en lagidrott. Vi skickade aldrig ut kallelser till träningar. Det skulle bli alldeles för mycket administration och för mycket både för oss och föräldrar att hålla koll på. Hade man tackat ja till en plats i laget så ingick det att man skulle komma på träningarna, kunde man inte komma så skulle man höra av sig (och ha en giltig ursäkt). Lite som att föräldrarna inte hör av sig till lärarna varje dag för att meddela att deras barn kommer till skolan.. 
    Inför tävlingar, läger eller andra "icke regelbundna" aktiviteter skickades det ut information och där förväntades man meddela om man inte kunde. Grundinställningen var alltid att man deltar.
    Vi hade extremt sällan problem med aktiva som inte dök upp utan att föräldrarna hört av sig innan. För mycket ogiltig frånvaro kunde resultera i att man tappade sin plats i laget (blev reserv eller nedflyttad till ett träningslag) men tror aldrig vi behövde göra det med någon.

  • Linda5
    FruW85 skrev 2019-05-13 11:45:52 följande:

    Jag har varit tränare i en lagidrott. Vi skickade aldrig ut kallelser till träningar. Det skulle bli alldeles för mycket administration och för mycket både för oss och föräldrar att hålla koll på. Hade man tackat ja till en plats i laget så ingick det att man skulle komma på träningarna, kunde man inte komma så skulle man höra av sig (och ha en giltig ursäkt). Lite som att föräldrarna inte hör av sig till lärarna varje dag för att meddela att deras barn kommer till skolan.. 
    Inför tävlingar, läger eller andra "icke regelbundna" aktiviteter skickades det ut information och där förväntades man meddela om man inte kunde. Grundinställningen var alltid att man deltar.
    Vi hade extremt sällan problem med aktiva som inte dök upp utan att föräldrarna hört av sig innan. För mycket ogiltig frånvaro kunde resultera i att man tappade sin plats i laget (blev reserv eller nedflyttad till ett träningslag) men tror aldrig vi behövde göra det med någon.


    Så var det förr men tyvärr fungerar deet inte längre.
    Aviseringarna går oftast smidigt via lagsidor eller facebook så ingen administration behövs.
    Konkurensen mellan idrotterna idag är också hårdare. vintersporterna kör barmark hela sommaren och sommaresporterna kör inomhus hela vintern.
    Idag finns inte det tänket att om man anmält sig så tränar man. 
    Att bara gå till träningen för lagets skull när man är snuvig eller förkyld existerar inte heller.
    Ex på avbokningar 1 timme innan träning från föräldrar
    NN kommer inte idag vi tog en mamma dotter tur på köpcentrat.
    NN kommer inte idag vill hellre vara med kompisarna.
    NN kommer inte idag tycker det är för dåligt väder.
    NN kommer inte idag för den känner inte för det.
    NN kommer inte idag för vi har inte hunnit tvätts träningskläderna.
    NN kommer inte idag för dom hade idrott i skolan idag och har friluftsdag i morgon, jag tycker det räcker.
    NN kommer inte idag för vi ska på AW så svårt att komma hem.
    NN kommer inte idag haft en hektisk helg så behöver slappa.
  • FruW85
    Linda5 skrev 2019-05-13 12:00:11 följande:
    Så var det förr men tyvärr fungerar deet inte längre.
    Aviseringarna går oftast smidigt via lagsidor eller facebook så ingen administration behövs.
    Konkurensen mellan idrotterna idag är också hårdare. vintersporterna kör barmark hela sommaren och sommaresporterna kör inomhus hela vintern.
    Idag finns inte det tänket att om man anmält sig så tränar man. 
    Att bara gå till träningen för lagets skull när man är snuvig eller förkyld existerar inte heller.
    Ex på avbokningar 1 timme innan träning från föräldrar
    NN kommer inte idag vi tog en mamma dotter tur på köpcentrat.
    NN kommer inte idag vill hellre vara med kompisarna.
    NN kommer inte idag tycker det är för dåligt väder.
    NN kommer inte idag för den känner inte för det.
    NN kommer inte idag för vi har inte hunnit tvätts träningskläderna.
    NN kommer inte idag för dom hade idrott i skolan idag och har friluftsdag i morgon, jag tycker det räcker.
    NN kommer inte idag för vi ska på AW så svårt att komma hem.
    NN kommer inte idag haft en hektisk helg så behöver slappa.

    Fast det var inte så länge sedan jag var aktiv så jag tycker inte det borde ändrats så snabbt, och jag har själv inte hållit mig helt borta från idrotten. FB hade vi också som informationskanal.
    Träna när man är sjuk är dock inget som uppmuntrats hos oss, så det är giltig ursäkt.. Alla de orsaker du listar där under är annars sådant som skulle ge barnet olovlig frånvaro och alltså riskera att tappa sin plats.
    Jag har alltid uppfattat de aktiva som väldigt engagerade och rädda om sina platser. Visst är konkurrensen mellan idrotter hög men har inte uppfattat att det påverkat engagemanget på träningar.

    Möjligtvis att det påverkar om man kommer undan med sådana ursäkter eller om frånvaro inte får några konsekvenser. Ska man svara "om man kommer eller inte" så uppfattar jag det som att det är frivilligt, och om sakerna du listar är extremt vanliga i vissa klubbar utan att det sker någon konsekvens så blir det lätt slappare och slappare..

  • Linda5
    FruW85 skrev 2019-05-13 12:16:47 följande:

    Fast det var inte så länge sedan jag var aktiv så jag tycker inte det borde ändrats så snabbt, och jag har själv inte hållit mig helt borta från idrotten. FB hade vi också som informationskanal.
    Träna när man är sjuk är dock inget som uppmuntrats hos oss, så det är giltig ursäkt.. Alla de orsaker du listar där under är annars sådant som skulle ge barnet olovlig frånvaro och alltså riskera att tappa sin plats.
    Jag har alltid uppfattat de aktiva som väldigt engagerade och rädda om sina platser. Visst är konkurrensen mellan idrotter hög men har inte uppfattat att det påverkat engagemanget på träningar.

    Möjligtvis att det påverkar om man kommer undan med sådana ursäkter eller om frånvaro inte får några konsekvenser. Ska man svara "om man kommer eller inte" så uppfattar jag det som att det är frivilligt, och om sakerna du listar är extremt vanliga i vissa klubbar utan att det sker någon konsekvens så blir det lätt slappare och slappare..


    Självklart tränar man inte när man är sjuk men för lagandan så var man ändå på träningarna om man var skadad eller lite förkyld. Man var där under samlingarna och pauserna för man var ett gott gäng.
    Tyvärr upplever jag att det blir värre och värre för föräldrar ser dessa ursäkter som giltiga och deras barn skall minsann vara med. 
  • FruW85
    Linda5 skrev 2019-05-13 12:29:53 följande:
    Självklart tränar man inte när man är sjuk men för lagandan så var man ändå på träningarna om man var skadad eller lite förkyld. Man var där under samlingarna och pauserna för man var ett gott gäng.
    Tyvärr upplever jag att det blir värre och värre för föräldrar ser dessa ursäkter som giltiga och deras barn skall minsann vara med. 
    Okej, du tänker så. Ja, skador och sådant som inte smittar är okej men annars vill jag nog inte ha sjuka på mina träningar :)
    Men det är ju illa om det snabbt går åt fel håll. Här tycker jag ändå klubben har ett stort ansvar att inte acceptera föräldrarnas beteende. Föräldrarna har ju faktiskt inte rätt att bestämma om barnet "minsann ska vara med".. Kommer man undan med det så kommer man fortsätta med det.. =/
    Kanske varierar problemen beroende på ort och idrott?

  • cosinus
    Linda5 skrev 2019-05-13 12:29:53 följande:
    Självklart tränar man inte när man är sjuk men för lagandan så var man ändå på träningarna om man var skadad eller lite förkyld. Man var där under samlingarna och pauserna för man var ett gott gäng.
    Tyvärr upplever jag att det blir värre och värre för föräldrar ser dessa ursäkter som giltiga och deras barn skall minsann vara med. 
    Jag tycker nästan tvärtom. Att det är för mycket "alla ska få spela lika mycket" 

    Min ena son spelar fotboll. Men det är inte hans förstaidrott utan han har en individuell sport som tar sjukt mycket tid. Nu under april-maj kan han vara på 2 av 3 träningar i veckan och missar de flesta matcher. Sen jun-aug går det ganska bra igen, då går intensiteten ner på den andra idrotten.

    Jag tycker det vore fullständigt rimligt att han inte kallas till mer än hälften av matcherna eftersom han har dålig närvaro men nej. Alla barn ska få chansen att spela lika mycket.

    Tycker det är jättebra att han har en till idrott, han kanske tröttnar på den individuella vad det lider. Men jag förväntar mig inte, och tycker inte, han ska erbjudas samma speltid som de som har närmast 100-procentig närvaro och brinner för fotbollen på samma sätt som han brinner för sin andra idrott.
  • LFF

    Samma moderklubb, tre olika idrotter (två lagsporter och en individuell). En lagsport och den individuella skickar kallelse till träning (inga matcher eller tävlingar än), den andra lagsporten gör det inte. Alla idrotterna är anslutna till myclub och därigenom går kallelserna, gissar att de är schemalagda så en gång krävs det administration.

    Anledningen till det är antalet ungdomar som behövs som tränare. Vi snackar 110 ungar i ena sporten (på årets första träning i lagidrotten, tjejer och killar) och 60-ish ungar i den individuella idrotten.

    Den andra lagidrotten var de ca 40 ungar och ett minimum av 3 tränare på varje träning. Minsta antalet ungar till en träning var strax under 30, flest antal tränare på en träning var 6.

  • Vinterankan
    fjanten skrev 2019-05-13 07:17:18 följande:

    Nej, de ska inte ha kallelser alls.


    Börja som tränare så kan du ta besluten.
Svar på tråden Ni med barn som håller på med lagsporter - får ni kallelser till träningar och matcher?