• Anonym (Sss)

    Bo hemma

    Min sambos son har flyttat hem till oss på 100%.

    Sonen är 22.

    Han jobbar 100%.

    Min sambo tycker att 1000 kr i månaden är rimligt..

    Frukost, matlåda, middag,el,internet,tvättat,.

    Jag anser 1/3 av hans lön är rimligt.

    Vi har en hyra på 9500 sen tillkommer el 1300 mån internet/tv tillkommer 600 kr mån.

    Jag blir tokig på min sambos tänk.

    Han vill vara snäll.

    Men han är dum snäll just nu tycker jag.

  • Svar på tråden Bo hemma
  • Anonym (Betala)
    Anonym (Sss) skrev 2019-05-12 16:11:18 följande:

    Finns inte tvättstuga utan ingår tvättmaskin och torktumlare i lägenheten.

    Laga mat kan han inte typ bara steka köttbullar koka makaroner eller en påse nudlar. Han har bränt sönder en kastrull och fläkten engång pga att gam glömde smör i Kastrullen..

    Vuxen... Min sambo måste inse det oxå...


    Då får hans pappa helt enkelt lära honom att laga mat. Föräldrars ansvar går bland annat ut på att förbereda sina barn för en framtid där dom ska kunna stå på egna ben. Att curla sina barn är inte att hjälpa dom, snarare stjälpa dom. Herregud människan är 22år.

    Finns inte tillgång till tvättstuga så får han tvätta sina egna saker i tvättmaskin. Varken du eller hans pappa ska göra det åt honom.

    Pinsamt. Han och hans föräldrar bör skämmas
  • nernu

    Det är uppenbart vilken avsmak du känner för sonen. Men du kan leva ihop med mannen som han är en produkt av?

  • viseversa
    nernu skrev 2019-05-12 17:34:03 följande:
    Det är uppenbart vilken avsmak du känner för sonen. Men du kan leva ihop med mannen som han är en produkt av?
    Oj jag hade inte heller velat leva med en 22 årig VUXEN som förväntar sig att lebva gratis och få allt serverat på silverfat och själv kunna leva latjolajban för sin lön. Hade inte kunnat med det ens med mina egna ungar. 
  • Anonym (B)

    Rimligt är att han betalar en tredjedel av hushållskostnaderna samt gör en tredjedel av hushållsarbetet. Sen tycker jag att det kan vara rimligt att ni sparar låt säga hälften av pengarna han bidrar med som en gåva när han väl flyttar till möbler el dylikt.

    Det är ju lite vanskligt att leva loppan utan krav när man jobbar heltid och har full lön. Risken är att han vänjer sig vid en orimlig standard shoppar/festar upp lönen och får problem med både ekonomi och annat när han flyttar. Typiskt lyxfällanfall...

  • Anonym (B)

    Rimligt är att han betalar en tredjedel av hushållskostnaderna samt gör en tredjedel av hushållsarbetet. Sen tycker jag att det kan vara rimligt att ni sparar låt säga hälften av pengarna han bidrar med som en gåva när han väl flyttar till möbler el dylikt.

    Det är ju lite vanskligt att leva loppan utan krav när man jobbar heltid och har full lön. Risken är att han vänjer sig vid en orimlig standard shoppar/festar upp lönen och får problem med både ekonomi och annat när han flyttar. Typiskt lyxfällanfall...

  • Anonym (Konsumentverket)

    " Barnets" pappa skulle behöva gå in på konsumentverkets sida... Be honom googla på " skäliga levnadskostnader " Då skulle han se att enligt deras beräkningar så kostar bara maten om man äter alla mål hemma ( o tar man med matlåda så gör man ju det) på drygt 2600kr/månaden! .. Till det kommer ökad elförbrukning ,ökad kostnad för toa/hushållspapper etc..( nu förutsätter jag att " barnet" köper sin egen duschcreme,deo,schampo etc...).. Men exakt hur mycket man BÖR räkna på det finns även i deras kalkyler... Och då är det inte räknat på den dyraste maten utan mer på " ica basic" än " ica eko" priser..... Om det vore mitt barn skulle jag kolla dessa kalkyler, och på hur hög lön " barnet" får ut och baserat på det tagit ut en " hyra" av mitt barn... Hur hög " hyra" tycker jag beror på " barnets " framtidsplaner... sparar till en bostad eller planer på att läsa vidare, eller bränner hen hela lönen på " lyxkonsumtion"? ...vårt jobb är att förbereda våra barn på vuxenlivet och att lära sig att man inte kan bränna alla pengar man tjänar på " kul" saker utan att en stor del av inkomsten måste gå till " tråkiga" saker som mat och hyra... Har man råd ,så kan man ta ut en rimlig hyra av sitt barn men utan barnets vetskap spara undan hela/delar av summan som barnet sedan kan få den dag hen behöver lägga en kontantinsats på en bostad ....= barnet lär sig betala sina fasta kostnader först o blir inte van vid att ha kvar en oproportionerlig del av sin lön som " fickpengar" ...

  • Anonym (Sss)
    nernu skrev 2019-05-12 17:34:03 följande:

    Det är uppenbart vilken avsmak du känner för sonen. Men du kan leva ihop med mannen som han är en produkt av?


    Dum på riktigt??

    Skulle du vilja att en vuxen med 20.000 kr i mån flyttar hem till dig lever på dig??

    Har aldrig aldrig haft ngt emot han.

    Men att plocka ut 20.000 Papp i månaden bet 1000 spänn för hyra el mat så protesterar jag.

    Levt med han och sonen sen sonen var 14 MÅNADER.

    ALDRIG ALDRIG särbehandlas hans son jag hade ett barn på 18 månader när vi träffades.

    Vi fick inga gemensamma barn. Efter 13 missfall steriliserade jag mig för att slippa må skit dåligt.

    Min dotter drog till Australien som aupair 3 veckor efter studenten hon har träffat en kille under sin tid och bosatt sig i Australien.

    Min dotter säger pappa till min sambo alltid gjort.

    Då hennes biologiska pappa dog i mc olycka när jag var i vecka 27+3.

    Så ta ditt jävla skit snack och stoppa upp det någonstans.
  • nernu
    Anonym (Sss) skrev 2019-05-12 19:16:57 följande:

    Dum på riktigt??

    Skulle du vilja att en vuxen med 20.000 kr i mån flyttar hem till dig lever på dig??

    Har aldrig aldrig haft ngt emot han.

    Men att plocka ut 20.000 Papp i månaden bet 1000 spänn för hyra el mat så protesterar jag.

    Levt med han och sonen sen sonen var 14 MÅNADER.

    ALDRIG ALDRIG särbehandlas hans son jag hade ett barn på 18 månader när vi träffades.

    Vi fick inga gemensamma barn. Efter 13 missfall steriliserade jag mig för att slippa må skit dåligt.

    Min dotter drog till Australien som aupair 3 veckor efter studenten hon har träffat en kille under sin tid och bosatt sig i Australien.

    Min dotter säger pappa till min sambo alltid gjort.

    Då hennes biologiska pappa dog i mc olycka när jag var i vecka 27+3.

    Så ta ditt jävla skit snack och stoppa upp det någonstans.


    Ta det lugnt. Jag har inte påstått att det är rimligt att han lever som han gör och inte betalar hemma. Men du kanske borde fundera på varför han är sådan. Han är uppfostrad av sina föräldrar. Så varför tycker du så illa om sonens beteende när du lever ihop med mannen som skapat det?
  • Anonym (Delar med min bror)

    Jag delar boende med min bror.

    Jag får pengar från fkassan och betalar min bror runt 3800 varje månad. Det är halva hyran plus internet, parabol och handlar även mat. Vi hjälps åt och turas om att laga mat och städa. Se till att nu skriver ett kontrakt på vad han ska göra. Om han ska betala en liten summa så kan han hjälpa till med att handla mat, städa, laga mat och andra saker.

    Ett kontrakt är jätte bra att ha om det börjar att gå åt fel håll.

  • Anonym (Olika)

    Vi är alla olika.

    Jag hade krävt (om sonen hade heltidsjobb och inkomst) att han pensionssparade och dessutom utöver det långtidssparade, till ett framtida liv. Om det sen var är en hundring i månaden på ett PR olika konton, så okej.. Inte summan som är det allra viktigaste utan principen.

    Hade också försäkrat mig om att han står i olika bostadsköer!

    Sen hade han fått bo hemma, använda bredbandet, nyttja tvättmedel och tvättmaskin..

    Hade tagit kanske 6000 i månadshyra av vilka jag i smyg hade sparat kanske 4000 till en framtida bostadsrätt åt honom. Jag hade också uppmuntrat honom och tjatat att han skulle spara själv naturligtvis. Men tvinga går ju inte..

    Hade kanske bjudit på frukost, men krävt att han skulle köpa sin egen kvällsmat eller tvärt om. Det där får ni diskutera. Hade krävt att hans rum skulle hållas städat och att han skulle uppgörs sig vuxet i största allmänhet.

    Kan han inte laga mat hade jag uppmuntrat honom att prova själv, och jag hade försökt lära honom olika rätter..

    Är han mycket bortskämd hade jag nog ökat kraven stegvis, i stället för att ställa till med nåt stort drama dag ett! Men det är bara hur jag hade gjort..

Svar på tråden Bo hemma