• möjligt

    Min sambo vill vänta med barn, jag vill ha barn nu

    Anonym (Ärligt) skrev 2019-06-07 07:29:35 följande:

    Jag ska vara helt rak. Det du ser som en fördel är för i princip alla andra en enorm nackdel. Du tycker att det är smidigt att du pluggar på distans, alla andra tycker det är stor varningsflagg på att vara 29 och inte ha jobb än och dessutom vilja förlänga sin studietid för att skaffa ett (och sannolikt också två) barn innan man ger sig ut i arbetslivet. Hur ser det ut? Har du jobbat ihop en bra SGI sen tidigare? Extrajobbar/jobbar du på lov så att du inte står långt från arbetsmarknaden? Din sambo är nog likt många män orolig att skaffa barn med en person som lallar runt och kostar pengar och anser att denne har rätt att göra det för att denne fött barn. Jobba ihop en vettig SGI så att ni har råd att vara föräldrar på lika villkor är mitt tips, då lär han vara mer intresserad.


    Eftersom TS redan klargjort i tråden att hon har en maxad SGI från tidigare arbete och kommer att sänka denna i flera år när hon väl börjar jobba igen med sin nya ingångslön så tycker jag att du bör hoppa ner från dina dömmande skyhöga hästar
  • möjligt
    Anonym (Ärligt) skrev 2019-06-07 10:24:40 följande:

    Jag försöker ge sambon perspektiv här. Hade det varit en man som pluggade på distans som ville skaffa barn och vara ensamt föräldraledig (för så låter det ju) och skjuta fram sin examen från minst 2 år till minst 3 år hade man ansett att han var en oansvarig latmask som inte vill jobba...

    Hade min tjej föreslagit barn när hon pluggade hade jag trott hon fått en hjärnblödning.


    Fast det sitter nog i ditt huvud. Hur rent praktiskt menar du att det skulle vara sämre för TS och hennes familj att skaffa barn under studietiden när hon har både flexibilitet och en maxad SGI?
  • möjligt
    Anonym (Ärligt) skrev 2019-06-07 10:34:36 följande:

    1. Det skjuter ytterligare på tiden tills sambon inte är ensam familjen om att ha ett fast jobb.

    2. Det minskar sambons chanser att kunna vara föräldraledig i samma utsträckning som TS.

    Jag säger inte att de automatiskt är sämre, men faktum kvarstår, den tilltänkta pappan håller inte med dig och TS. Att han tänker som jag är ganska troligt.


    Fast jobb finns ingen garanti för någonsin och det kan till och med vara ett plus för en arbetsgivare att barnafödandet är avklarat när man är nyutexaminerad.

    Arbetsgivare är inte idioter och om de har flera likvärdiga kandidater och en är en 34 årig gift som inte har barn(än) så inser de ju att sannolikheten att de första 5 åren av anställningsperioden kommer att bestå av minst 2 år föräldraledighet. Det finns liksom för och nackdelar med allt

    Angående punkt 2 så skriver TS tydligt att deras ekonomi inte alls skulle förhindra att sambon tog föräldraledighet.
Svar på tråden Min sambo vill vänta med barn, jag vill ha barn nu