• Brumma

    Behöver hjälp ang underhållstöd

    Det låter lite mer än vad som är rimligt men inte jättelångt ifrån.

    Man får - vid dom eller överenskommelse om umgänge- göra ett nettoavdrag för hela året.

    Avdraget är enligt lag 1/40 av ubderhållet per dygn.

    Han betalar i nuläget underhåll för två barn, dvs 1573x2 (3146:- ) = per månad. Per år blir det 37752:-

    1/40 av underhållsstödet är 3146/40 = 78,65 per dag.

    Om han har barnen varannan helg är det 48dygn per år för helgerna (52 helger - 4 helger för den månad han har dem under sommaren/varannan helg x två dygn per helg).

    Plus fyra veckor på sommaren- för enkelhetens skull säger vi 28 dygn.

    Varannat lov borde bli 20 dygn per år ca (utöver sommarlovet har barnen ca 40dagar lov per år)

    Så har vi 48+28+20 dygn = 96 dygn per år.

    96dygn x 78.65:- = ca 7550:- i avdrag per år.

    Utslaget på 12 månader blir det ca 629:- i avdrag per månad.

    Men jag kan ju ha missat ngn helg här o där eller några dagar på loven :)

    Sedan är ju summan du "får" för barnen varje månad 2300:- (underhåll minus avdrag på ca 850:- ) plus 2650 (barnbidrag) = 4950:- Plus ditt eget bidrag av barnens försörjning (2x1573) 3146. Dvs sammanlagt ca 8000:- Per månad. Men kollar man på utträkningar på vad barn normalt kostar så behöver boendeföräldern sällan lägga till den summan när barnen är små :)

  • Brumma
    Handduk skrev 2019-05-13 22:53:17 följande:

    Ok så långt är jag med. Men trodde att underhållsstöd är ett minimibelopp.

    Kommer jag att bli återbetalningsskyldig för avdragen?


    Underhållsstöd är, precis som du säger, ett minimibelopp. Men då räknat på att du har barnen heltid. När umgängesföräldern har barnen en viss tid får hen göra avdrag.

    Jag tror inte att du kan bli återbetalningsskyldig, men vet inte. Bäst att du ringer försäkringskassan och kollar :)
  • Brumma
    Handduk skrev 2019-05-31 22:48:26 följande:

    Ringde dem och jag blir inte återbetalningsskyldig i det avseende att jag ska betala in pengar. Utan de ska dra av det på kommande underhåll. Vilket blir så att jag inte får något underhåll alls de kommande två månaderna. Tackar för det inför sommarsemestern!

    Så irriterad på FK just nu.


    Fast det är ju inte föraäkringskassans fel..

    Umgängesföräldern har ju rätt enligt lag att göra avdrag för umgänge, det är ju inget försäkringakassan hittat på...
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2019-06-01 12:59:40 följande:

    Fast regelverket säger 1/40 av det man betalar per helt kalenderdygn, samt fem hela kalenderdygn per månad samt att fk inte längre reglerar detta längre, så något i detta stämmer inte


    Trodde jag med, men läste på efter den här tråden..

    De har ändrat så att man kan göra nettoavdrag på underhållsstöd om man har dom på umgänge eller en överenskommelse med boendeföräldern gällande umgänge.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/Barnet_bor_inte_hos_dig/underhallsstodlank

    "Ska jag betala mindre om mitt barn bor tillffälligt hos mig?

    Ja, om du och den andra föräldern har ett avtal eller en dom om umgänge. Då kan du begära nettoberäkning för att få göra ett stående avdrag. Nettoberäkningen utgår från det antal dygn per år som domen eller avtalet säger att barnet ska bo hos dig."
  • Brumma
    Handduk skrev 2019-06-01 18:51:58 följande:

    Det var inte riktigt så jag menade. Jag bekostar betydligt mycket mer gällande barnen än den andra föräldern.

    Men den lilla summa som exet betalar täcker inte hälften av utgifterna


    Han ska inte betala hälften av utgifterna. Han ska betala sin del, vilket tillsammans med din del SAMT barnbidrag bör täcka gott o väl sålänge DU inte VÄLJER aktiviteter, kläder, boende osv som kostar mer än normalt. Men då är det ditt val.

    Vad kostar mer än 8000:- i månaden för barnen menar du?
  • Brumma
    Anonym (Han lurar systemet) skrev 2019-06-02 14:15:24 följande:

    Han försöker ju lura systemet. Nej han får inte göra avdrag om han har barnen 6 dygn eller mindre per månad. Har han varannan helg så har han 4 dygn. Veckorna på sommaren får han göra avdrag för samt andra lov om de är mer än 5 dygn i sträck eller 6 dygn totalt. De där får du sätta emot. Berätta för försäkringskassan Hur han räknat. Han får göra avdraget samma månad som umgänget skett och inte i förväg.

    Lycka till!


    Kolla vad du länkat till..

    Lite längre ner på sidan står det om nettoavtal, villet är vad pappan i TS ansökt om. Då dras samma summa av INNAN underhållet betalas ut. Det du pratar om är avdrag i EFTERHAND. Två olika sätt att göra avdrag på.

    Han får göra avdrag enligt regler som gäller nettoavdrag.
  • Brumma
    Anonym (Han lurar systemet) skrev 2019-06-02 16:55:31 följande:

    Fast han yrkar avdrag för 48 dygn (vilket är varannan helg) plus lov och sommar. De medger inte reglerna alls. Utan allt från 6 dygn per månad får han göra avdrag för. Alltså korrekt uträkning är lov och sommar men inte varannan helg.


    Vid nettoavdraggäller minst 30 dygn per år.

    Så han yrkar alldeles rätt och följer reglerna till fullo.
  • Brumma
    Anonym (Han lurar systemet) skrev 2019-06-02 21:21:01 följande:

    Men fattar inte. Så du menar att så fort man yrkar nettoavdrag så undkommer man regeln om 5 respektive 6 dagar per månad regeln? Så alla umgängesföräldrar kan alltså "tjäna" pengar på detta så länge man hävdar nettoavdrag istället för vanligt avdrag per månad?! Systemet var nog inte uppbyggt för detta.


    Man måste ha ett domslut eller ett avtal som socialnämnden skrivit under för att få göra nettoavdrag. De flesta har inte det, men där det finns så ja, då gäller 30 dygn (nätter) istället.

    Försöker länka till ansökningsblanketten nedan (får inte alltid sådana länkar att funka här..). Där står lite om vad som krävs.

    Ps - jag tycker inte heller det låter vettigt utan anser att "5 respektive 6 dagars regeln" är både förståelig o vettig.. Skriver bara vad som gäller, inte att jag gillar det ;)

    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/51b18d4c-de0f-43e6-a5ce-d0da22a6793e/fk2583-010-f-001.pdf&CVID=
  • Brumma
    Handduk skrev 2019-06-03 09:26:16 följande:

    Har fått beslutet från FK nu och ska skriva under delgivningskvitto och skicka in. (Får givetvis betala porto själv för att skicka in det.. fantastiskt .)

    De har räknat ut alla dagar umgänget per år efter domslutet och slagit ut det på 12 månader. Ca 120 dagar per år (inkl lov och semester)

    Vilket gör att avdraget per månad blir ca 400kr/barn.

    Snart har också 6 mån gått med underhållsstöd så fk slutar betala ut åt mig som mellanhand. Sätter min högra arm på att den andre föräldern inte kommer fortsätta betala sen då hen är ovillig att betala redan det som är nu. Eller dröja och vara sen med betalningen. Vilket gör att jag fortf är ?beroende? av hen.

    Den andra föräldern har uttryckligen sagt att eftersom jag sett till att barnen bor mest hos mig så får jag stå mitt kast och bekosta det. Moget.

    Hur kan systemet vara såhär sjukt?

    Ska jag behöva dra även detta till en domstol?


    Är han sen eller inte betalar in underhållet så kontaktar du försäkringskassan igen, då kommer de ta över. O då gör du det DIREKT.

    Gällande avdraget.. om han skulle ställa in umgänge så anmäler du även det - han MÅSTE följa domen för att få lov att göra avdrag på detta sätt (naturligtvis gäller det om HAN bryter domem, inte du).

    Vad ska du dra till domstol? Han har ju inte gjort ngt fel, oavsett vad man anser är MORALISKTrätt.. men det har ju faktiskt inte med saken att göra..

    Jag undrar fortfarande vad det är som gör att barnen kostar mer än 8000:- i månaden.. För sanningen är ju att han, tillsammans med barnbidrag, bidrar till barnens försörjning. Väljer du att bekosta mer än "normalt" är det ju upp till dig.

    Undrar lite över hans uttryck "du har SETT TILL att barnen bor hos dig", joo.. ville han ha växelvis boende och du vägrade det förstår jag honnom FULLT UT om han inte vill betala mer än nödvändigt..
Svar på tråden Behöver hjälp ang underhållstöd