• Bennoh

    Varför vill högern ha kärnkraft?

    En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?

  • Svar på tråden Varför vill högern ha kärnkraft?
  • Anonym (Jag)

    Om man lägger ned kärnkraften så har vi alldeles för låg energiförsörjning i landet. Då är alternativet att importera en massa el.

    Vad är det för el? Jo smutsig el ifrån kolkraft.

  • Bennoh

    Ja så är det kanske men det besvarar ju inte riktigt min fråga. Eller menar du att vänstern tycker det är bra att importera skitig el?

  • Praktisk58

    40% av vår el kommer från kärnkraft. Lägger vi ner den får vi släcka var annan lampa och förbjuda elbilen.

  • Don3
    Bennoh skrev 2019-05-14 05:44:06 följande:

    Ja så är det kanske men det besvarar ju inte riktigt min fråga. Eller menar du att vänstern tycker det är bra att importera skitig el?


    Eller att vänstermänskor inte klarar att förstå följderna av sin politik.
  • Mentat

    Gissningsvis har det blivit en höger - vänsterfråga för att, i min erfarenhet, vänsteranhängare i mycket högre grad drivs av känslor medan logik och fakta har större effekt på högerväljare.

    Sol, vind, förnybart etc låter ju alldeles underbart, varför skulle någon då vilja ha kärnkraft? Jo, pga att vi måste kunna upprätthålla effektbalansen, dvs att elektricitet måste genereras i samma ögonblick som den används.

    Vi kan inte styra när sol och vind skall generera kraft åt oss.(mp) talar gärna om energi, att vi har överskott på energi, men det är i sammanhanget tämligen irrelevant. Det är effekt som är det viktiga här. Vi har ingen nytta av att solen skiner på sommaren när vi inte i stor skala kan spara den kraften till januari och samma sak för vind.

    Kärnkraften är oberoende av yttre omständigheter och kan förutsägbart leverera el när vi behöver den. På toppen av denna basförsörjning av el har vi så vattenkraft som vi snabbt kan reglera för att möta efterfrågan. Sverige har mer än halverat sina CO2-utsläpp sedan 1970, trots ökad befolkning och bra många fler bilar, vilka (mp) et al gärna vill klaga på. Förklaringen till det är givetvis i första hand kärnkraften. Så är det resultat man är ute efter är den ett bra alternativ. Om man bara vill känna att man bidrar till en bättre värld utan att bry sig så mycket om det faktiska resultatet, ja då kan man förstås tänka sig att lägga ner den.

  • Mentat

    Gissningsvis har det blivit en höger - vänsterfråga för att, i min erfarenhet, vänsteranhängare i mycket högre grad drivs av känslor medan logik och fakta har större effekt på högerväljare.

    Sol, vind, förnybart etc låter ju alldeles underbart, varför skulle någon då vilja ha kärnkraft? Jo, pga att vi måste kunna upprätthålla effektbalansen, dvs att elektricitet måste genereras i samma ögonblick som den används.

    Vi kan inte styra när sol och vind skall generera kraft åt oss.(mp) talar gärna om energi, att vi har överskott på energi, men det är i sammanhanget tämligen irrelevant. Det är effekt som är det viktiga här. Vi har ingen nytta av att solen skiner på sommaren när vi inte i stor skala kan spara den kraften till januari och samma sak för vind.

    Kärnkraften är oberoende av yttre omständigheter och kan förutsägbart leverera el när vi behöver den. På toppen av denna basförsörjning av el har vi så vattenkraft som vi snabbt kan reglera för att möta efterfrågan. Sverige har mer än halverat sina CO2-utsläpp sedan 1970, trots ökad befolkning och bra många fler bilar, vilka (mp) et al gärna vill klaga på. Förklaringen till det är givetvis i första hand kärnkraften. Så är det resultat man är ute efter är den ett bra alternativ. Om man bara vill känna att man bidrar till en bättre värld utan att bry sig så mycket om det faktiska resultatet, ja då kan man förstås tänka sig att lägga ner den.

  • Tom Araya
    Bennoh skrev 2019-05-14 01:22:01 följande:

    En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?


    Enligt min åsikt handlar det om klokhet och sunt förnuft å ena sidan och dumhet å andra sidan. Dumheten är baserad på vad som inom vänstern ses som PK.

    För inte kan väl tysk kolkraft istället för svensk kärnkraft vara ett klokt val?!
  • Tom Araya
    Mentat skrev 2019-05-14 06:40:19 följande:

    Gissningsvis har det blivit en höger - vänsterfråga för att, i min erfarenhet, vänsteranhängare i mycket högre grad drivs av känslor medan logik och fakta har större effekt på högerväljare.

    Sol, vind, förnybart etc låter ju alldeles underbart, varför skulle någon då vilja ha kärnkraft? Jo, pga att vi måste kunna upprätthålla effektbalansen, dvs att elektricitet måste genereras i samma ögonblick som den används.

    Vi kan inte styra när sol och vind skall generera kraft åt oss.(mp) talar gärna om energi, att vi har överskott på energi, men det är i sammanhanget tämligen irrelevant. Det är effekt som är det viktiga här. Vi har ingen nytta av att solen skiner på sommaren när vi inte i stor skala kan spara den kraften till januari och samma sak för vind.

    Kärnkraften är oberoende av yttre omständigheter och kan förutsägbart leverera el när vi behöver den. På toppen av denna basförsörjning av el har vi så vattenkraft som vi snabbt kan reglera för att möta efterfrågan. Sverige har mer än halverat sina CO2-utsläpp sedan 1970, trots ökad befolkning och bra många fler bilar, vilka (mp) et al gärna vill klaga på. Förklaringen till det är givetvis i första hand kärnkraften. Så är det resultat man är ute efter är den ett bra alternativ. Om man bara vill känna att man bidrar till en bättre värld utan att bry sig så mycket om det faktiska resultatet, ja då kan man förstås tänka sig att lägga ner den.


    Håller med till 100%.

    Jag törs inte tänka på hur mycket fossila bränslen som eldats upp för svensk el-försörjning sedan vi tog kärnkraft i bruk, för att man politiskt inte nyttjat kärnkraft fullt ut för att få ner utsläppen.
  • Tom Araya
    Bennoh skrev 2019-05-14 05:44:06 följande:

    Ja så är det kanske men det besvarar ju inte riktigt min fråga. Eller menar du att vänstern tycker det är bra att importera skitig el?


    Ja, uppenbarligen anser de att det är försvarligt, för att inte frångå deras linje om att avveckla kärnkraft.
  • FDFMGA
    Bennoh skrev 2019-05-14 01:22:01 följande:

    En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?


    Jag är själv vänsterinriktad och beklagar att kärnkraft tycks vara ett högeralternativ inom klimatpolitik.

    Jag tror att kärnkraft blivit en slags symbol för miljöskadlig verksamhet för många vänsteranhängare och ett alibi för att slippa göra något åt problemen med att våra utsläpp av växthusgaser håller på att förstöra förutsättningarna för kommande generationer att få ett drägligt liv för många högeranhängare.

    "kill Your Darlings" brukar man säga till skrivande människor som fastnat i sina favoritteman och inte kan komma vidare. Detsamma borde "vänstern" göra i inställningen till kärnkraft, tycker jag. Alltså sluta att älska att hata kärnkraft, åtminstone så länge inte andelen fossil energi börjar närma sig noll.
Svar på tråden Varför vill högern ha kärnkraft?