Inlägg från: Anonym (Varför?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför?)

    Varför finns det ingen ''alternativ vänster''?

    Under de senaste åren så har det skett en viss vändning i svensk politik, och även europeisk för den delen. En ny ''rörelse'' har växt fram som brukar kallas för ''alternativ höger''. Detta kan nog ingen ha missat. Vi har i Sverige partier som Sverigedemokraterna, Medborgerlig samling och Alternativ för Sverige som alla säger sig vara alternativ för de som tröttnat på ''etablissemanget'' och allt som hör det till, och kör på en socialkonservativ linje. 

    MEN samtliga av dessa är borgerliga högerpartier. Egentligen är de som någon sorts variant av gammaldags moderater. Allt är ''höger'' och t ex SD verkar vilja ha ett ''konservativt block'' med M och KD. 

    Jag tycker bara det är konstigt att det inte även existerar något motsvarande på vänstersidan. Då pratar vi alltså den ekonomiska skalan främst. För det är ju inte omöjligt att kombinera ekonomisk vänsterpolitik med en mer socialt konservativ politik, vad avser t ex migration, lag och ordning, könsidentiteter osv. Ändå är den här ''grenen'' helt icke-existerande verkar det som. Vi har ju allt annat.

    Varför? Är det bara borgare som tröttnat på socialliberalismen? Finns det inga vänster-personer som ogillar den nyliberala väg som ''vänstern'' i Sverige har börjat närma sig? 

  • Svar på tråden Varför finns det ingen ''alternativ vänster''?
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Lilla mänchäviiken) skrev 2019-05-14 23:49:55 följande:

    Jag föraktar mig sig själv och vill bara kräkas när jag tänker på att jag ska rösta på vänsterpartiet i nästa val. Det du beskriver är gamla sortens sossar och kommunister. Jag vill ha dem tillbaka.


    Ja, jag har dessa funderingar för att jag själv tillhör denna del, men känner att det verkligen inte finns något som representerar den.
    Blir ju konstigt när man liksom står emellan den ena ''kanten'' och den andra. Egentligen tycker jag inte om att beskriva politik som en endimensionell linje men om man ska utgå ifrån vad många andra anser då. Bara det visar ju egentligen att detta enligt många inte ens är tänkbart. Man har den konservativa högern på ena sidan, den liberala högern i mitten och den liberala vänstern på andra sidan. Blir ju helt fel. 
  • Anonym (Varför?)
    KlantSmurfen skrev 2019-05-15 00:35:31 följande:

    Det var Richard Spencer som myntade uttrycket 'alt right', vit makt är inte samma sak som konservativ höger.
    en.wikipedia.org/wiki/Richard_B._Spencer

    rationalwiki.org/wiki/Realist_left


    Nej, men ''vit makt'' behöver inte heller vara = kritisk till migrationspolitiken. Sedan kanske det är skillnad på ''alt right'' i USA och hur det är här i Sverige. I USA finns det i princip bara högerpolitik om man jämför med Sverige, det som de kallar ''left'' eller t o m ''radical left'' är egentligen socialliberala, men långt till höger ekonomiskt.

    Sedan har man försökt översätta detta till svenska förhållanden och då blir det fel. Sverige är inte USA.
  • Anonym (Varför?)
    Konservativ skrev 2019-05-18 17:40:23 följande:

    Hur skulle ett program för detta parti se ut? Jag förstår att du inte kan fixa ett helt partiprogram själv men de fem-tio viktigaste punkterna? Ska bankerna förstatligas?


    Det som jag själv tänker är dels det här med att viktiga funktioner bör vara statliga, banker absolut. Detta ökar i sin tur den folkliga gemenskapen, att man ''delar'' på saker och arbetar mot samma mål tillsammans istället för att vi som individer ska konkurrera mot varandra och sträva efter någon sorts orealistisk evig tillväxt som förr eller senare dippar och samtidigt mår alla dåligt av pressen.

    Sedan det i kombination med den mer konservativa sociala politiken. Värna om kulturen, lag och ordning, en realistisk syn på migration. Inte en massa identitetsfrågor där man hakar upp sig på kön, etnicitet osv.

    Är väl så jag menar i stort. Det vill säga ekonomiskt sådan politik som främst vänstern för men i övrigt mer konservativt. Typ, man tar lite från vänstern och lite från SD. Finns liksom inget alternativ för de som inte är borgerliga men samtidigt inte flummare med en massa naiva ideer. Men jag vet inte, vi kanske inte är så många. Har ju hittills inte fått så mycket respons på den här tråden. Verkar som att många inte riktigt fattar hur jag menar heller. 
    klyban skrev 2019-05-18 18:47:06 följande:

    Varför måste man ha ett motsvarande vänsterextremt parti för?


    Om vi har ''högerextrema'' och ''liberalextrema'' (kallar jag dem, de själva beskriver sig som ''mitten''), varför inte också ''vänsterextrema? All politik kan räknas som extrem beroende på vem man frågar. 
    Anonym (ylvi) skrev 2019-05-18 18:50:40 följande:

    Du får joina AFA.


    Inte samma sak, det är inte den sortens vänster jag menar, utan en helt annan gren. De är ju mer ideologiskt lika t ex Vänsterpartier som jag just kritiserat. 

Svar på tråden Varför finns det ingen ''alternativ vänster''?