• Anonym (hjälp)

    Hyra lägenhet när man får CSN och inte har någon annan inkomstkälla?

    Finns det ens någon hyresvärd som accepterar studiemedel och bostadsbidrag som godkänd inkomst ifall man vill hyra lägenhet?

    Känns så hopplöst att hitta lägenhet när man har CSN.

  • Svar på tråden Hyra lägenhet när man får CSN och inte har någon annan inkomstkälla?
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-05-16 23:13:58 följande:

    Sedan finns det även stunder som har stått i bostadskö långt sedan långt innan.


    *Studenter
  • Tiina87
    Anonym (Lilli) skrev 2019-05-16 23:13:35 följande:

    Jaha Grattis till dig själv du bostadsexperten.


    Bostadsexpert är jag inte men jag har förmågan att kunna ta fram gällande regler för bostadsbolagen.
  • Anonym (hjälp)
    Tiina87 skrev 2019-05-16 23:13:10 följande:

    Det är enkelt. Regler är regler och i Stockholm räknas bla csn som inkomst på de stora bostadsbolagen. I Göteborg är inkomstkravet borttaget.


    Menar du att man inte behöver ha en inkomst för att få hyra lägenhet i Göteborg??
  • korngryn

    Sen beror det ju på var du pluggar och hur mycket restid du kan tänka dig. Utamför storstadsregionerna finns det ju massor av hus som står tomma som du kan hyra privat (t ex av gamling som flyttat till äldreboende, de har inga stelbenta regler som de stora bostadsbolagen har).

    Det blir förmodligen längre pendlingstid, ja, men det kan ändå bli billigare även om man räknar med bensinkostnader och tågkort. Plus att du kan få en mycket trevligare boendemiljö. Kanske kan vara ett alternativ?

  • Anonym (hjälp)
    korngryn skrev 2019-05-17 07:11:38 följande:

    Sen beror det ju på var du pluggar och hur mycket restid du kan tänka dig. Utamför storstadsregionerna finns det ju massor av hus som står tomma som du kan hyra privat (t ex av gamling som flyttat till äldreboende, de har inga stelbenta regler som de stora bostadsbolagen har).

    Det blir förmodligen längre pendlingstid, ja, men det kan ändå bli billigare även om man räknar med bensinkostnader och tågkort. Plus att du kan få en mycket trevligare boendemiljö. Kanske kan vara ett alternativ?


    Söker just lägenhet på mindre ort. Men så lätt är det inte att få lägenhet, i princip ingen hyresvärd på mindre ort accepterar CSN heller.
  • Anonym (Aninymm)
    Anonym (hjälp) skrev 2019-05-17 07:21:22 följande:

    Söker just lägenhet på mindre ort. Men så lätt är det inte att få lägenhet, i princip ingen hyresvärd på mindre ort accepterar CSN heller.


    Vart bor du där de har sådana regler? Verkar ju konstigt.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Aninymm) skrev 2019-05-17 08:39:43 följande:

    Vart bor du där de har sådana regler? Verkar ju konstigt.


    har sökt i princip i hela södra Sverige.
  • korngryn
    Anonym (hjälp) skrev 2019-05-17 07:21:22 följande:

    Söker just lägenhet på mindre ort. Men så lätt är det inte att få lägenhet, i princip ingen hyresvärd på mindre ort accepterar CSN heller.


    Det är därför jah rekommenderar att hyra av privatperson.
  • Anonym (hjälp)
    korngryn skrev 2019-05-17 09:24:04 följande:

    Det är därför jah rekommenderar att hyra av privatperson.


    Jag söker bara hos privata hyresvärdar. Även dom vill att man har en ordentlig inkomst.
  • Anonym (Aninymm)
    Anonym (hjälp) skrev 2019-05-17 08:40:57 följande:

    har sökt i princip i hela södra Sverige.


    Okej jag är från södra Sverige och där går det iaf.
  • Anonym (Aninymm)
    Anonym (hjälp) skrev 2019-05-17 09:30:55 följande:

    Jag söker bara hos privata hyresvärdar. Även dom vill att man har en ordentlig inkomst.


    Privata är kanske lite hårdare då med det.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Aninymm) skrev 2019-05-17 10:37:48 följande:

    Okej jag är från södra Sverige och där går det iaf.


    Var i södra Sverige?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Aninymm) skrev 2019-05-17 10:38:09 följande:

    Privata är kanske lite hårdare då med det.


    Kanske, men generellt sätt brukar det va tvärtom.
  • Anonym (G)

    Har gått bra trots CSN. Hyr av en större privat hyresvärd i attraktivt område, fick ett antal erbjudanden innan jag till slut tackade ja. Men vet att det är en del privata som väljer efter inkomst, med resultat att de flyttar så fort de byggt eller köpt hus.

  • Tiina87
    Anonym (hjälp) skrev 2019-05-16 23:51:18 följande:

    Menar du att man inte behöver ha en inkomst för att få hyra lägenhet i Göteborg??


    De har tagit bort själva inkomstkravet. Enda kravet är väl att man ska klara att betala hyran.
  • Anonym (hjälp)
    Tiina87 skrev 2019-05-17 12:24:44 följande:

    De har tagit bort själva inkomstkravet. Enda kravet är väl att man ska klara att betala hyran.


    Men hur tänker dom att man ska klara av att betala hyran om man inte har någon inkomst?
  • Anonym (Nonna)

    Kanske funkar om någon går i borgen för dig..

  • Tiina87
    Anonym (hjälp) skrev 2019-05-17 16:17:33 följande:

    Men hur tänker dom att man ska klara av att betala hyran om man inte har någon inkomst?


    Ingen aning.
  • Anonym (Soe)
    Anonym (Lilli) skrev 2019-05-16 23:10:41 följande:
    Stämmer inte. I söderförort gick en trea till en person som stått i kö i 20 år. Jag hade stått i 15 år.
    Jag håller med dej om vad du säger. Jag stod i Sthlmskön innan, men blev utkastad för att jag betalade in köavgiften med avin från året innan.
    Klantigt, men när jag insåg det och ville rätta till det hade sista datumet för inbetalning passerat och eftersom jag då angett fel ocr-nummer sa damen jag pratade med i telefon att jag kan ju överklaga, men eftersom de bara blir glada över att folk försvinner från kön så ska jag inte räkna med att det kommer att godtas.
    Orkade inte tjafsa eftersom jag trivs fint där jag bor, men ändå surt när över 10 års kötid försvinner, för man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Fick tillbaka avgiften till mitt konto.
    I min kommun och även i grannkommunen (där jag står i bostadskö) räkas varken csn, a-kassa, sjukpension eller soc som inkomster. I stora kommunala bolag. Vet att det är liknande i andra Norr/Västerortskommuner.

    Dessutom så kan man inte ens ställa sej i kö om man inte är skriven eller arbetar i kommunen. Så har de flesta kommuner norr om stan. Så vill jag flytta till grannkommunen där jag står i kö sedan jag jobbade där för 12 år sedan så måste jag skriva mej hos någon i den kommunen eller byta jobb till ett där igen för att få skriva kontrakt. Men det är ju generöst av dem att inte kasta ut mej från kön iaf... alltid något.

    Bostadsmarknaden i Sthlm är helsjuk! Tyvärr är det så många som tjänar på att det ser ut som det gör så få är villiga att göra något åt det.
    Skulle behövas en handlingskraftig politiker som beordrar ett nytt miljonprogram! Eller ett halvmille-program. Lägenheter som vanligt folk kan hyra SKA upp bara! 
  • Anonym (Nonna)

    Se upp för sådant som heter renoveringskontrakt samt sådant där man avsäger sig besittningsskyddet..lätt att bli avhyst från lägenheten då..

Svar på tråden Hyra lägenhet när man får CSN och inte har någon annan inkomstkälla?