Inlägg från: värmlandsjänta |Visa alla inlägg
  • värmlandsjänta

    Gravid BF juni 2019, del 2

    MelinaG skrev 2019-06-09 20:23:49 följande:

    Sitter i samma sits som du då jag är i BF+8. Ska göra hinnsvepning eventuellt på tisdag. Jag vill också helst slippa ?medicinsk igångsättning? då det ju gärna resulterar i en lång förlossning. Har läst på en hel del om igångsättning och hinnsvepning nu (vad annars ska man hitta på när man väntar liksom?). Tyvärr visar forskning att hinnsvepning inte är jätteeffektivt, man räknar med att det fungerar på 1 av 8, beroende på hur redo man är. Men det skadar ju inte att försöka tänker jag...


    tack för svar :) när va du på kontroll senast? vet du nåt om din tapp eller om barnet är fixerat?
  • värmlandsjänta
    MelinaG skrev 2019-06-09 22:20:06 följande:

    Var på kontroll i måndags, och då kollade bm inte tapp eller nåt. Så jag har ingen aning om det är något på gång alls eller inte. Har fått nya bm varje gång pga sjukdom och liknande så först var huvudet rörligt, sen ruckbart, sen fixerat, men nu sist tyckte den nya att det var ruckbart igen? Så vågar inte riktigt tro på det de säger.

    Vet du nåt och tapp/om det öppnat sig något eller liknande? Har förstått det som att man kanske inte kan göra hinnsvepning om tappen är helt omogen.


    jag har haft samma BM hela tiden men känner inte heller jättestort förtroende tyvärr. sist jag var där på kontroll (28/5) så var huvudet ruckbart tror jag... hoppas åtminstone vi kanske kan kolla tappen i morgon. sen även om det inte görs någon hinnsvepning kanske man kan bli igångsatt med såndär ballong istället för medicin? men det beror väl säkert också på hur mogen tappen är och så. jag har typ inte haft någon foglossning alls och sammandragningar men i princip utan värk, så känns lite som kroppen inte alls förberett sig på å snart trycka ut en unge. hmm. hur känner du?
  • värmlandsjänta

    grattis till er som fått sina små! och heja oss som fortfarande väntar :)

    ville bara uppdatera om att jag fick göra en hinnsvepning hos BM idag och det gick jättebra! tappen var lite bakåtställd fortf men hon kom iaf åt och det gjorde inte ont. BM kände till och med huvudet!! så fränt. om inget händer under veckan blir det igångsättning på fredag (bf+14)

  • värmlandsjänta
    MelinaG skrev 2019-06-13 17:54:52 följande:

    Hur går det, blir det igångsättning i morgon eller har det hänt något av sig självt?

    Hos mig verkade inte hinnsvepningen funka. Går bara och väntar nu på att det blir igångsättning på söndag BF+15, orkar inte hoppas på något annat längre.


    vad tråkigt att den inte verkade funka. heja dig! snart söndag. vad tyckte du om hinnsvepningen?

    för mig funkade hinnsvepningen eller så var det en slump, för ca 12h efter så startade värkarna. sen knappt 24h efter det så var hon ute :) i tisdags kväll kom hon och är bara helt perfekt. varit inställd på att kanske inte känna omedelbar kärlek/lycka, men så blev det som tur va inte <3

    förlossningen var i stort sett komplikationsfri men jag fick "panik" vid två olika tillfällen och tyckte utdrivningsfasen kändes som en evighet... sen släppte inte moderkakan så blev opererad, men allt gick bra.

    är på bb än men åker hem i morgon.

    är sprängfylld av hormoner eller något för jag kan verkligen inte sova nu såhär 2 dygn efter. är det något vanligt fenomen eller bara jag?
  • värmlandsjänta
    Omstart2019 skrev 2019-06-14 16:02:42 följande:

    Stort grattis!! Hur fungerar det när man blir opererad för moderkakan, öppnas man som ett kejsarsnitt då?

    Fick just veta att sambon ska jobba natt hela helgen och sen även jobba (dagtid) resten av månaden... Han skulle egentligen börjat jobba på måndag då sonen blir 14 dagar, men hans arbetsgivare hävdar att han varit ledig 10 arbetspass nu. Så det känns förjäkligt, var inte beredd på att ta allt själv redan i natt.


    tack! :)

    nej inget snitt. antingen söver de dig eller som i mitt fall fyller på epiduralen så man blir bedövad precis som vid kejsarsnitt, men de går in och tar ut moderkakan via slidan. jag kände att de var där och grejade men det gjorde inte ont. de passade även på att sy mina grad 1-bristningar samtidigt och det är jag otroligt glad för. vet inte om jag skulle pallat gå igenom "syandet" om jag inte varit såpass bedövad.

    oj hjälp va jobbigt att bli själv med allt ansvar oförberedd sådär :( hoppas det funkar bra ändå!
  • värmlandsjänta
    Linda2barnsmamma skrev 2019-06-16 10:29:50 följande:

    . MEn tycker ändå tråden ska hållas vid liv efter nu känns som man känner er alla på nått vis nu

    Och då kan man ju lika gärna diskutera krämpor efter förlossningen också och andra funderingar :)

    Så ja tycker vi håller den vid liv


    håller helt med!! tycker den här tråden varit guld värd på många sätt och kan säkert fortsätta vara.

    hur mår ni som fött i era underliv nu? för mig har det gått 5 dygn sen förlossningen och blödningen har avtagit väldigt bra (tror jag?), vet inte vad som är normalt men jag har nu kunnat gå över till vanliga bindor utan vingar. känns riktigt bra och undrar om det kanske har med hallonbladsteet att göra?

    tror även eftervärkarna är ett minne blott. så skönt!

    går dock fortfarande på alvedon/ipren för att det svider och är ömt där nere. det gör ont att sätta sig och ställa sig upp. går långsamma promenader men ångrar mig lite efteråt då jag märker att det blir mer ont. får försöka gå kortare sträckor oftare istället.
  • värmlandsjänta
    Linda2barnsmamma skrev 2019-06-23 10:37:03 följande:

    Ni som fått era bebisar... Saga är 2 veckor idag och ja blöder fortfarande stora mängder. As jobbigt. Hur är era blödningar / avslag?! Ja blödde först 4 dagsr bara för att sen försvinna, sen kom de tillbaka när hon va 10 dagsr med en störtskur som inte vill ge med sig..

    Va lite nervös för att de kunde va infektion i livmodern, men har ej ont mer en som Mensvärk och de luktar inte illa, mer en vanligt alltså.. Haha

    Men visst, nu kan man ju få infektion ändå utan massa symtom... Urk. Det värsta med hela barndelen är eftervården.... Pratas för lite om det idah...


    min lilla namnlösing är två veckor nu på tisdag och jag blöder fortfarande men mängden varierar från dag till dag. använde "förlossningsbindor" i 4-5 dagar, sen kunde jag gå över till vanliga man köper i affären. det stannade aldrig av helt men upplevde lite som du att det liksom "tog omtag" för några dagar sen. kommer ganska mycket klarrött blod på pappret när jag torkar mig.

    nån mer än jag som är hemskt förstoppad? dricker nog för lite vatten i värmen + amning :( igår använde jag microlax och när skiten väl kom ut fick jag helt ärligt flashbacks till förlossningen. krystningsvärkar typ... fyfan! hoppas jag är ensam om detta.
  • värmlandsjänta
    MelinaG skrev 2019-06-29 11:23:50 följande:

    I morgon är vår lilla tjej två veckor. Hon är extremt krävande, sover endast en timme i taget (och är dessutom svår att söva), hon tycker inte om vagnen eller bilstolen, heller inte att bli vaggad eller ligga på mage på min mage. Behöver amma henne varken timme, och även där skriker hon och släpper bröstet även om det finns massa mjölk. Tar inte napp och är allmänt missnöjd hela tiden. Ofta skriker hon oavsett vad jag gör.

    Mitt första barn var så otroligt lätt som bebis, sov gott och var nöjd bara man gav mat, bytte blöja och vaggade så det här är lite av en chock och väldigt påfrestande då jag fortfarande också mår dåligt efter förlossningen. Väldigt svårt att få babylyckan att infinna sig och just nu vill jag bara spola fram tiden ett tag då jag hoppas att det blir bättre...


    ledsamt att läsa om hur du har det och att förlossningen var jobbig ovanpå det. jättebra att du delar med dig. kanske känns det lite lite lättare när du fått lätta på hjärtat och även läsa om fler som har det lite kämpigt såhär i början? hoppas det känns bättre inom en snar framtid!

    här är en till som har en krävande bebis. inte extremt krävande då hon ändå sover längre perioder än 1h i sträck men vi har också svårt att söva henne och jag liggammar hela nätterna (aj aj mina höfter...). när hon är vaken ammar jag också nästan konstant. som tur är funkar nappen som tröst när hon är mätt! hon ligger aldrig för sig själv utan vill vara nära någon av oss 24/7, därför används inte babynest alls (förutom i vagnen) och inte heller hennes bedside crib. vagnen fungerar bättre och bättre som tur är, men hon måste vara sömnig redan när vi lägger henne där, annars protesterar hon. har provat bärsjalen en gång men fick inte riktigt till det så blev typ avskräckt... som förstagångsförälder är inte självförtroendet på topp och jag är rädd för att göra fel. har iaf som mål att få bärsjalen att funka bra innan jag blir själv med henne här hemma.

    jag försöker fokusera på det som faktiskt fungerar bra och känner stor tacksamhet till att vi är två som delar på ansvaret så gott det går, samt att vi har sommar så det är smidigt att gå ut med vagnen när som helst samt mest gå omkring halvnäck inne då det inte är nån idé att klä varken sig själv eller ungen haha
  • värmlandsjänta
    Anatomy skrev 2019-07-05 05:42:39 följande:

    Kommer säkert ångra att jag säger det här men jäklar vad ett spädbarn sover. :) Hon är vaken typ 2-3 timmar totalt.


    ojoj vad jag hört om det där... har dock ingen erfarenhet då min bebis verkar brås lite för mkt på sin mor. hon har svårt att komma till ro och somna och vissa dagar blir det en så sjukt jobbig och ond spiral. hon sover i princip alltid en tretimmarslur mitt på dagen men förutom det så han hon svårt att sova några längre perioder på dagen. de flesta dagar går bra ändå för hon får väl antagligen nog vila vid bröstet när hon "sov/ammar" länge. men igår hade vi en såndär krångel eftermiddag/kväll/natt där hon verkligen inte sov typ nånting... hon blir tröttare och tröttare och inte mätt efter hon ammat (tror hon är för trött för att få i sig tillräckligt? ibland får hon inte ens tag på bröstvårtan). jag erbjuder henne bröstet i princip konstant på kvällen men hon blir liksom inte nöjd och kommer inte till ro. HJÄLP oss gärna med tips om ni har. känns som vi provat allt, utom ersättning. idag har jag köpt flaska + ersättning så det finns hemma ifall det blir kris ikväll igen. vi kämpade med allt möjligt fram till ca 3 inatt då vi tog en nattpromenad i iskylan, efter den fick hon till slut ro, kunde amma ordentligt och somnade runt 4-snåret. sen sov hon ikapp fram till kl 13 (med korta pauser för amning och blöjbyten) och nu sover hon sin 3-timmarslur efter att ha varit vaken typ 1h mellan 13 och 14. stackars lilla tröttis :(

    planen för resten av dagen är att försöka ha henne vaken max 2h i sträck och sen försöka natta henne för kvällen runt kl 20. har hon inte somnat innan 22-23 kanske jag provar ersättning?
  • värmlandsjänta

    tack så mycket för er input allihop :) gårdagen, natt till idag och dagen idag har varit hur bra som helst. tror nyckeln kan va att verkligen försöka se till att hon inte får vara vaken för många (max 3) timmar i sträck. ska försöka undvika ersättning utan bara ha det som en absolut nödlösning i sista hand. vi har övat med bärsjalen lite igår och lite idag, hoppas vi båda känner oss trygga och bekväma med den inom nån vecka.

  • värmlandsjänta
    Syndrom skrev 2019-07-10 08:28:50 följande:

    Det hade varit kul om kroppen är med på en vaginal förlossning denna gång, men annars tycker jag nog att 2,5 dygn med pinvärkar är att gå till överdrift. Om jag på 4 försök inte öppnats något alls måste de väl ändå vilja byta plan liksom?

    Men nu är det nedräkning på riktigt söndag kl 9 är det dags :)


    lycka till! hoppas allt går bra och smidigt :)
  • värmlandsjänta

    hej allihop och grattis till syndrom som fick sin "juni"bebis till slut! :)

    imorgon blir vår lilla tjej 6 veckor och börjar bli riktigt stor. inte mätt/vägt på drygt två veckor nu men tippar på att hon väger drygt 5 kg och är runt 60 cm lång. jag har dock behövt börja komplettera med ersättning sen några veckor tillbaka för att det blev för mkt krångel/bråk vid bröstet. tror hon fick kämpa väldigt mkt för lite mjölk, dvs att flödet är "trögt" på nåt sätt. jag har en bra(?) produktion och låter henne suga oftare än hon ens ber om + pumpar nån gång ibland, men trots att det finns mjölk så blir det bråkigt nån gång per dygn. oftast eftermiddag/kväll.

    hoppas att jag kan fortsätta ungefär som vi gör nu eller ännu hellre att vi slipper ersättningen helt, men är rädd för att det ska gå åt motsatt håll :( särskilt i och med att det rinner så mkt snabbare ur flaskan. vi använder nappen med "en droppe", men rinner ju rätt snabbt ändå. skönt iaf att se henne ordentligt mätt!

  • värmlandsjänta
    Omstart2019 skrev 2019-07-22 21:58:23 följande:

    Usch, jag tycker det är lite jobbigt nu... Känns övermäktigt på dagarna att aktivera de stora barnen, hunden, bebisen. Sambon jobbar mer än vanligt pga högsäsong och oförstående arbetsgivare. Det ser t o m ut som han inte får nån semester alls. Vårt förhållande som var jättebra känns plötsligt obefintligt. Knappt så vi kramas ens. Han hjälper till det han kan men även han är på gränsen för vad han orkar med pga jobb och hemsituation.


    åh nej vad jobbigt det lät :( har ni inga släktingar och vänner som kan hjälpa till och avlasta nu när det är som "värst"? kanske finns någon som t.ex. vill låna hunden ett tag? det är svårt att be om hjälp men ibland är det absolut nödvändigt och kommer kännas som en lättnad sen när det är gjort. en kram per dag hade säkert gjort en liten skillnad för er båda så försök få till något sånt innan läggdags eller liknande? <3 kämpa på, det kommer bli bättre när högsäsongen är över!
  • värmlandsjänta
    Leeandra skrev 2019-07-23 14:48:13 följande:

    Så länge hon går upp i vikt som hon ska och kissar ordentligt så behövs inte ersättning även om det blir lite krångel vid bröstet. Risken med att blanda in ersättning är att det ger brösten signal om att dra ner på mjölkproduktionen, speciellt eftersom det går längre tid efter ett mål med ersättning än ett amningsmål. Ersättning är nämligen mycket mer svårsmält medan bröstmjölk är väldigt lättsmält och nedbruten efter 20 minuter.

    Många bebisar har lite svårare att komma till ro eftermiddag/kväll och det betyder inte automatiskt att det finns för lite mjölk. Vill du öka produktionen är det bättre att amma ofta och dricka amningste ( finns ett på hälsokosten med bockhornsklöverfrö tex som är väldigt effektivt ).


    sorry för nu kommer jag kanske låta otrevlig och det är inte meningen! vet att du bara vill väl, men jag är medveten om allt det du skriver ovan och hetsen kring amning blir faktiskt för mkt ibland. amning är inte obligatoriskt men en del får det verkligen att kännas så. tack ändå. jag ammar i princip konstant så det är osannolikt att min mjölkproduktion skulle stanna av även om jag blandar in lite ersättning. du ser i mitt inlägg att jag ändå oroar mig för det (fast jag gör allt jag kan för att den inte ska stanna av), det du gör med ditt inlägg spär ju tyvärr på min oro. hon vill tutta på mig typ hela tiden oavsett hur mkt ersättning hon fått, så risken är minimal. jag såg ersättningen som "sista utväg" pga det du skriver ovan, men blev så lättad när jag väl tillät mig själv ta till det som komplement (en portion per dag, vilket är 0 och ingenting när man ser på hur mkt tid hon spenderar vid bröstet). det har känts helt rätt för oss båda att täcka upp med ersättning.

    det var inte bara "lite krångel vid bröstet", det förstår jag att man får räkna med, men hon sparkade och slog vid bröstet och blev mer och mer frustrerad. jag blev därmed alltmer stressad och utdrivningen blev säkert påverkad av det också. det var uppenbart att hon inte blev mätt, efter att jag bytt bröst fram och tillbaka x antal ggr kunde vi ge henne över 100 ml ersättning utan problem. andra dagar bråkade hon inte men ammade i typ 30 min, släppte sen bröstet och grät för att hon inte blivit mätt och dessutom trött av att suga så länge med dåligt resultat. att hon inte blivit mätt förstod jag ju eftersom hon gladeligen åt så mkt ersättning direkt efter.

    det vore trevligare att utgå ifrån att jag gjort det bästa jag kan än att utgå ifrån att jag inte läser på och tar enkla vägen ut.

    för info så verkar det som tur var ha vänt nu så har inte behövt ge ersättning på 2 dygn. nu kommer det för mkt mjölk istället så jag måste liggamma för att det ska funka bra.

    ringde amningshjälpen i måndags, för andra gången sen hon föddes och det kan jag verkligen rekommendera till alla som stöter på patrull med amningen. de har hjälpt mig reducera min oro och stärkt mig i känslan av att jag gör mitt allra bästa, samt gett mig tips kring vad jag skulle kunna testa.
  • värmlandsjänta
    Leeandra skrev 2019-07-27 15:01:14 följande:

    Trist att du tolkade mitt inlägg som att jag är en amningsfanatiker som ville göra dig ännu mer orolig, det var inte min avsikt. Jag har tyvärr sett lite för många liknande situationer som inte slutat lika bra under min tid som aktiv i Amningshjälpen. Jag är inte emot ersättning, men ofta finns det stor okunskap om amning både hos vårdpersonal och mammor och jag ville bara ge ett gott råd, inte öka pressen. Jag ska inte göra om det.


    tack för ditt svar! min reaktion är såklart inget mot dig personligen och någon annan hade säkert tolkat ditt inlägg som goda råd, men jag är nog ganska känslig kring det här just nu. det går så mycket upp och ner från dag till dag, ena dagen verkar det vara för lite mjölk och andra dagen för mkt. ena dagen är hon hungrig konstant och sover ingenting, andra dagar sover hon så långa stunder att jag måste pumpa. hoppas att du inte tog illa upp av mitt svar och att alla övriga som läser tråden både förstår din och min synvinkel :) förstår som sagt att du menade väl!
  • värmlandsjänta

    jag har bara haft mössa på min lilla om det är typ blåsigt eller under typ 15 grader ute. har gått på min egen känsla och ingen har sagt varken bu eller bä.

    tog första doppet nu ikväll, så himla skönt!! men var lika varm igen efter 5 minuter. kunde inte sova nånting natt till idag pga värmen... lillan sov iaf som en stock så det var ju bra! kändes ok att bada nu då det var många veckor sen avslaget var färdigt, eller vad man ska säga. kommer nog dock inte våga ha sex förrän efterkontrollen är gjord, men då har det redan hunnit gå 10 veckor sen förlossningen.

    en konstig sak som hänt de senaste dagarna är att min tjej redan börjat vända sig på mage (hon blir 7v på tisdag) och det är lite oroväckande för en förstagångsmamma som är livrädd för PSD. hon ska prompt sova på sidan och välter jag över henne på rygg så vänder hon sig ändå på sidan, och nu även mage... hon liksom bökar med ansiktet och trycker det ner i madrassen. lyckas inte riktigt hitta någon med erfarenhet kring detta och vad man kan göra åt det. när jag googlar får jag bara träffar på bebisar som är 4-6 månader och de kan ju oftast vända från mage till rygg tillbaka, så då ska man tydligen inte behöva oroa sig. men jag då?! hon kan definitivt inte vända tillbaka till rygg från mage.

  • värmlandsjänta
    Linda2barnsmamma skrev 2019-07-30 21:28:14 följande:

    Hallå alla...

    En väldigt äcklig fråga!

    Saga blir 8 veckor på söndag. Idag har ja haft vidrigt tjocka slemmiga flytningar.. Inget ont eller så och är doftfria, vet att man kan få flytningar efter avslaget slutat men kommer inte ihåg att de va så här!!!

    Usch. Känns ju som ja kissar på mig ibland... Haha

    På tal om annat, känne är mig ganska återställd nu, framfallet / slidväggarna känns inte lika buktande längre.. Får bara se till att ja inte blir förstoppad...

    Hur mår ni??

    Ja de va kvällens vidriga frågor och mående hihi


    har tyvärr ingen aning om det där med flytningen men man kanske kan ringa 1177 alternativt din barnmorska på VC och fråga, bara för säkerhets skull? låter ju lite otrevligt men säkert inget farligt :) va skönt att allt verkar gå åt rätt håll! gör du något aktivt för att återställa, typ knipövningar, yoga eller liknande? jag känner att jag borde börja med nåt mer än bara promenader nu för musklerna i kroppen är väl snart helt förtvinade...

    jag mår oförskämt bra just idag, så njuter för fullt. när lillan mår bra mår jag bra! är dock också på gränsen till förstoppad hela tiden (dricker antagligen inte tillräckligt fast jag försöker), så vågar verkligen inte äta Niferex fastän jag gärna skulle.
  • värmlandsjänta
    franksmatte skrev 2019-08-07 22:34:28 följande:

    Hej, allihopa! Idag är jag så otroligt ledsen, eller rättare sagt arg så jag gråter. Jag har märkt och haft mina aningar om att vi inte blir inbjudna eller tillfrågade av vänner att umgås längre för att vi har barn. Jag har ett par vi kan kalla dom för vänner A som jag har känt i många år, sedan finns det ett annat gäng som vi kan kalla för B, jag introducerade dom här för varandra på en fest det är 2 par, vi har umgåtts alla 6 innan vid fester och nu senast när jag även var gravid när vi väl anordnade något. Men när par A inte kan träffas, och inte heller par B och ursäktar sig med att dom är upptagna på varsitt håll, när jag sedan får reda på att dom umgås genom en tredje part C som inte visste om att par A och B hade sagt att dom var upptagna. jag blir besviken och ledsen speciellt när dom inte kan vara raka mot oss. Vi skall på födelsedagsfest på lördag till par A, jag har köpt present sen långt innan och förberett barnvakt för 2 åringen men nu så vet jag inte om jag änns vill gå...jag vet att jag bör inte lägga energi på sån här skit, det faller sig kanske naturligt att par utan barn söker sig till varandra men jag hade någon idé att mina vänner skulle vara precis som förrut även om vi skaffade bäbis nr2 nu då, dom fanns ju där efter barn nr 1 så jag förstår inte vad som händer. Vad tycker ni vad skall jag göra eller Inte göra? Någon mer som märkt att vänner försvinner?


    men vad ledsamt :( har som tur är inte känt några sådana tendenser sen jag fick barn, men känner ändå igen känslan från andra situationer. så tråkigt. de kanske tänker "det är nog krångligt för dem att komma ifrån nu när de har två barn, så det är ingen idé vi frågar om de vill va med". så dumt att de inte erbjuder er att ni får ta det beslutet själva. sen tänker jag att det är lite "bra" när vänner gör sånahär grejer, för då vet man vad de går för, eller vad man ska säga. ens umgänge förändras antagligen från att man har 0 till 1 barn, och kanske även från 1 till 2? man får försöka se det som en naturlig del av livet kanske. alternativt konfrontera och förklara hur det får dig att känna. de kanske inte alls förstår att du ens reagerat, fastän de nog borde inse det
  • värmlandsjänta

    det går bra för oss men sover absolut inte några hela nätter haha. hon börjar dock bli tydligare med "rutiner" och sådär så nu vet man lite mer vad som gäller, särskilt när det kommer till förhållandet mellan dag och natt. natten börjar typ 22 och slutar typ 10, då äter hon nog i snitt var 3e timme. på dagtid äter hon varannan, det går sällan mer än 2h mellan om hon inte sover något längre pass. hon blir 10 veckor i morgon och väger minst 5,5 kg och är minst 62 cm lång, om hon inte krympt sen vi va på bvc sist (8e aug). hon krånglar fortfarande vid bröstet en hel del så vi ger ersättning vid behov, blir oftast 1 gång per dygn.

    använder ni alla bärsele eller bärsjal? min bebis verkar inte gilla att vara så nära. hon vill hellre bäras mer fritt och så att hon kan titta på allt annat runtomkring. hon är heller inget stort fan av babyskyddet. så att man ska använda bärsjal eller bilen för å söva funkar inte alls för oss.

Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2