• Tiina87

    Värsta kassören ni har varit med om?

    Anonym (E) skrev 2019-05-18 09:27:49 följande:

    Så. Vad är det värsta ni har varit med om från en person bakom kassan?

    Jag skulle kunna skriva hundratals rader on en kassör i MIN butik jag handlar i, men är mer nyfiken på er!!?


    Du har redan startat en massa trådar om denna stackars kassör så varför i helvete starta en till?!
  • Tiina87
    Anonym (E) skrev 2019-05-18 23:41:44 följande:

    KASSören i min butik är den oförskämdaste av människor jag nånsin åskådat.

    Där har JAG handlat i TRETTIO ÅR och under de senaste tre åren då denna kassör varit där har jag fått grova magproblem, med mycket mer pga av hur vilken fel pusselbit han är.

    Han är inte social, frågar ALDRIG om det är bra, säger aldrig NÅGOT annat förutom: Hej, bra så, kvitto!!!

    Han ser dessutom ut som ett troll i håret och tittar ibland runt med en obehaglig blick!

    Ps.

    Ibland så jobbar han JÄTTE söligt. Det kan vara RYSSNINGSTID, med massor av folk som vill hem, men ändå sitter han där lugnt i stolen och tror att det är ROLIGT att stå där i kö och VÄNTA!!


    I andra tråden du startat har kassören nu jobbat i fyra år...
  • Tiina87
    Anonym (Farmaceut) skrev 2019-05-19 08:49:07 följande:

    Men alltså, är du hjärndöd? Jag är själv farmaceut och det där är en självklarhet bland alla farmaceuter och står även i rutiner. Dock ska man ju kolla med kunden innan man klipper om de vill fortsätta åka runt och leta på andra apotek. Är det akut behov och det bara finns större förp får man inte ge mer än det antal tabletter som är förskrivet och det går ej att ändra pris på läkemedel.

    Thank god att jag slutade jobba på öppenvårdsapotek, trött på hjärndöda kunder.


    Tycker du det är rätt att man ska betala för ett fullt packet när faramceuten har klippt bort tabletter?

    Har förövrigt aldrig varit med om något liknande i varje Sverige och Norge eller andra länder där jag har fått utskrivet antibiotika. Har alltid fått paket och då betalat fullt. Aldrig att de tagit bort tabletter och art jag ska betala fullpris på ett halvt packet. Hade öht aldrig gått med på det heller.
  • Tiina87
    Anonym (***) skrev 2019-05-19 09:58:17 följande:

    Alltså, vad är skillnaden? Du köper 30 tabletter,  betalar vad det kostar, och ska bara använda hälften. Antingen kastar du resten eller lämnar tillbaka till apoteket.

    Nu slipper du kasta/lämna tillbaka hälften, och du betalar samma pris.

    Så vad är skillnaden? Du är villig att betala för 30 tabletter om du får  med dig alla 30, fast du sedan inte använder mer än hälften. Då spelar det ju ingen roll.

    Ska du klaga på något, så  är det väl för  att det inte finns mindre förpackningar. Men priset blir exakt samma för dig.


    Skillnaden är att man då betalat för det man får. Sedan är det upp till mig vad jag väljer att göra med resterande tabletter.
  • Tiina87
    Anonym (***) skrev 2019-05-19 10:28:36 följande:

    Nej, det är inte upp till dig. Läkemedel ska inte förbrukas om det inte är utskrivet av läkare. 

    Det borde du fatta som väl jobbar inom vården.

    Du behöver inte svara på mitt inlägg, för jag kommer inte  fortsätta tjafsa med dig. Vis av andra trådar.


    Jag aldrig påstått att det ska förbrukas om de inte är föreskrivet av läkare, så var fick du det ifrån.

    Det jag skrev var att jag har aldrig varit med om att betala för ett fullt paket antibiotika med inte fått med hela paketet. Och jag hade aldrig godtagit att de tar bort tabletter och samtidigt kräver full betalning av mig.
  • Tiina87
    Anonym (***) skrev 2019-05-19 14:57:00 följande:

    Naturligtvis får man förklara hur det ligger till. Men att som kund bli upprörd över att man inte får fler tabletter än vad läkaren skrivit ut är ju bara omoget och okunnigt. Någon jämförde med mjölk. Det visar ju att man inte fattar varför läkare skriver ut läkemedel på recept och att man inte får köpa hur mycket man själv vill.

    Min mamma har jobbat på apotek i nästan hela sitt liv, och detta brukar nästan aldrig vara några problem. Folk förstår att vissa förpackningar innehåller fler tabletter än de behöver och att man inte kan sälja de tabletter som sedan blir över, därför får  man betala för hela paketet,  fast man inte får med sig alla tabletter hem. Vilket inte spelar någon roll, eftersom man ändå inte får använda dom.


    Får använda en definitionsfråga. Av och till behöver man förlänga antibiotika kuren och då är det bättre ekonomiskt att man redan har tabletter resterande dagar än att man ska behöva betala för ett nytt fullt paket med enbart få några få tabletter.

    Finns även de som har löpande recept på antibiotika av olika anledningar och då kan starta utan att de får ett ny recept (av och till behövs inte heller någon ny läkarkontakt).
  • Tiina87
    Anonym (vad) skrev 2019-05-20 14:41:32 följande:

    Ja? Man betalar för behandlingen av den åkomma man har, inte ett visst antal tabletter. Om man ändå inte ska ta tabletterna behöver man inte ens få med dem hem. Och kostnaden för läkemedel subventioneras ju ändå efter man kommit upp i en viss summa.


    Man betalar för det paketet man köper. Får jag inte fyllt paket så ska jag heller inte betala för det (min med fleras åsikt).
  • Tiina87
    Anonym (***) skrev 2019-05-20 19:32:33 följande:

    Självklart ser kunden att personalen öppnar en obruten förpackning och plockar ut de överflödiga tabletterna. Det är inget som görs i smyg. Sedan kan de inte sälja de uttagna tabletterna.


    Eftersom de tar ut tabletter så säljs förpackningen därmed obruten. Vilket du säger att apoteket inte kan
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-05-20 20:36:18 följande:

    Eftersom de tar ut tabletter så säljs förpackningen därmed obruten. Vilket du säger att apoteket inte kan


    *bruten
  • Tiina87
    Anonym (Man bestämmer själv över vad man köpt) skrev 2019-05-21 15:54:25 följande:

    Jag brukar ge bort alternativt sälja vidare det som jag har stående hemma som jag inte behöver. Ex om en vän har värk och jag har massa smärtstillande jag fått utskrivet med som jag aldrig käkat.

    Har en kompis som fått stessolid utskrivet och jag fick en hel burk när jag behövde pga en jobbig händelse, man hjälper varandra och varandras familjer helt enkelt


    Man ger inte bort receptbelagda och/eller narkotikaklassat läkemedel. Dessutom är det olagligt att slöja vidare.
Svar på tråden Värsta kassören ni har varit med om?