Inlägg från: Anonym (Irriterad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Irriterad)

    Färg som inte går bort från dagis

    Jag är rätt ny som förskoleförälder och kanske överreagerar, men spontant känns det här inte ok.

    Två gånger har min dotter kommit hem med färg på kläder som inte får bort. Det är inga små färgfläckar vi talar om heller. Senast var hela magen alldeles röd, liksom jeansen. Någon hade dessutom målat henne på ryggen med stora breda penselstreck. Trots flera tvättar med diverse kemikalier sitter färgen som berget. Det är bara att hiva dem, igen. Det är inga dyra saker, ärvda jeans och billiga flerpackströjor, men det är själva principen. Ska de verkligen hålla på med färg som inte går att då bort och inte använda skyddskläder.

    Jag ska kontakta dem igen till veckan, men kan jag be dem att inte måla med färger som inte går bort, eller i alla fall ha något överdrag? Jag köper gärna in det själv. Jag har fått slänga flera tröjor och nu byxor och det känns varken miljövänligt eller ekonomiskt.

  • Svar på tråden Färg som inte går bort från dagis
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (My) skrev 2019-05-18 18:31:23 följande:

    Varför slänga kläderna? Fungerar väll ypperligt som förskolekläder att ha bara där, där de kan få leka och skita ner sig?


    Nej, kläderna är på tok för smutsiga för att bäras ens på förskolan. Mitt barn är helt och rent!
    pulverpåse skrev 2019-05-18 18:25:07 följande:

    Du överreagerar, eller kanske inte. Irriterad och frustrerad är du, helt klart. Men det är inte rimligt att detta ska göra dig så upprörd att du känner dig tvungen att ringa skolan. Om något annat barn målat streck på din dotters rygg, det är fel såklart - men ärligt talat är det inget mer än att konstatera, sedan gå vidare.

    Din dotters slarv är inte skolans ansvar, anser jag. Investera i ett förkläde som hon kan använda.


    Hon är alltså två år. Det känns lite magstarkt att kalla det för slarv. Och jag har gärna ett förkläde på henne som jag själva köper. Det var ju en av frågorna i ts.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Japp) skrev 2019-05-18 18:46:55 följande:

    Jag hade reagerat likadant. På den tiden jag jobbade på dagis hade vi förkläden varje gång ungarna målade. Och mig veterligt färg som gick lätt tvätta bort också.


    Jag köper att det blir fläckar och att allt inte får bort, men när mer än halva plagget är infärgat känns det lite avigt. Nu är det många år sen jag själv gick, men vi hade avlagda för stora t-tröjor på oss. Fungerade utmärkt.
  • Anonym (Irriterad)
    pulverpåse skrev 2019-05-18 18:58:09 följande:
    Aha, tog för givet att hon var 6 - 7 år. Skit samma. Då verkar du ändå ha löst detta problemet. Det finns inget annat kring förskolan som ligger dolt och kanske irriterar dig?
    Gud nej, det är en fantastisk förskola. Men jag tycker inte att man använder sig av färg som inte går bort i tvätt, ens med fläckborttagningsmedel.
  • Anonym (Irriterad)
    pulverpåse skrev 2019-05-18 18:58:09 följande:
    Aha, tog för givet att hon var 6 - 7 år. Skit samma. Då verkar du ändå ha löst detta problemet. Det finns inget annat kring förskolan som ligger dolt och kanske irriterar dig?
    Men - frågan kvarstår, om jag lägger dit ett förkläde, kan jag då kräva att de faktiskt sätter på henne det?
  • Anonym (Irriterad)
    Embla twopointoh skrev 2019-05-18 19:14:29 följande:
    Att kläderna har fläckar på sig är inte samma sak som att de är smutsiga! Det är en överreaktion om något att hävda det, eller magstarkt för att använda ditt eget uttryck! Kläderna går faktiskt att använda ändå, och det är väl bra att hon har kläder på förskolan som tål att leka i? Barn blir smutsiga och kladdar, det är sådant man får räkna med, liksom. Och dessutom, personalen har annat att lägga tid och energi på än att vakta så att barnen inte får en fläck på sig.

    Nej, och eftersom de inte kan vakta på alla barn vore det väl klart lämpligt att ha vattenbaserad färg som går bort i tvätt?
    När mer än halva plagget är täckt av färg, vägrar jag låta henne bära det ens på förskolan. Hon är hel och (hyfsat) ren.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (w) skrev 2019-05-18 19:29:57 följande:
    Ditt barn är helt och rent även med fläckiga kläder.
    Vad spelar det för roll om kläderna är missfärgade på dagis?
    Jag skulle inte vilja gå klädd i smutsiga kläder och då behöver inte heller mitt barn göra det. Småfläckar är inga problem, men halva framsidan på tröjan är alltså täckt av röd färg. Stora delar av ryggen har stora och breda penseldrag med röd färg på. Jag har hittills inte sett ett enda barn på förskolan i sådana kläder, så jag undrar om dessa toleranta människor verkligen finns i verkligheten eller om det bara är lätt att vara stursk framför en skärm.
  • Anonym (Irriterad)
    Embla twopointoh skrev 2019-05-18 19:35:40 följande:
    Att färgen är vattenbaserad är inte nödvändigtvis samma sak som att den går bort i tvätten/ inte ger fläckar. Det beror på hur färgen är sammansatt rent kemiskt. Jag skulle kunna sätta en slant på att den färg som din (och alla andra ) förskolor använder är både vattenbaserad och giftfri.

    Okej, men då är det ditt val att lägga så stor vikt vid om plagget har fläckar eller inte. Rent är det i alla fall, oavsett din personliga smak kring estetiken.

    Klä henne i mörka färger då, om det nu är så noga att hon inte får en fläck på kläderna?
    Den här tröjan är mörk, men färgen syns ändå tydligt. Jeansen är också mörka, men färgen syns likväl mycket tydligt på dem. Färgen gick inte bort från huden förrän efter andra badningen för övrigt (den hade gått igenom kläderna)

    Återigen, om man nu använder sig av färg som inte går bort är det kanske lämpligt att ha skyddande kläder på? Det är aldrig mer än fem barn per gång som målar, så det är inget oöverstigligt projekt att dra på dem.
  • Anonym (Irriterad)
    pulverpåse skrev 2019-05-18 19:41:10 följande:
    Börja med att fråga personalen. Det vore märkligt om deras gräns går där, ungarna behöver ju hjälp med allting. Trots allt, det är deras uppgift att ta hand barnen och deras behov.
    Jag ska som sagt ta det med till veckan. Jag köper gärna ett målarförkläde själv om det är så.
  • Anonym (Irriterad)
    Embla twopointoh skrev 2019-05-18 19:43:58 följande:

    Jag kan såklart inte tala för andra, men vissa av mina barns förskolekläder har  stora fläckar från färg, lera, tomatsås o.s.v. som inte går bort i tvätten.


    Tror du verkligen att din tvååring ens är medveten om att det är fläckar på hennes kläder? Den typen av medvetenhet brukar komma aaningen högre upp i åldrarna. Du projicerar dina känslor på ditt barn. Det är en sak att låta bli att sätta en fläckig tröja på ett äldre barn, men en tvååring?


    Ja, hon är klart medveten om detta. Hon gillar absolut inte fläckar eller att bli smutsig, så vi förklarar att det absolut inte är någon fara med fläckar eller liknande.
    Det blir fläckar också hemma, men vi är noga med våra saker och försöker undvika fläckar där det går. När vi målar hemma, använder vi ett förkläde till exempel, precis som vi vuxna har förkläde när vi lagar mat. Jag friterar inte i sidenblusen, så att säga.
  • Anonym (Irriterad)
    Embla twopointoh skrev 2019-05-18 19:56:03 följande:
    Fast du verkar ju tycka att det är "någon fara" med fläckar, och din dotter har säkert uppfattat att du tycker så. Barn är smarta och intuitiva, och din dotter är troligen inget undantag. Därför tror jag att ni kan försäkra henne om motsatsen hur mycket ni vill, hon vet ändå vad ni tycker.

    Det är absolut inget fel med att vara noga med sina saker, och det är en jättebra grej att föra vidare till sina barn i detta slit-och-släng-samhälle. Jag tycker dock att det är skillnad mellan att vilja vara ren, och att inte kunna stå ut med att ett plagg som det ska lekas i har fläckar. Det är skillnad om det vore ett plagg som man skulle gå ut i (nu menar jag inte nödvändigtvis till fest, utan åka ned på stan, gå till vårdcentralen och liknande), då vill jag också att mina barn ska vara "snygga", men förskolan är inte ett av de ställena där man har de kraven på sig, just eftersom barnen leker där, ska vara fria att leka där.
    Men återigen, jag skickar henne till förskolan i kläder med fläckar. Det är tusch som inte går bort om tomatsoppa som stänkt på magen eller lera som färgat benslut och koftärmar. Jag tror inte att du förstår hur den här tröjan ser ut. Den är dessutom alldeles styv av den intorkade färgen.

    Nej, jag har inte fört över något på henne. Jag har inga problem med vanliga fläckar.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (asfgrwtqdsaf) skrev 2019-05-18 20:03:09 följande:
    om hon kan förmedla att fläckar ett superproblem för henne så kanske hon också kan förklara varför dom kom dit från första början. därifrån bör ni kunna angripa problemet, på ett normalt sätt. hur ska någon här kunna göra någon som helst nytta i den här situationen?

    du är förbannad, du vet varför
    Hon har förklarat vad som hände och vem som målade henne på ryggen. Barn är barn, de har inget konsekvenstänk och jag tänker inte kräva att min tvååring "målar fint".
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (baraentanke) skrev 2019-05-18 20:10:52 följande:

    Kanske är läge att skicka henne till förskolan i den där tröjan så att personalen får se hur svårt det är att få bort färgen ...
    Jag ska visa den för dem i alla fall. Det är ju lätt att tro att man överdriver om man inte sett den själv.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Dara) skrev 2019-05-18 20:12:50 följande:

    Kläderna på dagis ska ses som arbetskläder och att det blir fläckar är naturligt. Men i ditt fall när fläcken inte går att ta bort det minsta utan är kvar och är styv känns lite fel.

    Jag tycker du kan fråga på dagis lite snällt om deras färg är vattenbaserad. Allt går att diskutera om det görs på rätt sätt.


    Jag är väldigt sällan otrevlig, så jag kan nog vara snäll Fläckar blir det ju hemma också, men vi är som sagt försiktiga när det behövs.
    Körsbärsdalen skrev 2019-05-18 20:14:57 följande:

    Lite märkligt att de inte har förkläden. Mina barn har gått på två olika förskolor i två olika kommuner - på båda ställena har förkläden använts. Har heller inga problem med att barnen blir skitiga, men nog ska de ju i alla fall använda små hjälpmedel för att förhindra det som t.ex. förkläden...


    Jag har samma tanke. Händer det så händer det, men man kan försöka i alla fall. De har målat utomhus utan förkläden också. Tack och lov var fläcken liten, men den gick inte heller bort.

  • Anonym (Irriterad)
    MsM84 skrev 2019-05-18 20:42:31 följande:

    Måste säga att jag är väldigt förvånad över svaren här, men sen gillar många på FL att ifrågasätta TS så jag borde kanske inte vara det..

    Min son har gått på förskola i 2,5 år och aldrig kommit hem med den sortens fläckar och jag hade absolut inte tyckt det var ok. Självklart får de ha skyddskläder på sig om de ska kladda med färg?! 


    Vet du, jag blev också lite förvånad. Jag tror faktiskt inte att så många bara skulle rycka på axlarna och tycka att det var heeelt okej, både att det hände och att fortsätta bära plaggen.

    Nåväl, jag ska prata med dem imorgon!
  • Anonym (Irriterad)
    molly50 skrev 2019-05-19 12:47:17 följande:
    Det är i och för sig ett alternativ. Men bara om barnet ska måla då t ex.
    Barnet kanske inte vill gå omkring i kläder fulla med stora färgfläckar.
    TS barns kläder har dessutom blivit styva av färgen. Då blir det nog svårt att använda dem.
    Nej, hon vill inte gå runt i fläckiga kläder. Nu var det tack och lov en tröja hon inte var så förtjust i och inte någon av favoriterna.

    Vi fick för övrigt använda milt våld för att få bort fläckarna från huden där det hade gått igenom, så jag förstår att kläderna inte gick att få rena.
  • Anonym (Irriterad)

    De har tydligen förkläden på förskolan, som inte används. Nu ska i alla fall min dotter ha det. Skönt!

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Sanna) skrev 2019-05-21 14:02:34 följande:
    Visst finns det färg som går bort även när den torkat!
    Ja, färgen de målade med förra terminen gick bort även när den torkat. 
Svar på tråden Färg som inte går bort från dagis