• Anonym (Familjens VD)

    Nu är jag LESS!!

    Lever tillsammans med min sambo och våra två små barn. (Den ena är 2 år och den andra 1 månad gammal)

    Jag vill bara höra hur andra har det, oavsett om man är föräldraledig eller arbetar. Jag gör i princip ALLT här hemma och så har det nästan alltid varit men på senaste tiden har jag som sagt börjat tröttna på detta. Jag är ofta arg, irriterad, trött och missnöjd med tillvaron just pga att jag känner mig utmattad. Det enda min man har att tänka på är sitt arbete, typ. Medans jag lagar mat, jag handlar, jag tvättar, jag städar, jag ser till att barnen har hela och rena kläder, jag gör alla inköp till barnen, går på bvc och vårdcentralen vid behov (jag bokar även alla besök gällande detta), jag ser till att barnen får i sig magdroppar och d-droppar, att den äldsta borstar tänderna innan läggdags, hämtar och lämnar på förskolan, ser till att presenter köps vid kalas etc, om viktiga papper ska skickas in så är det även jag som ordnar med detta annars ?glöms? det bort, det är nästan alltid jag som kommer med förslag på saker att hitta på tillsammans osv osv. Ja, listan kan göras lång. Självklart kan han dra igång en tvätt ibland eller ta disken, men det händer inte ofta, många gånger måste jag tjata eller påpeka och då blir han irriterad för att jag säger åt honom vad han ska göra. Men hallå, om du använder dina ÖGON så slipper jag påpeka och du slipper bli sur för att jag gör det.

    Jag känner bara nu att jag orkar inte längre. Min ork börjar ta slut och enkla projekt som att duscha är numera oerhört jobbigt för mig att göra, bara tanken tar hälften av energin. Känner inte igen mig själv längre. Jag vill bara ligga i sängen hela dagen och stirra upp i taket eller sova. Känns som att jag ska gå in i väggen när som helst.

    Hur har ni andra det? Delar ni på vissa sysslor?

  • Svar på tråden Nu är jag LESS!!
  • Meriall

    Ja det där är inte hållbart. När han är hemma delar ni på allt 50/50 med barn och hus.

    Funkar det inte för att han inte ser etc så låt han vara fl ett tag så lär han sig se. Funkar inte det så res bort ett tag, en vecka eller så. Antar att du måste ta med bebisen men då lär han sig ta den större och huset iaf.

  • Anonym (b)

    Skriv en lista på allt som behöver göras i hemmet. När det är lugn och ro tar du upp en diskussion. Bestäm dig för att vara lugn hela diskussionen. När ni sätter er ner, säger du:
    Det här är det som behöver göras i hemmet. Hur tycker du att vi ska fördela detta?
    Låt honom svara i lugn och ro. Håll fast vid att du inte orkar mer än hälften.

  • Anna60
    Anonym (b) skrev 2019-05-20 15:14:58 följande:
    Skriv en lista på allt som behöver göras i hemmet. När det är lugn och ro tar du upp en diskussion. Bestäm dig för att vara lugn hela diskussionen. När ni sätter er ner, säger du:
    Det här är det som behöver göras i hemmet. Hur tycker du att vi ska fördela detta?
    Låt honom svara i lugn och ro. Håll fast vid att du inte orkar mer än hälften.
    … och ingen av er ska avbryta den andre och gå i försvar. 
  • Linda2barnsmamma

    Ser väl typ ut så här här hemma :

    Barnen plockar ur diskmaskin, jag plockar i.

    Mannen dammsugar, skurar, lagar hälften av maten

    Jag handlar mat på nätet och mannen hämtar

    Jag tvättar och viker in

    Ja sköter alla möten och läkarbesök med barnen

    Mannen Tar ledigt om ja ber honom följa med.

    Mannen går alltid ut o leker med barnen, 3 st under tiden jag lagar mat eller städar :) och ja gör likadant om det är han som lagar mat.

    De är ganska jämlikt här hemma. Just nu e ja gravid i v 37 så han gör det mesta för tillfället. barnen är 9, 8, 1.

  • annabellelee

    Jag är fl och sköter saker under dagen. På kvällarna delar vi arbetet. När minsta var en månad hann jag inget under dagen utan mannen fick ta en större del av arbetet..

  • Anonym (.)
    Linda2barnsmamma skrev 2019-05-20 15:43:15 följande:

    Ser väl typ ut så här här hemma :

    Barnen plockar ur diskmaskin, jag plockar i.

    Mannen dammsugar, skurar, lagar hälften av maten

    Jag handlar mat på nätet och mannen hämtar

    Jag tvättar och viker in

    Ja sköter alla möten och läkarbesök med barnen

    Mannen Tar ledigt om ja ber honom följa med.

    Mannen går alltid ut o leker med barnen, 3 st under tiden jag lagar mat eller städar :) och ja gör likadant om det är han som lagar mat.

    De är ganska jämlikt här hemma. Just nu e ja gravid i v 37 så han gör det mesta för tillfället. barnen är 9, 8, 1.


    Ungefär så här har vi det också. Plus att jag fixar julklappar, födelsedagspresenter till barn och kompisar, kattmat och kattsand. Men mannen fixar annat praktiskt: cyklar och utemiljö, klipper gräs. Är nöjd med vår fördelning och att barnen också hjälper till med diskmaskinen och kattlådan.

    Ibland tar vi ett städryck på torsdagskvällen för att få det fint inför helgen. Tar ca en timme om alla hjälps åt. Våra barn är 7 och 12 år. Oftast på mitt initiativ.
Svar på tråden Nu är jag LESS!!