• Anonym (Ensomundrar)

    Kopparspiral?

    Hej!

    Jag är en 17 åring tjej som har ett lite problem med att hitta ett preventivmedel som passar min kropp. Förra sommaren satte jag in en jaydess hormonspiral med rekommendation av min barnmorska. Först och främst gjorde det asont att lägga in den och den skapade endast problem. Hade INGEN blödningsfri dag under hela 7 månader som den satt inne och det gjorde fruktansvärt ont hela tiden alltså tänkte svimma under flera tillfällen. Så i februari i år satte jag in en nexplanon pstav, har inte blött en droppe sen dess, MEN har gått upp 10 kilo på 3 månader, har alltså bristningar på hela kroppen pga den snabba viktuppgången. Detta ned vikten/vätskan i kroppen har gjort att jag inte riktigt trivs med mig själv och har lite svårt att visa mig naken inför min kille (vi har naturligtvis pratat om det så jag vet ju att det inte spelar någon roll men har ju såklart känslan ändå).Var förra vecka till gyn och han började då diskutera om kopparspiralen skulle vara ett alternativ. Så till frågan är har ni att säga om den? Massa blödningar? Ont av den? Viktuppgång? Jag har bara hört att man blöder massor och det är man ju inte så sugen på..

    Kan tillägga att jag har migrän med aura så p piller, p ring etc är uteslutet

    Tack på förhand

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-20 21:40
    Ensomundrar och preventivmedelsproblem är båda jag blev lite konstigt där då jag aldrig tidigare startat en tråd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-07 23:20
    Tänkte att jag skulle uppdatera om hur jag valde att göra. Jag valde till sist att ändå testa kopparspiralen och lag in den idag. Insättningen denhär gången var inte ens i närheten av förra gången, det gjorde knappt ont alls (jag var sjukt nervös och låg och grät och svettades) men efteråt gjorde det galet ont i flera timmar men nu har det börjat lugna ner sig. Jag hoppas nu att den ska passa mig nu :)

  • Svar på tråden Kopparspiral?
  • Anonym (N)
    Anonym (Ensomundrar) skrev 2019-05-21 07:51:09 följande:

    En som gillar den iaf, står nog i valet och kvalet om jag ska ta och boka en tid till gyn och åtminstone prova. Minin gyn gav ett sånt förslag att vi kan låta p staven vara kvar tills kopparspiralen etablerat sig och ta ut den om kopparspiralen fungerar eller ta ut kopparspiralen om den inte fungerar då har jag kvar staven som ändå ?fungerar?. Jag tyckte det lät som ett bra alternativ då just ex. Kondom absolut inte är ett alternativ för nån av oss


    Ja prova kan man alltid göra! Hoppas det fungerar, första menstruationerna kan vara extra tuffa men be om extra tuffa smärtstillande för de gångerna, sen tyckte jag att kroppen vande sig. Kopparförgiftning är inte speciellt vanligt men istället för att lyssna på folk i tråden så fråga medicinsk personal om statistik och vilka symptom du ska vara uppmärksam på.

    De i tråden som skrivit om att de mådde dåligt i flera år pga kopparförgiftning hade antagligen kopparspiralen i lika länge vilket är sorgligt att ingen tänkte på att ta ut den... Det är ju en självklarhet att man slutar med nya grejer om man känner att allt inte är som det ska vare sig det är preventivmedel, nån ny mat, medicin schampo.
  • Anonym (förstörd)
    Anonym (N) skrev 2019-05-22 04:50:30 följande:
    Ja prova kan man alltid göra! Hoppas det fungerar, första menstruationerna kan vara extra tuffa men be om extra tuffa smärtstillande för de gångerna, sen tyckte jag att kroppen vande sig. Kopparförgiftning är inte speciellt vanligt men istället för att lyssna på folk i tråden så fråga medicinsk personal om statistik och vilka symptom du ska vara uppmärksam på.

    De i tråden som skrivit om att de mådde dåligt i flera år pga kopparförgiftning hade antagligen kopparspiralen i lika länge vilket är sorgligt att ingen tänkte på att ta ut den... Det är ju en självklarhet att man slutar med nya grejer om man känner att allt inte är som det ska vare sig det är preventivmedel, nån ny mat, medicin schampo.
    Klart att man inte tänker på att det kan vara kopparspiralen när alla hävdar att det inte finns några biverkningar! Pratar man med vården så tycker de att det bara är hittepå! Finns fruktansvärt många kvinnor som varit med om detta. Så knip innan du uttalar dig om något du inte kan något om.
  • Astons
    Linda2barnsmamma skrev 2019-05-20 23:13:58 följande:

    Hej. :)

    Hortons kommer mer sällan en vad migrän gör. Ja har haft diagnosen migrän med aura sen ja var 18 år. Började där med att ja blev halvsides förlamad och tappade talet. Hände kanske 3, 4 gånger. Så då kom dom fram till sen diagnosen. Och nu är det det första symtomet ja har att migränen är på väg... Och det är ju oftast ensidigt. Jag har vänster sida mestadels

    Men efter någr år så ändrade smärtan helt märkligt. Fick ingen förvarning om det, utan det satte sig som nackvärk. Typ som om du har nackspärr och tandvärk på samma gång. Strålar ner i ryggen och upp i huvudet. Huvudvärk från helvetet som gör ath du skulle vilja plock ut ögonen och sticka en kniv i huvvet. Sant tyvärr. Så med det så är hortons med värk i nacken, rygg och huvud medans migrän typ enbart e på en sida av huvudet.

    Migrän har ja i ca 2 dagar (4-5 gånger per år), hortons har ja som värst i 4 dagar och sedan molande upp till 1 månad.. (2 gånger om året typ)

    Medicin mot migrän har ja sumatriptan, funkar knappt längre.. Mot hortons ska man ta sumatriptan + naproxen. Men det tål ja inte, så får snällt häääärda ut under dessa tider..

    Värst är det när jag får både och samtidigt...

    Enda gången ja är befriad från allt är under graviditeterna. :)


    Hej!

    Tack så mycket för ditt svar, uppskattas :)

    Känner med dig av det du beskriver och hoppas att det blir bättre med tiden. Att det kom helt plötsligt och försvann under graviditeten är ändå goda tecken på att det kan försvinna lika snabbt.

    Hoppas det bästa för dig, kämpa på och styrkekramar!
  • Linda2barnsmamma
    Astons skrev 2019-05-22 08:57:05 följande:

    Hej!

    Tack så mycket för ditt svar, uppskattas :)

    Känner med dig av det du beskriver och hoppas att det blir bättre med tiden. Att det kom helt plötsligt och försvann under graviditeten är ändå goda tecken på att det kan försvinna lika snabbt.

    Hoppas det bästa för dig, kämpa på och styrkekramar!


    Hej. Ja de e ingen fara. Bara fråga på

    Ja ja får ju tillbaka det efter graviditeterna tyvärr.. Är bara symtom fri under tiden.. Men ska utredas mer och förmodligen få injektioner o ta hemma istället så tabletter inte fungerar :)

    Tack så mycket!!
  • Wench85

    Jag har haft kopparspiral i typ 7 år.

    Innan blödde jag bara i typ två dagar, alltså ovanligt lite. 
    Efter blödde jag ganska mycket i typ fem dagar, varav dag två var så mycket att jag fick tömma menskopp varannan timme. Lite mer mensvärk, men egentligen bara så jag behöver ta värktablett en eller två gånger precis i början. 

    Mängden mens ökade alltså ganska kraftigt, men från väldigt låga nivåer. För något år sedan började jag med CykloF som leder till mindre blodförlust och att livmoderslemhinnan läker snabbare. Jag tar typ en tablett dag ett och 2-3 tabletter dag två och sedan är mensen inom max en dag över.

    Så för mig funkar kopparspiral fantastiskt väl!

  • Ällingen
    Anonym (förstörd) skrev 2019-05-22 08:11:40 följande:

    Klart att man inte tänker på att det kan vara kopparspiralen när alla hävdar att det inte finns några biverkningar! Pratar man med vården så tycker de att det bara är hittepå! Finns fruktansvärt många kvinnor som varit med om detta. Så knip innan du uttalar dig om något du inte kan något om.


    Vad menar du med fruktansvärt många? Finns säkert kvinnor som blivit "förgiftade". Har man tagit prover för att ställa diagnosen? Är övertygad om att man förbjudit kopparspiralen om den ansetts farlig.
  • Ällingen

    Jag har också använt kopparspiral. Efter barnen ville jag inte fortsätta med p-piller, utan valde spiralen. Hormonspiralen rekommenderade inte min gynekolog pga att jag har migrän, eftersom den kunde bli värre och jag vågade inte testa. Kanske den hade funkat.

    Har bytt ut min spiral 2 ggr och har aldrig haft problem. Har alltid haft mens i ca 7-8 dagar och den blev inte värre med kopparspiralen. Nu är den ute för gott, för jag är ändå för gammal för att få barn.

    Testa den, det är ju bara att ta ut den om det inte funkar. Hoppas du hittar något som passar dig :)

  • Anonym (Ensomundrar)
    Ällingen skrev 2019-05-22 12:40:09 följande:

    Jag har också använt kopparspiral. Efter barnen ville jag inte fortsätta med p-piller, utan valde spiralen. Hormonspiralen rekommenderade inte min gynekolog pga att jag har migrän, eftersom den kunde bli värre och jag vågade inte testa. Kanske den hade funkat.

    Har bytt ut min spiral 2 ggr och har aldrig haft problem. Har alltid haft mens i ca 7-8 dagar och den blev inte värre med kopparspiralen. Nu är den ute för gott, för jag är ändå för gammal för att få barn.

    Testa den, det är ju bara att ta ut den om det inte funkar. Hoppas du hittar något som passar dig :)


    Okej det låter ju jätte bra kanske jag skulle våga testa då..Och det är ju som du säger gillar jag den inte är det ju bara att ta ut den
  • Ällingen
    Anonym (Ensomundrar) skrev 2019-05-22 17:55:01 följande:

    Okej det låter ju jätte bra kanske jag skulle våga testa då..Och det är ju som du säger gillar jag den inte är det ju bara att ta ut den


    Måste bara tillägga att det gjorde väldigt ont vid första insättningen, men när det var dags att byta, bad jag om bedövning. Vet inte var den sattes, i livmodertappen kanske, men inte ens nålsticket kändes. Så be om det om du inte vill känna den smärtan. Vissa tycker inte att det känns så mycket men för mig som har låg smärttröskel var det skönt att få bedövning.

    Lycka till med vad du än väljer för p-medel. :)
  • Anonym (Aldrig)

    För mig smög sig problemen på och det var absolut inget som satte igång på en gång. Fick efter några år otroligt mycket akne på hals och käke, svampinfektioner varje månad och hjärtklappning. Nu, ett år efter uttag, börjar jag sakta bli mitt vanliga jag igen men än är kopparnivån för hög i kroppen. Att tänka på: kopparspiralen marknadsförs hårt som ett hormonfritt preventivmedel, men koppar påverkar östrogenet och progesteronet i kroppen.

    Vårdpersonal tar sällan oss patienter på allvar och om man vill rapportera biverkningar av kopparspiral måste man ofta rapportera dessa själv.

  • Anonym (N)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-05-22 08:11:40 följande:
    Klart att man inte tänker på att det kan vara kopparspiralen när alla hävdar att det inte finns några biverkningar! Pratar man med vården så tycker de att det bara är hittepå! Finns fruktansvärt många kvinnor som varit med om detta. Så knip innan du uttalar dig om något du inte kan något om.
    Vad trevlig du var då? Ingen har väll någonsin hävdat att det inte finns några biverkningar? Mer smärtsam mensvärk, mer och längre blödning är vedertagna biverkningar? Specifikt vad vården säger vet jag ej. Vad som inte kan förnekas dock är att kopparspiral är ett preventivmedel som funnits och fungerat läääänge för fruktansvärt många kvinnor. P piller funkar inte för alla, samma med kondom, pessar, minipiller, p stav osv, allt funkar inte för alla.

    För mig skulle det vara en självklarhet att ta ut min spiral om jag kände några symptom som passar in på kopparförgiftning. Jag läse på innan jag satte i den så jo jag har viss koll. 

    Väldigt tråkigt att du råkade ut för det och jag hoppas att din kropp blir återställd snarast.
  • Anonym (Ensomundrar)
    Anonym (Aldrig) skrev 2019-05-22 19:08:06 följande:

    För mig smög sig problemen på och det var absolut inget som satte igång på en gång. Fick efter några år otroligt mycket akne på hals och käke, svampinfektioner varje månad och hjärtklappning. Nu, ett år efter uttag, börjar jag sakta bli mitt vanliga jag igen men än är kopparnivån för hög i kroppen. Att tänka på: kopparspiralen marknadsförs hårt som ett hormonfritt preventivmedel, men koppar påverkar östrogenet och progesteronet i kroppen.

    Vårdpersonal tar sällan oss patienter på allvar och om man vill rapportera biverkningar av kopparspiral måste man ofta rapportera dessa själv.


    Men usch så obehagligt med hjärtklappningar...och acne vill jag absolut inte ha då jag precis ätit klart en 8 månaders kur stark acne medicin som har gett mig helt galna biverkningar..
  • Anonym (Ensomundrar)
    Anonym (N) skrev 2019-05-22 04:50:30 följande:

    Ja prova kan man alltid göra! Hoppas det fungerar, första menstruationerna kan vara extra tuffa men be om extra tuffa smärtstillande för de gångerna, sen tyckte jag att kroppen vande sig. Kopparförgiftning är inte speciellt vanligt men istället för att lyssna på folk i tråden så fråga medicinsk personal om statistik och vilka symptom du ska vara uppmärksam på.

    De i tråden som skrivit om att de mådde dåligt i flera år pga kopparförgiftning hade antagligen kopparspiralen i lika länge vilket är sorgligt att ingen tänkte på att ta ut den... Det är ju en självklarhet att man slutar med nya grejer om man känner att allt inte är som det ska vare sig det är preventivmedel, nån ny mat, medicin schampo.


    Jo min gyn berättade om de i början kan vara tufft men att han kan skriva ut starkare värkmedicin om jag känner att jag behöver. Om det blir så att jag väljer den så ska ja absolut fråga upp om risker och det är ju precis som du säger att så fort man känner att något är skumt tar man ju ut den.
  • Anonym (Ensomundrar)
    Wench85 skrev 2019-05-22 11:40:17 följande:

    Jag har haft kopparspiral i typ 7 år.

    Innan blödde jag bara i typ två dagar, alltså ovanligt lite. 

    Efter blödde jag ganska mycket i typ fem dagar, varav dag två var så mycket att jag fick tömma menskopp varannan timme. Lite mer mensvärk, men egentligen bara så jag behöver ta värktablett en eller två gånger precis i början. 

    Mängden mens ökade alltså ganska kraftigt, men från väldigt låga nivåer. För något år sedan började jag med CykloF som leder till mindre blodförlust och att livmoderslemhinnan läker snabbare. Jag tar typ en tablett dag ett och 2-3 tabletter dag två och sedan är mensen inom max en dag över.

    Så för mig funkar kopparspiral fantastiskt väl!


    Man vill ju ringa och boka direkt när man hör folk som dig som den fungerat för, men det ör ju lika många den inte fungerat för..det här men ökad mens är ju det jag är lite rädd för, vanligtvis så blöder jag ju väldigt lite typ halv kopp per dag (visst bra att mäta i kopp) så mensen kanske hamnar på en ?normal? nivå eller så blir det asmycket och det skulle ju vara mindre trevligt
  • Anonym (Ensomundrar)
    Ällingen skrev 2019-05-22 18:45:39 följande:

    Måste bara tillägga att det gjorde väldigt ont vid första insättningen, men när det var dags att byta, bad jag om bedövning. Vet inte var den sattes, i livmodertappen kanske, men inte ens nålsticket kändes. Så be om det om du inte vill känna den smärtan. Vissa tycker inte att det känns så mycket men för mig som har låg smärttröskel var det skönt att få bedövning.

    Lycka till med vad du än väljer för p-medel. :)


    Jo jag hade ju hormonspiral tidigare och jag trodde jag skulle både spy och svimma under insättningen då det gjorde så galet ont. Jag vet att det det finns nån slags bedövningsspray så får väll önska det ifall det blir kopparspiral.

    Tack så mycket för dina svar :)
  • Anonym (förstörd)

    Jag tycker att minst 6000 kvinnor är alldeles för många. 


    Vården förnekar ju allt. Det går inte att se med blodprov.


    Åter igen. Läs på innan du yttrar dig.

Svar på tråden Kopparspiral?