• Sniper123

    Hostar hela tiden

    Har en pojke på lite drygt 1 år som har hostat komstant och varit förkyld o febrig om vartannat sedan i höstas. Han hostar på kvällar ibland så han kräks och blir jätte ledsen nästan varannan kväll för det är så jobbigt för han med hostan. Vissa veckor är hostan värre och vissa bättre.

    För 2 veckor sedan hade han även feber i 4 dagar och ringde vc som då sa att små barn hostar o är förkylda jämt upp till 3 års ålder och även att dom kan ha feber i 7 dar innan man behöver kolla upp detta!?

    Tycker de låter helt otroligt. Har molipect som vi fått utskrivet men tkr de hjälper ytterst lite.

    Blir ju orolig varför han hostar hela tiden och emellanåt får feber. Hans allmänn tillstånd är endå skapligt tycker jag för han leker och äter bra.

    Borde man ta detta vidare om det kan vara något som typ astma lr någon kunnig som har nån aning på det jag beskrivit?

  • Svar på tråden Hostar hela tiden
  • Sniper123
    KaeJ skrev 2019-05-26 13:18:13 följande:

    Sonen var likadan. Efter ett antal vändor till vc och beskedet virus fick vi remiss till barnklinik.

    Där lyssnade doktorn på sonens lungor, kände och tittade på huden, han var väldigt torr, och frågade oss när och hur han hostade. Det hela tog mindre en fem minuter. Sen fick han flutid och ventoline utskrivet. Så det har vi kört på han varje dag sen dess. I ca 2 år nu. Han är 3,5 nu.

    På sonen märker vi att han börjar bli förkyld genom att han börjar hosta. Första symtomen han får.

    Tyvärr så kommer nog inte hans astma växa bort för han får även trögt att andas och blir hostig vid aktivitet. Så kommer nog gå över i ansträngningsastma sa läkaren till oss sist, vilket det kan göra.

    I början var det lite trögt att köra med masken, andas och hela den apparaten, men han upptäckte nog efter ett tag att det var rätt skönt, så nu gör han det nästan själv :)

    Jag tycker ni ska ligga på lite hos vc. Vår doktor på vc vågade inte skriva ut inhalator för han vägde för lite och en massa undanflykter. Be om remiss, gå till annan läkare osv. Ligg på helt enkelt.


    Var på vc i början på mars då han hostat konstant i mer än 1 vecka och hade feber i 3 dagar. Trodde det var lunginflamation då så var jätte nervös men han lyssnade och de lät som de satt långt ner i lungorna och tog sänka som var bra då. Men det har ju hållt på länge innan de och efter det också. Men dom säger ju bara att små barn e sjuka jämt men får ringa o stå på mig! Tack för att du delade med dig! :)
  • Sniper123
    LaFontaine skrev 2019-05-26 16:16:14 följande:

    Jag ansluter mig till förkylningsastma-klubben. Dotter hostade från det att hon började förskola i augusti, till november när vi tröttnade och gick till doktorn. Han konstaterade på en gång att det verkade handla om förkylningsastma och skrev ut flutide och airomir att inhalera. Men - när man hostat så länge kan luftrören vara superkänsliga. Dottern klarade inte av flutiden utan hostade ännu mer när hon fick ner något i rören. Vi fick då singulair som tog bort hostan. Efter några månader testade vi flutide igen och då funkade det bra.


    Hade hon feber till och från och var snorig också? Min pojk har hosta hela tiden men snor o feber kommer och går.
  • Sniper123
    Jodyanna skrev 2019-05-26 16:21:52 följande:

    Hej.

    Det låter som allergi eller astma.

    Har 2 barn som har väldigt jobbig astma med mediciner varje dag. Men vid denna vårtiden är de värre. Då får dom även Aurius som hjälper för allergi. Han kan ju vara allergisk emot något annat också. Damm,kvalster,mjölkprotein. Ring en barnläkare och gör en utredning.

    Tycker att han absolut ska få hjälp med inhalator. Mollipect är ju mer slemmlösande och inte för denna hosta låter de som.

    Sen har kanske inte tempen något med hostan att göra. Han kanske är infektionskänslig och får nått virus samtidigt som hostan bara. Men du får nog vara jobbig och kräva en utredning.


    Hur gör dom när dom gör en utredning? Hur gick ni till väga? :) tack för ditt svar!
  • Jodyanna

    Allergitester gör dom.

    Sen med astman vet jag inte riktigt..dom märkte att dom hade redan vid 2 veckors ålder. Men antar att om som sätter in flutide och Ventoline och se förbättringen. Även lyssna på barnets hosta. Så nu är de ju perfekt att åka in.

  • Sniper123
    Jodyanna skrev 2019-05-26 18:58:08 följande:

    Allergitester gör dom.

    Sen med astman vet jag inte riktigt..dom märkte att dom hade redan vid 2 veckors ålder. Men antar att om som sätter in flutide och Ventoline och se förbättringen. Även lyssna på barnets hosta. Så nu är de ju perfekt att åka in.


    Tack för svar! ????
  • Sniper123
    Sniper123 skrev 2019-05-26 19:05:40 följande:

    Tack för svar! ????


    Skulle inte bli massa ???? Utan var en blomma :)
  • LaFontaine
    Sniper123 skrev 2019-05-26 18:53:35 följande:

    Hade hon feber till och från och var snorig också? Min pojk har hosta hela tiden men snor o feber kommer och går.


    Hon hostade mellan förkylningarna. Det var det som doktorn gick på.
  • MiaMaria86

    Det är ingen fara att ge honung efter de är 1 år, ge något annat med socker annars.

    Du kan ju gå in på www.astmaochallergilinjen.se/astma/det-hander-i-kroppen-vid-astma/forkylningsastma/ och se om du tycker det verkar stämma, står väldigt bra där.

    Min dotter får nya förkylningar med snuva och ibland feber varannan till var tredje vecka verkar det som, med en slemmig hosta som aldrig riktigt går över emellan . När det är som värst hostar hon tills hon kräks massor med slem. Var även värre när det var kallt ute, gick inte vara utomhus utan att hon hostade konstant.

    Stå på dig som sagt och se till att få komma till vc när han är dålig så dom utreder vad det är, så jobbigt när de små är sjuka ????

  • Sniper123
    MiaMaria86 skrev 2019-05-26 21:03:02 följande:

    Det är ingen fara att ge honung efter de är 1 år, ge något annat med socker annars.

    Du kan ju gå in på www.astmaochallergilinjen.se/astma/det-hander-i-kroppen-vid-astma/forkylningsastma/ och se om du tycker det verkar stämma, står väldigt bra där.

    Min dotter får nya förkylningar med snuva och ibland feber varannan till var tredje vecka verkar det som, med en slemmig hosta som aldrig riktigt går över emellan . När det är som värst hostar hon tills hon kräks massor med slem. Var även värre när det var kallt ute, gick inte vara utomhus utan att hon hostade konstant.

    Stå på dig som sagt och se till att få komma till vc när han är dålig så dom utreder vad det är, så jobbigt när de små är sjuka ????


    Tack! Ska gå in och kolla. Det låter som vi har samma bekymmer här. :(
  • KaeJ

    Får jag bara fråga alla föräldrar till barn som har astma här, är era barn torra i huden? För vår läkare sa att det också var ett tecken på infektionsastma, eller biverkan eller nåt sånt. Lite nyfiken om det är nåt som känns igen :)

  • MiaMaria86

    Näe min dotter är inte så torr i huden tycker jag inte, men hon har ju inte haft förkylningsastma så länge så det kanske kommer..

  • cosinus
    KaeJ skrev 2019-05-26 22:15:17 följande:

    Får jag bara fråga alla föräldrar till barn som har astma här, är era barn torra i huden? För vår läkare sa att det också var ett tecken på infektionsastma, eller biverkan eller nåt sånt. Lite nyfiken om det är nåt som känns igen :)


    Nä min kille med astma (och ett antal födoämnesallergier) är inte torr i huden. Han är tvärtom den med bäst hud av de 3 syskonen vilket är lite intressant.

    Samtliga övriga kan ibland få torr hud (på vintern liksom torra fläckar) men han har alltid klarat sig från just den biten.
  • Sniper123

    En till fråga. När min pojk blir ledsen och börjar gråta (inte alla gånger men ibland) så börjar han o grina o sen ser man på han att han gråter och munnen är öppen men det kommer ingen luft lr ljud. Han tappar luften. Idag fick han så och väntade in honom för han har haft så sen länge och brukar börja andas o skika efter några sekunder men han började inte andas förens jag lyfte upp honom och då var läpparna blå och han var stel. När jag lyft upo honom började han gråta högt lite sen blev han matt och efter någon minut i min famn var han som vanligt. Blev väldigt rädd för han har gjort så många gånger men aldrig så länge så han blivit helt blå!! Är detta något normalt? Kan de ha något samband med luftvägarna? Att han helt enkelt inte får luft ordentligt? Ska ringa vc imorgon ang mitt första inlägg i denna tråd.

  • MiaMaria86

    Att han blev blå låter ju inte alls bra, skulle ringa 1177 och rådfråga med dom om du behöver söka vård tidigare, om inte annat kan dom boka in dig på en akuttid på vårdcentralen så du får komma in tidigt imorgon.

    Stackars liten, hoppas han mår bättre snart!!

  • Sniper123

    Var på vc igår och jag sa att jag trodde han hade förkylningsastma lr astma. Läkaren sa att det var för tidigt att utreda det?! Han lyssnade och tyckte att han var både pipig och flåsig. Fick inhalera ventoline där och lyssnade sedan igen efter 1 kvart och tyckte det lät bättre sa han. Sen sa han att vi skulle ringa vc igen om han blev såhär igen men då sa jag att ja men då ringer jag imrn för han e ju såhär jämt men då sa han a men ring när han blir sjuk och får feber igen. Så skulle vi få inhalera där igen. Asså jag måste ju ha varit för mesig lr? Ventoline hjälper vell bara i några timmar. Borde ju fått de utskrivet bara. Han är ju flåsig när han rör sig nu idag precis som innan och låter när han andas. Borde man ringa igen lr göra som han sa o ringa när han får feber igen?

  • Körsbärsdalen
    Sniper123 skrev 2019-05-30 06:18:33 följande:

    Var på vc igår och jag sa att jag trodde han hade förkylningsastma lr astma. Läkaren sa att det var för tidigt att utreda det?! Han lyssnade och tyckte att han var både pipig och flåsig. Fick inhalera ventoline där och lyssnade sedan igen efter 1 kvart och tyckte det lät bättre sa han. Sen sa han att vi skulle ringa vc igen om han blev såhär igen men då sa jag att ja men då ringer jag imrn för han e ju såhär jämt men då sa han a men ring när han blir sjuk och får feber igen. Så skulle vi få inhalera där igen. Asså jag måste ju ha varit för mesig lr? Ventoline hjälper vell bara i några timmar. Borde ju fått de utskrivet bara. Han är ju flåsig när han rör sig nu idag precis som innan och låter när han andas. Borde man ringa igen lr göra som han sa o ringa när han får feber igen?


    Vi hade också problem med att vården inte tog min sons hosta på allvar. Tillslut, när han var runt 1,5 år (och hostat tills han spydde var och varannan dag sedan han var 4 månader) fick vi hjälp. Då hade han börjat gå ner i vikt för att han hostade upp så mycket och slutade vilja äta. Förkylningsastma. Idag är han 3 år och har ventoline, flutide, airomir och montelukast när förkylningsastman kickar igång. Under en period på ca 6 månader mellan 1,5 år och 2 år fick han underhållsbehandlas med flutide och airomir dagligen innan han slutade hosta utan infektion i kroppen.
  • Sniper123
    Körsbärsdalen skrev 2019-05-30 06:37:26 följande:

    Vi hade också problem med att vården inte tog min sons hosta på allvar. Tillslut, när han var runt 1,5 år (och hostat tills han spydde var och varannan dag sedan han var 4 månader) fick vi hjälp. Då hade han börjat gå ner i vikt för att han hostade upp så mycket och slutade vilja äta. Förkylningsastma. Idag är han 3 år och har ventoline, flutide, airomir och montelukast när förkylningsastman kickar igång. Under en period på ca 6 månader mellan 1,5 år och 2 år fick han underhållsbehandlas med flutide och airomir dagligen innan han slutade hosta utan infektion i kroppen.


    Okej gud va jobbigt för er! Det är underhållsbehandlas jag tror min pojk behöver :( visst ventoline hjälpte igår när vi var på vc men på kvällen va han som förut och idag också. :(
  • legomum

    Du ska inte ge dig. Det är inte normalt att en 1 åring hostar på det viset du beskriver i månad efter månad utan någon förbättring (eller någon för den delen)

    En person med andningsbesvär åker man in akut med. Inget man väntar "tills imorgon och ringer då" med.

    Ditt barn behöver få hjälp och får du ingen hos vc så går du till annan läkare. Eller akuten.

    Andningsbesvär även om det endast håller i sig en liten stund är allvarligt.

    Ditt barn kan inte göra något utan det ligger på dig det är ditt ansvar att ordna.

    Nu är denna tråd några dagar gammal men hoppas verkligen att du vart och fått hjälp till ditt barn nu. Så jag hoppas ditt barn mår bättre.

  • LaFontaine

    Läkaren har helt rätt i att man inte utreder små barn. Därför behandlar man istället barn med symptom på astma/förkylningsastma. Man låter dem inte vänta tills de är sex år och kan följa instruktioner för att mäta lungkapacitet.

Svar på tråden Hostar hela tiden