• alltidochaldrig

    Osäker om nätterna gällande att skaffa barn

    Jag och min sambo har diskuterat barn nu ett bra tag, och vi är båda väldigt sugna. Han är 100% all in, och under dagarna känner jag mig också säker... men så kommer de sena kvällarna när jag ligger i sängen, och jag blir osäker. 
    Jag tänker på allt som skulle förändras med barn; om allt vi har som är så bra nu och som aldrig skulle bli detsamma. Det går ju liksom inte att ångra sig och gå tillbaka till det som varit efter att man fått barn.
    Och jag blir osäker om jag kommer bli en bra mamma, och kunna ge allt som mitt barn behöver. Och negativa spiralen fortsätter.
    Jag förstår p.g.a. min osäkerhet att jag inte är redo att skaffa barn än, men ändå är det nästan det enda jag går och tänker på under dagarna. Jag ser barnvagnar överallt, små barn, har svårt att inte gå igenom bebisavdelningen i klädbutikerna m.m. Vi har till och med pratat om eventuella namnförslag.

    Jag vill verkligen ha barn, men något skrämmer mig. 
    Känner mig ensam och undrar om det är någon fler som känner igen sig? Om det gick över när ni väl kände er redo? Eller om ni blev gravida ändå och känslan försvann under graviditeten? 

  • Svar på tråden Osäker om nätterna gällande att skaffa barn
  • Anotherone

    Det är sunt att tänka att om man fortfarande känner tveksamheter så är man inte redo. Å andra sidan är det helt omöjligt att greppa hela föräldragrejen innan man är där, det går inte att förbereda sig till 100%.

    Så dra det en vända till, prata med din partner (eller med en kompis) om det som du oroar dig mest för. Sen är det bara att köra!

    Sant att man inte har returrätt på barn och att det är en stor förändring.. Men se dig omkring, de flesta fixar det alldeles utmärkt!

Svar på tråden Osäker om nätterna gällande att skaffa barn