Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Varför väljer ni yrken med låga löner?

    Magnefico skrev 2019-05-27 13:05:13 följande:
    Visst, men bor du på en sådan ort så brukar även lönerna vara lägre.

    Bränsle är en ganska liten del av kostnaden på en bil. Du har värdeminskning, skatt, besiktning, reparationer.

    Det går att komma undan lite billigare än 4000 kr/mån, men då måste du ha en gammal bil utan värdeminskning som du endast lagar själv. Hur många gör så?
    Räcker upp handen. Min bil kostar inte så mycket, även om jag gör service och reparationer på verkstad.
    Skatt och försäkring går på 500 i månaden (helförsäkrad), med däckförvaring så blir det en 100-lapp till. Totalt har jag gjort reparationer och service för drygt 12 000, på snart tre år.
    Värdeminskning 6000 på tre år.
    Inga nedslag på besiktningen heller.
    OK, den är 16 år gammal, men har inte gått 13000 mil än.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2019-05-27 13:22:26 följande:
    Räcker upp handen. Min bil kostar inte så mycket, även om jag gör service och reparationer på verkstad.
    Skatt och försäkring går på 500 i månaden (helförsäkrad), med däckförvaring så blir det en 100-lapp till. Totalt har jag gjort reparationer och service för drygt 12 000, på snart tre år.
    Värdeminskning 6000 på tre år.
    Inga nedslag på besiktningen heller.
    OK, den är 16 år gammal, men har inte gått 13000 mil än.
    Lägger till. Värdeminskningen på den bilen var inte ens 1000 kronor i månaden när min mamma hade den räknade vi ut när jag tog över bilen (betalade självklart för den)
  • sextiotalist
    Magnefico skrev 2019-05-27 13:34:41 följande:
    2500 kr/mån är nästan omöjligt att äga en bil för. Om ni är en så stor familj så lär ni dessutom ha en ganska stor bil. Minst i storlek Volvo V70. Då har du följande:

    Försäkring: 500-1000 kr/mån

    Skatt: 300-600/mån

    Bränsle: 500-1500 kr/mån

    Reparationer/underhåll: 500 - 1500 kr/mån

    Värdeminskning: 1000 - 5000 kr/mån

    Det går att äga en bil väldigt billigt (<2000 kr/mån) om man köper en gammal småbil och gör alla reparationer själv med lågprisdelar. Men hur många gör det?
    Du läste inte mitt inlägg. I sig en liten bil, men jag låter verkstaden sköta bilreparationerna
  • sextiotalist
    Magnefico skrev 2019-05-27 13:34:41 följande:
    2500 kr/mån är nästan omöjligt att äga en bil för. Om ni är en så stor familj så lär ni dessutom ha en ganska stor bil. Minst i storlek Volvo V70. Då har du följande:

    Försäkring: 500-1000 kr/mån

    Skatt: 300-600/mån

    Bränsle: 500-1500 kr/mån

    Reparationer/underhåll: 500 - 1500 kr/mån

    Värdeminskning: 1000 - 5000 kr/mån

    Det går att äga en bil väldigt billigt (<2000 kr/mån) om man köper en gammal småbil och gör alla reparationer själv med lågprisdelar. Men hur många gör det?

    Du menar att skatten är mellan 3000 - 7000 per år för en bensinbil (en diesel är dyrare, det vet jag).


    Sambons bil är dyr i försäkring, den ligger på 600 per månade, min det halva.
    Reparationerna har kostat totalt 4000 per år för min bil, inklusive service. Inga pga besiktning, en helt självförvållad.

    Volvo är dyra, det fick vi själva erfara, nog den bil som kostat oss mest i reparationer, dyra verkstäder och knäppa fel.

  • sextiotalist
    Magnefico skrev 2019-05-27 13:47:42 följande:
    Har man en liten bil som gått lite och inte använder den så mycket, så kan det funka ett tag. Men risken att råka ut för reparationer långt över bilens värde är klart betydande på tre år. Då sitter du med en osäljbar bil och måste dessutom köpa en ny. Ingen ekonomisk kalkyl som funkar generellt sett.
    Den går 1000 mil per år, och mitt mål är att köra den länge till. Jag har haft den i tre år redan nu. Och varför ska man köpa en ny bil? Jag kan mycket väl tänka mig en bättre begagnad när den dagen kommer.
    Sedan får man skilja på bilens försäljningsvärde mot nyttjandevärde. Så för mig är bilens nyttjandevärde mer än försäljningsvärde. Jag skulle nog få ge flera gånger mer min bils försäljningsvärde för att hitta en bil med samma nyttjandevärde som min bil har.
    Det är många som har bilar som är billiga i drift, men man räknar gärna på en 2 år gammal bil. Våra bilar är långt över snitttiden för en bil i Sverige, men ingen av våra bilar har rostangrepp, fungerar bra och är billiga i drift
  • sextiotalist
    Magnefico skrev 2019-05-27 15:16:52 följande:
    Äldre bilar är det potentiellt mest ekonomiska sättet att ha bil helt klart. Det kräver dock mycket mer av ägaren. Det bästa är om man kan göra service och reparationer själv.

    Sedan är det nästan nödvändigt att ha en hel del kunskap om bilar för att det ska bli ekonomiskt. Har man en bil som är värd 5000 kr som behöver 8 nya däck och har rostangrepp i bromsrören, så är det nästan alltid bäst att göra sig av med den.

    När man köper bil i den prisklassen behöver man även kunna en hel del. Väldigt många kommande utgifter går att förutspå om man tittar på skicket.

    De flesta har inte kunskap/ork och väljer därför nyare bilar.
    Fortfarande så gör jag inte reparationer och service själv. Jag har betalat i snitt 4000 per år för detta.
    8 nya däck på en gång???!!!???
    Här brukar vi byta två vid varje tillfälle.
    Rostiga bromsrör, det är väl ingen orsak att byta bil. Det är inte så dyrt att fixa det
  • sextiotalist
    Magnefico skrev 2019-05-28 11:42:26 följande:
    Nej, då skulle lönerna stiga. För dessa yrken är absolut nödvändiga i de flesta fall.
    Vissa yrken absolut, men andra skulle dö ut. De som riskerar mest är ofta serviceyrken där man kan minska tjänstetillfällen eller göra det själv.
    Nödvändiga eller inte, men alla har inte intresset/begåvningen/hälsan att ta ett arbete som är väldigt attraktiv (dvs gemene man skulle betala för tjänsten). Men för många av dessa är att ha en egen inkomst en frihet, även om inkomsten är låg.
    Det är något som man måste ha med i tankegångarna, att inkomst är alltid bättre än tillfälliga bidrag
  • sextiotalist
    Magnefico skrev 2019-05-28 11:51:54 följande:
    Värdeminskningen är högst relevant. Det är pengar som måste ut under tiden du äger bilen. Sen hur och när du väljer att göra det är upp till dig.

    Värdeändring av på hus räknas som ?inkomst av kapital?. Det är absolut en månatlig inkomst/utgift. Pengarna måste in/ut när ni säljer.
    Fast det är, för vissa, inte en viktig faktor. Och värdeminskningen är faktiskt olika för olika bilar.
    Har man som avsikt att byta bil vartannat eller var tredje år, absolut, då är det en viktig faktor.
    Är man beredd på att ha bilen väldigt länge, så är den värdeminskningen lika intressant som den värdeminskningen av kläderna man köper, eller tv´n man köper. Räknar man in värdeminskningen när man köper en TV, dator, mobiltelefon, vitvaror till köket, en tvättmaskin, en gräsklippare?
    Dvs kostnaden, det du betalar varje månad för bilen, är en sak. Värdeminskningen är inte en kostnad du betalar varje månad. 
  • sextiotalist
    Sharper skrev 2019-05-28 12:55:33 följande:

    Nja 19 000:- efter skatt kan man klara sig gott på. Både spara och kunna sig själv saker! Och ja, jag har 2 barn på 3 och 6 år.

    Sen 1,5 år tillbaka bor jag med min man och han har också 2 barn (skolåldern). Han tar ut ca 10-12 000 i lön (eget företag). Jag har pluggat sista året med cirka 15 000 i CSN. 2 hela barnbidrag och fullt underhåll för 3 barn samt 2 halva barnbidrag. Bor på en gård med får, höns katt och hund och mannen jagar. Inga som helst problem med våra låga inkomster


    Det beror på boendekostnaderna och andra utgifter (för transport, ålder på barn etc).
    Om man ska hyra en lägenhet så är det inte alls ovanligt att bara hyran för t.ex en fyra, kan gå på 15 000 i de större städerna
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2019-05-29 08:34:46 följande:
    21800:- för tre års universitetsstudier är inte så mycket. Men borde kan inte kunna komma upp i lön rejält efter några år om man jobbar privat?
    Fast tandsköterska är ingen universitetsutbildning, eftergymnasial ja, en googling, tre terminer på YH
Svar på tråden Varför väljer ni yrken med låga löner?