• JohannaSaGo

    Måste man gå upp i vikt i början??

    Hej! Är gravid med mitt andra barn och är nu i vecka 10. Tidigt.. 

    Med mitt första barn minns jag att jag mådde lika illa, äcklad av mat, trött.. men vill minnas att jag vid inskrivning hade gått upp 4-5kg. 

    Denna gång känns det dock som man är mer aktiv, Kan inte ligga och lata mig på soffan. Har ju en 3åring som man ska passa upp efter jobbet =) har inte samma tid att vila. Trött. Illamående. 
    Har varit sjukt sockerberoende och ätit  godis varje dag. Men nu äcklas jag godis.

    Det som hjälper med illamåendet på kvällarna när man är så trött är att gå och sova med sonen. Så märker att jag ätit sämre, men försöker få i mig det jag är sugen på och frukter osv. 

    Efter första barnet ligger jag fortfarande 10kg + vad jag startade med. Men som jag tror min kropp behöver. Vägde 49kg innan första barnet, Nu vägde jag 59kg när jag plussade.


    Idag (v 10) vägde jag mig och väger 58kg. Alltså har jag gått ner lite lite. 

    Blev lite orolig. Får min bebis tillräckligt med näring oavsett vad jag får i mig?? 

    Var ju som sagt 10kg tunnare förra graviditeten när jag redan hade gått upp 5kg.

    Men blev bara orolig nu :( Är det normalt att inte gå upp i vikt förrens senare i graviditeten? Ska ju såklart ta upp detta på inskrivningen om 3 veckor :( 
    Men tänker om det är så att man liksom "SKA gå upp" en viss vikt i vissa veckor för att barnet ska hålla sig friskt och växa ordentligt :( 

  • Svar på tråden Måste man gå upp i vikt i början??
  • Meriall

    Nä jag gick ner i vikt första 20 veckorna så det är ingen fara alls (var då normalviktig/smal innan). Fostret väger inte mkt i v10.

  • JohannaSaGo
    Meriall skrev 2019-05-30 16:16:31 följande:

    Nä jag gick ner i vikt första 20 veckorna så det är ingen fara alls (var då normalviktig/smal innan). Fostret väger inte mkt i v10.


    Okej tack för svar!! Förstår att fostret inte väger mycket nu, men tänkte om det liksom produceras för lite näring om man dessutom gått ner i vikt.  =) Men då ska jag sluta oroa mig. Tack
  • tjockobbe

    Så länge det ser bra ut på ultraljuden och magen växer enligt kurvan så är det ingen fara. 

    Jag gick ner/stod still i vikt med andra barnet. Hade en total viktuppgång på 5-6 kg, och det mesta av de kilona kom nog inte förrän efter vecka 25. Ut kom en tös på 50 cm och drygt 3800 g. 
    Med första barnet gick jag upp 10 kg, sen 20 kg till pga havandeskapsförgiftning och vätska, varav allt rann av mig på de 4 dagar jag blev kvar på BB. 

    Nu är jag gravid med tredje och gick in i vecka 30 idag. Har gått upp 8 kg hittills. Är verkligen helt olika och du behöver inte tänka på det alls!

  • Anonym (Nä)

    Hade inte gått upp nåt på första kontrollen i v 24.

    Nu är jag i v 27 och kanske gått upp 2 kg totalt. Normalviktig innan. Alltid tränat mkt.

  • Ekskan
    JohannaSaGo skrev 2019-05-30 16:09:12 följande:

    Hej! Är gravid med mitt andra barn och är nu i vecka 10. Tidigt.. 

    Med mitt första barn minns jag att jag mådde lika illa, äcklad av mat, trött.. men vill minnas att jag vid inskrivning hade gått upp 4-5kg. 

    Denna gång känns det dock som man är mer aktiv, Kan inte ligga och lata mig på soffan. Har ju en 3åring som man ska passa upp efter jobbet =) har inte samma tid att vila. Trött. Illamående. 
    Har varit sjukt sockerberoende och ätit  godis varje dag. Men nu äcklas jag godis.

    Det som hjälper med illamåendet på kvällarna när man är så trött är att gå och sova med sonen. Så märker att jag ätit sämre, men försöker få i mig det jag är sugen på och frukter osv. 

    Efter första barnet ligger jag fortfarande 10kg + vad jag startade med. Men som jag tror min kropp behöver. Vägde 49kg innan första barnet, Nu vägde jag 59kg när jag plussade.


    Idag (v 10) vägde jag mig och väger 58kg. Alltså har jag gått ner lite lite. 

    Blev lite orolig. Får min bebis tillräckligt med näring oavsett vad jag får i mig?? 

    Var ju som sagt 10kg tunnare förra graviditeten när jag redan hade gått upp 5kg.

    Men blev bara orolig nu :( Är det normalt att inte gå upp i vikt förrens senare i graviditeten? Ska ju såklart ta upp detta på inskrivningen om 3 veckor :( 
    Men tänker om det är så att man liksom "SKA gå upp" en viss vikt i vissa veckor för att barnet ska hålla sig friskt och växa ordentligt :( 


    Jag är i vecka 32 och ligger på minus 2 kilo. Men min bebis mår utmärkt och växer som den ska!.
    Så du behöver inte vara orolig.
Svar på tråden Måste man gå upp i vikt i början??