• Anonym (123)

    Ta hänsyn till namn

    Vi väntar barn vilken dag som helst nu och börjar bli ganska överens som ett namn till den lilla. Men en kompis barn heter det i mellannamn. Måste man ta hänsyn till vad ändras barn heter i mellannamn eller kan vi med gott samvete döpa vårt barn till det namnet?

  • Svar på tråden Ta hänsyn till namn
  • Roxwell

    Tycker det beror lite på hur nära ni står varann. Bästa väninna? Nej, då hade jag inte tagit det. Annars inte så farligt! Grattis i förtid till bebis :)

  • Bibbidi
    Roxwell skrev 2019-06-01 00:57:57 följande:

    Tycker det beror lite på hur nära ni står varann. Bästa väninna? Nej, då hade jag inte tagit det. Annars inte så farligt! Grattis i förtid till bebis :)


    Även vid mellannamn???

    TS, kör på! Mellannamn räknas ju inte på det sättet.
  • Anonym (123)
    Roxwell skrev 2019-06-01 00:57:57 följande:

    Tycker det beror lite på hur nära ni står varann. Bästa väninna? Nej, då hade jag inte tagit det. Annars inte så farligt! Grattis i förtid till bebis :)


    Vi står varandra väldigt nära dock. Tack så mycket
  • Anonym (123)
    Bibbidi skrev 2019-06-01 00:59:21 följande:

    Även vid mellannamn???

    TS, kör på! Mellannamn räknas ju inte på det sättet.


    Jag känner lite så jag också och min allra bästa vän döpte sin dotter till min dotters mellannamn. Men tänkte att det kanske är jag som är ett undantag som inte tog illa upp för det
  • Tihi

    Det är inte ens säkert att ni är vänner om 5, 15 eller 25 år så det är bara att köra om ni gillar namnet. Dessutom är det ju inte ett tilltalsnamn det gäller. Undantag gäller om dom har kommit på namnet ur sin egen fantasi men är det ett vanligt namn så ser jag verkligen inga problem.

  • Panduro
    Anonym (123) skrev 2019-06-01 01:03:11 följande:

    Vi står varandra väldigt nära dock. Tack så mycket


    Då kan du ju fråga din vän! Är knappast nåt problen.
  • Anonym (Katja)

    Vi gav vår dotter ett namn som våra nära vänners dotter heter i mellannamn. Men vi visste inte om det. Inget någon bryr sig om. Bara roligt tycker tjejerna idag 12 år senare.

  • Anonym (Döp på)

    Ni kan med gott samvete döpa barnet till det namn ni vill. Man har inte ensamrätt på namn.

  • Anonym (Andranamn)

    Kör på det. Visst, kanske blir lite konstigt att heta t ex Karlsson i förnamn, men det kan funka.

  • Anonym (Kör på)

    Absolut kan du de!

    Mitt mellannamn döpte min mammas syster sin dotter till några år efter att jag föddes. Systrarna har nära kontakt och vi kusiner har alltid umgåtts. Ingen som ens tänker på det.

  • Kusinen

    Vad man kan pch vad man inte kan beror ju på vilka konsekvenser det kan få i ert fall och hur ni ser på de konsekvenserna i relation till att få välja ert favoritnamn.

    Det verkar som att du tro att din vän kan reagera på det (eftersom du fårgar här). Så varför inte fråga vännen (om ni nu är beredda att byta namn om hon ogillar det). Eller bara berätta för vännen och aedan agera efter den reaktionen.

    Jag kan tänka mig att det beror på vad det är fö mellannamn. Är det typ Erik som är ett släktnamn i kompisens familj ska det nog mycket till för att att det ska bli en negativ reaktion. Är det dock ett uniikt namn som kompisarna hittat på speciellt fle sitt barn kan nog reaktionen bli en annan.

  • Anonym (Livia)

    Kör på! Dina vänner har givetvis inte ensamrätt på ett namn, så fråga absolut inte om tillåtelse att få ge det till ert barn. Blir ju superpinsamt och löjligt.

    Om era vänner faktiskt blir stötta för att ni båda uppenbarligen gillar samma slags namn är dom väldigt barnsliga.

  • September89

    De flesta har inte ens koll på vad andra heter i mellannamn och det är ju inget man brukar använda till vardags så jag tycker absolut att ni kan använda namnet med gott samvete :)

  • Physalis

    Det är ju kompisens reaktion som spelar roll oavsett hur många här som ger dig tillåtelse. Tror du kompisen kommer reagera negativt och spelar det isåfall dig någon roll? Prata med kompisen då.


    Korrekturläser som en kratta
  • Barbro45

    Ni kan namnge ert barn utan att ta hänsyn till kompisar. Det är barnsligt och intellektuellt ohederligt om man anser att man kan bestämma att ett namn inte får användas av släkt och vänner.

  • Anonym (A)
    Barbro45 skrev 2019-06-01 13:54:59 följande:
    Ni kan namnge ert barn utan att ta hänsyn till kompisar. Det är barnsligt och intellektuellt ohederligt om man anser att man kan bestämma att ett namn inte får användas av släkt och vänner.
    Det tycker jag också.
Svar på tråden Ta hänsyn till namn