Inlägg från: Anonym (Ingen skillnad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ingen skillnad)

    Dottern ska komma och gå

    haft samma skrev 2019-06-02 13:21:35 följande:

    Hon är inte 13, hon är 10 och fyller 11 i höst så vill gärna prata om åldern 11 år


    Hur menar du att det skulle vara skillnad?

    Menar du att du inte skulle sett saken likadant om hon var 13?

    Jag är på din sambos sida med undantaget att barnet får ta hänsyn till en del praktiska begränsningar som kommer av att ha två hem. Kan inte hoppa fram och tillbaka varannan dag och glömma gympakläder och läxböcker etc så att föräldrarna får spendera extra tid med att rädda situationen. Men sådana praktiska begränsningar får man sätta när det uppenbarar sig konkreta problem tycker jag. Har aldrig förstått de som tycker att barnen ska vara persona non grata i sitt eget hem bara för att det är fel veckonummer.
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Siden skrev 2019-06-02 13:32:29 följande:

    Har alla som lever i styvfamiljer 14-åringar som kommer och går mellan sina separerade föräldrar (och nya partners och halvsyskon, styvsyskon)? Jag undrar av ren nyfikenhet, jag har själv ett 9-årigt styvbarn och vi har diskuterat detta en gång, då kom vi fram till att köra svängdörrar var för oförutsägbart och svårt att planera. Så min fråga är, hur gör ni i styvfamiljer med tonårsbarn där det även finns nya partners och nya barn?


    Vad är det som är omöjligt att planera? Och har du och sambon samma nolltolerans för förändring vad det gäller varandra?

    Tycker barnen får göra som de vill(med vissa gränser) men då får de också leva med att inte bli planerade för alltid. Har familjen redan ätit middag så får man äta några mackor till kvällsmat, man kan inte kräva att familjen ändrar eller avstår inplanerade saker för att man dyker upp etc
  • Anonym (Ingen skillnad)
    haft samma skrev 2019-06-02 13:58:58 följande:

    Ja jag tycker att det är skillnad på en 11 åring och en 13 åring? När hon är 13 kan hon ta sig hem själv från skolan. Idag hämtar jag mellan 14.00-15.00 när skolan slutar pga att hennes kompisar inte går på fritids ( går hem själva pga bor nära) så på vår vecka går jag tidigt från jobbet och hämtar. Klagar verkligen inte på det, älskar att vi har mycket tid ihop på vardagarna och älskar att ha båda här. Men på ?barnfria? veckan så jobbar jag då istället sent för att komma ikapp.. och ja då vill jag ta det lugnt när jag kommer hem.. köpa med take away och glo på någon serie. Jag tycker helt enkelt inte att han kan bestämma att hon ska få ha svängdörrar när det inte är han som hämtar samt att hon inte tar sig hem själv.


    Men du blandar ihop om hon är välkommen i båda hemmen med om hon får lov att diktera hela er tillvaro baserat på sina önskemål och det är ju ett uppenbart nej. Hon kan komma men inte förvänta sig massa anpassning.

    Vill hon komma en dag i fel vecka, ja då jobbar du sent den dagen så hon får be sin mamma köra, passar det inte för mamma den dagen ja då kan hon inte komma etc
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-02 14:28:24 följande:

    Fast det är ju två HELT olika frågeställningar.


    Och jag skiljer på dessa saker men TS verkar blanda ihop dem om du läser hennes inlägg nedan. Barnet kan ju inte förvänta sig att man ska ändra arbetstider och hämtrutiner etc bara för att hon plötsligt kände för att åka till pappa på torsdagen. Vill dottern spontant ändra något så är det hon som får anpassa sig efter de planer som finns
    haft samma skrev 2019-06-02 13:58:58 följande:

    Ja jag tycker att det är skillnad på en 11 åring och en 13 åring? När hon är 13 kan hon ta sig hem själv från skolan. Idag hämtar jag mellan 14.00-15.00 när skolan slutar pga att hennes kompisar inte går på fritids ( går hem själva pga bor nära) så på vår vecka går jag tidigt från jobbet och hämtar. Klagar verkligen inte på det, älskar att vi har mycket tid ihop på vardagarna och älskar att ha båda här. Men på ?barnfria? veckan så jobbar jag då istället sent för att komma ikapp.. och ja då vill jag ta det lugnt när jag kommer hem.. köpa med take away och glo på någon serie. Jag tycker helt enkelt inte att han kan bestämma att hon ska få ha svängdörrar när det inte är han som hämtar samt att hon inte tar sig hem själv.


  • Anonym (Ingen skillnad)
    Siden skrev 2019-06-02 14:35:51 följande:

    Det blir väldigt svårt för den biologiske föräldern som har startat en ny familj med ny partner och nya barn om den måste vara ständigt tillgänglig och 100 % förälder till sitt tonårsbarn från en tidigare kull, och ha svängdörrar för tonårsbarnen i sin nya familj. Det måste den biologiske föräldern ordna så att det funkar för den ombildade familjen. Det ska inte vara vara tonårsbarnet som har rätt att komma och gå hur den vill. Tänker tex på om tonårsbarnen kommer hem sent och stör den nybildade familjen där det finns en bebis och en utvakad mamma. Etc. Hänsyn måste visas till alla, kanske inte om det inte finns nya partners och nya barn, men definitivt om det finns sådana.


    De tidigare barnen slutar ju inte vara en del av den biologiska förälderns familj. De är familj på heltid även om de råkar ha två hem. Det kan ju knappast vara okänt för den nya partnern.

    Om tonåringen väljer att komma hem på eftermiddagen, fixa sin egen middag och sen titta på tv och hänga på sitt rum exakt hur menar du att det är hänsynslöst mot den nya partnern?

    Att tonåringen inte högljutt klampar in kl två på natten har ju inte med denna diskussion att göra utan är ett helt annar problem om vilka regler som alltid bör gälla. Du har valt att bli en del är deras familj och hem, det är inte rimligt att försöka välja delar av den.
  • Anonym (Ingen skillnad)
    haft samma skrev 2019-06-02 17:59:14 följande:

    Några skriver att han inte ens är närvarande när hon är hos oss, vill understryka att han är mycket närvarande och vår ÖK är att han lämnar på morgonen och jag hämtar. Han är hemma innan middagen och vi umgås alla 4 då. Vi har haft ännu en balkongdiskussion här men det blev bara värre... Jag frågade om det var så att vi bråkar i onödan.. undrade om han kanske menade när hon är tonåring? Men nej han menar till hösten.. Han tycker att hon är tillräckligt stor att bestämma själv vart hon ska sova då. Det är ju en till diskussion som ni gärna får delta i.. tycker ni att en 11 åring ska åka från Slussen på Farsta linjen själv? Folk är helt galna i Slussen och knuffas för att få komma med tåget. Tar ingen hänsyn alls till äldre, barn eller gravida.. Det är även många missbrukare och psykiskt sjuka på gröna linjen då det finns många boenden/dagverksamheter i Sandsborg och Gubbängen. Nästan varje gång jag åkt med barnen så är det någon i vagnen som tar kontakt och är märklig speciellt mot henne. Tjejen är supersöt.. långt blont hår och stora blåa ögon så många knäppisar dras till henne. Hon tycker ofta att det är obehagligt och gömmer sig bakom mig.. tänker då om hon var själv. Om hon tar sig hem själv och kan vara ensam hemma/fixa mat - ja absolut då har vi svängdörrar men jag tycker det är för tidigt.. måste man ge henne det ansvaret nu? Kan det inte vänta i 2 år?! Jag skulle va mega orolig


    Det låter som att du behöver backa lite och fundera på vad din ståndpunkt faktiskt är.

    Är det att hon ska vara portad på mammans vecka? Eller är det de praktiska aspekterna med att hon är för liten för att transportera sig själv?

    I det andra fallet så har jag svårt att se problemet så länge tjejen inte ens VILL åka själv. Verkligheten är att du inte har möjlighet att hämta de veckorna, hon vill inte åka själv. Då får hon väl vackert vänta på fritids tills pappa kan hämta eller be sin mamma skjutsa, funkar inte det så kommer hon ju inte hem till er.
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Siden skrev 2019-06-02 19:00:55 följande:

    Inte konstigt att så många ombildade familjer separerar...blir mörkrädd när jag ser vissa av svaren här. Självklart har en nyförlöst kvinna lika stor rätt till att bo i ett tryggt och säkert hem och ha en ok nattsömn, i det läget får en tonåring från en tidigare kull anpassa sig och inte komma och gå oplanerat som hen vill (sent på natten). Inte en ovanlig situation för övrigt, i det man läser på Familjeliv. När ska dessa biomammorna förstå att även barnen och den nya partnern i den ombildade familjen har rätt att forma rutinerna? Och nej, det är inte alltid barnen från första kullen som ska prioriteras. Den biologiska pappan har här ett stort ansvar för att få det att fungera. Till Ts råder jag dig att stå på dig och gå på din magkänsla, pappan verkar inte ha riktigt koll på hur tunnelbanan fungerar numera i centrala Stockholm i rusningstid och han verkar lite väl glad i att lämpa över ansvaret på både hämtningar och oro på dig.


    Har biopappan en tonåring som är så utom kontroll att hen med sin närvaro gör hemmet osäkert och otryggt för resterande familjemedlemmar så har ni ju massiva problem som är bortom denna diskussion. Och är det verkligen fallet så är det väl ännu viktigare att biopappan prioriterar att hjälpa denna tonåring innan den blir myndig och helt utom kontroll.

    Att högljutt stampa in i ett hus mitt i natten är väl aldrig ok oavsett vilken vecka det är? Och jag förstår inte alls hur det kan vara oacceptabelt att tonåringen med normal respekt dyker upp i sitt eget hem i en vettig tid på kvällen. Vilka rutiner är det du menar att detta förstör?

    Vill du hålla fast vid din ståndpunkt får du gärna göra det men då får du vara ärlig med det faktum att du anser att du har större rätt att kalla ert hus hem än tonåringen, att du känner dig till viss del obekväm med att dela boende med tonåringen och liiiite reagerar som att denne var en utomstående gäst när hen är i hemmet
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Ess skrev 2019-06-02 19:06:15 följande:

    Man kan kräva att de hör av sig innan så att det går bra att komma.

    Är inte föräldern hemma så får de komma en annan dag.


    Absolut, om barnet är för litet för att klara sig själv hemma med allting och man vet att partnern inte har intresse av att ha en ansvarsroll. Då får man ju räkna hemmet som utan vuxen när endast partnern är hemma
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Ess skrev 2019-06-02 19:26:29 följande:

    Jag anser att bostaden tillhör de vuxna och barnen får höra av sig om de vill komma utanför "ordinarie tid".

    Sen är det knappast nåt ovanligt att man ser partnerns barn som en utomstående person, för det är precis det den är för en själv. Gäller även omvänt.


    Så i dina ögon så har då barnet inget riktigt hem alls?
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Ess skrev 2019-06-03 05:20:51 följande:

    Jo under ungängestid så är det barnets riktiga hem.


    Det är ju likställt med att säga att ett hotell är hemma så länge man hyr det. Du sa ju rakt ut att du räknar hemmet som de vuxnas hem. Lite samma sak som man säger känn er som hemma till gäster just för att det inte är deras hem
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Tom Araya skrev 2019-06-04 02:57:53 följande:

    Jag ger mitt stöd till TS.

    Separation med gemensamma barn är svårt och ger varken barn eller föräldrar en optimal tillgång och umgänge med varandra.

    Dock tycker jag det får vara lite ge och ta här.

    Jag tycker inte att föräldrar ska missunnas möjligheterna det ger att vara barnfri, eftersom det ändå är vad man kommer att vara viss tid.

    Vad det gäller barnens behov så anser jag att de behöver ett tryggt hem och miljö samt omtänksamma föräldrar och kärlek.

    Jag anser inte att barn behöver två hem samtidigt.

    Risken är bara att barnen användr detta mot förälder vid konflikter.

    Jag anser också att man som bonusförälder har accepterat att ha sin partners barn hos sig under den umgängestid föräldrarna kommit överens om (varannan vecka exempelvis) och då ska inte bonusföräldrar åläggas ansvaret för bonusbarn om dess förälder är frånvarande p.g.a. hur dennes jobb är schemalagt under förväntade barnfria veckor exempelvis.

    Ett upplägg som TS beskriver kan också nyttjas av barn för att dra hem en massa kompisar och hitta på saker i ett hem tomt på vuxna.

    Jag ger därför mitt stöd för TS. Behovet kan inte anses stå över möjliga nackdelar.


    Men du mixar de praktiska problemen med en grundinställning.

    Att låta barnen spela ut föräldrarna mot varandra bör inte tillåtas. Att de drar hem kompisar till ett tomt hus för att röja är inte heller acceptabelt men det är väl inte som att det är tillåtet oavsett var barnen råkar bo just nu? Om barnet sedan tydligt visar att det missbrukar möjligheten att ha fri tillgång till båda sina hem så får man ju ta det där och då, precis som om de missbrukar rätten till att ha mobiltelefon eller gå fritt sålänge de kommer hem en viss tid etc.

    Att en ny partner inte ska tvingas ta ett ansvar den inte vill är självklart men inte heller en del av grundfrågan.

    Men att i princip abdikera som förälder varannan vecka och sätta en gräns att barnet inte är välkommet i hemmet varannan vecka låter för mig kallt.

    Tänk dig själv att du veckopendlar till jobb och din partner har inställningen att du inte är välkommen eller tillåten att komma hem till det gemensamma boendet i veckorna.

    Ett barn(som är tillräckligt stort för att sköta och transportera sig själv, som inte missbrukar rätten, som inte kräver att andra börjar anpassa sin vardag och som följer alla familjens normala regler) är ovälkommen och portad från sitt eget hem (kanske till och med båda) varannan vecka måste känna sig ganska rotlöst. Jag skulle själv aldrig må bra i en sådan situation där jag var en evig gäst och inte hade fri tillgång till mitt hem som en bas.
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Tom Araya skrev 2019-06-04 16:38:37 följande:

    Som sagt, jag anser inte det är ett behov som står över möjliga nackdelar.

    Skulle behovet uppstå som står starkare, kan man ta ställning till det då.Det är definitivt en del av grundfrågan då det är en bonusförälder som startat tråden med sina frågor i ämnet.Det handlar inte om att barnen inte är eller ska vara välkomna utan om var de huvudsakligen ska vistas och bo. Undantag kan alltid göras om behov uppstår, men jag ser inte skäl till att undantag för det delade umgänget ska göras till regel, helt på barnens villkor. De vuxna (föräldrar med partner/bonusföräldrar) har också ett liv och även deras möjligheter och friheter måste få ha en viss prioritet.Ditt exempel är inte jämförbart. I TS fall saknar inte barnet eget hem att alltid vara välkommen i.

    Ska du ha ett jämförbart exempel så vore det i så fall ett vuxet par med varsin bostad, där man gör upp att man bor med sina barn i den egna bostaden varannan vecka och tillsammans utan barn i ena bostaden varannan vecka.Det är knappast att inte ständigt ha två hem att växla mellan som de själva vill som skulle göra barn rotlösa.

    Jag är själv uppväxt som skilsmässobarn med endast ett hem och det gav snarare motsatt effekt.


    Veckopendlar du är det implicerat att du har en bostad på den andra orten. Så jo jämförbart.

    Att det kräver vissa praktiska hänsynstaganden till andra i familjen är också ett naturligt grundkrav. Men det är ju inte annorlunda än för de vuxna, bestämmer jag mig för att gå ut och äta efter jobbet så informerar jag och okejar detta, samma gäller för barn. Kan de inte ta det ansvaret så är de inte mogna nog för den självkontrollen

    Och anledningen att det inte är en del av grundfrågan(längre) huruvida partnern ska t ingas ta ansvar för barnet på annan tid är för att alla i tråden oavsett sida redan mer eller mindre enhetligt instämt I det. Därför inte mycket till sakfråga
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Anonym (Aven i karnfamiljer meddelar man) skrev 2019-06-06 12:07:47 följande:

    Haller med. Och jag tycker inte heller att detta ar specifikt for just bonusfamiljer. Aven i en karnfamilj meddelar man om man t ex. stannar hos en kompis och inte kommer hem till middagen, sover over ett par dagar hos en annan kompis eller vill bjuda nagra stycken pa pjamasparty hemma. I hogstadiet kunde man ju stanna hemma sjalv over helgen om man inte ville folja med till sommarstugan, men man meddelade saklart i forvag sa att familjen kunda aka ivag (och inte behovde vanta pa en). Och omvant saklart, ville man med fick man ju meddela sa att de inte akte ivag utan en. 

    Sa i TS fall sa behover de tala om vad som galler, dvs. du ar alltid valkommen har, men du maste meddela (som man aven gor i karnfamiljer) sa att vi lagar tillrackligt med mat/inte ar bortresta/ska ga pa teater men bara har 2 biljetter (da vi inte visste att du skulle dyka upp)/inte sitter och vantar pa dig om du valjer att ga till mamma istallet/eller kommer just nar vi renoverar ditt rum (som en overraskning at dig).


    Exakt så!!
Svar på tråden Dottern ska komma och gå