• Saravinter

    Är detta en rimlig avgift bostadsrätt?

    Hej!

    Har kollat på en bostadsrätt en 3a på 75kvadrat. Avgiften  tyckte jag var rätt hög på 4900:-  men då ingår allt i den EL,bredband 100/100mbit ,värme, basutbud TV, vatten samt bostadsrättstillägget. 

    Då blev avgiften inte så hög egentiligen eller vad tycker ni? och vad betalar ni i avgift i månaden för eran bostadsrätt?

    Mvh Sara

  • Svar på tråden Är detta en rimlig avgift bostadsrätt?
  • sextiotalist
    Saravinter skrev 2019-06-03 15:30:25 följande:

    Hej!

    Har kollat på en bostadsrätt en 3a på 75kvadrat. Avgiften  tyckte jag var rätt hög på 4900:-  men då ingår allt i den EL,bredband 100/100mbit ,värme, basutbud TV, vatten samt bostadsrättstillägget. 

    Då blev avgiften inte så hög egentiligen eller vad tycker ni? och vad betalar ni i avgift i månaden för eran bostadsrätt?

    Mvh Sara


    Avgiften är ju baserad på lån som föreningen har, avsättningar till reparationsfonder, löpande utgifter, underhåll etc. Så om det är dyrt eller inte går inte att svara på utifrån det du skriver, men rent objektivt så låter det väldigt billigt. Sambons ena barn tittar nu, en tvåa (60 kvadratmeter) hade avgift på 3 500 och då ingick inte hushållsel t.ex.
  • cutepoison
    Saravinter skrev 2019-06-03 15:30:25 följande:

    Hej!

    Har kollat på en bostadsrätt en 3a på 75kvadrat. Avgiften  tyckte jag var rätt hög på 4900:-  men då ingår allt i den EL,bredband 100/100mbit ,värme, basutbud TV, vatten samt bostadsrättstillägget. 

    Då blev avgiften inte så hög egentiligen eller vad tycker ni? och vad betalar ni i avgift i månaden för eran bostadsrätt?

    Mvh Sara


    Vad kostar lägenheten? Det beror ju på hur mycket du behöver amortera + betala i ränta varje månad om avgiften blir för dyr. Men i sig tycker jag inte avgiften är för hög. Har för mig vi betalade runt 4000 när vi bodde i bostadsrätt och då ingick inte allt de som du skrivit ingår. Själva lägenheten kostade 2 miljoner så med ränta och amortering blev det kanske runt 8000 i månaden. 
  • Sisisisi

    Jag betalar 3900 för en lika stor lägenhet inklusive det du räknat upp. Är det lägre månadsavgift brukar insatsen vara högre och tvärtom. Vad kostar lägenheten?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tomelilla15

    Vad är föreningens belåning per kvadratmeter och hur ser föreningens skuldsättning ut? Har du inte koll på det och ser till att du köper in dig i en ekonomiskt stabil förening så vet du ju inte hur avgifterna kommer utvecklas heller. Köper du in dig i en ekonomiskt dålig förening så kan du ju ha mycket högre avgift hux flux.

  • Noname00

    Vad kostar bostaden?
    Hur ser föreningens underhållsplan ut är det några stora renoveringar på gång?
    Sådant kan ju påverka avgiften.

    Personligen är jag lite emot att el ingår i avgiften då folk har en tendens att slösa onödigt extra med el då den anses vara "gratis"

Svar på tråden Är detta en rimlig avgift bostadsrätt?