Inlägg från: Anonym (tobbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tobbe)

    Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?

    Jag skötte mina läxor själv fast morsan ville ha koll. Iofs sket jag också i dom flesta läxorna i grundskolan. Pluggade inför proven och fick ok betyg. Känns mest som man satt av tiden i grundskolan. Behövde bara tillräckliga betyg för att komma in på det program jag ville gå. sen såg jag till att betygen blev tillräckliga för att komma in på högskolan. Där var det mer i min stil. Dels intressantare men sen gick dom flesta betygen helt på tentaresultat. Därför gjorde det inget om man missade någon föreläsning för mesta pluggandet gjorde jag hemma. Egentligen kunde dom bara haft tentor i dom flesta ämnena för allt stod ju i böckerna. Då behöver man inga lärare. Kontentan låt grabben sköta läxorna han behöver ju bara betyg som räcker för att komma in på det program han vill. Varför slänga bort en massa värdefull tid under hans ungdom på att få en massa A i ett betyg som han sen kommer få noll användning av. Kommer ihåg alla som slängde bort en massa tid på läxor men ändå inte lyckades bättre sen.  Vilket slöseri med tid till ingen nytta.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Master) skrev 2019-06-09 13:53:01 följande:
    Fast man pluggar ju inte främst för att få bra betyg utan för att lära sig saker. Jag har aldrig haft användning av mina (ganska bra) gymnasiebetyg (gick univ.utb. med intagningsprov) men har haft jättemycket nytta och glädje av det jag lärde mig i skolan, både på fritiden och i universitetsstudierna och yrket.
    Har själv haft väldigt lite användning av det jag lärde mig i grundskolan och det är sällan jag hör någon annan som haft det heller. Visst grunderna har man användning för men det var bara en liten del. Matten tex är rätt olik på universitetet. Sen har jag som sagt var lärt mig mer på egen hand.  Grundskolan handlade bara om att få ett papper för att kunna visa upp för att kunna gå vidare annars var det slöseri med tid. Hade fungerat lika bra för mig om dom sagt vad det skulle komma prov på och jag sen fått tentat på det då hade jag kunnat använda tiden till roligare saker. För att återgå till tråden så behöver grabben bara se till att få betyg för att komma in på det han vill.  Viktigare att han får njuta av ungdomen för det är en tid som aldrig kommer tillbaka.  Är tragiskt när man tänker på alla i klassen som satt hela tiden och pluggade för att få högsta betygi i allt och vad tjänade dom på det? Inget dom hade inte lättare att få jobb eller gå vidare och dom är intemer bildade. Däremot missade dom mycket. Sen handlar betyg mycket om att föräldrar vill skryta.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Q) skrev 2019-06-11 19:21:26 följande:
    Verkligen? Kunde du läsa, skriva, räkna och prata engelska och lite franska eller tyska innan du började skolan? Hade du kunnat skippa allt det där och gett dig på universitetsmatematik med en gång? Grunderna från grundskolan gör ju att man kan tillgodogöra sig mer avancerad utbildning och jag känner väldigt få vuxna som inte åtminstone läser och skriver något varje dag ...
    Du läste visst inte mitt inlägg jag skrev ju att grunderna var det som var bra att lära sig i skolan. Men det hade man kunnat komprimera till några år. Sen är det inte ovanlig att man kan läsa och räkna innan man börjar skolan. Jag kunde det hyfsat. För övrigt behöver man inte skolan för att lära sig saker.  Jag lärde mig det mesta själv. Matte tex från 4-9 var det ingen lärare som någonsin kollade om jag lyssnade på lektionerna eller gjort någon läxa så jag har tillbringat dom flesta lektioner med att sitta och prata med kompisar, rita eller annat. Det stod ju i boken hur det fungerade det räckte ju att hårdplugga inför proven. När det gäller engelska då kan jag direkt säga att nej skolans rabblande av glosor gjorde inte att jag blev bra på engelska. Det som däremot gjorde det var otextade filmer, låtar på engelska och att snacka på engelska. Har för övrigt börja komma forskning som visar att skolans sätt att lära ut språk fungerar dåligt. Sen som jag skrev matten som man sysslade med på universitetet hade lite med grundskolans att göra.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Q) skrev 2019-06-11 20:18:07 följande:
    Intressant. Kommer du att skicka dina (framtida?) barn till skolan eller tycker du att de skulle kunna ta hand om det bättre själva? Kanske efter att de har tillgodosett sig grunderna (som man ju faktiskt ägnar väldigt mycket tid åt i grundskolan). 
    Dessutom skulle jag gissa att du fick dina matteböcker som du läste dig till dina kunskaper i, från just skolan, samt att de test du hårdpluggade inför hjälpte till att motivera dig att ta itu med olika begrepp. 
    Jag beklagar att du annars hade en så pass icke-inspirerande skolgång. Hade du inte en enda riktigt bra lärare i grundskolan?
    Som jag skrev kunde dom bara gett mig böckerna och sagt vad som skulle komma på prov så kunde jag använt tiden till mer vettiga saker. Så var det när jag sen läste vidare då sket dom i om man var där eller inte så länge man klarade tentorna så länge det inte var obligatoriska saker eller lab.

    Och nej hade inte många lärare som jag lyssnade på dagdrömde mig igenom i stort sett hela grundskolan. Faktum är att jag tror inte jag gjorde ett enda tal på mattelektionerna i högstadiet. Och engelskan då bytte jag från särskild till allmän för jag tyckte att läraren var skittråkig som bara rablade gramatik. På allmän var det raka motsatsen där kunde vi sitta och se på film på en del lektioner eller så malde den läraren på medans vi satt och snackade med varandra. Så nej kan helt ärligt säga att jag har inte haft någon inspirerande lärare. Och mycket av det dom lärt ut var skittråkigt. Ta vara NO varför fick man inte lära sig om relativitetsteorin det hade varit intressant men det fick jag lära mig på egen hand. Eller få lära sig etologi eller annat intressant. Så jag kan säga att nästan allt jag lärt mig har jag lärt mig utanför skolan.

    Skulle jag få barn då är jag skyldig att skicka dom till skolan men jag skulle inte tvinga dom att sitta med läxor. Jag skulle lära dom att lära sig själv. Sen skulle jag se till att dom skulle få njuta av barndomen och ungdomen och inte slänga bort den på att jaga betyg.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Q) skrev 2019-06-13 02:15:08 följande:
    Det är trist att läsa. Särskilt då du, som gick vidare till att läsa på universitet, betraktas som en av framgångshistorierna från skolans sida.
    Personligen tycker jag att det är tragiskt att man får elever att känna sig så maktlösa att de inte kan påverka sin egen utbildning och känna att de själva bidrar till hur deras skolgång ter ut. Man lyckas inte ta till vara barns naturliga nyfikenhet och drivkraft. 
    Det finns mycket skolan skulle kunna göra. Tar man matten tex så bör man sluta med systemet där man sitter och tragglar tal utan att se varför. Man borde istället göra den roligare och att man får räkna ut saker på ett roligare sätt. Och man skulle lära ut mer om bakgrunden till olika delar av matten. Tex hur man kom fram till pi eller lära ut all matte som finns i naturen. Har lärt mig en massa sånt på egen hand och det fick mig mer intresserad av matte än när man satt och tragglade minsta gemensamma nämnare och annat. Hörde på radion om en man som anlitades som extralärare efter skoltid för dom som behövde extrastöd. Han fick dom att lyckas genom att göra experiment och spel och annat som väckte deras intresse. Är många som tror att dom inte är mattemänniskor bara för att skolan lärt dom det. Såg ett ted talk som handlade om just det. Samma med dom andra ämnena språk tex började forskning visa att det sätt som det utförs nu fungerar sämre än andra metoder. Sen måste skolan ta hänsyn till det finns många olika typer av människor. Jag hade tur eftersom jag är bra på att lära mig själv. Men jag skulle tro att många som inte klarar skolan skulle kunna bli väldigt duktiga med rätt stöd. 
  • Anonym (tobbe)
    Nu har skolan ändrat sig mycket så jag har inte jättekoll. När jag gick i skolan var det mer att man skötte sig själv lärarna kollade inte om man förstått. Sen är betygen anorlunda det verkar rätt så dumt att en dålig dag kan sabba hela betyget. Fanns iofs idiotiska saker med betygen vi hade på 90-talet. Var väldigt drygt tex att ens betyg inte bara påverkades av ens egna prestation utan även hur bra övriga klassen var. Det gjorde ju att även om man presterade lika bra som en kompis i en annan klass kunde man få sämre betyg om man hade otur att hamna i en klass med höga betyg eftersom klassens medel inte fick bli för högt.
Svar på tråden Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?