Inlägg från: Missermajser |Visa alla inlägg
  • Missermajser

    Frågor om soc..

    Vickyli skrev 2019-06-09 15:09:26 följande:
    Ok, jag kommer flytta först och den måste renoveras lite då innan innan försäljning.. Jag får kolla upp????

    Du kan begära att få bistånd under tiden du säljer men åtterbetala biståndet om du gör vinst.


    Åtminstone kan man få bistånd medan man väntar på retoraktiva pengar från FK men då drar soc pengarna som kommer från FK sedan.

  • Missermajser
    Missermajser skrev 2019-06-09 15:27:22 följande:

    Du kan begära att få bistånd under tiden du säljer men åtterbetala biståndet om du gör vinst.


    Åtminstone kan man få bistånd medan man väntar på retoraktiva pengar från FK men då drar soc pengarna som kommer från FK sedan.


    https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2019


    Jag har inte personligen sökt bistånd på över 20 år men har hand om människor i arbetet som gör det.


    Ang försäljningen skulle jag försökt klara mig utan soc ett halvår. Köpt sådant jag behöver för vinsten sedan efter det budgeterat ungefär efter vad jag skulle fått på soc om jag inte haft pengarna.


    Normalt så går de 2-3 månader tillbaks när de räknar dina tidigare inkomster för att se om du borde klarat dig på det du har. Jag tror att de kan godkänna en 3:a i ditt läge men jag valde tvåa när jag var i din sits för jag visste att det skulle bli knapert när jag började jobba igen.


    Du kanske ändå kommer att behöva komplettera hos soc om du och dina barns inkonster och utgifter hamnar under normen på sjukpenningen. 

Svar på tråden Frågor om soc..